Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

TB06 antagen [Options]
m.f-bjk
Postad: Tuesday, November 29, 2005 10:41:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
De nya tävlingsbestämmelserna är nu antagna av FS och finns att hämta på judo.se

http://tinyurl.com/8eu8p
http://tinyurl.com/baokk
http://tinyurl.com/blmn8
Rob
Postad: Wednesday, November 30, 2005 9:51:00 AM

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
"gilla läget" antar jag.
En sak förstår jag inte riktigt. Hur ska man bedöma "applicerat armlås även innan Matte ropat"?.
(Ungdomsklass, se kommentar doc) . Betyder det att ett riktigt uselt armlås kommer att ge poäng? Är ju trist i så fall eftersom det ju väldigt ofta görs misslyckade armlåsförsök som inte "biter". Trist om man nu ska få poäng för ett dylikt.
Per
Postad: Wednesday, November 30, 2005 10:14:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/11/2005
Meddelanden: 34
[Quote:]
Rob - 2005-11-30 9:51 AM

En sak förstår jag inte riktigt. Hur ska man bedöma "applicerat armlås även innan Matte ropat"?.
(Ungdomsklass, se kommentar doc) . Betyder det att ett riktigt uselt armlås kommer att ge poäng? Är ju trist i så fall eftersom det ju väldigt ofta görs misslyckade armlåsförsök som inte "biter". Trist om man nu ska få poäng för ett dylikt.

Även utan MAITTA. Alltså: ligger tori i korrekt position för t.ex. juji gatame och rätar ut armen så att det är tydligt att armlåset sitter, dömer man ippon. Även om inte uke klappat. Det är kanske trist att förlora på ett armlås där domare dömer ippon innan det sitter ordentligt. Det är mycket tristare att bryta armen. Kom ihåg att det här handlar om 13-14-åringar, många av dem ovana att tävla med armlås.
Rob
Postad: Wednesday, November 30, 2005 1:05:00 PM

Jo, om det bedöms som du beskriver så köper jag hela resonemanget.
Om en enbart delvis utdragen arm bedöms vara färdigt armlås är det mindre bra.
Om det dessutom är ett "nästan armlås" där armen i princip är dold under motståndaren blir det ännu svårare
att avgöra.
Vi får se hur praxis och tolkning blir.

Ado
Postad: Wednesday, November 30, 2005 10:13:00 PM

Rank: Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
Jag tror inte det blir något större problem att se om ett armlås med rak arm borde ha effekt. Mothåll på varsin sida mot handled och armbåge och armen vriden i rätt riktning för att inte kunna böjas när man trycker på de punkterna så är det klart. För säkerhets skull bör vi dock självklart lära ut till våra elever att de ska klappa ändå, och inte vänta på domaren. Samtidigt bör vi lära dem att (när de själva är tori) sakta in låstekniken när de kommer till ändläget, och ge tid åt både uke och domaren att inse vad som är på gång. Har man väl fått ut armen är det ju ingen brådska.

Armlås med böjd arm (ude-garami) blir knepigare. Där är det ibland svårt att få dem att sitta på vissa uke och ta korrekt. I barntävlingar får man nog ta det säkra före det osäkra och döma ippon ändå. Man vet inte när det plötsligt tar stopp.
hakhed
Postad: Saturday, December 10, 2005 7:27:00 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 4/16/2005
Meddelanden: 86
Ja, nog finns det anledning till reflexioner om vad som tillåts och vad det innebär för våra unga i förbundet efter årskiftet:
I U 11 (dvs för barn upp till och med 10 år) så tillåter TB 06 t ex Yoko-sutemi-waza. Enligt Kodokans definition så är därmed följande kast tillåtna för små barn (med kommentarer från Kodokans hemsida). Det blir en intresssant vår på våra domarkurser och tävlingsmattor i vår när det gäller vad som är tillåtet och vad som inte är det......
Att vi skulle få se Kani-basami bland 8-åringar är väl helt uteslutet, eftersom denna teknik inte tillåts internationellt.
Enligt Kodokan så består Yoko-sutemi-waza av följande tekniker. Läs och reflektera...
Yoko-otoshi
Tani-otoshi
Hane-makikomi
Soto-makikomi
Uki-waza
Yoko-wakare
Yoko-guruma
Yoko-gake

