|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Jag har ett problem med min ena handled som har förföljt mig ett ganska långt tag nu. Om jag knyter handen för hårt så gör det ibland väldigt ont på baksidan av handleden och har det väl börjat så brukar det sitta i ett ganska långt tag. Smärtan är ganska skarp och sitter precis mitt på baksidan av handleden och ett typiskt tillfälle när det gör ont är när man ska kasta ett kast som kräver mycket drag i ärmen.
Så, är det någon som har varit med om samma sak eller vet vad det beror på och vad man kan tänkas göra åt saken?
Det brukar fungera ganska bra att linda handleden med gasbinda eller tejp men då blir det svårare att greppa istället för man kan inte knyta handen lika fort. Finns det någon typ av handledsstöd som ger bra stöd utan att försvåra greppet?
Och jag vet att jag borde ta det här med en sjukgymnast men det brukar inte gå så fort att få komma till en sån så jag frågar här så länge. :)
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Kolla in Rhebands prylar. Där har dom reservdelar till kroppen i drivor. Mvh Micael Öberg
|
|
|
Gick och provade ett rehband handledsstöd som visserligen gav väldigt bra stöd men det var tyvärr en metallskena i det som jag antar gör stödet förbjudet. Nu gick det ta ut skenan men då blev det inte så mycket stöd kvar. Det verkar som att jag kanske får fortsätta med tejp i alla fall.
|
|
|
Det är bara förbjudet att tävla med metall på kroppen. Du får träna med dessa skydd.
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 5/20/2006 Meddelanden: 18
|
Jag känner igen vad du pratar om Kronos jag lider själv av liknande skada. jag har dock fått min för att jag varit lite för envis med att inte klappa av när någon bryter på mina handleder..
och att tejpa detta verkar inte fungera alls på mig..jag tog det till och med så långt att jag gick till läkaren men det verkar inte finnas något man kan göra åt dessa fel på oss människor....
jag har prövat det mesta i stödväg men inget hjälper och jag börjar själv bli orolig senast någon bröt på min handled blev det ett misslyckande av en juji gatame så det blev en handleds gatame på något sätt.. och då fick jag en sprika i den handleden, det gjorde förvisso inte så ont att jag inte kunde träna men det är lite nervskakande att det ska gå så....vet du kanske något supersätt att tejpa på? jag har prövat de flesta varianter och inget funkar? och kanske någon starkare tejp den coach tejpen jag har köper jag på stadium och den är inte alls stark den håller knappt i en halvtimma.
|
|
Registrerade sig: 4/13/2005 Meddelanden: 10
|
Det var förfärligt - inte trodde jag att man fick bryta mot handleden i judo ! Är verkligen reglerna ändrade därvidlag eller är det någon form av armlås som utföres felaktigt ??
Hälsningar, Thorwald
|
|
|
Hej Thorwald
i jujigatame kan man sätta press på handleden med du får inte bryta mot hand och handled så som i Kotegaishi (kodokan goshing jutsu no kata).
Annars är det samma regler som det alltid varit.
Micael
|
|
Registrerade sig: 5/20/2006 Meddelanden: 18
|
nej nej han bröt inte där med flit!! det var i Ne-Waza och jag försökte dra loss armen men han inte så brytet kom mitt på handleden. Det var tur att jag hade tejp runt dem då annars hade jag nog fått mer än en spricka.
|
|
|
Min handled är faktisk bra nu. Jag bröt armen i höstas och efter fem veckor i gips så hade även handleden gått till sig. Den är i och för sig väldigt svag men det gör inte ont i den längre. Om tejpning så är det väl bara så att om tejpen inte håller så får man tejpa mer. Tänk på att du ska ha rejält med stöd så du måste tejpa en bit upp på armen och en bit upp på handen. Att tejpa på handen kan dock vara lite knepigt för man kan lätt begränsa sitt grepp så du får väl experimentera lite och se vad som passar dig.
|
|
|
Guest |