Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Vad är lyckad svensk judo? [Options]
Frej
Postad: Wednesday, November 30, 2005 3:05:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Det är många som kritiserar dagens svenska judo. Men det är få som berättar hur det skulle vara för att man skulle vara nöjd?
Är det ett förbund där alla medlemmar tillsammans grillar korv i skogen?
Är det en hög med OS-guld som fattas?
Behövs det fler internationellt licenserade domare?
Är utbildningssystemet dåligt?

Jag kan inte peka på vad det är som är så dåligt, men många andra verkar inte tveka att peka ut det som är så dåligt, jag har läst alla inlägg i detta ämne men tror inte någon sagt ungefär så här;
"Det är inte så bra, men om vi skulle göra på detta viset istället så skulle detta hända och det är bättre än det är idag..."

Jag kanske är ute och cyklar helt men av vad jag läst så är det "ingen" som givit något konkret svar för hur man skall lösa vissa saker som skaver på den svenska judon.
m.f-bjk
Postad: Wednesday, November 30, 2005 3:44:00 PM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Min uppfattnig är följande:

Sverige har just nu tillräckligt med Internationella domare som är aktiva, svårt å få ut alla å döma runt om i världen!
(Senast på Södra Judo Open hade vi 3 IJF-domare på plats!!)

Att vinna OS-, EM- och VM-guld är ett sätt att mäta hur bra svensk Judo är, men långt ifrån det enda!
Kan därför i vissa aspekter hålla med macco om att folk stirrar sig blinda på den frågan!
MEN, och jag uprepar!
MEN Medaljer på de större mästerskapen är nog det enda som kan få upp Judon på löpsedlarna och i tvrutan (i positiv bemärkelse) så vi kan exponera oss bättre och locka fler barn och ungdomar till vår underbara sport!

Utbildningssystemet har gjorts om så mycket på senare tid och nu igen när Lascau tog tag i det, men jag tror på det han säger!
(av det lilla jag hört och läst).
Ska bli väldigt intressant att studera om jag får tillfälle för det!

Men hur ska vi göra??
1: Acceptera de demokratiska spelreglerna! Styrelsen väljs vid årsmötet. Har man synpunkter på sammansättningen, meddela valberedningen bättre förslag, ställ upp själv för val, what ever!!
Vill man genomföra nån ändring, skriv en motion! Ja, bara klubbar, distriktsförbund och förbundsstyrelsen har rätt att lägga motioner... Så bearbeta hemklubben eller disktriktsförbundet då..eller starta en egen klubb! Gör vad som krävs!
Men gå inte å sura bara för att ett beslut går emot er!
Hur ofta har inte frågan om röstlängden varit uppe till omröstning på årsmötet? 3-4 år i rad?? Men det kommer nya motioner om detta varje år, till slut kommer det antagligen att lyckas, och då är det bara att acceptera!

Kronos
Postad: Wednesday, November 30, 2005 4:06:00 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Det här är nog egentligen ett fenomen som finns överallt, från skolan när eleverna gnäller över rektorns dumma påhitt till företag där man klagar på chefer och överallt annars där det finns någon form av beslutsfattande organ.
Det är tacksamt att klaga på den som bestämmer utan att tänka på att dom som sitter i den bestämmande situationen knappast har det lätt. Det är ju faktiskt så att den som bestämmer kan aldrig göra alla nöjda och därför uppstår en sån här situation och den finns som sagt överallt i samhället och i dom allra flesta fall så ser det ut på samma sätt. En massa kritik över hur dålig rektor/styrelse/ledning man har utan att kunna ge några konkreta (och realistiska) förslag på vad man ska förbättra.

Det är också så att dom som är nöjda gör inte så mycket väsen av sig som dom som inte är det. Alltså är det lätt att få för sig att dom flesta är missnöjda med någonting när det i själva verket är ett fåtal av den stora massan som faktiskt är det.

Jag vet själv inte vad man skulle behöva göra för att svensk judo ska anses vara lyckad och håller mig därför borta från dessa trådar även om jag som du Frej, läser alla inläggen.
bisittaren
Postad: Wednesday, November 30, 2005 4:52:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
Håller med om att internationella framgångar säkert skulle leda till att fler börjar med judo. Men jag tycker att det finns ett större problem idag som ingen talar om. Gång på gång ser jag välfyllda nybörjargrupper och massor av barn på barntävlingarna, sedan händer det något. När barnen blir 12-15 år försvinner otroligt många (sanning enligt min erfarenhet men jag kan ha fel). Jag köper inte förklaringen att det är så mycket annat som lockar, jag har varit aktiv i flera sporter och visst några slutar alltid men jag upplever det som betydligt fler som slutar med judo.