Included in the Kyu Go Kyo (stipulated in 1895) but was excluded when it was revised in 1920:
Daki-wakare
Uchi-makikomi

Newly-named wazas (stipulated on Oct. 05, 1982):
Kani-basami
Osoto-makikomi
Uchi-mata-makikomi
Harai-makikomi
Kawazu-gake *a prohibited waza
;/
Rob
Postad: Monday, December 12, 2005 3:58:00 PM

Nu när remisstiden sedan länge är ute, och reglerna antagna,
om det verkar vara oklart vad som faktiskt är förbjudet eller ej i TB06,
varför inte ställa dessa frågor väldigt konkret formulerade direkt till Tävlingskommitten?

Om man gillar det som är bestämt eller ej, lär vi alla aldrig bli helt överens om,
dock kan man kräva att det ska vara tydligt VAD som gäller.
Personligen tycker jag man borde lista upp alla otillåtna tekniker, och inte bara
använda samlingsbegreppen, då det tydligen ej är helt hugget i sten vad som ingår i respektive.
(sutemi waza etc.).
Be TK om fler/bättre kommentarer till TB06.
(Läser TK detta kan de gärna ta bollen direkt...)

gurgelblaster
Postad: Wednesday, December 14, 2005 1:00:00 AM

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Hmm synd att Macco är borta, han hade ju två bra poäng med sina inlägg, men ingen lyssnar på honom.
Så demokratiskt detta forum är, ni kan klaga, men när någon har ett bra utbud att ge, så raderar ni dennes konto!
Anders
Postad: Saturday, December 17, 2005 3:19:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 166
Område: Västerljung
Käre gurgelblaster. Jag förstår att du tycker att Macco är en helt reko person eftersom du är Macco. Detta vet jag då du i ett annat inlägg har skrivit under med Macco. Klipskt. :blink:

MVH/Anders
m.f-bjk
Postad: Sunday, December 18, 2005 8:34:00 PM

Som domare kan jag svara att än så länge har inga riktlinjer kommit ut angående sutemi-waza och yoko-sutemi-waza.
Förhoppningsvis kommer RDK komma ut med info om detta i början på nästa år. Kanske läser Jan Björklund detta och kan skriva några rader om det här eller ett PM!

Hmm,Gulbälten får bara göra kast till gult bälte, osv...
Vi domare skulle få skicka Matté tills vi blir hesa! Så barnet graderar till gult och börjar lära sig de nya kasten och får inte prova dessa de få gånger man kommer ut på tävling?! Sådana regler tror jag skulle göra att barn tappar intresset för tävlingar. Rimmar illa med att få fler barn till våra barntävlingar!

När det kommer till dina andra förslag väljer jag att svara som tränare för nybörjargrupper för barn..

Jag lär mina barn mellan 7 och 9 år bakåtfall och ibland även sidofall under deras första termin.
Att även gå då å lära ut framåtfall är inte hållbart!
Många av eleverna kan inte göra kullerbyttor när dom börjar hos mig. Efter 1 termin kan de flesta göra framåtkullerbyttor utan att dyka på huvudet. Detta är förutsättningen för att barnen skall vara trygga i med att göra fall fram över huvud-axel-rygg. Och en följdfråga: Bra eller mer??? Att kräva att barn ska kunna full fallteknik för att få gradera till 5 Kyu och dessutom kunna det bra eller bättre! Barn mognar olika fort! Vissa klarar av att göra framåtfall redan i min lekjudogrupp för 6-åringar medan i andra grupper klarar inte 8-åringar av att göra annat än halvgoda fall framåt! Dessa ska alltså inte få gradera vidare än till vitt bälte med gult streck?? Det håller inte.

Rushgradering...
Intressant uttryck.
Detta är dock verklighet redan idag, till och med i min egen klubb men dock inte av mig.
Att införa disktrikts- och/eller nationella graderingsregister tycker jag faller på sin egen orimlighet! Administrationen och byråkratin runt detta skulle bli för stor och kräva mer resurser och alltså högre avgifter i alla led. Vad är nästa steg? Zon- och riksgraderingar i Kyu-bälten som för Dan-bälten idag??
Detaljstyrda träningar??
Närvarokontroll, inhälsning, 3 minuters lek "tunnelkull", 15 minuters fallteknik,.........

