Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Vad är lyckad svensk judo? [Options]
Judosnubben
Postad: Thursday, December 08, 2005 2:21:00 AM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Som jag ser det finns det två olika sorter av den friare formen av newaza randori.
Antingen så ligger man och rullar utan tidspress och finner situationer samt löser problemet.
Sedan har vi situations anpassad randori där uke och tori har givna roller.
En försvarar sig och den andra attackerar allt vad denne är värd.

Dessa två medeller har olika syften även om det är markarbete det handlar om.
Vilken sort menar du Lajos eller har du en egen väg att gå?
Anders
Postad: Thursday, December 08, 2005 1:53:00 PM

Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Kära nån!
Vi vet att vi tappar medlemmar.
Vi vet att alla har olika träning metodik!
Vi vet att detta skapar konflikter!

Men vad ska vi göra åt det?
Kom tillbaka till ur frågan!

(Jag vet att jag själv spårar ur ibland)

MVH/Anders
sjost
Postad: Thursday, December 08, 2005 2:31:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 11/21/2005
Meddelanden: 31
[Quote:]
Macco - 2005-12-08 1:12 PM

Realistisk ne-waza? vad ****** är det? dessutom vad **** gör du när du behöver susp på en ne-waza träning? du håller dig iaf inte till tävlingsreglerna som säger att du INTE så medvetet skada din motståndare!

JAg har flera elever som tränar bara EN gång per vecka och de kan MASSOR, så det är väl du som tränare som inte kan lära ut på ett korrekt och snabbt sätt, utan de måste gå 5 gånger i veckan för att lära sig ett enda kast?

Först byter du ut bokstäver mot * så det lätt kan tolkas som svordomar, sen hackar du rätt ner på någon annan som har en annan åsikt än vad du har angående något, och inte bara hackar ner, utan hånar personen rent av. Är det detta du lär ut som den sociala fina tränaren du är?. Är detta att vara en förebild för ungdomar och barn?.
Anders
Postad: Thursday, December 08, 2005 3:32:00 PM

Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Hallå!!!!!!!!!!!!!!
Sluta tjafsa!!!!!!!!
Vad ska vi göra för att föra Svensk Judo framåt?!
Det är just detta denna topic handlar om.

(Förresten glad midsommar på er eller var det julen som nalkas. Jag är en vilsen själ)

MVH/Anders
Kronos
Postad: Thursday, December 08, 2005 3:56:00 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Nu är det dags för en liten uppmaning att få tillbaka denna diskussion på spåret igen. T.ex huruvida man behöver susp eller inte i ne-waza har knappast någon betydelse för hur svensk judo ska anses vara lyckad.

Och Macco, lite vänligare ton skulle inte skada.
Mattias R
Postad: Thursday, December 08, 2005 5:00:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
hejsan.

jag ska försöka svara på din fråga frej.

att många klagar utan att komma med konkreta förslag kan bero på flera saker. Antingen så består klagomålen av kritik mot ett visst förfarande inom tex FS eller någon kommité. Förslaget kan helt enkelt vara - sluta med det!. Eller så gillar man inte något och vill ändra utan att riktigt veta hur - det fråntar ju inte personen ifråga att kritisera. Däremot håller jag med om att kritik bör vara konstruktiv.

Du beskriver två ytterligheter Frej, och jag anser vi kan ha både och, bredd och elit. De båda är en förutsättning för den andra. Frågan är dock hur pengarna ska fördelas. Vårt förbund har en begränsad budget och jag anser att för mkt går till tävling just pga att bara max 15 % tävlar.

När det gäller utbildning så kan jag inte säga något förren jag sett det nya systmet "in action" men jag tycker det gamla va helt oki, med 2 basutbildningar och sen möjlighet att utvecklas inom olika grenar. Detta system kom just pga av att man ansåg att det va svårt att klämma in allt från handikapp till elit i en utbildning dvs de gamla steg 1-4. Det nya systemet bygger på ett samarbete med SISU vilket mkt väl kan bli bra - men deras kunskap fanns och finns fortfarande inom svensk judo. Judoförbundet har alltid legat långt fram när det gäller tex barnutbildning jämfört med andra idrotter. Jag ställer mig fortfrande frågande inför vem som ska hålla i alla utbildningar - är det Lascau själv? Eller har man hittat massa nya handledare? Eller ska man utbilda nya? Och därmed helt strunta i att det finns väldigt många kompetenta instruktörer i Sverige idag. Jag har riktat och riktar kritik mot FS beteende under de turbulenta åren 2003-04 och jag anser att man på ett osmidigt sätt gjort sig av med många kompetenta ledare som idag hade kunnat fungera inom ett bra utbildningssystem.

