logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages12>
drbgaijin
#1 Postad : den 26 oktober 2005 14:59:00(UTC)
drbgaijin

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

<p>Over on another thread Mattias_R and Mzxy???? (I can't remember the Nick) sidestepped a little and got into a question of anonimity - to be or not to be.</p><p>I know when this very interesting Forum opened there was a questionaire as to what level of &quot;anonimity&quot; should be allowed.</p><p>Maybe it is time to look again at this question.</p><p>My own opinion is:</p><p>In order to make postings you have to be registered. (That is the situation today)</p><p>In order to read a persons profile you must be logged in - in other words you have to be registered (That is the situation today)</p><p>Now here is the bit I don't like. A registered person does not have to have any details filled in in his/her profile!!!!</p><p>That is not correct in my opinion.</p><p>A person who registers should fill in at least:  Real name(first name or family name only is OK), e-mail address. Some detail as to their geographic position.</p><p><strong>Remember that guests who surf in cannot look at profiles. So any details in a person's profile would only be seen by other registered users who had also filled in their profiles.</strong></p><p>I personally think that in an open and frank forum that is not too much to ask!!</p><p>Any other opinions out there?</p>
Frej
#2 Postad : den 26 oktober 2005 15:40:00(UTC)
Frej

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Jag håller helt klart med dig!

Tycker att man bör skriva i namn, dock så har vi inte satt detta som regel, än.

Men om vi får samtycke från flera håll så kan man ändra reglerna för forumet och "tvinga" folk att fylla i namn och eller ort/klubb.
Anders
#3 Postad : den 26 oktober 2005 17:16:00(UTC)
Anders

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Hej!

Håller med till 100%. Att envist hålla fast vid sin anonymitet är naivt. En person som vill en ngt illa hittar en alltd oavsett hur anonym eller hemlig man vill vara.
Jag står för det jag skriver. Jag tror på det jag skriver. Det jag skriver är jag.
Problematiken med att tviinga ngn att namnge sig själv samt en geografisk placering är att vi kommer få såna som Mxz... som väljer att kalla sig Petter-Niklas från Smurfcity. :x
Naiva, anonyma och "hemliga" personer är nog ett gissel vi vuxna får stå ut med.
MVH/Anders
Kronos
#4 Postad : den 26 oktober 2005 17:37:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Även jag håller med.
Dock vet jag inte om man ska tvinga fram en sån regel dels för anledningarna som Anders skrev och även för att man kan tänkas skrämma iväg folk som kan bidra till diskussionerna trots sin anonymitet.
Dock anser jag att det ger betydligt mer trovärdighet om man kan stå för sina åsikter genom att ange namn och geografisk placering.
Mattias R
#5 Postad : den 26 oktober 2005 17:43:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Jag håller självklart med, jag vill ha bort anonyma inlägg.

fast jag vet inte om tvång är bästa vägen, jag kan ju lika gärna skriva Johan Persson Stockholm och vara lika anonym....

Tål att fundera på.....

Mattias R SJK
drbgaijin
#6 Postad : den 26 oktober 2005 18:27:00(UTC)
drbgaijin

<p>It was nice to get a reaction .... :)</p><p>OK. The geographical part may not be necessary, but a name and and email address should be &quot;required fields&quot; when registering.</p><p>I know it would put a heavier burden on the moderator. But it would be possible to verify an email address.</p><p>Again - <strong>remember that this idea would not exclude anyone anywhere in the world reading the posts - it would just mean than anyone wanting to comment would have to fill in some required information</strong>.</p><p>I am sure that the majority of you who have views and comments have nothing against &quot;standing for your views&quot;.</p><p>It is quite standard practice to ask those who want to be registered on a forum to provide some &quot;required&quot; information.</p>
drbgaijin
#7 Postad : den 26 oktober 2005 18:34:00(UTC)
drbgaijin

<p>I forgot to mention:</p><p>I don't think it should be considered &quot;tvång&quot; ( a much overworked word in the Swedish language)</p><p>It is a question of: If you want the privelege of writing comments on the Forum we ask you to provide us with a few details about yourself!</p>
Tero_K
#8 Postad : den 26 oktober 2005 21:49:00(UTC)
Tero_K

Registrerade sig: 2005-04-23(UTC)
Meddelanden: 58

Har gått och funderat lite på detta under kvällen och nu när jag läser inlägget av Mxyzptlk, så stämmer det i stort sett med det jag hade tänkt skriva. Anonym eller inte; vi utgår ifrån att alla som skriver är myndiga och står vid sina inlägg.