Nej, som jag ser det får du allt dra dig tillbaka till kammaren och tänka igenom dina teorier igen.

m.f-bjk
Postad: Sunday, December 18, 2005 8:56:00 PM

Har man astma och använder medicin mot detta och behöver använda den innan, under eller efter tävling så är det upp till den "drabbade" att ha ansökit om dispans eller sett till att skaffa läkarintyg om detta. Svårare än så är det inte!
gurgelblaster
Postad: Sunday, December 18, 2005 10:05:00 PM

"Som domare kan jag svara att än så länge har inga riktlinjer kommit ut angående sutemi-waza och yoko-sutemi-waza.
Förhoppningsvis kommer RDK komma ut med info om detta i början på nästa år. Kanske läser Jan Björklund detta och kan skriva några rader om det här eller ett PM!

Hmm,Gulbälten får bara göra kast till gult bälte, osv...
Vi domare skulle få skicka Matté tills vi blir hesa! Så barnet graderar till gult och börjar lära sig de nya kasten och får inte prova dessa de få gånger man kommer ut på tävling?! Sådana regler tror jag skulle göra att barn tappar intresset för tävlingar. Rimmar illa med att få fler barn till våra barntävlingar!"

vad jag vet så har det redan prövats att göra så hr genom att redan dela upp dem i bältesgrader. OCH varför skulle barnen tappa intresset? tvrt om, de skulle bli mer trygga då de vet att de bara får göra de kast de mest känner till, och inte kast som är till 3 grader högre än vad de klarar av!

"Så barnet graderar till gult och börjar lära sig de nya kasten och får inte prova dessa de få gånger man kommer ut på tävling?!" - Förstår itn evad du vill komma med den meningen, vad jag vet så skall de redan kunna de teknikerna till 5kyu.

"När det kommer till dina andra förslag väljer jag att svara som tränare för nybörjargrupper för barn..

Jag lär mina barn mellan 7 och 9 år bakåtfall och ibland även sidofall under deras första termin.
Att även gå då å lära ut framåtfall är inte hållbart!
Många av eleverna kan inte göra kullerbyttor när dom börjar hos mig. Efter 1 termin kan de flesta göra framåtkullerbyttor utan att dyka på huvudet. Detta är förutsättningen för att barnen skall vara trygga i med att göra fall fram över huvud-axel-rygg. Och en följdfråga: Bra eller mer??? Att kräva att barn ska kunna full fallteknik för att få gradera till 5 Kyu och dessutom kunna det bra eller bättre! Barn mognar olika fort! Vissa klarar av att göra framåtfall redan i min lekjudogrupp för 6-åringar medan i andra grupper klarar inte 8-åringar av att göra annat än halvgoda fall framåt! Dessa ska alltså inte få gradera vidare än till vitt bälte med gult streck?? Det håller inte."

Hmm här är det skilda åsikter! Jag och många andra har blivit inlärda med frammåt bakåt och sidofall redan från 5 års ålder! Jag vet att det är högst idividuellt hur bra man kan utföra saker, och därför skall också graderingen göra induviduellt (bedömingen alltså)
Jag vet också att pga skolidrotten att barn numer inte kan göra en vanligkullerbytta! detta tampas jag också med på träningarna. MEN De flesta som har svårt för att göra kullerbyttor, och som "dyker" tycker det är enklare att stoppa in armarna och huvud på ena sidan och rulla över axeln, istället för på huvudet.

DEt är vare sig inte svårt att lära sig, eller att lära ut hur man gör ett "framåtfall", det beror på hur tränare är kapabel till att använda fantasin och kunna anpassa sin kunskap till individen. Har tom lekar där man bara får göra frammåtfall och bakåtfall. OBS* inget personangrepp utan allmänt antagande*

Och sedan när i dagens läge är vitt-morotsbälte 5kyu? vad jag vet så får man 5kyu när man får helgradering! och då har man TVÅ terminer på sig att kunna falla!

