Urklippt ur tråden "Etikdiskussion"
skrivet av Macco
Ung Judo gör ett väldigt väldigt stort och BRA jobb, både i projekt "unga ledare/ungdomsinspiratörerna" och andra projekt som de har!
MEN Handikappkommitén som SJF har gör inte så mycket som jag skulle vilja. Okej att de gör stora internationella och nationella framgångar och glänser med dessa WOW häftigt!, Men de är ju inte fullständigt kapabla till att hålla ihop handikappidrotten!
SJF-HK kan ju börja med att försöka samla ihop alla funktionshindrade judokas i sverige och sammarbeta med SHIF-JK för en gång skull, och då tillslut få en handikappjudo som funkar som ett enda läger, och inte som två vitt enskilda sporter!
Detta ser jag som ett stort problem att inte dessa två förbund kan sammarbeta inom samma område utan det ska vara BRÅK!
Det är allvarligt att vi just nu har misst en av sveriges största nationella handikapptävlingar! sthlm games där flertalet av alla handikappidrotter var med. Vi JUDO fick inte vara med på den tävlingen då vi hade för lite deltagande på solnaspelen (ännu en stor nationell tävling för handikappade i alla idrotter), och varför var vi för några deltagande? JO för att SJF-HK hade arrangerat en MINDRE tävling i solnas dojo 300 meter bort på samma tidpunkt! FAST solnaspelen har varit planerade på samma tidpunkt i flera ÅR!
Detta har hänt Flera gånger!
Nu kommer bärgis ordf. Rönnkvist att säga , Men du var ju inte på våra STORA feta internationella läger!, nej jag är inte med på dem då jag inte ser nån anledning till att vara det! Jag ser inte dem så stora då det bara är EN sport, solnaspelen och sthlm games är större än en enskild sport! Dessutom anser jag att den klassificering som SJF-K använder på inernationella samt nationella sammanhang inte är korrekt och säkert utförd, och jag personligen vägrar se en tävling där 4-10 judokas av typ 100 åker abulans till sjukhuset pga att de inte var säkra nog att köra stående (observera SÄKRA, jag tar inte med faktorn funktionshinder här).
Det klassifiseringssytem som används av bla SJF-HK /Södra är så grovt att tom min kompis som är svårt CP-skadad blir friskförklarad! han kan nämligen (av erfarenhet av lång judoträning, trotts sin rörelsebegränsing) utföra de tekniker och övningar som krävs för 80-90% funktionalitet:
taget från special olympics JSAT
"Nivå 1:
En judoka som kan genomföra 80 to 100 % av teknikerna beskrivna JSAT. Judokan har god förståelse för meningen och målet för en tävling"
"JUDO SKILLS ASSESSMENT TEST
1: Flera olika sätt att falla (Ukemi-waza) från olika vinklar.
2: Två fall (Ukemi-waza ) när man blir kastad av en motståndare (Tori)
3: Två fasthållningar (Osae-komi--waza)
4: En losstagning från en fasthållning (Toketa-waza)
5: Två vändningar på motståndare (uke) och in i fasthållning. (Osae-komi--waza)
6: Två kast (Nage-waza)
7: Två kastkombinationer (Renraku-waza)
8: En kontringsteknik (Kaeshi-waza)"
Som sagt, min kompis kan med lätthet göra dessa grunder till 80% PGA hans ERFARENHET,
alltås är det en felklassning, sedan använder SJF-HK en grov och ofullständig klassning som bara delar in i rörelsehinder, synnesättining och övrigt/utvecklingstörd!
den här ÖVRIGT/UTVECKLINGSTÖRD är väldigt stor och här kommer de flesta klassningsproblemen på en tävling, alla kan inte möta varandra!
Dessutom påstår nu södra (som denna källa kommer ifrån, inget annat) att klassnignen kommer från SHIF, visst gör den det, men de använder inte den i ordalag längre då den är fullkomligt felaktig. Idrotten har ingen bra klassning, och det görs mycket iaf för SHIF-JK sida att ändra den, men ack inget från SJF-HK sida
Dessutom att klassa DAMP, AD/HD och TS som utvecklingstörning är felaktig diagnostik, då utvecklingstörning är en subdiagnos, utvecklingstörnignen har då inte med primärdiagnosen att göra! exempel, AD/HD med utvecklingstörning, AD/HD med dyslexi. Med betyder alltså att det är extra i diagnosen.(mer om denna föreläsning i en annan diskution).
Att sätta dessa barn och vuxna ihop med andra mer lågfungerande judokas (tolka inte detta fel nu) är lite överdrivet. Dessa ska ha en egen grupp. likväl autism, där det finns lika många situationer som individer, du kan tex inte sätta en person med lågfungerande autism, med en person med högfungerande autism, fast båda kan ha lika grova autistiska symptom, inte ens vården gör detta!. Desutom så är vissa kunksaper inom handikappen i judon föråldrade, ingen verkar ha intresse att verkligne plugga på detta på tränarutbildningarna.
(kna hålla på att dela upp detta i flera timmar så jag slutar här, den som vill kan fortsätta klassningen med mig i en anan diskuss)
Att säga att judon har ett landslag inom handikappen är också ett sådant utalande som har kommit från SJF-HK! hur kan vi ha ett landlsag när vi inte ens är enade om Klassifisering och i huvud taget tävlingarna!
Detta har gått så långt att vi nu har helt åtskilda domare, tränare, tävlingar och förbund, ändå så utövar vi samma sport, JUDO!
Så vad har SJF-HK lyckats med egentligen? (förutom att lyckas sparka ut de i vårt land som länge och väl har levt och brunnit för vår verksamhet)
Detta har jättemycket med etik att göra, och moral för den delen, att säga att någon kommité gör ett bra job när personen ifråga inte ens vill, eller har sett problem som har varat i c:a 20 år!
Edited by user den 30 november 2005 17:29:00(UTC)
| Reason: Not specified