Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Då har man anmält sig till en kvälls kurs i Japanska, en gång i veckan vid tio tillfällen.
Hoppas med detta kunna underlätt inlärningen av den Japanska Judo termenologin.
Hur ska man förbereda sig? Jag är i stort sätt ett självlysande blåbär på Japanska, så jag hoppas att det är en nybörjar kurs... :blink:
Någon annan som läst Japanska eller liknande?
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-20(UTC) Meddelanden: 242
|
Har inte gått nån kurs eller så men har haft ganska mycket kontakt med japaner genom jobbet så en del ord, mest artighetsfraser och sånt, har man snappat upp.
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-23(UTC) Meddelanden: 58
|
Kontakta Tony O (tidigare ordförande i RGK) om språket. Han har läst japanska på universitetet och hans särintresse har kanske varit terminologi relaterat till budo. Även Douglas (finns här på forumet) kan vara till hjälp, då han bor i Japan.
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-25(UTC) Meddelanden: 69
|
<p>Even the longest journey begins with the first step.</p><p>I don't think your first step course will help you understand judo terminology, but it is a necessary first step.</p><p>I imagine you will be taught things like, Hello, nice to meet you, how are you etc. etc.</p><p>Judo terminology and japanese are not always easy to follow.</p><p>E.g. most people think that "sono mama" means "lie still" or "don't move" or "freeze"</p><p>This is not the case. It means "continue doing the same as now"</p><p>If the referee has gotten you and your opponent to lie still and then he says "sonomama" it means continue lying still.</p><p>If a japanese opponent was punching you (a thing that he probably wouldn't do) and the referee shouted "sonomama" thinking it meant "freeze" he would be shocked. Your japanese opponent would continue punching you, because the referee had told him to continue doing what he was doing at that moment in time.</p><p>From one to the other - Tero's advice about Tony O is good. Tony is a person with a sound academic background in japanese and who also has deep judo knowledge.</p><p>Good luck with your first step.</p>
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Tack Douglas!
Det jag menar med lära sig judo terminologi är ju inte att jag skall bli mästare på att ropa ut namn på japanska kast flytande utan mer att man kanske kan lära sig hur vissa saker skall uttalas så en japan skulle kunna ljuda sig till vad man menar. =)
Sen är det ju inte helt fel att lära sig, "Hej", "Godag" & "Jag heter..." fraser heller. :D
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.