Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

TB06 - nya regler på remiss [Options]
Rob
Postad: Wednesday, September 14, 2005 6:03:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
Nu finns...lätt försenade :-)..ett förslag till smärre justeringar av tävlingsreglerna ute för remiss på bl.a. SJF:s hemsida.
Alla som har haft synpunkter (ganska många...) bör väl passa på att via sina klubbar lämna eventuella synpunkter på förslaget. Obs kort remisstid: före 1 oktober. Inga revolutionerande saker, inom området regler för barntävlingar, snudd på en återgång till till hur reglerna såg ut före TB04 som gäller nu.
hakhed
Postad: Monday, September 19, 2005 10:08:00 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 4/16/2005
Meddelanden: 86
Ja,det är en mycket kort svarstid.

Några kontroversiella nyheter finns det dock:
- klubbtävlingar skall bara få genomföras med högst två andra inbjudna klubbar
- B 10 och B 12 skall byta namn till U 11 och U 13
- fasta viktgränser föreslås kunna användas även för barn
- nackgrepp skall tillåtas under 3-5 sekunder och poäng ges vid kast inom den tiden
- Golden Score blir obligatoriskt i alla individuella matcher
- U 15 (+) skall tillåtas att använda arm- och halslås om de är graderade från grönt upp till brunt
- offerkast i sida skall tillåtas för barn
- benplock i samband med t ex o-uchi-gari skall tillåtas

Detta innebär tuffare regeler inom barntävlingar och Gribby Judos tränare arbetar nu för fullt med vår remissvar.

Med vänliga hälsningar

Håkan Hedberg
Gribby Judo
Ado
Postad: Tuesday, September 20, 2005 1:02:00 PM

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
Ganska bra analys av Håkan, men jag har nog avvikande mening på ett par punkter där det kanske inte blir fullt så tufft som det låter:

Biten om klubbtävlingar tolkar jag så här: I en tidigare mening (som är oförändrad sedan förut) står att tävlingsbestämmelserna gäller tävlingar i Sverige "<I>över klubbtävlingsnivå</I>". Den nya meningen om max två inbjudna klubbar definierar helt enkelt var gränsen går för tävlingar som är så små att de inte behöver följa alla de formella kraven som ställs i TB06, större kan dock söka dispens hos RTK för avvikelser. Det har ju skett ganska många "klubbtävlingar" med många inbjudna deltagarklubbar som till exempel skippat barnregler, och jag tvivlar på att alla sökte dispens för det.

Nackgrepp ska tillåtas <I>i samband med kast</I>, man borde alltså inte ta tag och klämma åt runt nacken i 4 sekunder för att sedan kasta utan man ska greppa som ett direkt led i kastförsöket (precis som gäller onormalt grepp för vuxna).

När det gäller arm- och halslås för barn som fyller 13 eller 14 år under året så verkar det bli två olika klasser. En del tävlingar med starkt inslag av nybörjare skulle kunna välja att bara erbjuda den lättare (utan arm- och hals), en del på högre nivå typ SM enbart den tuffare (med arm- och hals), vissa kan erbjuda båda och då dela upp till exempel efter bältesnivå.

Tyvärr kan jag inte läsa PDF-er på den här skolmaskinen så jag kan inte kolla den exakta texten just nu. Jag har lämnat över dokumentet till tränare och styrelse och vi funderar också på om vi bör ge något svar på remissen.

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
hakhed
Postad: Wednesday, September 21, 2005 9:40:00 PM

Hej Anders

Det är alltid lika fascinerande hur olika vi tolkar vad som sägs och skrivs.
I många sammanhang har vi inom Judorörelsen sagt att tävlingar sker på följande nivåer:
- klubbnivå
- distriktsnivå
- riksnivå

Jag tolkar tyvärr skrivningen som att bestämmelsen med "max två inbjudna klubbar" gäller den första - alltså på klubbnivå. Distriktet har med andra ord inte bjudit in till tävlingen och har någon roll i den - utan en klubb tar ansvar för hela arrangemanget. Om min tolkning är rätt så är det helt oacceptabelt och flera fina barntävlingar riskerar att försvinna t ex Skärgårdscupen, Falck Cup, Toyota bältescup, Eskilstunacupen, Gribbyturneringen, Sigtunakampen, GOG Cup och Sundsvallscupen.:( Hur som helst så krävs ett förtydligande för att undvika missförstånd och onödig irritation.
dsi
Postad: Thursday, September 22, 2005 3:19:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
[Quote:]
hakhed - 2005-09-21 9:40 PM

