logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Tero_K
#1 Postad : den 30 oktober 2005 22:44:00(UTC)
Tero_K

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-23(UTC)
Meddelanden: 58

Siffrorna talar om en överlägsen dominans av Tykland och Ryssland med 14 respektive 16 medaljer. Roligt att se att Finland stack upp och tog hem 4 medaljer i den hårda konkurrensen. Det blev även en hel del svenska matchvinster men tyvärr blev det lite för tufft när det närmade sig kampen om topp placeringarna. Positivt att så många svenska judoka passade på att starta i denna, kanske hittills, tuffaste SWOP.
Judosnubben
#2 Postad : den 30 oktober 2005 23:05:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Kan du berätta mer om arrangemanget.
Var det fin inramning osv osv.
Tero_K
#3 Postad : den 30 oktober 2005 23:31:00(UTC)
Tero_K

Registrerade sig: 2005-04-23(UTC)
Meddelanden: 58

Hej ´snubben.
Jag satt och följde tävlingarna "live" vid min dator via www.judo.org, så jag var aldrig på plats i hallen. Hoppas att någon annan kan ge oss beskrivningar av själva arrangemanget och atmosfären. Vet någon om vi hade någon svensk domare som prövade till IJF licens?
Per
#4 Postad : den 31 oktober 2005 18:08:00(UTC)
Per

Registrerade sig: 2005-04-11(UTC)
Meddelanden: 34

Quote:
Tero_K - 2005-10-30 10:31 PM

Vet någon om vi hade någon svensk domare som prövade till IJF licens?

Jajamen! Stort grattis till Marcus Elfver som numera kan titulera sig IJF-B domare!

(Se rapport på http://www.iksodra.com/)

Edited by user den 31 oktober 2005 18:09:00(UTC)  | Reason: Not specified

gursu
#5 Postad : den 1 november 2005 15:13:00(UTC)
gursu

Registrerade sig: 2005-09-17(UTC)
Meddelanden: 15

Det är väldigt synd att vi inte riktigt kommer till i Judo. Det är väl en kombination av många orsaker, bl a att det inte satsas tillräckligt på sporten, att vi inte har någon judotradition (vilket vi i och för sig skapar med resultaten vi får på tävlingar) och förmodligen några andra till... Själv tror jag att Sverige kan bli en bra judonation med tanke på att vi har förmågan att lyckas i olika idrottsgrenar, kanske kan vi få lite draghjälp från brottnignen?? vem vet
bisittaren
#6 Postad : den 2 november 2005 10:04:00(UTC)
bisittaren

Registrerade sig: 2005-06-07(UTC)
Meddelanden: 85

Apropå draghjälp från brottning. Känner ni till någon förening eller utövare som försöker att nå bättre resultat genom att lära från andra idrotter? Det borde finnas mycket kunskap att hämta från idrotter där Sverige lyckas nå toppresultat; brottning, simmning, fotboll, friidrott... Kom med exempel eller idéer, tack.
Lajos
#7 Postad : den 2 november 2005 13:14:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

För att en judoka uppnå resultat behövs minst 5 sparringpartner av nästan samma kvalitet. Jag har varit i somras i Ungern på en landslagsträning. 13 juli tränade minst 60-70 judoka två träningspass per dygn och två gånger per vecka i Budapest Honveds judohall. Tränarna från olika delar av landet har kommit med sina elever för att sparra med ,och måt landslaget. Juli månad.
Kan vi i Sverige samla judo folk för att träna i juli månad? Två träningspass per dag? Reser våra tränare med folk i minibussar 20 mil till en träning för att hjälpa landslaget?
Sedan har vi så många olika små grupper. Folk som tränar judo bara en gång per vecka eller varannan vecka. Denna judokultur och träningsvana kan inte fostra fram resultat. Framtidens resultat söker man idag redan hos dagens barn. Vi har en brottarklubb i samma byggnad. Och jag har möjlighet att följa deras jobb. Det är natt och dag hur brottarna tränar barnen jamfört med vad judo rekomenderar. Sedan har brottarna många tävlingar för barn och vi i judo kan inte postå att vi har det på samma sätt. Brottarna avslutar ofta barnträningen med macher och kanske många av landets judoklubbar har inte ens randori för sina judoka. Så det är lite skilnad mellan brottarkultur och judokultur.
Idag tränar BJJ utövare nästan varge dag några två gånger per dag och jag tror att det är just dem som ska ge för judo en positiv exempel hur skulle man träna inom judo så att judo hamnar inte i underläge .
Det är så lite skilnad mellan dem två sporten. För en individ är lätt att hamna på andra sidan . Och kan bli att snart få man diskutera är det ägg eller kyckling som var först mellan dem två sportena. Just nu är judo större i Sverige .Men fortsätter vi med en träningspass vana per vecka och med dålig utbildning ,outbildade instruktörer som kan inte tekniker och har hög gradering (fick bälte) och ingen upvisad resultat inom Judo då blir det BJJ större om några år. Och jag tror att det blir på Judos bekostnad.
På slutet: Att Sverige få fram en förebild inom Judo behövs mycket mera jobb en man gör idag. Frågan är. Kvantitet eller kvalitet?
Ska man samla alla i en judohall för att få så mycket bidrag som möjligt eller ska man försöka samla just dem som verkligen vill träna judo och satsa i Judo. Den första varianten är lättare den andra är svårare men inte omöjligt.