När det gäller dangraderingar så anser jag att dagens RGK har en alldeles för ensidig inriktning. De två som försvann från RGK hade en kompetens som de 2 ersättarna inte har. katakunskap fanns redan - varför två till? Kata är inte allt. Mitt förslag är att omorganisera hela RGK i att bestå av en panel på 6-8 personer som ansvarar för att utdela graderingstillstånd till 1 dan för ett antal ledare i varje distrikt. Graderingar över, dvs 2 dan och uppåt sker på 2 riksgraderingar per år på geografisk varierande platser.
RGK ska bestå av en blandning av olika kompetenser - från tävling, kata och teknik. de med tillstånd får en ersättning från RGK, inte av den som graderar. Graderingsavgiften kan som idag gå till RGK. Höj kraven för svart bälte och höj därmed statusen på att gradera sig. att gradera sig kan vara ett bra mål att ha om man tex inte tävlar.

När det gäller domare så anser jag att man satsar alldeles för mkt på dom. På FS hemsida står mer om domare än våra landslagsjudokas. Varför? VI får inte några nya medlemmar för att vi har internationella domare. Mitt förslag är enkelt - minska RDK:s budget till förmån för andra.

När det gäller de demokratiska principerna så vill jag rikta kritik mot FS - igen, när det gäller hur man valt att inte lägga ut verksamhetsplaner och budgetförslag och dylik info på nätet eller skicka ut till klubbarna i god tid innan årsmöten. Vid de senaste årsmötena har den informationen kommit samma dag, dvs på mötesdagen. Det är inte förenligt med en demokratisk ordning då klubbarna inte hinner bilda sig en uppfattning och därmed inte kommer till mötet förberedda. Mitt förslag: stadgeändring så att sådan info MÅSTE vara klubbarna till handa minst 3 veckor innan årsmötet. Hmm.. vänta lite nu det står redan så i kap 2 paragraf 11, att minst 14 dar innan ska denna info finnas klubbar tillhanda. Jag har inget förslag med andra ord, bara en sak att säga till FS - skärp er, ni (i det här fallet JK) lovade på ett årsmöte att informationen skulle bli bättre... har den det? Det här är ett exempel på kritik som bör riktas mot FS, kritik som saknar förslag men likväl är viktig att föra fram.

Mattias R

Judosnubben
Postad: Thursday, December 08, 2005 11:23:00 PM

Macco

Jag tror inte att du har någon koll på vad som krävs för att ta ny dangrad SJF.
De har slopat kravet på instruktörs utbildning, Domar erfarenhet, tävling.
Du har möjlighet att gå upp till 3:e dan så som ren motionär utan något extra utöver det.

Däremot kan du få en enklare "resa" om du har vissa graderingspoäng och förmånen då är mindre krav på kata.
Vilka kriterier dömmer man efter.
Det är först och främst tre saker som är huvud delen i graderingen.

-Randori både i tachi ai och newaza
-Kata
-Waza

Om man är ute och fiskar efter mer poäng så kan man göra en fördjupnings uppgift.
Sedan om man gillar att vara föreningsmänniska så kan man jobbat för judons befrämjande och få poäng efter det.

Hur som helst så skall man upp i en poäng av 12 för att bli godkänd.
Det betyder att man måste snitta en 4 på en 5 gradig skala på proven.
Jag personligen tycker inte att kraven på dangraderingarna är speciellt hisnande.
I mitt tycke så ser judon ut lika dan om man åker runt i olika länder och kör lite.
Då har jag varit i länder där de graderar till grönt på tävlingsmeriter och uppåt.

