|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 8/3/2005 Meddelanden: 45
|
Till min stora besvikelse så ser man mindre av ne-waza på stora mästerskap. Min fråga är hur mkt tränar ni ne-waza på eran klubb (ange gärna klubb)
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Det verkar som man länge har velat få bort ne waza bara för att det påstås inte vara publikvänligt. Just den attityden verkar ändra på sig lite iofs. När jag själv är uppe och dömer ser jag alltid till att den som vill jobba i ne waza får det. Men är den andre duktig på att försvara sig eller ställer sig upp så måste jag ju bryta. Hade det skett samma sak i stående som i ne waza hade ju den försvarande fått passivitetsvarning. Därav att man måste vara duktig i tachi om man tävlar men behöver inte alls vara speciellt duktig i ne waza. Man får inga varningar för att vara passiv där.
Jag själv gillar ne waza och i Budoklubben Yoi i Mullsjö tränas en hel del ne waza. Både som övergång från tachi och ner som är den lite mer tävlingsinspirerade och "vanlig" där man börjar sittandes. Jag tycker det skulle vara väldigt intressant med en ne waza tävling, har länge haft tanken att iom vår tävling Ippon Cup köra en ne waza tävling också för dom som vill. Det har inte kommit längre än just tanken men jag tycker det skulle vara intressant. Det gäller ju bara att komma överens om reglerna.
// Andreas
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Jag är gärna med på en Ne-Waza tävlning. Säg bara till =)
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
I våran klubb kör vi rätt så mycket newaza, kanske 30-50% skulle jag tro.
|
|
|
Jag ställer mer än gärna upp i ne-naza tävling. Skulle Endast judokas vara tillåtna då eller skulle typ BJJ folk och sambo vara inbjudna?
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Jag hade mest tänkt judofolk, nu blir det inget till hösten eftersom det inte blir nån Ippon Cup då men till våren då kanske. Macco, jag antar att du menar handikappsreglerna. Jag har tittat på dom men är inte så intresserad av dom. Jag hade tänkt mig bara köra med vuxna (iaf nu) och sen använda samma regler som vid vanlig tävling förutom då att det gäller bara ne waza. Jag ska höra med TK också om det skulle vara nått. Men iom att jag hör att det finns intresserade så kan jag tänka mig att vi har en ne waza tävling på Ippon Cup till våren. För dom som undrar så är den i Mullsjö (strax norr om Jönköping). Skulle jättegärna vilja höra om det finns fler intresserade.
// Andreas
|
|
Registrerade sig: 10/19/2005 Meddelanden: 1
|
1 Prova det här. Vi guardposition träna mer från halvguard. Försök att sätta dig upp genom att dra motståndaren mot dig. Denna position blir mkt mer aggressiv i newasa. 2 Träna på att ta snabba strypgrepp dvs hugg grepp i slaget och agera direkt för att strypa. 3 Försvar vid magliggande. Försök att jobba avslappnat här och ta över mer explosivt.
|
|
Registrerade sig: 10/6/2005 Meddelanden: 9
|
Absolut.
Randori -> ne waza. Något jag helt klart skulle uppskatta.
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Det händer att vi gör det men det är alldeles för sällan.
Hur gör ni när ni tränar ne-waza? Börjar ni som så många andra (även vi) på knäna mitt emot varandra eller kör ni olika startsituationer, t.ex. en börjar i underläge?
|
|
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
att köra randori hela vägen till newaza gör vi mer ofta än utan. Det är inga nyheter Lascau kommer med men det är viktiga poänger han lyfter fram...att starta från andra än en knästående position mot varandra är en självklarhet. det hela är ju egentligen inte svårare än att man startar i en annan position när tränaren säger hajime...en kan ju enkelt lägga sig på mage eller krypa ihop på alla fyra... sen byter man vid ett lämpligt tillfälle..
Mattias R SJK.
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Vi startar Ne-Waza på knä framför varandra, men när vi kör Tachi-waza(?, randori) så kör vi alltid ner till ne-waza i ca 10-15 s, för att låta både uke få chans att försvara sig och undvika att landa på ryggen och låta tori göra försök på snabb fasthållning från stående.
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Brukar köra med start från olika lägen. t.ex. rygg mot rygg, ligga på rygg sida mot sida skavfötters, Uke börjar på mage - Tori börjar med vändning , Uke på armbågar och knän - Tori börjar med vändning, äldst i varje par blir uke i toris favoritfasthållning - 10-30 sekunder att komma loss. Lite fantasi runt dessa starter och listan kan bli lång!
|
|
|
Vi börjar knästående mot varandra i ne-waza även fast jag nu på senare tid har börjat lägga mig eller rulla till ngn position. När vi kör Tachi-waza kan vi ibland (sällan) få 5 sek att göra ngt avgörande i ne-waza
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Vi i Västerås Judoskola tränar ca. 15-20 minuter Ne Waza . Ne Waza brottning avslutar när en av Judokas ger upp. Det räcker inte bara med fasthållning utan ungdomar ska jobba sig vidare tills en av dem ger upp. Angående favorizering av Ne Waza och tävlingen i Ne Waza ? Sista Ne Waza gruppen jag har sätt i en judoklubb omvandlades på slutet till Brazilian Jiu Jitsu . Alla vuxna inom judo gick över till BJJ. och blev på slutet Brazilian Jiu Jitsu. Tyvärr för att kunna judo behövs minst 3 träningspass per vecka. Allt annan teori som har kommit fram i Sverige sista 5 året ( om träna när det passar) gynnar Ne Waza utövare eller på slutet Brazilian Jiu jitsu där många ( tyvärr) dåliga upptränade judoka söker sig sista tiden. PÅ sista BJJ tävling hade jag sätt mer en 100 vitbältare att tävla. Majoriteten har tränat judo förut. I stället för Ne Waza skulle man prata om Koshen Judo. Sedan är det frågan vad säger EJU och alla andra högsta inom Judo i världen om tävlingen inom Ne Waza ( Koshen Judo)
|
|
|
Jag själv är mycket nyfiken om skilnaderna mellan Koshen Judo och Brazilian Jiu Jitsu. I så fall finns skilnad.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Kosen judo har sin specialitet inom Newaza. I brasse jutsu så får du ta ben och knälås både rena och vridna detta får du inte göra i Kosen.
Micael
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Pröva att begränsa dina möjligheter. Här följer några exempel en del av dem är hysteriskt kul :D 1. Knyt nävarna med tummen inuti. "Ta tag om era egna tummar" Utan att släppa taget om tummarna ska man nu köra ne waza. Här begränsar du dina grepp möjligheter. 2.Stoppa in en arm i bältet. Den ska fortsätta vara där under hela vändan. Byt arm även. 3. Båda armarna i bältet. 4. Ta av bältet o knyt det runt fossingarna. Vassego kör ne waza. 4. Här krävs det att man har lite extra bälten. Fossingarna ihop knutna. Ett bälte runt midjan - stoppa in armarna. HYSTERISKT KUL! :D :p
MVH/Anders
|
|
|
OK. Så lite. Att brazilian jiu jitsu använder benlås och Judo inte det viste jag redan. På Skandinavien open ( Malmö) inom vitbältes kategori benlås var inte tillåten ,fast enligt alla BJJ regler finns några benlås som är tillåtna redan i vitbältens kategori.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Jag har för mig att de har några "takedowns" skulle resultera i fet ippon för den andre.
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Anders>> det där lät ju riktigt kul! ska ta å prova det nån gång! Fick klara flashbacks till de gånger vi kört newaza blundandes och tachiwaza med strumpor på händerna!!!
|
|
|
Guest |