Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

värsta domslutet [Options]
TapOut
Postad: Saturday, September 24, 2005 11:41:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 8/3/2005
Meddelanden: 45
Vad är det värsta domslutet ni råkat ut för?
TapOut
Postad: Monday, September 26, 2005 12:44:00 AM

Själv fick jag en ippon underkänd. Domaren trodde att det var en förbjuden teknik. Men jag överbevisade han. Han bad om ursäkt gav mig INGA poäng +-0. Han startade INTE om matchen. Jag fick inget... :blink:
m.f-bjk
Postad: Monday, September 26, 2005 8:17:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Protesterade du förre eller efter att mattdomaren pekat ut vinnaren i matchen???
Gjorde du det efter så hjälper det inte att protestera till domarna utan då får man ta det med supervisor/huvuddomaren för tävlingen.
TapOut
Postad: Monday, September 26, 2005 5:58:00 PM

Jag protesterade när han sa att tekniken var förbjuden.
m.f-bjk
Postad: Tuesday, September 27, 2005 8:36:00 AM

Blev uke sittande på baken efter kastet eller fortsatte rörelsen ner i mattan?
Fortsätter rörelsen utan ett markant stopp ska stoppet inte tas med i poängbedömningen och då kan det vara helt rätt med Ippon eller åtminstone Waza-ari.
m.f-bjk
Postad: Tuesday, September 27, 2005 9:39:00 AM

Macco>
Majoritetsregeln gäller såväl vid Ippon som vid Hansoku-Make.
Med andra ord MINST två av tre domare ska vara överens.
TapOut
Postad: Tuesday, September 27, 2005 7:16:00 PM

Jag fick enligt reglerna göra offerkast. Domaren visste inte det.
Han gav mig INTE hansouke make (stavning?). HAn gav mig endast inget
TapOut
Postad: Tuesday, September 27, 2005 7:17:00 PM

kanske ska tillägga att jag var 12... Men berätta gärna om era ev domarmissöden
Frej
Postad: Wednesday, September 28, 2005 9:17:00 AM

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 314
Jag gjorde ett misslyckat kast och landade på rumpan, och det blev Ippon för motståndaren, och både jag och måståndaren kollade lika förvånat på varandra och undrade vad som hänt.

TapOut
Postad: Wednesday, September 28, 2005 4:57:00 PM

Det hände för mig oxå. Fast jag vann på det. Hansouke make för motståndaren?????? men jag vann :D
Kronos
Postad: Wednesday, September 28, 2005 11:37:00 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
[Quote:]
TapOut - 2005-09-27 7:16 PM

Jag fick enligt reglerna göra offerkast. Domaren visste inte det.
Han gav mig INTE hansouke make (stavning?). HAn gav mig endast inget

Känner att jag blir lite förvirrad här.
Dömdes matchen alltså till din motståndare utan att du egentligen hade blivit diskad?
Per
Postad: Thursday, September 29, 2005 12:21:00 AM

Registrerade sig: 4/11/2005
Meddelanden: 34
Några fakta om regler:

Majoritetsregeln gäller ALLTID. För alla typer av domslut.
Vid hansuko-make (vare sig det är direkt hansuko-make eller ihopsamlade shido) MÅSTE domarna diskutera beslutet även om det är hur solklart som helst.

Macco - 2005-09-28 10:27 PM

BJK hmm det där ska jag kolla nogrannare, för jag har extemt för mig att alla domare måste vara med på matchvinst både vid poäng och bestraffning.
Det händer sällan att nån straffas ut (förutom vid upprepade bestraffningar) utan att domarna sitter vanligt och röstar, de brukar snacka med varandra.
TapOut
Postad: Thursday, September 29, 2005 4:53:00 PM

Som sagt jag var 12. körde förmodligen under B 12 regler. INGET DÖMDES endast en tillsägelse. Som jag sedan överklagade.Jag fick rätt, men inga poäng och matchen startades INTE om
Ado
Postad: Friday, September 30, 2005 9:16:00 AM

Rank: Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
TapOut - 2005-09-29 4:53 PM

Som sagt jag var 12. körde förmodligen under B 12 regler. INGET DÖMDES endast en tillsägelse. Som jag sedan överklagade.Jag fick rätt, men inga poäng och matchen startades INTE om

Om matchen dömdes enligt de <A href="http://www.judo.se/dokumentbank/tavling/fs_regelandringar_tavl-1sid.pdf" title="PDF med barnreglerna hos SJF">barnregler B12 som Svenska Judoförbundet antog 2003</A> och som fortfarande gäller fram till december i år (utom i de tävlingar som startar tidigt med nya från oktober) tror jag det var korrekt att göra så, om den teknik du utförde klassas som "sutemi-waza". Det enda felet skulle i så fall vara att han var så otydlig att du trodde du fick rätt när du klagade. En otillåten teknik i 2003 års barnregler ska inte ge straff första gången, men heller ingen poäng. Domaren skulle stanna matchen och förklara tydligt att tekniken inte är tillåten. Vid upprepat regelbrott används ordinarie bestraffningssystem.

Sedan barnreglerna antogs av SJF har dock en del tävlingar på klubbnivå (även stora med många inbjudna klubbar) ändå körts utan barnregler. Detta kan ha skapat problem för de barn vars lagledare inte förklarat innan matchen vilken sorts tävling de är anmälda till. En del barn kan ha trott de kört med barnregler och åkt på något kast de inte väntat sig, andra kan ha vant sig vid att köra utan och sedan fått en massa tillsägelser från domaren när de kommit till en riktig tävling.

Om den tävling du var med i var en av de regelfria men domaren var van vid barnregler och dömde därefter kan jag förstå att du blev upprörd.

Vi får hoppas att de <A href="http://www.judo.se/dokumentbank/domare/remiss_tavlingsregler/u11regler.pdf" title="Förslag till nya barnregler, skicka remiss med kommentarer till RTK@judo.se">nya reglerna</A> (hurdana de nu ser ut efter remissrundan) blir mer allmänt accepterade, så tränarna kan förbereda sina elever bättre.

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
TapOut
Postad: Friday, September 30, 2005 2:53:00 PM

Tack för att du gav klarhet i denna diskussion. Kan ni andra nu berätta om "annorlunda" (kassa) domslut
m.f-bjk
Postad: Friday, September 30, 2005 8:04:00 PM

Får väl ta å erkänna att jag ett par gånger visat ut fel vinnare efter Soremade, tur att man har vakna kantdomare då för det mesta!! :sleep:
TapOut
Postad: Friday, September 30, 2005 10:16:00 PM

Starkt att du kliver fram och berättar. RESPEKT :sleep:
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)