Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Vid förra Syd Cupen tog Malmö Budokan ett trevligt initiativ där man skaffade en pokal som delas ut till den bäste domaren för dagen. Denna pokal skall vara ett vandringspris som förvaras på förbundskansliet i Malmö och efter varje tävling får domaren en liten kopia som minne.
Det är lagledarna för deltagande klubbar som röstar fram vinnaren som inte alltid behöver vara den högst licensierade domaren utan även kan vara en domare med annan licens som gjort en bra insats under dagen.
Vid förra tävlingen i södra Sverige blev Driton Osmani utsedd till den bäste domaren och nu på lördag är det dags igen vid SydCupen som går i Staffanstorp.
Jag tycker det är bra att domarna blir uppmärksammade. Men är det inte för mycket om domare inom svensk judo nu för tiden? Det vore kanske på tiden att sätta focus på alla duktiga instruktörer som jobbar i det fördolda.
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/23/2005 Meddelanden: 58
|
Har man varit domare i judo, så vet man att när man åker till en tävling, så handlar dagen mest om att vara på mattan och döma. De pauserna som finns behövs för en stunds avkoppling (nertaggning och återladdning) och andra nödvändigheter, så att man åter är skärpt när man skall upp. Det blir många matcher på en heldag. Jag har varit både publik, tävlingsledare, tävlande, coach och domare på tävlingar, som så många andra "insyltade" judoka. Då kan jag av erfarenhet säga att domarskapet är det minst tacksamma och mest ensamma rollen i en tävlingshall. Det är helt rätt att uppmuntra våra domare till att göra sitt bästa med en vandrande pokal.
Men ok, belöna gärna också den coach som skött sig bäst under dagen. Då kan lagets resultat i kombination med lagets, inklusive coachens uppförande vägas in ;-)
|