logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Judosnubben
#1 Postad : den 15 oktober 2005 12:46:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Jag sitter och läser det nya förslaget om SJF:s utbildnings system.
Syftet är gott vilket skall resultera i bättre judokunskap.
Vad jag däremot undrar vad är moroten att utbilda sig på högskole nivå inom judo här i Sverige?

Jag kan tänka mig att det är bra idé när man som i andra europeeiska länder har kommersiella dojos att ha detta i bagaget.

http://judo.se/dokumentb.../sjf-aktuellt_9-2005.pdf

Mvh
Micael Öberg

Edited by user den 16 oktober 2005 20:43:00(UTC)  | Reason: Not specified

Mattias R
#2 Postad : den 16 oktober 2005 13:58:00(UTC)
Mattias R

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Har precis som du läst Fs förslag på ny utbildningsplan. Men jag undrar liksom du lite över vissa saker.
Sen den gamla UBR hoppade av så har man haft svårt att hitta nya och framför allt kunniga medlemmar till den nya Utbildningskommiten - frågan är om man gjort det nu, det var mkt judokunskap som försvann.... och om man tittar på vilka som är med i UBK nu (förutom Lascau) så undrar jag verkligen om deras kunskaper räcker... ska dom hålla i utbildningar?.. eller är det Lascau som ska göra det?

Jag undrar även om man inte glömt bort att titta på det ser ut inom svensk idrott - att kräva högskolepoäng tror jag blir svårt, det blir svårt att motivera till det. Det finns inte pengar runt om i klubbarna till att betala tränare som studerat på högskola enkom för att bli judoinstruktörer.

en annan fråga gäller oss som har vissa licenser redan - var ska man börja? Kan jag tillgodoräkna mig högskolepäng inom tex pedagogik - om nu högskolepoäng ska krävas för de högre licenserna?

Eftersom Jan Björkman från förbundet meddelat att dom kommer delta i detta forum riktar jag dessa frågor direkt till honom eller någon representant som kan besvara dom.

mvh/Mattias R SJK
Judosnubben
#3 Postad : den 21 oktober 2005 01:15:00(UTC)
Judosnubben

Medans vi är inne på att diskutera utbildning så kommer en tanke upp.

Jag är väldigt nyfiken på hur man skall premiera människor att ta högre dangrader samt se till att det blir en utveckling i kunskapskurvan även för folk över 1:a dan som inte tävlar.

Judosnubben
#4 Postad : den 21 oktober 2005 14:47:00(UTC)
Judosnubben

Jag blir illamående av den Kalle Anka diskussionen.
Det jag är intresserad av är hur vi driver saker vidare med ren kunskap!
Mattias R
#5 Postad : den 21 oktober 2005 16:43:00(UTC)
Mattias R

en fråga bara Micke.. menar du folk som inte tävlar men instruerar? eller menar du folk som varken tävlar eller instruerar?

För den sistnämnda gruppen finns det alldeles för få alternativ.

Som instruktör skulle en statushöjning av en dangrad och instruktörslicens kunna vara drivande. På så vis kan man motivera till fortsatta studier och kompetenshöjning. Vilket hela judosverige är betjänta av. Men för att få till det behövs en annan inriktning på graderingarna. Idag primeras tävlingsjudo och kata, vilket jag tycker blev väldigt tydligt på den graderingen jag själv såg och deltog i. Kata är en viktig del men bara en del, inte allt. Graderingskommitén har ju en klar katainriktning så även om någon säger att alla delar räknas lika så blir det lite larvigt när man på SJF:s hemsida kan läsa om hur dukiga alla ledamöter är på just - KATA.

Det fria prorammet, egna studier, både teoretiska samt praktiska bör få mer plats. Ett stort arbete (även teoretiskt) om något speciefikt inom judon bör ges chans till att vara meriterande för högre dangrader och kunna gynna judosverige genom att sådana arbeten samlas och sprids via tex SJF:s hemsida. Det finnns många idag i judosverige som kan mkt. Kunskap inom varierande områden som tex motion barn eller handikapp för att bara nämna några exempel. Kunskap och erfarenheter som idag tyvärr inte används på ett effektivt sätt...