För mig skulle lyckad svensk judo vara en sport där man får fler barn att fortsätta. Det skulle även ge ett större urval för att få fram framgångsrika tävlingsjudokas. Och i slutänden fler vuxna ledare, motionärer och tävlande på lägre nivå.

Jag har ingen patentlösning men jag tror att en del av problemet avsaknad av tävlingar på lägre nivå för U-14 och avsaknad av lagtävlingar för barn och ungdom. Vad tror du?
Anders
Postad: Thursday, December 01, 2005 12:20:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Jag anser att vissa inom FS borde fundera över sitt varande. Att misstankar om oegentligheter leder till att ett extra årsmöte krävs. Javisst det är gammal skåpmat men oavsett om allt var fel eller rätt så skapar det en förtroende spricka som är jädrigt svår att täcka.
Jag anser alltså att FS skulle behöva färskt blod.

Angående utbildningarna. När ska man ena sig om ETT system som man sedan håller fast vid. Jag menar alltså inte innehållet det måste givetvis vara under förändring då nya rön framträder. Men systemet och grunden i de olika "trappstegen" borde vara de samma. Under den tid jag har varit tränare tror jag nog att det har varit tre till fem olika system. Man har knappt blivit klar förens det ändras. Samt att ingen kan överföra en gammal utbildning till det nya systemet utan allt blir en kvalificerad gissning. Har man ett system som får bibehålla sin struktur under en längre tid kan det inspirera mindre klubbar att skicka instruktörer till utbildningar. Och därmed höja kvaliteten. Såsom det är nu tror jag att många drar sig i och med att det snart kan krävas en ny utbildning (=en kostnad).
Alltså en bibehållet system med en fast grundkonstruktion.

Något annat som kan höja kvaliten samt att ge nya influenser är att man har riksfortbildningar på fler platser vid samma tidpunkt men geografiskt spridda. Är riksfortbildningen i Götet drar sig Lule borna för transporten och vice versa.
Alltså fler geografiskt spridda riksfortbildningar.

Judon är en sport tyngd av traditioner och en viss konservatism. Detta är något positivt och unikt för kampidrotter. Men när konservatismen övergår till dumhet då behövs det förändringar.
Alltså en öppen konservatism och traditionalism.

Jag kan och många fler kan komma på sina lösningar/funderingar för att lösa problemen. Men hur får man en gemensam syn och ett beslut att verkställas? Tyvärr den frågan kan jag inte svara på.

Slutligen en sliten lumpar fras. "Se lösningar inte problem."

MVH/Anders
di00wala
Postad: Thursday, December 01, 2005 3:43:00 AM

Registrerade sig: 4/7/2005
Meddelanden: 68
Kan det vara så att vi inom judon är väldigt bra på att ta hand om barn men sämre på ungdomar och att det därför slutar så många vid 12-15 års ålder?

Andreas
Mattias R
Postad: Thursday, December 01, 2005 7:59:00 AM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Det är långt ifrån bara judon som har allvarliga problem med att behålla ungdommar som närmar sig de lägre tonåren. Jag tror till skillnad från bisittaren att det är en annorlunda kultur idag. Färre ställer upp att jobba idellt, moderna gym lockar folk för dom slipper engarera sig, det räcker med att betala. Överlag så har barns motionerande minskat, vi ser en ökad fetma som ett reslutat av stillasittande barn. Vi konkurrerar med data och tv-spel för dom två verksamheterna diskvalificierar ingen, ingen blir petad. Dagens idrottande för barn har i många fall blivit alldeles för prestationsinriktad. Elitsatsningen kommer för tidigt.

Personligen tror jag på en mer aggresiv marknadsföring, det kommer kosta lite men kan generera fler medlemmar. Utskick, uppvisningar. öppna hus, reklamutdelning i hushållen etc...

Visst vore ett OS-guld, guld värt för svensk judo men det uppstår ofta en intressant fråga om man frågar sig varför vi ska ta ett OS-guld?. Många svarar - jo för att fler ska börja med Judo. Vraför då? Jo för judo är en så fin idrott, bra motion och alla får va med. men då uppstår frågan hur ska vi satsa rent ekonomiskt?. Om vi satsar allt på att få ett OS-guld, då finns inte pengar till bredden. Vilket i sig rimmar illa med att det va ju för bredden vi ville ha ett guld.