Micael Öberg
Judosnubben
Postad: Thursday, December 08, 2005 11:34:00 PM

Vad har tävling i en kampsport/art att göra.
När vi tränar så är det inför en kamp.
Man vill se figthingspirit lite tåga eller jävlarannama om man så vill.
Om du är bevisat duktig på detta som är essensiel för kampsport så varför skulle man inte få dra nytta av det?

I japan så är du tvungen att tävla innför en gradering.
Av 3 motståndare skall du vinna över två för att gå vidare.

Jag tycker att judo är en kampsport/konst och låt oss få ha det så.
Det jag inte gillar är när judo bara blir filosofi.
Det måste till lite action me!

Micael
Judosnubben
Postad: Thursday, December 08, 2005 11:48:00 PM

Nu vinner du inte turneringar på en eller två tekniker.
Men låt oss säga rent hypotetiskt att en judoka bara bemästrar en teknik.
Då har vi beståndsdelar så som nevositet, taktik, greppteknik, mentalstyrka, förberedelser.

Detta är saker som motionär inte behöver befatta sig vid.
Det som en judoka kommer till korta tar man igen på det praktiska.
Jag föredrar själv att se en som kan göra grejer än de som bara snackar inte kan.

Micael
Judosnubben
Postad: Friday, December 09, 2005 1:00:00 AM

Automatisering av tekniker är ungefär 3-4000 repititioner.
En modern judoka skall ha en arsenal så man ifrån samma grepp kasta i alla riktningar.
Man skall ha ett primärt grepp och ett sekundärt så man inte är beroende av bara ett.
Då kan du räkna ut att 2 eller 3 kast inte räcker.

Vissa saker kan man bara lära ut om man har kört hård figthing.
Sedan vissa saker måste man uppleva själv och lösa problem.
Mattias R
Postad: Friday, December 09, 2005 7:32:00 AM

jag för alltid en fördomsfri diskussion Macco.

Nej jag håller inte med dig gällande dangraderingarna - dom är för lätta idag. jag menar att den tekniska standarden är för dålig överlag.

"Får vi mera judokas för att man riktar sig mer till landslaget än till domarna?" Var nånstans säger jag det???

jag anser att både RDK och elitsatsningarna får för mkt. Vilket du kan se om du läser mitt inlägg igen.

Mattias R
sjost
Postad: Friday, December 09, 2005 8:31:00 AM

Tycker det är självklart att tävling skall vara en del av graderingen. Om man har samlat på sig ett visst antal poäng, så har man visat att man praktiskt kan utföra tekniker och inte bara teoretiskt visa dom. Det är stor skillnad på att kunna visa en teknik, utföra den i randori, och sist utföra den i en tävling. Tycker dom graderingsregler vi har idag är ganska bra. Jag håller dock med dom som säger att den tekniska nivån är för dålig på dagens graderingar. Personligen tycker jag dom tekniska kraven kan ökas ytterligare.
sjost
Postad: Friday, December 09, 2005 2:03:00 PM

Macco - 2005-12-09 1:57 PM

till sjost,
ja det är skillnad på att tävla och undervisa. Jag vet personer på hög nivå som inte kan undervisa men som kan tävla enormt bra, och tvärt om också. Men kan du inte visa att du kan randori på mattan utan tävling? eller går det inte för dig?

\\Macco

Visst stämmer det att det finns tävlingsjudoka som inte kan undervisa och tvärtom med. Därför tycker jag det systemet som finns idag är bra. Både dom som är duktiga på att tävla och dom som är duktiga tränare har chans. Är du duktig på båda, har du ännu mer möjlighet. För lika lite som man skall stänga ute dom som inte vill tävla, skall man väl inte undervärdera kunskaper i tävling?
Sen kan man skälvklart visa att man kan randori utan tävling.. Men man kan inte visa hur man klarar av en tävling i randori. Det är stor skillnad.
Mattias R
Postad: Friday, December 09, 2005 2:26:00 PM

Jag jämför mig inte med japan. Jag anser fortfrande att den tekniska grundnivån för en dangrad bör höjas.

jag skrev att det stod mer om våra domare än våra landslagsjudokas det är sant men du väljer att tolka det på ett konstigt sätt.

jag kan anse att det är mer intressant att läsa om våra landslagsjudokas än om våra domare och ja jag tror att en framgångsrik judoka kan generera fler medlemmar än en internationell domare. Att minska RDK:s budget till förmån för andra kan likväl betyda utbildning, handikapp, barn motion etc... vilket va det jag menade.