Hej Anders

Det är alltid lika fascinerande hur olika vi tolkar vad som sägs och skrivs.
I många sammanhang har vi inom Judorörelsen sagt att tävlingar sker på följande nivåer:
- klubbnivå
- distriktsnivå
- riksnivå

Jag tolkar tyvärr skrivningen som att bestämmelsen med "max två inbjudna klubbar" gäller den första - alltså på klubbnivå. Distriktet har med andra ord inte bjudit in till tävlingen och har någon roll i den - utan en klubb tar ansvar för hela arrangemanget. Om min tolkning är rätt så är det helt oacceptabelt och flera fina barntävlingar riskerar att försvinna t ex Skärgårdscupen, Falck Cup, Toyota bältescup, Eskilstunacupen, Gribbyturneringen, Sigtunakampen, GOG Cup och Sundsvallscupen.:( Hur som helst så krävs ett förtydligande för att undvika missförstånd och onödig irritation.

Sundsvallscupen kommer inte att försvinna. Däremot kommer formatet att anpassas till de regler som fastställs så länge det inte går fullständigt stick i stäv med vår filosofi. Då får vi söka dispens och det blir upp till TK att avgöra vad vi får göra och om tävlingen fortsättningsvis förblir en sanktionerad tävling. Vi får väl också se vad dispensrundan kommer att sluta med. Jag tänker i alla fall inte måla fan på väggen, även om jag kanske ser mig om efter nya penslar... =)
hakhed
Postad: Monday, October 03, 2005 11:00:00 PM

Det är bra att Sundsvallscupen inte riskerar att försvinna. Den tävlingen är ett bra föredöme för andra klubbar, när det gäller tävlingar och barn. Gribby Judos remissvar på TB06 finns nu på klubbens hemsida (http://www.gribbyjudo.com) för den som är intresserad av vårt remissvar.

Sayonara /

Håkan Hedberg :)
Judosnubben
Postad: Tuesday, October 04, 2005 2:08:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Hejsan Håkan

Ert remiss svar ställer lite följdfrågor.
Det är bara barnreglerna jag blir intresserad av.

Så här skriver ni i ert svar.

Förbjudna tekniker för barn

I kategorierna för barn föreslår Gribby Judo att följande tekniker och olika former av Kumi-kata inte skall vara tillåtna:
• Shime-waza (bör ej heller tillåtas i U14 eller U15)
• Kansetzu-waza (bör ej heller tillåtas i U14 eller U15)
• Grepp i nacken bakom huvudet
• Alla former av benplock
• Sutemi-waza (alla riktningar, inklusive Make-komi-waza)
• Sankaku (alla varianter)
• Hiza-Guruma
• Knästående kast
• Kontringar bakåt. Det är dock fortfarande oklart vad som menas med kontringar bakåt och det bör förtydligas i reglerna. En O-soto-gari som kontring på en O-soto-gari kommer att gå bakåt för stackars Uke, men bör vara tillåten.

• Kast där Tori greppar Uke bakom nacken
• Nack-klämmande tekniker i Ne-waza, t ex Kata-Gatame och Kesa-Gatame (den japanska ordkombinationen ”Hon-Kesa-Gatame” har sedan länge tagits bort av Kodokan och bör därför inte finnas i SJF tävlingsregler).

Först så undrar jag vilken kumikata ni vill skall tillåtas för barn.
Är det Ai-yotsu som skall vara godkänd eller Kenka-Yotsu få vara med?
Alla är inte högerhänta eller fajtas åt samma håll oavsett vilken sida som är mest dominant.

Ni skriver sutemi waza inklusive makkikomi waza skall förbjudas.
Jag undrar varför ta bort makkikomi waza?
Om ett barn får till en uchimata eller haraigoshi och över roterar skall man bestraffa honom/henne då för något som skulle bli ippon i junior/senior sammanhang?
Ett senario som kan uppstå är att ett barn kastar en annan och landar rakt i en fasthållning.
Är detta så farligt?
Jag ser fler sätt att skada sig på om man först skall kasta någon bli kvar stående för att sedan slänga sig över den andre för att ta katame-waza.

Kontringar bakåt

Vad skall vara tillåtet eller ej.
Om tori attackerar med en tai-otoshi och uke hinner undan och gör en kosoto gake.
En sådan teknik är inte farlig.
Jag kan inte heller se några som helst problem i om tori attackerar en ko-uchigari och uke förhindrar attacken med att ta ett steg bakåt och applicerar nidan ko-soto gari.
Ett annat exempel Ko-uchigake mot Ko-uchi gake.
Skall uke avstanna sin kontring och bli slängd när han kan kontra på denna teknik?

