Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Rätt eller fel? [Options]
bisittaren
Postad: Friday, November 18, 2005 11:18:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
Skulle gärna vilja höra lite synpunkter kring denna artikel. Själv tycker jag att det är väldigt kul att judon och Daniel Lascau uppmärksammas. Det är bra om det kommer till ett större utbyte mellan olika sporter. Det är bra om de bästa tränarna jobbar med ungdomar och juniorer. Däremot tror jag att det inte stämmer att man måste ha nått toppresultat vid 23 års ålder. Eftersom vi i Sverige inte tränar lika mycket i unga år som i många andra länder tar det längre tid innan vår inlärningskurva planar ut. Det finns en vetenskaplig undersökning inom fotbollen att det behövs 10 000 timmars träning innan den tekniska inlärningskurvan planar ut. Därefter kan man mest utveckla taktisk kunnande o dyl. Det är en förklaring till varför svensk seniorfotboll är framgångsrik medan vi ligger efter på ungdoms- och juniorsidan. En ”vanlig” svensk elitsatsande spelare når 10 000 timmar vid ca 23-25 års ålder medan man i många länder når dit redan som 18-20 åring. Jag kan tänka mig att förhållandena är ungefär de samma för judo, eller vad tror ni? Vill också förtydliga: jag tycker att det är jättebra att Daniel Lascau är här och jag tror på det han gör.
http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_11050026.asp
dsi
Postad: Friday, November 18, 2005 3:26:00 PM

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
[Quote:]
Macco - 2005-11-18 12:53 PM
[...]

"Det är på ungdoms- och juniorsidan som de mest kunniga tränarna ska verka."

Hmmm GRATTIS! men görs detta i judon? NEJ
den meningen var inte ny

Görs det inte? Tror inte att den generaliseringen verkligen stämmer.
Mattias R
Postad: Friday, November 18, 2005 7:15:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Jag håller med dig dsi. Du generaliserar alldeles för mkt Macco.
jag vet personligen många klubbar där de bästa tränare ansvarar för barn och ungdom.

Håller även med bisittaren och macco i att åldern för elitidrottare i Sverige tenderar att vara något högre än i andra länder.

Mattias R SJK
Kronos
Postad: Saturday, November 19, 2005 2:35:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Angående åldern för elitidrottare så menar nog inte Lascau att man ska ha nått eliten vid 23 års ålder men att man måste ha nått en viss nivå vid 23 års ålder för att hinna nå eliten innan kroppens snabbhet och reaktionsförmåga börjar avta när man börjar närma sig 30. Detta var i alla fall vad han sa i våras på en utbildning jag var på. Minns inte riktigt vad han definierade mästerskapen som men har för mig att det var att man skulle göra bra ifrån sig i t.ex. EM och motsvarande tävlingar.
bisittaren
Postad: Monday, November 21, 2005 9:04:00 AM

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
OK Kronos. Jag hoppas att det stämmer med din mer nyanserade bild. Att ligga på en vis nivå när man är 23 känns mer rätt än att man måste ha tagit en medalj i ett stort mästerskap. Problemet när man sätter den typen av krav är att duktiga judokas lägger av för tidigt med sitt elitsatsande. Redan idag är det för få som tränar tillräckligt för att nå internationell nivå.
dsi
Postad: Monday, November 21, 2005 11:27:00 AM

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
Macco - 2005-11-19 1:32 PM

dsi - 2005-11-18 3:26 PM

Macco - 2005-11-18 12:53 PM
[...]

"Det är på ungdoms- och juniorsidan som de mest kunniga tränarna ska verka."

Hmmm GRATTIS! men görs detta i judon? NEJ
den meningen var inte ny

Görs det inte? Tror inte att den generaliseringen verkligen stämmer.

Isof skulle inte våra högt utbildade tränare hålla på med ELITIDROTT!
elitidrottare må vara barn och ungdomar också, men de har kommit i det stadie att de vill bara vara eliter så de räknar jag inte ens till den pedagogik som används till barn.
vad jag vet som jag både har sett på träningarna OCH på tävlingarna, är att man tar aspiranter eller hjälptränare till att träna unga nybörjare, som egentligen behöver klubbens bästa tränare, för att få en bra grund i sin judo.
På tävlingarna så dömmer domaraspiranter när man inte ens har fastält vilka regler som ska gälla.

Kallar ni detta för att vårt mest kompetenta folk inom idrotten undervisar barn och ungdomar?

Det gör inte jag!

\\Macco

Du generaliserar fortfarande, och jag tycker fortfarande inte att det stämmer.
robert
Postad: Tuesday, April 11, 2006 11:56:00 PM

Registrerade sig: 1/22/2006
Meddelanden: 8
humm
om ja minns rätt så slog mary bodelid genom vid 42 års ålder viserligen var det löpning

jag tror nog att har man tallang o förutsätning så kan bli värds elit vid lite högre ålder

mvh robert
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)