Mattias R
bisittaren
Postad: Thursday, December 01, 2005 9:33:00 AM

Mattias. Tacksam om du inte lägger synpunkter i min mun. Efter att ha hållit på med barn- och ungdomsidrott i 20 år och som pappa till två ungdomar är jag mycket väl medveten om att det är en annorlunda kultur idag. Allt du sedan skriver om problemen håller jag med om.

Ända tills du kommer till lösningen med aggresiv marknadsföring. Löser man inte problemen, utan bara jobbar på att få in fler nybörjare leder bara till fler som börjar och slutar. För att citera dig ”Dagens idrottande för barn har i många fall blivit alldeles för prestationsinriktad. Elitsatsningen kommer för tidigt." Det var därför jag efterlyste fler tävlingar på lägre nivå och fler lagtävlingar. Det tror jag hjälper till att få de som är tävlinginriktade att fortsätta längre. När det gäller de som inte är intresserade av att tävla tror jag att man måste försöka hitta andra mål. Enligt min erfarenhet är det enklare att hålla ihop en grupp om man har ett gemensamt mål. Det kan vara allt ifrån att ta brunt bälte till att åka på läger utomlands.
Mattias R
Postad: Thursday, December 01, 2005 10:40:00 AM

Inte meningen med att lägga ord i din mun - jag uppfattade det helt enkelt som att du ansåg att det var något annat idag som gör att ungdommar slutar med judo än förut. Jag har själv hållt på som ledare för ungdomsidrott i snart 20 år så mina erfarenheter skiljer sig nog inte så mkt från dina.

Bristen på tävlingar för yngre kan vara en orsak men jag tror ändå att vi idag konkurrerar med andra aktiviteter. Ta tex skateboard och snowboard, två "idrotter" som lockat mkt ungdommar - kanske just pga av avsaknaden av tävling. Vi skulle säkert locka vissa att stanna med fler tävlingar men jag tro vi kan locka lika många att stanna med andra medel.

Att få fler att börja och att sen ta hand om dom på bästa sätt måste ju vara det optimala - eller hur? Så jag förespråkar fortfarande en mer aggresiv marknadsföring. Det utesluter ju inte att vi måste jobba hårt för att behålla dom sen.

Mattias R
Frej
Postad: Thursday, December 01, 2005 10:58:00 AM

Det finns ungdomar som slutar i alla sporter när de är i tonåren.

Tror det kanske krävs lite mer marknadsföring för att visa att man kan börja med judo även om man är lite äldre (äldre tonåring), på så vis så kanske fler som slutat med andra sporter skulle komma till judon.

Fast det kanske inte är den målgruppen som vi hällst vill skall börja med judo (?).
bisittaren
Postad: Thursday, December 01, 2005 12:10:00 PM

Visst slutar det ungdomar inom alla sporter, men var lite ärliga och självkritska nu. Se på er egen klubb och ert eget distrikt. Min erfarenhet från, de klubbar och de distrikt jag känner till, man har välfyllda nybörjargrupper och distriktstävlingar för barn. Medan det på exempelvis DM för U-14 inte ens finns deltagare så man slipper att slå ihop viktklasser för att kunna genomföra tävlingarna och trots det kanske bara ha 2 deltagare i den sammanslagna klassen. Nu tar jag i gissar så gott jag kan baserat på begränsad min lilla omvärld. Inom fotbollen tappar man ca 20% från 10 till 14 år medan jag upplever att siffran för judo snarare ligger på 75-80%.

Är det bara jag som upplever mängden av barn som slutar som ett problem? Vi skulle försöka hitta lösningar. Saknar ni det i detta inlägg, se tidigare.

Observera att siffrorna är min personliga gissning, jag orkar inte svara om angrepp som bara gäller hur jag kommit fram till siffrorna. Däremot är det fritt fram att ha synpunkter på siffrorna baserat på egen erfarenhet eller statistik.
Sixten
Postad: Thursday, December 01, 2005 12:44:00 PM

Registrerade sig: 11/26/2005
Meddelanden: 24
Har samma uppfattning som du vad gäller välfyllda nybörjargrupper och distriktstävlingar för barn. Tror inte problemet ligger i att få nya barn/ungdomar till judon utan att behålla dem.

Tar mig friheten att posta en länk till något som gör en "judopappa" varm om hjärtat: http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=273902

Tror också att ett gediget engagemang utanför mattan får även föräldrar att känna sig delaktiga och därmed har man vunnit mycket. Social gemenskap helt enkelt.
Frej
Postad: Thursday, December 01, 2005 1:01:00 PM

Kanske skulle det behövas en känd (figurerar i media) förebild. Som de unga kan se upp till och träna för att uppnå samma resultat.

