|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 9/5/2005 Meddelanden: 14
|
Hej. Har införskaffat Kazuzo Kudos böcker om kasttekniker och matt-tekniker. Dom verkar helt OK med bilder och beskrivningar på vad som är viktigt att tänka på och även hur man ska försvara sig emot dessa kast/grepp. Men jag skulle vilja ha en mer avancerad bok utöver det som ska täcka graderingar och tävlingsjudon.
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Även om våran svenska judobok är en bra bok så är den ju tämligen grundläggande. Vill man ha nått mer avancerat så är den nog inte att rekommendera. Det är ju förstås min uppfattning, andra kan tycka annorlunda.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Jag rekommenderar Ippon serien masterclass alla dagar i veckan. Även om de kostar 200spänn styck.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 94 Område: Stockholm
|
En bok som jag tycker är bra är 'Attacking Judo' ISBN 0-9518455-9-4. Inga flashiga bilder, men bra tecknade bilder med pilar som understryker riktningar. Innehåller Kast-kontringar och kombinationer på de vanligaste kasten. Kan fungera som en liten 'ide-uppslagsbok' om man vill ha lite tips inför någon träning. Men självklart ere som Judosnubben säger.... Ipponserien är jättebra! (Tycker jag!)
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 37
|
Vital Judo-böckerna är också väldigt bra om än något dyra på e-bay...Tyvärr är de out of print. Grapplingboken är ruskigt bra enligt mitt tycke...
Mvh, Tommy
|
|
|
Ippon serien verkar riktigt bra som täcker det mesta. Vital judo och Best judo är kanske mer vad jag är ute efter, tyvärr så är dom svindyra och out of print. Har man tur så kan man hitta någon begagnad.
|
|
|
La vantarna på Hein Essink Judo, 1967. Något kortfattad men väldigt intressant läsning speciellt newaza teknikerna. Många lås och grepp finns inte med på graderingstavlan och att den innehåller nacklås och benlås gör inte det hela mindre intressant. Möjligt att en del grepp heter annorlunda pga att teknikerna bygger på Kawaishi's judosystem.
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
[Quote:]Judosnubben - 2005-09-07 2:02 PM
Jag rekommenderar Ippon serien masterclass alla dagar i veckan. Även om de kostar 200spänn styck. Var kan man få tag i dessa böcker? Är lite sugen. :)
|
|
|
Du kan hitta några här: http://www.ippon-usa.com De finns säkert på många andra ställen. Själv har jag 12 st i den serien. Samt en del andra så klart... Hmmm.... Kolla... http://judoinfo.com/biblio.htm
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Nu börjar denna tråd gå väldigt Off Topic!
Vill ni diskutera gruppupplägg så starta en ny tråd!
|
|
|
Boken som omnämns tidigare i tråden (Judo av Hein Essink) utkom på svenska 1967. Mycket har hänt sedan dess. Så man kan inte tala om att den beskriver svensk judo av idag. Även om teknikerna är desamma. I boken beskrivs även de då gällande tävlings- och graderingsreglerna. Teknikrenas namn är på japanska och såklart numreade utifrån Kawashisystemet. Om det är så att klubbdiskutionen just nu är utifrån denna bok, så rekommenderar jag att en nyare bok införskaffas. Men som en kul bok att läsa, ja då är den ok.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Detta är Off topic så jag föreslår att ni startar en ny tråd i träningsforumet.
Mvh Micael Öberg
|
|
Registrerade sig: 11/17/2005 Meddelanden: 6
|
Hej på er.
Jag kanske också är lite off topic, men undrar hur deinierar ni "kuljudo"?
Sedan något år finns Mifunes "The canon of Judo" i nytryck, kanske inte den mest instruktiva? Men är väl en klasseker som man bör ha, eller?
|
|
|
Guest |