Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Om man börjar träna som 21 åring, är det någon idé att satsa på att tävla? [Options]
Alsn
Postad: Thursday, October 27, 2005 12:54:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/26/2005
Meddelanden: 3
Topic beskriver det mesta men för att vara mer exakt...

Jag har precis börjat med judo och tycker det är rent ut sagt grymt kul. Jag är otroligt tävlingsinriktad i allt jag gör(hållt på med idrotter i större delen av mitt liv hela tiden med inställning att tävla i sporterna) och försöker tom bli bäst på bl.a. datorspel etc etc.

Frågan är i princip, är det för sent att börja vid 21 år? Förutsatt att jag seriöst satsar precis allt jag har? Jag har mängder med tid eftersom det enda jag gör är att plugga vid komvux(slappt som bara den).

Finns det någon självklar nackdel med att börja så pass sent som att man helt enkelt inte klarar av att hänga med när man börjar bli upp mot en 25-30 år gammal(25 är väl det jag räknar med att jag kanske skulle kunna bli duktig tills, HUR duktig vet jag ju dock inte :P)

Inte precis som om jag menar att jag satsar på ett os-guld eller något, men det skulle så klart inte vara fel det heller ;).

Tacksam för alla åsikter.

ps. tilläggas är att jag kommer att åka på en ettårs resa till Japan om ett halvår sisådär så det lär väl antagligen bli att jag söker upp en dojo i Japan. d.s

Edit: skulle frågat min klubb men vet inte ifall det hade låtit lite väl pretentiöst så därför så tänkte jag att anonyma internet var en bra tillflyktsort ^^
Mattias R
Postad: Thursday, October 27, 2005 8:12:00 AM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Klart du kan tävla. Det finns inget som hindrar dig men du får räkna med att det kommer ta några år innan träningen börjar ge effekt på tävlingsmattan. Ett års seriös träning i japan borde ge en mkt bra grund.

Mattias R
Tero_K
Postad: Thursday, October 27, 2005 9:39:00 AM

Registrerade sig: 4/23/2005
Meddelanden: 58
Det finns flera svenska mästare som var över tjugo när de började träna. Man tränar på ett annat (effektivare) sätt än i tonåren. Det är en stor fördel om man har idrottat mycket innan och har redan en "kropp" för judo. Träna så mycket du hinner innan du åker till Japan, så får du ut mer av träningen och träningen där. Det är bra om du hinner lära dig så mycket grundteknik som möjligt, för där borta blir det mer randori än teknikträning. Lär dig bra fallteknik så överlever du tills du börjar kasta själv. Ge inte upp även om du åker i mattan ett tusen gånger först.
Kronos
Postad: Thursday, October 27, 2005 9:58:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Tänk inte på åldern. Vill du träna hårt och tävla ska du göra det så länge som du själv tycker att det är roligt och känner att du orkar.
Alsn
Postad: Thursday, October 27, 2005 12:51:00 PM

Registrerade sig: 10/26/2005
Meddelanden: 3
Tack så mycket för svaren, det uppskattas verkligen.

Bara till att ligga i och träna som en galning då antar jag. :D
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)