Jag hoppas att Daniel Lascau lyckas vända situationen.
gursu
#8 Postad : den 2 november 2005 19:55:00(UTC)
gursu

Registrerade sig: 2005-09-17(UTC)
Meddelanden: 15

Jag håller till fullo med Lajos i vad "receptet" för att få fram framgångsrika judoka skall innehålla. Om vi skall börja med att jämföra just judo och brottningen så är kanske största skillnaden att brottning i Sverige är en tävlingssport medan judo en motionssport. Det är en utopi att få träningstillfällen skapar OS medaljörer, utan det är hård och ännu hårdare träning. För mig som motionär är judo ett ypperligt tillfälle för att underhålla min smidighet och styrka, men för de ungdomar som satsar idag är det svårare. Vid tidigare tillfällen har diskussionen varit att BJJ vuxit till förmån för just judo, vilket stämmer. "Fighting spirit", frekventa tävlingar och ett stort engagemang av deltagarna är en väldigt stor bidragande faktor.

För min del kommer judo att vara en perfekt blandning av teknik, finess och styrka. Tänker nästa generation samma sak????
Lajos
#9 Postad : den 3 november 2005 12:56:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Tyvärr har jag en bak känsla att dem tränare som blir äldre och äldre i Sverige anpassar sin judo träning på just deras behov och inte ungdomarnas behov. Träningspassena är faktiskt hos några av dem äldre tränare upbyggda på att just dem ska träna och känna sig hemma på mattan och inte dem sem betalar medlemsavgift. PÅ så sätt fick vi motions judo på köpet nästan överallt där dem som tränade en hård judo på 70 talet fortfarande känner sig hemma på en träningspass på 2000 talet. Fast dem är nu 50 och över år.
När man kommer med exempel från Ryssland Ungern Jugoslavien på hur man tränar där Judo. Då säger dem tränare att det är 70-talls judo . (Då var dem unga faktiskt.)Idag är annan judo i Sverige svarar dem. Just denna judo där dem som tränade hårdare judo på 70 talet trivs idag på mattan, enligt mig .
Ändringen i Sverige kan komma fram just på grund av att BJJ växer. BJJ är idag en tävlings sport. Jag vågar postå att alla som inte kan träna judo på grund av att just motionererna tar deras placc på dojon lämnar judo och hittar sig inom BJJ.
Jag har ingenting mot motionerer. Men att ungdomspasserna körs i många klubbar idag på en nivå som passar mera för en 65 årig judo utövare det tror jag inte att det är Judo-s framtid.
Att vuxna på en läger läker hamburgare chisburgare och kuragöma i stället för att köra randori? Det tror jag inte att vi ska kalla den för svensk judo i framtiden. Det skulle kalla vi motioners judo pass och inte vuxen pass. I sista läger på en vuxen pass som jag själv har varit ,förväntade mig jag Randori sista 20-30 minuter.I stället hade vi lek . Var roligt var det???
Vi i Västerås Judoskola har en enda modell för våra barn ungdomar och vuxna. Tradicionellt Judo. För motionerer har vi en pass på söndagar i framtiden där vi samlar alla, mest föräldrar och kanske över 30 -35 år. För alla andra ,ungdomar och vuxna rekomenderar vi inte motions pass. Våra ungdomar kör minst 3 gånger per vecka och det är just denna policy vi tycker följa. Snart startar jag en Koshen Judo pass för alla ungdomar över 13 år som ska ingå som en pluss träning över dem 3 som vi har redan. Och jag gav inte nogån namn på passerna.Vi tränar judo . VI tränar inte tävlings judo fast vi har redan många inom klubben som vill tävla. Jag förlårar i klubben hällre 5 ungdomar som kommer bara en gång per vecka en en ungdom som vill träna varge dag. Bidragsmessigt är kanske fel men judomessigt är bra. Vi har BJJ träning separat från Judo ( olika dagar för att det är farligt att blanda dem två sportena ) inom klubbens lokal .En BJJ klubb och jag kan inte låta bli att judo utövare ska vara i sämre kondition och är sämre utbildade och har mindre träningspasserna och sämre i kunskap en BJJ utövare. Det skulle vara katastrofallt för Judo tycker jag.
Jag få se vad blir i framtiden.
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.