Mattias R SJK
Judosnubben
#6 Postad : den 21 oktober 2005 18:23:00(UTC)
Judosnubben

Hej Mattias

Egentligen svarade jag på Maccos lilla svar på hur man skall få till en kompetenshöjning.
Jag tycker att diskutionen om HC grader hit och dit är bara ren SKIT.
Det jag är intresserad av är Judo och kampsport ingenting annat.

Hur som haver så ditt ställningstagande nya frågor.

Grundbulten när jag startade denna tråd var att personer som har 3 dan och högre inte har någonstans att fylla på sina kunskaper.
Nu är både du och jag lyckligt lottade att vi kan hämta bra kunskap på hemma klubben men om vi skulle vi i en mindre ort skulle det vara kört.

När det gäller träning så är min åsikt att Judo är mångbottnad.
Precis som du säger att det finns fler saker än tävling som behöver belysas.
Jag tycker att diskutionen om kata är lite som när människor pratar om musik och noter.
Den som kan läsa noter kan spela all musik.
den kommentaren om musik är ingenting annat än dravvel.
Noter blir ingenting om man inte om man tolkar musiken utifrån erfarenhet av stilen ev hört en och annan tolkning av musiken.
Samma sak är det med judo tycker jag.

Högre dangrader och licenser.

Jag undrar fortfarande hur man skall motivera folk att gå kurser för att fortbilda sig och gradera vidare.
En tanke som jag har ruvat på länge är varför man inte kan låta en person som har en tillräckligt hög dangrad och licens gradera folk.
Om man vill högre än shodan eller nidan så får man gå till en graderingskommité.
Jag tror i mångt och mycket att kvaliten på judokas kommer bli högre då ingen vill borga med sitt namn om det är dåligt.
Då finns det ett eget intresse i att få fram duktiga utövare.
Visst så kommer det skifta lite i kunskaper i olika områden men så är det i dag i alla fall.

Edited by user den 21 oktober 2005 18:24:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#7 Postad : den 22 oktober 2005 01:20:00(UTC)
Judosnubben

Hej Mxyzptlk

Vart graderingsavgiften skall gå någon stans har jag ej funderat ut.
Den frågeställningen är orelevant i denna tråd.

Vad är det som säger att det skulle bli mycket lättare att gradera för någon med en hög grad och licens för detta?
Jag tror inte att det finns någon som vill skriva under en gradering till en Dangrad om inte den är bra så väl som katamässigt och randori.
Du får inte glömma bort att det är joseki som borgar för kvalitén med sitt namn och rykte.

Då jag har själv graderat 5 gånger till dangrader så vet jag vad skillnaden är att vara inför en graderings jury och en enskild person. (3ggr Judo och 2 ggr Jujutsu)

De grader jag har är frukt av hårt slit.
Skillnaden mellan judo och jujutsu graderingarna har varit att i jujutsu har jag fått visa upp rubb som stubb.
Man kan tänka att det är en liten stil och man fixar graden på en kaffe rast.
Det kan inte vara mer fel än så.
Då man är en representant för skolan, stilen och sin tränare.

Dessa Dangraderingar har man haft på lite olika tillställningar.
Jag tycker att en Dangradering är ingenting man gör efter en träning utan det skall vara högtidligt.
Det kan ske på en tävling, läger eller utlyst tillfälle så att det kan dokumenteras.