Jag tror det är svårt att hålla kvar unga som inte vill tävla, tror det behövs en mycket större variation/stimulans om denna kategori skall hållas kvar.
Det krävs en tydlig målbild, de som tävlar har ju denna klar redan, det kan vara vinna någon planerad tävling till ta OS-guld. Det spelar ingen roll egentligen vad de har för mål. Men vad skall de andra ha som mål? Eller om jag frågar så här, vad har de för mål idag? Är de bara på träningarna för att det är ett inrutat mönster att varje tisdag, torsdag skall man vara på mattan eller finns det något "större" tex, ta 1 Dan eller något i den stilen, bli antagen som hjälptränare, eller något.

Tror man behöver en klarare målbild för de som inte vill tävla för att de skall vara kvar och tycka det är roligt, när man blir äldre så kan man ju ha som mål att motionera (hålla igång kroppen.) Det är ju också ett mål.

Man bör även ha delmål som är utsatta lite kortsiktigt. Det kanske kan vara ett delmål att klara av en Uchi Mata blundandes med en hand eller något, men huvudmålet är att kunna alla höfttekniker blundandes med en hand.

Utan mål varför skall man då träna? :blink:
Ado
Postad: Thursday, December 01, 2005 1:18:00 PM

Rank: Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
Jag har även i min klubb märkt att antalet nybörjare är stort upp till mellanstadiet, medan barn på högstadiet och gymnasiet börjar i betydligt mindre omfattning. Ett problem i mindre klubbar är att det med få nybörjare i mellanstorlekarna inte finns underlag för en egen nybörjargrupp för dem, men samtidigt blir sannolikheten ännu mindre för att någon kring 14 år börjar träna om de måste välja mellan att träna tillsammans med sjuåringar eller fyrtioåringar...

Lite hönan och ägget, det behövs mellanstora nybörjare för att kunna motivera en träningstid för den åldern men de mellanstora nybörjarna kommer inte om det saknas en grupp. En grupp med bara ett fåtal elever funkar heller inte bra, den blir då väldigt känslig om någon råkar vara sjuk eller så. Vi har provat.

Bland de redan aktiva ser jag två nivåer med stort bortfall: kring 13-14 år samt kring 18-19 år. De gånger jag talat med de som slutat vid den första av dessa nivåer har det oftast sagts vara antingen på grund av mycket att göra i skolan eller på grund av att det inte är roligt. Den andra kommer kring slutet av gymnasiet, och början av värnplikt, högskola eller arbete. Där handlar det ofta om tidsbrist, flytt eller att någon ny aktivitet kommer på sådan tid att den krockar med den vanliga träningstiden.

De som stannar efter 13-14-årsgränsen är ofta de som fått bra resultat i tävling eller de som får någon form av assistentposition inom träningen. En annan grupp som fortsätter är när några kompisar tränar tillsammans, detta är dock ganska bräckligt om någon av dem får förhinder och inte kan komma längre.

Efter 18-19-årsgränsen har vi ganska lite underlag att gå på, men även här är aktivitet som tränare en kvarhållande faktor. Vi har i vår klubb inte någon direkt elitsatsning men jag gissar att det också funkar som kvarhållande faktor för de med rätt anlag.

Jag har speciellt på senare år märkt flera som kommit ner till vår träning och börjat igen ikring 15-17 eller 20-25 (efter att tidigare slutat vid 13-14 eller 18-19 i vår klubb eller någon annan). Är det något unikt för oss att dra många "återstartare", eller ser andra det också?

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
Frej
Postad: Thursday, December 01, 2005 2:25:00 PM