För övrigt tycker jag att det är bra om det finns nybörjar tävlingar och Avancerade tävlingar.
Dessa tävlingar du räknar upp fyller en viktig funktion som måste få finnas kvar.

Mvh
Micael

m.f-bjk
Postad: Wednesday, October 05, 2005 6:37:00 AM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Macco: Tyvärr är du då en vecka för sent ute!
Remissvaren skulle svara inne senast 1 Oktober och besluten angående TB06 tas nu på fredag den 7 Oktober.
Rob
Postad: Wednesday, October 05, 2005 12:12:00 PM

Med mina tävlande barn har jag sett både perioden före "barnreglerna" (dvs de som fortfarande gäller nu)
samt perioden innan.
Jag tycker varken att alla begränsningar som Gribby vill ha,
eller helt fritt "allt är tillåtet" är det rätta för ALLA barn/ungdomar.
Jag tycker (ungefär som Mikael antyder tror jag) att man behöver tävlingar både för nybörjare OCH för mer erfarna.

(Det gäller för övrigt för vuxentävlingar också, vore kul med fler nybörjar/mellan vuxentävlingar, Sundsvall enda jag sett)
Systemet att ha barn med vit-orange i en grupp, med begränsningar i reglerna,
och barn med grönt och uppåt med "allt tillåtet" är ett system som användes flitigt tidigare. Funkade oftast ganska bra!

Normalt har man hunnit bli hyfsat erfaren och några år äldre när man har grönt bälte
(om man följer graderingsanvisningarnas rekommendationer vill säga).

Eller också tillåter man helt enkelt två nivåer:
1)"denna tävling är för nybörjare med begränsade regler"
resp.
2)denna tävling är utan begränsningar.
Självklart vill rena nybörjare kunna prova på att tävla lagom tufft de första gångerna ( = nybörjartävling)
och lika självklart vill mer erfarna kunna använda hela det register de tränat på.

Om några tekniker ÄNDÅ ska vara HELT förbjudna under en viss ålder, det avgörandet får andra göra,
gärna baserat på statistik, skaderapporter etc.
hakhed
Postad: Thursday, October 06, 2005 6:02:00 PM

Hej alla debattsugna :-)

Motiven till Gribby Judos ställningstagande finns på vår hemsida och i vårt remissvar. Besök oss gärna på URL: http://www.gribbyjudo.com

När det gäller Maki-komi-waza så är det ett försök från vår sida att vara konsekvent. Vilken Judo är grunden i Svenska Judoförbundet och därmed i tävlingsreglerna ? Vi försöker erbjuda våra medlemmar Kodokan Judo. I Kodokans kategorisering av tekniker så är Maki-komi-waza en del av Sutemi-waza. Så förbjuder vi Sutemi-waza i tävlingsreglerna för barn så skall vi naturligtvis inte heller tillåta några av denna kategoris olika kastvarianter (t ex Tomoe-nage, Uki-waza eller Soto-makikomi).

Med vänliga hälsningar

Håkan Hedberg
Gribby Judo

PS Vi ses i Borås och får höra vad SJF har att informera om i dessa och andra engagerande frågor runt svensk Judo DS
Judosnubben
Postad: Thursday, October 06, 2005 10:29:00 PM

Hej Håkan

Du svarade inte på min frågeställning.

hakhed
Postad: Thursday, October 06, 2005 10:56:00 PM

Jo, jag tror nog att jag gjorde det. De flesta av frågorna i alla fall - om du även läser våra motiveringar till förslagen på vår hemsida. När det gäller kontringar bakåt så finns det en hel del oklarheter och som vi också nämner i vårt remissvar. De exempel som du räknar upp håller jag helt med dig om att de inte är farliga. Vi vill försöka främja barnens vilja att utföra grundkast framåt. De skall inte vara rädda för att vända ryggen till och göra t ex ett bra O-goshi-försök. Om de hela tiden blir nerdragna bakåt så hämmas viljan till en fin judo med vanliga grundkast framåt. Det är vad vi vill komma åt när barnen tävlar under de första åren. En uppdelning mellan nybörjare och mer avancerade klasser är vi också helt eniga om att det är bra för barnen.

Sayonara

Håkan
Judosnubben
Postad: Friday, October 07, 2005 12:45:00 AM

Jag tog även upp Kumikata och vilken slags sådan vilket jag också nämnde vid namn.