Mattias R
guruma
Postad: Wednesday, December 14, 2005 12:23:00 AM

Registrerade sig: 12/6/2005
Meddelanden: 8
Anders - 2005-12-08 3:32 PM

Hallå!!!!!!!!!!!!!!
Sluta tjafsa!!!!!!!!
Vad ska vi göra för att föra Svensk Judo framåt?!
Det är just detta denna topic handlar om.

(Förresten glad midsommar på er eller var det julen som nalkas. Jag är en vilsen själ)

Rösta för en ny styrelse på det kommande årsmötet.
Judosnubben
Postad: Wednesday, December 14, 2005 6:14:00 AM

Jag hoppas att alla tar och röstar på sina företrädare som har drivkraften och orken att vilja något bra med Svensk Judo.

Vad jag tycker är lika viktigt är att få med hela Sverige med på judokartan.
Som det ser ut idag så är det mesta i aktivitetsväg och kommitéväg nere i södra eller mellersta Sverige.
Något måste göras för idrott får inte begränsas till storstads regioner.
di00wala
Postad: Wednesday, December 14, 2005 11:51:00 AM

Registrerade sig: 4/7/2005
Meddelanden: 68
Budoklubben Yoi är en liten klubb på ca 30 medlemmar i Mullsjö, en håla på ungefär 5000 invånare. Under 2006 anordnar vi Västcup 1, Katakurs med Peter Martin och vår egen nybörjartävling Ippon Cup. Vill man ha aktivitet är det väl bara att sätta igång i den egna klubben?

Andreas
Mattias R
Postad: Wednesday, December 14, 2005 12:24:00 PM

det handlar inte om hur många arrangeemang man kan göra själv - det handlar om tillgänligheten. Under de senaste 3 åren har alla årsmöten legat i södra delen av sverige. Det gör att fler inte kan åka och då blir den demokratiska funktionen lidande.

jag kan ge mig fanken på att det hade blivit ett jäkla liv om vi la alla SM och årsmöten norr om sundsvall i 3-4 år.

Mattias R
di00wala
Postad: Wednesday, December 14, 2005 1:52:00 PM

Registrerade sig: 4/7/2005
Meddelanden: 68
Tja varför inte i Norge.
Det är väl inte fel att låta platsen för årsmötet cirkulera bland ställen där det finns flest medlemmar. Visst ska man inte lägga årsmötet i Trelleborg 4 år i rad men jag tycker inte man ska lägga ett årsmöte i Kiruna änns en gång. Sverige är ett avlångt land och det spelar ingen roll hur många gånger man röstar det kommer fortsätta att vara det ändå. Men visst, det är förbundets uppgift att nå ut till medlemmarna. Men förhoppningsvis är det norra Sveriges tur nästa gång.

Men det var inte detta jag tog upp i mitt svar, men tack ändå för att du gjorde det B)

Andreas
bisittaren
Postad: Wednesday, December 14, 2005 2:32:00 PM

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
Visst är det en fördel ur ett demokratiskt perspektiv att flytta runt årsmötet geografiskt. Kollade hur det sett ut på slutet: 2005-Lund, 2004-Uppsala, 2004extra-Göteborg, 2003-Lindesberg, 2002-Linköping, 2001-Stockholm. Det kanske börjar bli dags att köra ett år norröver.

Demokrati är viktig för lyckad svensk judo. Därför är det också viktigt att kunna följa vad som händer i SJF. Tidigare har man enkelt kunna läsa protokollen från mötena på http://www.judo.se/t3/12.0.html?&no_cache=1&dlpath=fs-protokoll men nu känns den sidan väldigt inaktuell. Senaste möte 1 juli? Skulle inte tro det. Oavsett om man gillar eller inte gillar nuvarande styrelse tycker jag att det är intressant att ha möjlighet att följa vad som händer medan det är aktuellt.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)