Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Vad är lyckad svensk judo? [Options]
dsi
Postad: Wednesday, December 14, 2005 4:53:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
[Quote:]
Mattias R - 2005-12-14 12:24 PM

det handlar inte om hur många arrangeemang man kan göra själv - det handlar om tillgänligheten. Under de senaste 3 åren har alla årsmöten legat i södra delen av sverige. Det gör att fler inte kan åka och då blir den demokratiska funktionen lidande.

jag kan ge mig fanken på att det hade blivit ett jäkla liv om vi la alla SM och årsmöten norr om sundsvall i 3-4 år.

Mattias R

Härnösand eller Ånge låter bra. Inte i Sundsvall - då åker ju -jag- på jobb! =D
Tycker att det här är en idé att ta fasta på Mattias! Låter kanon. =D

Mattias R
Postad: Wednesday, December 14, 2005 7:55:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Personligen anser jag att placeringen av årsmöten de senste åren begränsat möjligheterna till ett fungerande valdeltagande. Många mindre klubbar vet att om ett möte är placerat på ett sånt ställe där fler storklubbar har närmare så kommer de mindre klubbarnas röst inte vara värd något. Detta gör att många drar sig från att åka långa resor och försöka påverka något dom vet är näst intill omöjligt då flera klubbar med många röster och därtill fullmakter från andra lätt kan styra beslut sin väg.

Därför anser jag att alla med rösträtt ska åka ner till årsmötet i Landskrona och rösta för motionen "En klubb - en röst". se till att det blir värt för mindre klubbar att besöka årsmötena och va med och påverka svensk judo. Ca 10 distrikt av 14 har redan den principen, dvs "en klubb - en röst" - varför inte förbundet?

Mattias R SJK.
guruma
Postad: Thursday, December 15, 2005 8:05:00 AM

Registrerade sig: 12/6/2005
Meddelanden: 8
En ytterligare sak som är värd att poängtera när det gäller röstetalen.

En klubb kan ha allt från 1 till 5 röster - men våra distrikt har bara 1 (EN) röst!!! Varför är det så???

Någon som vet.
m.f-bjk
Postad: Thursday, December 15, 2005 10:53:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Gamla regler för röstlängden.
Ju fler medlemmar i klubben desto fler röster för klubben vid årsmötet.
1 röst per påbörjat 100-tal medlammar, max 5 röster, och man ska ha fullgjort sina skyldigheter att betala medlemsavgift och skicka in årsrapporter mm.
Distriktsförbunden har bara en oavsett hur stora klubbarna som igår i förbundet är.
Läs i stadgarna, finns i dokumentbanken under SJF på judo.se
Tero_K
Postad: Thursday, December 15, 2005 12:18:00 PM

Registrerade sig: 4/23/2005
Meddelanden: 58
Tänk er en sådan här galen hypotes: Det kan sitta en person på årsmötet, som är personligen inte alls engagerad i verksamheten eller insatt i sakfrågorna. Hans enda uppgift på årsmötet är att lyfta upp 10 röstkort när han ser att någon, för honom i förväg utpekad person, lyfter upp sina röstkort. I detta scenario kan denna person rösta ner 9 småklubbars eller distrikts eldsjälar. I detta fall skulle nog representanterna från småklubbar och distrikt, som rest en mycket lång väg, känna sig minst sagt hånade och hjälplösa. Tur att ovanstående bara är en abstrakt hypotes och inte en verklighet i den demokrati vi lever i. B)
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)