Den judo och det tänket jag förespråkar är det som du nämner fina kast framåt så som taiotoshi ogoshi seoinage.
Men mittjudo tänkande går även att göra framåt bakåt sidled till sidled.
Judo är action och rektion vilket man inte lärsig om man bara får kasta framåt.

Om man inte får kasta bakåt kan man inte använda en kombination som seoinage ko-uchigari tex.
Jag ser vår uppgift som pedagoger är att ge ungdomarna ett brett judokunnande i teknik och taktik.
Sedan är det vår uppgift att förädla deras judostil så att den blir unik för var och en.
Det vill säga att mina ungdomar fajtas inte på samma sätt som jag.
Detta ser jag som ett gott betyg.

Ciao

Micael

hakhed
Postad: Friday, October 07, 2005 7:06:00 AM

Kombinationen Seoi-nage och Ko-uchi-gari tycker jag är helt ok. Det är "grundjudo" och bör naturligtvis tillåtas för barn. Vi har också i vårt remissvar pekat på svårigheterna med denna typ av regel. Det vi vill undvika är situationen när Uke står med magen mot Toris rygg och "kontrar" bakåt, t ex genom att dra ner motståndaren bakåt med tekniker liknande Tani-otoshi.
Judosnubben
Postad: Friday, October 07, 2005 12:21:00 PM

Ok

Tack för ditt svar!

Micael
hakhed
Postad: Sunday, October 09, 2005 8:45:00 PM

Hej Macco

Jag svarade Judosnubben men tekniken valde att lägga inlägget efter ditt inlägg (dvs sist/längst ner).
Sorry att jag inte skrev vem inläget var riktat till överst i svaret.

Med vänliga hälsningar

Håkan Hedberg
Gribby Judo ;/
hakhed
Postad: Monday, October 10, 2005 7:11:00 AM

Hej Macco
Jag har varit på Riksfortbildningen under helgen och tagit del av SJF nya inriktning mot framtiden. Det finns en hel del att reflektera över, som både har kopplingar till dina synpunkter och till Gribby Judos remissvar på TB06. Vi var fyra tränare från Gribby Judo i Borås (varav tre har svart bälte). Vi tolkar SJF inriktning på följande sätt:
1) En stark elitsatsning på vuxna för att nå olympiska medaljer framöver
2) Grunden i vår verksamhet i förbundet skall vara Kodokan Judo
3) Utbildnings-systemet för våra coacher skall reformeras
Punkt 2 innebär att våra synpunkter på TB06 bör få en ökad tyngd i Tävlingskommitténs arbete med de nya tävlingsreglerna. Kodokan Judo är nämligen utgångspunkten i vårt svar och det bör naturligtvis även få genomslag i Tävlingsbestämmelserna. Det motiverar även vår syn på Makikomi. Makikomi-teknikerna är nämligen en del av de två kategorierna av Sutemi-waza som finns i Kodokan Judo (Masutemi-waza och Yokosutemi-waza). Förbjuder vi Sutemi-kast för barn så är det därmed inte logiskt att vi t ex tillåter Soto-makikomi (som är ett Yokosutemi-waza i Kodokan).

När det gäller nackgrepp eller inte så vill vi inte ha en återgång till 70- och 80-talets stundtals ganska fula barnjudotävlingar. Det var ofta som ett starkt barn tog ett nackgrepp och tryckte ner sin motståndare i en vinkel, vilket helt förstörde möjligheterna att lära sig att kasta med grundkast. Dagens barnjudo är finare och bättre ur den aspekten. Dessutom kan de lära sig att "fiska" med högerhanden om de håller i kragen i brösthöjd och det gick Daniel Lascau bla igenom i Borås. Jag hoppas att din huvudtränare kan visa dig på mattan vad jag menar.

Med vänliga hälsningar

Håkan Hedberg
Gribby Judo
Judosnubben
Postad: Monday, October 10, 2005 8:54:00 AM

Hej Håkan!

Eftersom jag inte var i Borås så undrar jag bara en sak.
Om grunden nu skall vara Kodokan judo så är min fundering om de skall göra om graderingssystemet igen?

Mvh
Micael
Judosnubben
Postad: Monday, October 10, 2005 1:02:00 PM

Öh Macco

Nu skall du inte hänga Hedberg för något de gick ut från förbundets sida på en fortbildning.
själv undrade jag bara om de skulle rota runt i graderings systemet igen.
Rob
Postad: Tuesday, October 11, 2005 11:41:00 AM

När info om beslut om dessa regler tagits, och finns publicerade någonstans, så hojta till den som ser dem.

Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)