Identitet känd: Politik och personkemi kan väga tyngre än sakfrågan, utan att ens ta med judo-sedvanliga tankar som t.ex "jag vet bättre eftersom jag har högre grad, eller jag har varit med i landslaget", osv.

Valfri identitet: Sakfrågan får fritt skapa diskussionsuderlaget utan politisk eller personlig vinkling. Ytteligare fördel är att även de funktionärer som formellt inte "får" uttrycka sig i svenska judodiskussionsforum, kan deltaga och dela med sig av värdefulla åsikter.

Dock, efter ett antal inlägg bildar alla ändå sin egen uppfattning och bygger en personlighet runt den anonyme och kommer att trilla dit enligt "känt identitet" fallgroparna.

Oavsett om en skribet, känd eller anonym och bryter mot god sed och forumets regler, kommer forumadministratören att ingripa, vilket säkert borgar för skötsamhet. Åsikterna måste ändå få vara fria och det finns en tänkande människa bakom varje tangentbord.
Frej
#9 Postad : den 26 oktober 2005 23:13:00(UTC)
Frej

Problemet kvarstår dock, man kommer aldrig kunna kontrollera om man fyller i rätt namn, eller ort.

Så detta är ett riktigt dilemma.

<b>Mxyzptlk:</b> Ett till alternativ är ju att vi inte vet vem X är och att genom att inte veta, tar personen på lika stort allvar som om vi visste/fick reda på vem denne är.

Edited by user den 26 oktober 2005 23:14:00(UTC)  | Reason: Not specified

drbgaijin
#10 Postad : den 27 oktober 2005 02:26:00(UTC)
drbgaijin

<p>Wahtever the outcome of this thread - I will be happy that quite a few of you have aired your views.</p><p>Probably everything will continue as before.</p><p>Just a couple of thoughts I had when I read the latest postings. Maybe one of them is meant to be ironic - I'll let you decide that for yourself.</p><p>If we attend a meeting (e.g. SJF's annual general meeting) should everyone wear bags over their heads - in case someone is recognised and that their &quot;pondus&quot; decides whether you listen to them or not?</p><p>Personally, I think that the sometimes discussed topic of &quot;Judo morals and ethics&quot; should come into play on a Judo forum.</p><p>I consider it good manners to introduce oneself before talking (especially if the audience does not know you). Therefore on a Judo forum - an introduction would seem to be both morally and ethically correct.</p><p>Finally - in case some may have misunderstood - Every registered user would still be able to use an anonymous &quot;nick&quot; - e.g. &quot;drbgaijin&quot;, &quot;Mxyzptlk&quot; etc.  It would only be registered users, who have the right to view a persons profile, that could see the details as to their name, e-mail etc. </p><p>Back to you all again - :)</p><p />
PeterG
#11 Postad : den 27 oktober 2005 03:33:00(UTC)
PeterG

Registrerade sig: 2005-08-08(UTC)
Meddelanden: 6

Jag anser, i all ödmjukhet, att man har all rätt att vara anonym om man så önskar. Orsakerna bakom anonymiteten varierar säkerligen kraftigt från fall till fall, men att vara så fatalistisk att man direkt och omgående misstänker att den anonyme individen avser att utnyttja sin dolda identitet för att ställa till besvär eller smutskasta andra är i min mening lite väl cyniskt. Man kan tänka sig att det finns vissa känsliga områden som man av olika anledningar inte är "tillåten" att ha åsikter om, men ändå vill diskutera i något slags forum, och då menar jag att man ska ha möjlighet till det. Jag har exempelvis valt att i detta forum uppge både mitt riktiga förnamn samt bostadsort, eftersom jag för tillfället inte befinner mig i någon slags position där mina åsikter kan vara komprometterande. I andra forum har jag däremot valt ett mer neutralt inloggningsnamn och i princip inte givit ut någon personlig (ett nyckelord i hela den där diskussionen) information eftersom det skulle kunna komma att skada mig. Vi har trots allt yttrandefrihet i detta land, och även om den stundvis missbrukas är det ändå en av de mest fundamentala rättigheterna i en demokrati med självrespekt.

Jag förstår givetvis att man kan tycka att alla ska stå för sina åsikter och inte gömma sig bakom ett falskt namn, men samtidigt anser jag att alla har rätt till en åsikt utan att man för den sakens skull ska vara beredd att försvara den. Så länge åsikterna inte på något sätt bryter mot svensk lag ser jag ingen som helst anledning till att människor som vill vara anonyma ska tvingas att uppge för dem uppenbarligen känslig information. Den svenska offentlighetsprincipen gäller enbart information som finns hos staten, kommunerna, och dess myndigheter, i övrigt är invånarna skyddade från onödig insyn i privatlivet.