Förutom frågan om graderingsavgiften så undrar jag vad din motsättning är mot detta förslag?
Tror du att det kommer bli sämre judokas med högre grader eller att graderingar bara kommer bli en kassa kossa för människor med rätt grad och licens?

di00wala
#8 Postad : den 22 oktober 2005 01:58:00(UTC)
di00wala

Registrerade sig: 2005-04-07(UTC)
Meddelanden: 68

Vi hade ju fler personer med stor judokunskap i RGK innan. Jag har fått för mig att det ställdes krav på kunskap av kodokan kata som dessa inte hade och då valde att avgå eller nått i den stilen. Nu var det ju fortfarande RGK men ändå lite lite mer spridning geografiskt i RGK.
De är ju rätt få i RGK som det är nu, iofs så har ju zonansvariga utsetts när det gäller kata. Jag är iofs väldigt glad att kata kommer mer och mer i fokus. Det är ju bättre än innan när bara tävling fanns, men nu får vi kämpa vidare för att föra fram motions judon. Man måste ju ha alla momenten tycker jag kata, randori och shiai.

Andreas
Mattias R
#9 Postad : den 22 oktober 2005 10:53:00(UTC)
Mattias R

Du får ursäkta mig men det är jäkla skillnad på att avgå och att bli ombedd att avgå eller som jag hört få ett mail där det står att man inte längre är med.....Det man gjorde va inte att ta bort fokuseringen på tävlingsjudon .. det man gjorde va att lägga ALL fokus på kata. Man tog bort bredden hos RGK. Och man har inte lyckats med att ersätta den massiva judokunskap som fanns innan...

Mattias R SJK
Judosnubben
#10 Postad : den 24 oktober 2005 13:34:00(UTC)
Judosnubben

Mxyzptlk vad har du för visioner hur man gör judosverige bättre då?!
Judosnubben
#11 Postad : den 25 oktober 2005 02:10:00(UTC)
Judosnubben

Skönt och höra din åsikt!

Tack!
Mattias R
#12 Postad : den 25 oktober 2005 09:26:00(UTC)
Mattias R

Trevligt att höra din åsikt men...Nej jag håller inte med.

Det finna flera saker som pågår idag inom svensk judo som är bra, jag tänker bland annat på Lascaus försök att likrikta utbildning, att skapa en gemensam grund som i framtiden ska leda till en högre kunskapsnivå. Jag har vissa frågor gällande utbildningsystemet men dom har jag redan ställt i en annan tråd.

Vad gäller dina kommentarer om RGK blir jag något konfunderad när du skriver att alla kräver att alla ledamöter ska kunna allt?. Jag har iallfall aldrig velat ha det så. Men om kunskaperna kring kata redan fanns varför då ta in fler vars största intresse är kata???

Du skriver att man ska vara tacksam att det finns folk som ställer upp och jobbar i kommiteerna - det fanns rätt många förut med, dom behandlades väldigt illa under turbulensen under 2003-05. RGK, TK och UBR är tre kommiteer som i princip helt byttes ut. Mycket kompetens försvann och det är inte helt lätt att hitta nytt folk, det håller jag med dig om. Men att det skulle var ett skäl till att inte kritisera saker man anser vara fel håller inte.

Mattias R SJK

Mattias R
#13 Postad : den 25 oktober 2005 19:56:00(UTC)
Mattias R

Intressant svar ..och väldigt lämpligt om man inte vill att någon ska rikta någon form av kritik mot något. Och för din egen vetskap så klagar jag bara inte, jag lägger ner massa timmar på att jobba i min klubb och inom distriktet, det plus min medlemsavgift gör att jag har rätten att kritisera saker jag anser vara fel oavsett om jag kan eller vill jobba med det. Om du väljer att uppfatta det som enbart att klaga så är det ditt problem. Skulle man följa ditt råd på alla plan skulle det bli väldigt tyst i Sverige - men det är kanske så du vill ha det, ingen som ifrågasätter något???

Du och jag har uppenbart helt skilda åsikter om hur saker har sköts och sköts inom svensk judo. Och jag tror inte vi lär närma oss heller....

Du antyder att jag klagar - måhända, och du har rätt till din åsikt - men bättre det än att anonymt komma med plumpa påhopp.

