|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Nu har jag bestämt mig för att ta tag i min tränarutbildning.
Har varit inne på det spåret tidigare men det har runnit ut i sanden!
Vilket är det första steget för att utbilda sig till tränare? Har för mig att det är Bas 1 eller om de ändrat namn till Barn 1.
Kikade även i SJF kalendarium men det verkar inte finnas med där? :blink:
Vet någon var man kan gå dessa utbildningar?
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Numera är utbildningen uppdelad i 5 levels. Ska du börja på level 1 så är den indelad i 3 "kurser" Först en teoretisk del tillsammans med SISU, sen en mer praktisk del med SJF och sen en prov del. Det går en praktisk del i Göteborg snart. 26/11 om jag inte minns fel. Den heter Grundkurs Nivå 1 praktiska delen.
Ciao, Andreas
|
|
|
Ok!
Måste kolla upp detta lite mer med klubben!
Så Bas 1 och Barn 1 är förlegade? =)
Tack ändå!
|
|
|
Bas 1 var ju det första steget i instruktörs utbildningen. Level 1 är första nu, men level 1 måste du vara 18 och ha minst 1 kyu för att gå, om 2 år skulle denna gräns ändras till 18 år och 1 DAN. Barn 1 är ju lite högre nivå, motsvarande level 3 i det nya. Men jag vet inte riktigt hur denna nya utbildning ska gå till då i denna kurs ingår 200 studietimmar. Varav 11 dagar är kursdagar. Det är 2 arbetsveckor samt 1 provdag. Det verkar som man måste ta semester från jobbet för att gå dom här kurserna. Jag själv vill gärna gå level 2, level 3 - nybörjare och level 3 - kata.
Man ska ju passa på nu också eftersom under en 2 årsperiod kommer dessa utbildningar i stort sett vara gratis. Men utbildningarna tar inte upp mycket plats i kalendariet på sjf's hemsida just nu :sneek:
Andreas
|
|
|
Hmm... Så det finns inte någon utbildning på lägre nivå? Typ hjälptränarutbildningar?
|
|
|
Inte som det ser ut nu, men under riksfortbildningen höjdes ett antal röster för just detta och dom ska titta på det. Det finns matrial på judo.se för utbildning av hjälptränare. Få se vad dom bestämmer sig för bara.
Ciao
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Varför inte på en gång tränare? Måste du bli hjälptränare? Du kan asistera i stället. Hjälptränare kan bli livet ut hjälptränare. Tränare är tränare. Och det är inte fel att man kan bli tränare med bara svart bälte. Två tränare är bättre på en pass en en tränare. I sista tiden jag har varit i Östeuropa har jag sätt som tränare bara svart bältens tränare.( Eller kanske i dem klubbar som jag har besökt. )Det kan bli väldigt imponerande med svart bälte . Man får inte lika bra effekt med lägre bälte. För din skuld skulle jag vänta på en svart bältens examen och mera tävlingar och mera träningar. Jag känner dig eftersom vi brukar träna med varandra. Träna och vänta några år och då blir du en bra tränare. En bra tränare måste bli bättre en dem elever som han tränar. Och att du kan bli bättre måste du vänta några år.Du började lite med tävlingar och om du fortsätter då bevisar du på samma sätt som du gör idag ,med tiden får du bevisa att du är värd för respekt. Avakta .Det är inte så roligt att bli tränare som du tror. Det kommer alltid killar och tjejer som forskar och vill bevisa att dem är bättre en du.Det är kamp livet ut. Man kan skaffa respekt men lika lätt att förlåra. Får du en svart bälte dessutom har du en tävlingskarrier bakom dig är det lättare i framtiden för dig.Jag tror att det är nya vinden som blåser i Sverige angående kvalitet på Judo. Kravet på framtidens tränarens kunskap blir högre en på dagens.
|
|
|
[Quote:]Lajos - 2005-11-11 9:52 AM
Varför inte på en gång tränare?... ...en på dagens. Jo det är sant, det jag egentligen vill är ju inte att få ett "jag-är-tränare-bevis" utan att kunna mer om hur man lär ut saker på ett bra och förståligt sätt. Men det är sant som du säger, för att utbilda sig i de fyra blocken så krävs ju en Dan-grad, så jag får vänta några år innan jag kommer till just de utbildningarna. Får nöja mig med tävlingar och läger tillsvidare... :)
|
|
|
Guest |