Hej Mattias
Egentligen svarade jag på Maccos lilla svar på hur man skall få till en kompetenshöjning.
Jag tycker att diskutionen om HC grader hit och dit är bara ren SKIT.
Det jag är intresserad av är Judo och kampsport ingenting annat.
Hur som haver så ditt ställningstagande nya frågor.
Grundbulten när jag startade denna tråd var att personer som har 3 dan och högre inte har någonstans att fylla på sina kunskaper.
Nu är både du och jag lyckligt lottade att vi kan hämta bra kunskap på hemma klubben men om vi skulle vi i en mindre ort skulle det vara kört.
När det gäller träning så är min åsikt att Judo är mångbottnad.
Precis som du säger att det finns fler saker än tävling som behöver belysas.
Jag tycker att diskutionen om kata är lite som när människor pratar om musik och noter.
Den som kan läsa noter kan spela all musik.
den kommentaren om musik är ingenting annat än dravvel.
Noter blir ingenting om man inte om man tolkar musiken utifrån erfarenhet av stilen ev hört en och annan tolkning av musiken.
Samma sak är det med judo tycker jag.
Högre dangrader och licenser.
Jag undrar fortfarande hur man skall motivera folk att gå kurser för att fortbilda sig och gradera vidare.
En tanke som jag har ruvat på länge är varför man inte kan låta en person som har en tillräckligt hög dangrad och licens gradera folk.
Om man vill högre än shodan eller nidan så får man gå till en graderingskommité.
Jag tror i mångt och mycket att kvaliten på judokas kommer bli högre då ingen vill borga med sitt namn om det är dåligt.
Då finns det ett eget intresse i att få fram duktiga utövare.
Visst så kommer det skifta lite i kunskaper i olika områden men så är det i dag i alla fall.
Edited by user den 21 oktober 2005 18:24:00(UTC)
| Reason: Not specified