Och argumentet att enbart registrerade användare kan läsa andra användares detaljer är i min mening väldigt svagt. Så länge registreringen är öppen för alla och envar (och dessutom som i dagsläget inte är kontrollerad eller begränsad på något sätt) som råkar surfa förbi sidan finns möjligheten att någon skapar en falsk identitet för att tillgodogöra sig information om andra.

Det är i alla fall så jag ser på saken. Och den åsikten kan jag nog stå för.
Mattias R
#12 Postad : den 27 oktober 2005 15:58:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

det finns många bra åsikter om detta men vill bara påpeka att problemet med anonymitet kommer då personer inte följer spelreglerna. Det förra forumet (som jag frekvent skrev i) hade ett stort minus - allt för många personer gav sig in i diskussioner med rena personliga påhopp och anklagelser och gömde sig bakom sin anonymitet.

Du Tero skrev här att vi ska utgå ifrån att folk är myndiga och står för sina åsikter, håller med dig... men det funkar inte så och jag tror många håller med mig.

denna fråga blir egentligen bara känslig när det gäller vissa typer av frågor. Det är knappast någon som bryr sig om en person namn om han skriver något om hur en vänster uchimata bäst bör göras utifrån ett annat grepp än det vanliga tex..

Men så fort det gäller FS, kommiteernas arbete eller den turbulens som varit, eller den rådande situationen så blir det annorlunda anser jag. Specielt eftersom många anser sig veta sanningen om vad som hänt eller inte... Och jag skulle mer uppskatta en öppen diskussion med en person jag vet vem det är än med en jag inte vet.

Mattias R SJK
Frej
#13 Postad : den 27 oktober 2005 16:23:00(UTC)
Frej

Håller med dig där Mattias, skulle precis skriva ungefär samma sak, att problemet uppstår först då kritik börjar yppas.

Och det kan inte vara kul heller att få kritik från en helt okänd person, även om denna kritik skulle vara konstruktiv.
Personligen skulle jag tycka det vore skönt att veta vem det är som har bättre idéer (läs. konstruktiv kritik) om hur man kan göra saker och ting annorlunda.

Tror det enklaste och bästa är att vi har det som det är idag, och håller hårt på reglerna när det gäller kritik av diverse klubbar, föreningar, förbund eller poster, mm.

drbgaijin
#14 Postad : den 27 oktober 2005 16:54:00(UTC)
drbgaijin

<p>As I said earlier in this thread, Frej:</p><p><em>&quot;Whatever the outcome of this thread - I will be happy that quite a few of you have aired your views.</em></p><p><em>Probably everything will continue as before.&quot;</em></p><p>:) So I'm happy :)</p>
Frej
#15 Postad : den 27 oktober 2005 17:23:00(UTC)
Frej

Jo, det är som du sa!

Men det är kul att få höra era åsikter angående denna svåra fråga i form av admininistratör på forumet. Så man vet vad ni andra tycker! =)
Anders
#16 Postad : den 27 oktober 2005 17:36:00(UTC)
Anders

Undrar man vem ngn är kanske man skicka ett personlig meddelande till vederbörande där man talar om vem man är och önskar ett likadant gensvar. Detta är ju inte publikt.
Uha låter som en tre åring skrev det man bla bla man bla bla man :p
MVH/Anders
drbgaijin
#17 Postad : den 28 oktober 2005 01:59:00(UTC)
drbgaijin

<p>Maybe I misunderstood your posting, Anders.</p><p><em>&quot;....man skicka ett personlig meddelande till vederbörande där man talar om vem man är och önskar ett likadant gensvar. Detta är ju inte publikt.&quot;</em></p><p>How do you send a personal message to an anonymous guest who did not give any email details in his/her profile?</p><p /><h2 />
drbgaijin
#18 Postad : den 28 oktober 2005 02:00:00(UTC)
drbgaijin

Sorry my signature appeared in such a large font! I have no idea what went wrong
Judosnubben
#19 Postad : den 28 oktober 2005 02:21:00(UTC)
Judosnubben

Meddelanden: 314

Jösses!!!

Man kan dock inte säga att du är anonym Dr Gajin :lol:

Micael
Anders
#20 Postad : den 28 oktober 2005 18:52:00(UTC)
Anders

Klicka på knappen PM på kan man skicka ett personligt meddelande till vederbörande.
MVH/Anders
Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.