Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Tänkte höra lite med er vad ni tar till för metoder när det finns vissa små barn (9-13 år) som bara jävlas på träningarna springer runt och härjar och "triggar" igång de andra barnen så det blir kaos på träningarna. Detta förstör för de som vill ha en seriös träning. Och det är inte kul.
Har ni några bra tips hur man får ordning på dessa "problem-barn".
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
Finns hur många olika tillvägagångsätt för att lösa ett liknande problem. jag har inte några större problem med detta men det beror på att jag är väldigt tydlig med vad som gäller i början av terminen, och jag ser till att följa eventuella sanktioner som jag beskrivit som en konsekvens av ett dåligt beteende. Till exempel ger jag bara en varning, sen får dom lämna mattan. jag följer upp detta med ett enskilt samtal ibland med föräldrarna. I detta samtal försöker jag lyfta fram de positiva egenskaperna hos barnet. Om du vill förändra ett barns beteende måste du hitta positiva förstärkningar, dvs saker som positivt förstärker ett bra beteende. ge tex extra beröm när barnet skött sig bra. Detta kan du göra avsides i början men va inte rädd att även ge det inför hela gruppen. den positiva känslan hos barnet gör att han eller hon kommer ihåg det positiva beteendet som ledde till berömmet... På sikt är det sånt som leder till förändring.
Du ska dock inte offra dom andra i gruppen - blir det ohållbart, lyft av dom mattan och gör klart för dom att detta kommer ske varje gång - och se till att gör det, är du inkonsekvent funkar det aldrig. ta inte heller någon diskussion med barnet - det är dina regler som gäller.
Målet bör vara att behålla dom stökiga eleverna för dom har ofta potential att bli väldigt duktiga och bra förebilder. Så det är värt att lägga ner lite energi på att lösa det hela.
Mattias R SJK
|
|
|
|
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Mycket bra skrivet både ditt inlägg Mattias och ditt Macco! Detta har givit mig lite bättre insikt i hur jag kan lösa situationen. Får försöka och se om det fungerar. Tack! Edited by user den 20 oktober 2005 15:08:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.