|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
För att förenkla jättemycket för mig läs ett par inlägg jag gjorde i tråden "Kodokan helig ko". Har ni nu gjort detta har ni ett hum om hur jag bedriver och tänker kring mina motionärer. Men eftersom jag envist framhäver att jag är ofullkomlig så behöver jag influenser och tankar från andra eminenta tränare. Så mina kära kolleger hur gör ni? Är du inte tränare men kanske intresserad av motionsgrupp. Hur skulle du vilja ha en grp upplagd?
(om ni vill ha mer info kring min tankegång så kontakta mig med ett litet personligt meddelande så ska ni få mer info.)
MVH/Anders
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Här kommer några personliga åsikter jag har efter att ha deltagit i två olika motionsgrupper för vuxna i två olika föreningar. Nivån på deltagarnas kunskap, kondition och styrka har varit väldigt varierande i bägge grupperna. 1. Repetera ofta. Vi glömmer fort. 2. Kör hårt men uppmuntra och peppa mycket. Vi har taskig kondis. 3. Kör inte ne waza för länge. Det gör ont i gamla kroppar efter ett tag. 4. Se till att man får byta partner ofta. Det är inte kul att behöva kasta fallrädda August 135 pannor en hel träning. 5. Låt oss köra randori. Även vi blåbär gillar att tävla (och vem vet kanske lyckas man någon gång...). 6. Använd kastmatta om det finns möjlighet. Sparar på gamla kroppar även om man inte är rädd för att bli kastad. 7. Glöm inte att stretcha efteråt. Man måste ju komma uppp ur sängen dagen efter. 8. Jobba mycket med fallteknik. Det är alltid roligare att kasta någon som inte är rädd. 9. Glöm inte att låta oss vila ibland. De flesta av oss har maxpuls redan efter ombytet. Själv gillar jag korta uppvärmingar, mycket teknikträning i stående, en kortis med ne waza, tachi waza randori och så lite styrka, nedjoggning och stretch.
|
|
|
Tackar! Jag kunde med :D konstatera att många av dina förslag var uppfyllda dock inte alla.
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Hehe, tycker punkt 9 var klockren! Själv är jag inte så gammal men känner igen 9:an ibland! :D
|
|
|
Klistrar in i stort sett de två första sidorna från "mitt" häfte där får ni en bra inblick i min tanke gång
"TANKEGÅNG BAKOM HÄFTET För att tillgodo se de olika ambitioner och önskemål som en vuxen judoka/motionär har, har detta häfte tagits fram. Man bestämmer själv när man känner sig redo att visa en teknik. När man känner sig redo att visa en teknik tar man kontakt med sin tränare och visar den. Är tekniken godkänd så skrivs datum och en signatur in vid berörd teknik (ev. även vid ett nytt steg eller grad).
KRAV TILL DE OLIKA GRADERNA
5 Kyu/Gult bälte: Femton Nage waza (kast teknik) och fem Osae komi waza (fasthållnings teknik) 4 Kyu/Oranget bälte: Femton Nage waza, fem Osae komi waza, fem Shime waza (halslås teknik) och fem Kansetsu waza (armlås teknik) 3 Kyu/Grönt bälte: Femton Nage waza, tre Osae komi waza, tre Shime waza, sex Kansetsu waza, en kombination och en kontring 2 Kyu/Blått bälte: Tolv Nage waza, en serie i Nage no kata, tre kombinationer, tre kontringar, en teknikkedja och en kombination/kontrings kedja 1 Kyu/Brunt bälte: Nio Nage waza, två nya serie i Nage no kata, två kombinationer, två kontringar, en teknikkedja och en kombination/kontrings kedja
BEDÖMNINGS GRUNDER FÖR · Nage waza: Höger och vänster kast samt realistisk rörelse (ex. kombination, kontring och randori lik rörelse). Tekniknamnet. · Osae komi waza: Vändning/Ingång från realistiskt läge om möjligt även urgång ur berörd teknik. Tekniknamnet. · Shime och Kansetsu waza: Vändning/Ingång från realistiskt läge. Tekniknamnet · Kombination och kontringar: Realistiska tekniker som sammanbinds till en kombination eller kontring · Teknikkedja: Realistiska tekniker, uppföljningar och ”svar” på ukes förflyttning och rörelser · Kombination/Kontringskedja: Realistiska tekniker som ”svarar” på ukes förflyttning/attacker.
FÖRKLARINGAR Teknikkedja: Utgå från en teknik eller grepp. Vad gör du vid olika situationer som t. ex. uke spjärnar bakåt eller förstör ditt grepp, uppföljande fasthållning, armlås eller halslås
Kombination/Kontrings kedja: En serie av kombinationer/kontringar där man svarar på ukes förflyttning eller rörelse"
OBSERVERA att det står antal tekniker inte vilka. Utan det är upp till tränaren att lära ut lämpliga tekniker. Ett långt inlägg men mer förklarande hur jag kör och tänker. Återkom gärna med frågor och tankar. Jag tål kritik men inga plumpheter (då gläfser jag :D )
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Verkar vettigt!
Blev lite förvånad över 2 kyu, att det är med en serie Nage no kata, inte negativt förvånad. :)
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Tycker att det är en skön tankegång Anders kör på.
En serie nage no kata behöver ju inte betyda den första serien utan kanske den tredje. Okuri ahibarai -sasae tsurikomi ashi - uchimata
Micael
|
|
|
Tackar för berömmen. Men jag skulle vilja veta hur motionärs träning bedrivs på andra klubbar. Nya influenser är bra!
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 4/8/2005 Meddelanden: 26
|
[Quote:]Anders - 2005-10-28 5:48 PM
Tackar för berömmen. Men jag skulle vilja veta hur motionärs träning bedrivs på andra klubbar. Nya influenser är bra! Jag har gluttat rätt hårt på ditt system Anders, och jag kommer att stjäla den bärande grundidéen (att tekniker inte är låsta till en grad) men i övrigt vrida omkring siffrorna en smula. Jag planerar att ha ett utkast klart för detta för testkörning med mina vuxna motionärer från och med VT06 och i ett år framöver, så får vi se hur det faller ut. Jag kanske slänger iväg ett PM eller så, för jag har lite funderingar angående hur du tänkt. =)
|
|
|
Tackar för alla förslag! Kanon min väg mot fullkolmlighet har tagit ett steg! :blink:
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 6/2/2006 Meddelanden: 2
|
Hej, Jag är en gammal motionär som återupptagit judon efter 25 års paus. Jag ha nu tränat åtarfallsjudo i ett år. De nio punkterna stämmer rätt väl men vi har börjat köra naga no kata trotts att vi bara har 4:kyn. Och vi har jätteroligt. Det är ett bra sätt för vuxna att lära sig om judo. Ha det så kul med era gamlingar.
|
|
|
Guest |