"Rushgradering...
Intressant uttryck.
Detta är dock verklighet redan idag, till och med i min egen klubb men dock inte av mig.
Att införa disktrikts- och/eller nationella graderingsregister tycker jag faller på sin egen orimlighet! Administrationen och byråkratin runt detta skulle bli för stor och kräva mer resurser och alltså högre avgifter i alla led. Vad är nästa steg? Zon- och riksgraderingar i Kyu-bälten som för Dan-bälten idag??
Detaljstyrda träningar??
Närvarokontroll, inhälsning, 3 minuters lek "tunnelkull", 15 minuters fallteknik,........."

Hur svårt skulle det att vara att skicka in varje gradering till förbundet? och att de jämför de tävlande? detta funkar i alla andra sporter, och dessutom mer administrativt i handikappsporter! så jag förstår inte varför det skulle vara så svårt. Men du får gärna berätta!

\\Macco

gurgelblaster
Postad: Sunday, December 18, 2005 10:06:00 PM

[Quote:]
M.F-BJK - 2005-12-18 8:56 PM

Har man astma och använder medicin mot detta och behöver använda den innan, under eller efter tävling så är det upp till den "drabbade" att ha ansökit om dispans eller sett till att skaffa läkarintyg om detta. Svårare än så är det inte!

MM visst är det så, därför är risken stor att ett litet barn blir avstängt pga doping. Lite mer info om detta skulle glädjeligen finnas, och inte en regel i SJF regelverk som TILLÅTER doping i U13 U11.
m.f-bjk
Postad: Monday, December 19, 2005 12:12:00 AM

Visst har det prövats att dela in barn till tävlingar efter vilket bälte dom har. i vår klubb tänker vi på det när vi delar upp tävlingpoolerna. Men du vill ju göra mer än så! Du vill kraftigt begränsa vilka tekniker dom ska få tävla med. Självklart ska barnen inte använda tekniker dom inte lärt sig när dom tävlar. Men när de väl graderat till gult så börjar man naturligtvis träna på teknikerna till nästa bälte. Och dessa vill de ju naturligtvis prova i tävling direkt! Det tycker jag de ska ha rätt å göra!
Därför tycker jag att nya TB06 är bra.
Dessutom vill du ta bort klubbarnas valfrihet när det gäller graderingar och vilka tekniker som är till respektive grad!
Idag är RGK's Kyugraderingsdokument bara rekommendationer till klubbarna och det är tillåtet att skyffla om teknikerna om man nu vill, så länge alla tekniker är gjorda till 1 Kyu! Att få alla klubbar att införa samma graderingsregler är dessutom inte gjort i en handvändning om det nu alls är möjligt. Många klubbledare/tränare skulle nog ha en hel del å säga om den saken misstänker jag!

Jag skrev aldrig att vitt bälte med gult streck var 5 kyu, jag skrev att barn inte skulle få gradera högre än till 6+ Kyu om de inte klarade av att göra bra framåtfall. Vissa barn klarar inte detta på två terminer pga. individuell mognad mm.
Jag har också en massa lekar för inläring av fallteknik, men vissa barn är senare i sin utveckling än andra och jag anser inte att dessa ska behöva stå tillbaka för en sådan sak. De är trots all nere i dojon för att ha kul! Detta är det övergripande målet, glöm aldrig det!
Dessutom anser jag att termen "morots-bälte" är en väldig dålig beskrivning av mellangraderingarna.

Att skicka in en lista på vilka som har graderat till vad och när är naturligtvis väldigt enkelt att göra.
Det är administrationen bakom jag är rädd över. Vi för ett eget register över detta i klubben och även om vi i stort sett bara har gradering vid 2-3 tillfällen på termin så är det mycket att hålla ordning på. Att sköta detta på en nationell nivå tror jag skulle kräva en hel del resurser, som i sin tur kostar pengar. Och när sedan klubbar börjar skicka sina tävlingslistor till förbundet för att se att ingen klubb har ljugit i sin anmälan av någon deltagare till tävlingen.
Föreställ dig att det går en Norrcup, en Sydcup och en Västcup samtidigt.
Dessa 3 arrangörer faxar/mailar/ringer in sina anmälningslistor på fredagkvällen innan tävlingsdagen och kräver då svar på säg 300-500 sökningar i detta register innan invägningen på Lördag förmiddag. Tur att inte jag är anställd på förbundets kansli kan jag ju säga! Och synd om någon skulle vilja efteranmäla sig! "Nej det går inte an, vi kan ju inte kolla om du verkligen har de bälte du säger att du har! Bara å vända å åka hem igen"