Vi har också ett gäng som tränat förr och när deras barn börjar träna så dammar de av dräkten.
Lajos
Postad: Wednesday, December 07, 2005 5:32:00 AM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Jag startade med verksamhet den 15 augusti. Och efter bara två månad har vi ganska många ungdomar som tränar judo. Vi har en modell där alla blir svättiga på slutet av träningspassen. Redan i Västerås JUdoklubb hade jag den största ungdomsgruppen.Och varför? För att jag gjorde ingenting annat en man gör i andra sporten.Satte krav. Och det gör jag idag.3 träningspass per vecka. Jag själv bryr mig inte om andra sporter,jag vill ha ungdomar på Judo:jag visar alltid nytt jag har hårda träningar vi reser och tävlar vi är en TEAM. Och alla är en del av klubben.
Jag vill inte att JUdo blir BIsport.Jag sätter judo som den första sporten. Jag hade hört många som säger : du måste förstå att ungdomat tränar andra sporter: OK säger jag men helst vill jag judo som ska bli huvudsport och sedan kommer de andra sporter. Brist på tävlingar ser jag som en minus. På våra barnpassena vill alla barn tävla men det är långt till exempel Stockholm. Nu ska våra barn tävla mot Sala-s barn.
Nyckel till en bra judo är att vi ska gå tillbaka till 70 talet där Judo tränades hårt och alvarligt. Det finns inte behov idag för motions judo från ungdoms sidan eftersom det uppfattas som mjukt och tråkigt.Det hörde jag av många ungdomar. Men att man ska kunna ge sådan JUdo behövs nya tränare nya Judo utövare som hade själva tränat en hårt judo .Dagens Judo behöver judo utövare och inte de som gärna bara pratar om judo men själva hade alldrig svättas på mattan .
Självklart att en EU eller olimpisk medalj skulle behövas annars kan vi syssla med Joga eller? I Joga behöver man inte någon medalj.

Lajos
Postad: Wednesday, December 07, 2005 5:47:00 AM

Alla ungdomar i Västerås Judoskola har köpt knäskydd suspensoar träningsoverall med klubbens logo osv.Det kan bara betyda att man tar för allvar Judo. Deras föräldrar börjar träna Judo från januari nästa år. Det blir hårt judo för de också. Och jag själv har en motto. Jag vill ha de i klubben som vill träna judo och kunna judo. Jag vill ha barn som ska träna minst 3 gånger per vecka. Och jag kan lyckas med denna logik. De som bara tränar en gång per vecka och är ungdomar vill jag helst slippa och deras placc vill ja ge till de som vill träna åftare.
Simmningen i Västerås sätter krav för sina barn: 5 träningspass per vecka. 2 timmar per dygn.Gymnastik 2 timmars träning 3-5 gånger i vecka. Hockey 5 gånger i vecka. Just nu sätter jag krav för mina 12 åringar: 3 träningspass per vecka. På så sätt kan vi lyckas allt annat ( en dags träning per vecka)är bara tillfälliga medlemmar .
Mattias R
Postad: Wednesday, December 07, 2005 8:10:00 AM

Jag förstår att Du har en viss syn på idrott och framför allt barnidrott. Risken finns dock att du går i samma fälla som andra idrotter gjort med en för tidig elitsatsning. Att träna samma idrott 3 ggr per vecka är inte bra för ett barns utveckling - och det finns INGA bevis för att en duktig 8 åring kommer vara med i landslaget.
Din modell utesluter så många som skulle kunna bli duktiga - om dom fick möjlighet att utvecklas i sin egen takt, inte i Din.

Du tar upp andra idrotter som exempel på att det du gör är rätt - för mig är dom exempel på hur fel det kan bli.....

Jag har en annan fundering. jag har tränat i ca 28 år snart, under en längre tid rätt hårt, tävlade mkt. Jag har aldrig behövt varken knäskydd eller susp. Om dina barn behöver knäskydd och susp gör du något allvarligt fel.

Mattias R
Lajos
Postad: Wednesday, December 07, 2005 10:28:00 AM

Barn hos oss som har 8 år tränar 1- eller 2 gånger per vecka. Jag rekomenderar två gånger men upp till föräldrarna. Barn som är äldre en 12 år tränar 3 gånger. Vi har en gång per vecka för de som är äldre en 12 år bara Ne Waza och ungdomar kallar denna passen Koshen Judo och då är det minst en timme brottning. Och då har vi mer realistisk Ne Waza och då behövs suspensoarer. Jag skrev barn fast tänkte på de som är äldre en 12 år. Ungdomar. Och det är inte elit satsning. Jag tycker att Judo i de åldrar ska tränas flera gånger per vecka. Har sätt många som tränade en gång per vecka och majoriteten kunde ingentiung fast har tränat ibland 5 -7 år. Inte någon av de är kvar inom judo.
Mattias R
Postad: Wednesday, December 07, 2005 11:35:00 AM

oki.. jag förstår din uppdelning, vilket låter bättre tycker jag.

men en fråga - vad är realistisk newaza? Det låter som om man inte ger sig på skrevet så är det orealistisk newaza?? Det finns ju inget syfte med att attackera skrevet eftersom du kan bli varnad för att försöka skada din motståndare. Återigen, ingen jag känner som tränar judo - och då tränar jag med folk som deltagit på OS och VM - använder susp...

Mattias R
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)