Mattias R

Edited by user den 25 oktober 2005 19:59:00(UTC)  | Reason: Not specified

Mattias R
#14 Postad : den 26 oktober 2005 10:43:00(UTC)
Mattias R

Du antar fel...Ditt inlägg gällande de fd ledamöterna i RGK anser jag vara plumpt och väldigt onödigt. Nej du har inte riktat något mot mig, det hade jag sagt isåfall. Du har rätt, du kallar ingen fet eller dum, bara lat eller okunnig....

Och mitt nick är defenitivt inte lika anonymt som ditt ...jag skriver ofta under med Mattias R SJK... men enkom för din skull ska jag förtydliga ytterliggare.

Du har rätt, jag skriver ibland inlägg pga att jag är upprörd över något, men likväl skriver jag andra inlägg. Vilket du kan undersöka själv. Jag, tvärtemot dig anser att det finns saker att bli upprörd över. Du nämner att jag ibland har en annan uppfattning än andra och då pga missförstånd.. det vore mycket vänligt av dig om du kunde klargöra dom missförstånden för mig och under ditt rätta namn så jag vet vem som står för sanningarna härinne...För det kan väl inte vara så att det är du som har missförstått vissa saker??

Jag tycker vi lägger ner denna diskussion för den har inget med svensk judo att göra. Vill du fortsätta kan du alltid maila mig.

Vänligen

Mattias Rosenqvist Södertälje JK.

Edited by user den 26 oktober 2005 10:54:00(UTC)  | Reason: Not specified

Mattias R
#15 Postad : den 26 oktober 2005 12:36:00(UTC)
Mattias R

Min tur att säga tack - för ett mycket klargörande inlägg. På det stora hela tycker vi rätt lika gällande sammansättningen av RGK även om våra åsikter skiljer sig något om varför de två fd ledamöterna inte finns kvar - men det är som du säger en hel del spekulationer - jag har hört sägas andra saker. Min kritik mot RGK gäller inte heller enskilda ledamöter utan sammansättmningen och inriktningen.

Det enda jag inte håller med dig om är frågan om anonymiteten och sanningen. Du lägger fram fakta som du säger kring vissa saker tex deltagandet vid examinationer - men du lägger även fram högst personliga åsikter om tex vissa personers judokunnande eller egna spekulationer om vad som skett eller inte skett. Dessa påstående, teorier eller tolkningar eller vad du vill kalla dom är inte fakta även om du anser att dina åsikter är rätt - något jag tror gemene man gör om sina egna åsikter - inklusive mig själv.

Jag tycker att man tappar i trovärdighet om man är anonym och för att undvika pajkastning eller rena påhopp vore det bättre om alla stod med sina namn. Då får man stå för det man säger. Att som du välja att inte göra det tror jag tyvärr leder till spekulationer om vem du är och vilken position du har inom svensk judo.

Du har dock rätt i att vi bör byta tråd.....

Mattias R SJK

drbgaijin
#16 Postad : den 26 oktober 2005 14:33:00(UTC)
drbgaijin

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

<p>Before you both end your discussion I would just like to add that on the question of anonimity, Mattias is 110% correct.</p><p>&quot;Och förresten är &quot;Mattias_R&quot; i princip lika anonymt som &quot;Mxyzptlk&quot;.&quot;   Is not correct! If I look under both &quot;Mattias_R&quot; and then &quot;Mxyzptkl&quot; profiles, I can read that Mattias is given as his real name, and I also can find his e-mail address, as well as a connection with Södertälje... That is not completely anonymous.</p><p>Mxyzptkl on the other hand gives ZERO details in his/her profile. That is what I consider to be &quot;anonymous&quot;.</p><p>I agree with Mattias that people that cannot step forward and express their views openly will always be regarded with some suspicion.</p><p>I know that in some cases a person has to hide behind an anonymous posting so that they are not found out by their superiors as having expressed an opinion which may be against the superior's opinion. Resulting in the loss of employment etc.   </p><p>Perhaps it is time to open a thread about this question of &quot;Anonimity or not?&quot;</p><p />
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.