[och nu ett meddelande från moderatorn i mig]
Snälla Macco, man behöver inte kopiera hela inlägget en person för att kunna svara på saker Vill du ändå citera delar av ett meddelade använd ["citera]-knappen (fast inte om det är inlägget direkt ovanför. Det är snabbt gjort att rulla upp ett inlägg för att få grepp om på vad för frågeställning man svarar, osv.)
gurgelblaster
Postad: Monday, December 19, 2005 11:13:00 AM

Eftersom att alla är indivder så får man fortfarande göra indivuella graderingar!

Sedan är det väldigt lätt att jämföra vid invägning och inte anmälning, vad har du egenltigen judopasset till? jo att styrka din grad!
Lajos
Postad: Tuesday, December 20, 2005 6:34:00 AM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Tränarens ansvar angående tävlingar ska finnas. Jag besöker inte IK Södras tävling med barn som kan inte akceptera Koshi Guruma. DEm har jag kvar i klubbtävlingar.Men jag besöker gärna samma tävling med barn som klarar alla tekniker.
Så jag tycker att man ska inte brommsa tekniker utan ska man som tränare ha ansvar och kunskap om villlka tävlingar med villka barn ska man besöka.
Ge frihet i JUdo och försök samla barn i judo som vill träna judo.Dem som klarar inte olika tekniker och kast är kanske för just simning eller innebandy.Dem kommer kanske tillbaka när dem bli äldre. Vi kan inte ändra judo bara på grund av att Calle och JOhan hade gråtit efter en Koshi Guruma. Osoto maki komi eller Tani Otoshi.
sjost
Postad: Tuesday, December 20, 2005 8:29:00 AM

Registrerade sig: 11/21/2005
Meddelanden: 31
Jag håller med Lajos om att Koshi guruma eller Tani otoshi inte är något problem. Om dom är ett problem beror det snarare på att tränare inte lär ut dom ordentligt. Fel utfört, så kan man skada sig vid alla tekniker. Jag håller också med om att man inte skall ändra i judon. Judo är en tuff sport, och det passar tyvärr inte för alla. Man kommer att slå sig, och man kommer få blåmärken, och man kommer att förlora matcher ibland. Kan man inte tåla det, så får man leta upp något annat som passar bättre. Alla blåmärken, gråt och förlorade matcher är ju också saker som lär oss för livet med. Precis lika mycket, om inte mer, än alla skratt och vunna matcher.
Mattias R
Postad: Tuesday, December 20, 2005 7:24:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Jag håller inte mer er när det gäller tekniken Tani - otoshi. Jag tycker att den förstör en offensiv och attackvillig judo bland barnen. Låt den komma senare.

Mattias R
sjost
Postad: Tuesday, December 20, 2005 9:02:00 PM

Registrerade sig: 11/21/2005
Meddelanden: 31
Jag förstår inte riktigt varför den förstör offensiv judo? Om man lär ut ordentliga första attacker, så blir man inte lika lätt kontrad på Tani Otoshi. Dessutom kan man ju göra Tani Otoshi som attack teknik. Är den ok då?. Eller är det bara som kontringsteknik den inte är bra?
Lajos
Postad: Wednesday, December 21, 2005 1:52:00 AM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Tani Otochi utväcklar hos barnen som atackerar vändning måt ouchi gari. Just olika och mängd av tekniker utväcklar hos barn reaktion motreaktion och att barnen får tänka på för att hitta olika lösningar.
Att satsa på bara Tani Otochi är en stort misstag och ger en deffansiv judo.Men att man visar inte Tani Otochi är också fel.Tycker jag.I judo finns alltid lösning. Att man visar inte lösning tycker jag är fel.Det måste vara intressant med Judo och då ingår mycket mera i utbildningspaketet till barn en man tror. Och sedan beror på hur gamla är barnen. Hos väldigt unga barn behövs inte Tani Otochi men man kan visa att tekniken finns .
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)