logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Anders
#1 Postad : den 11 december 2005 21:57:00(UTC)
Anders

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Några frågor angående varför judo?

1. Varför började du med Judo?
2. Levde judon upp till dina förväntningar?
3. Varför fastnade du för judon?
4. Varför ska man träna judo?

Mina svar:
1. Jag hade prövat lite olika idrotter. Ingen var direkt kul utom friidrott. Men klubbarna i Tälje hade sina brister. Judo stod på en stor skylt vid skolans gympasal. Så pass mkt visste jag att de var en kampsport. Kampsport är ballt! (Jag var ca 13år)
2. Hade egentligen inga förväntningar. Kampsport är ballt. Inte en svår förväntning att uppfylla.
3. Kamratskapen i klubben. Hade varit lite retad under skolan. Var skönt att komma in i en så trevlig och accepterande klubb. Så det var inte judon i sig som gjorde att jag blev fast.
4. Allround träning. För kropp o själ. Man får allt. Kondition, koordination, styrka, smidighet, socialt umgänge, lära sig ngt nytt o spännande, etc etc.

Edited by user den 11 december 2005 21:58:00(UTC)  | Reason: Not specified

MVH/Anders
Kronos
#2 Postad : den 12 december 2005 09:17:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

1. En kompis som tränade judo övertalade mig.
2. Hade nog egentligen inga förväntningar eftersom jag mer eller mindre blev ditsläpad.
3. Det är helt enkelt så j***a kul :D
4. En av dom bättre träningsformerna som finns. Väldigt allsidigt.
rataxes
#3 Postad : den 13 december 2005 15:58:00(UTC)
rataxes

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-05-05(UTC)
Meddelanden: 29

1. När jag var 7 år tyckte min mamma att jag borde börja på judo för att få lite bättre motorik, var väldigt fladdrig vid den tiden
2. Absolut, Judo är den enda sport jag har tränat längre än ett år.
3. Kampen, och senare var det möjligheten att få vara tränare. Nu är det nog kampen igen tror jag.
4. För att inget annat ger så mycket adrenalin, det är kamp men samtidigt något som alla kan träna. Dessutom har Judo en etisk och moralisk dimension
Picco
#4 Postad : den 14 december 2005 01:19:00(UTC)
Picco

Registrerade sig: 2005-05-27(UTC)
Meddelanden: 2

1: blev ditsläpad av tvillingsyrran som ville börja med kamsport.
2: Nej mkt bättre
3: Det var så allsidigt och annorlunda, det passade mig då jag va liten,mullig å blyg med dåligt självförtroende
4: Det är sån allsidig träning och man kan träna precis som man känner för. mer gymnastiska övningar ena veckan å lite hårdare teknikträning veckan efter eller varför inte fysträning. Det ger även väldigt mkt utanför mattan också. Man lär sig hur kroppen fungerar,hur man bör bete sig mot andra,får bättre självförtroende m.m.

/SannaM SJK :D
Mattias R
#5 Postad : den 14 december 2005 12:23:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

1. hela min familj tränade så dom drog med mig som nyfödd, börja träna när jag va 5.
2. vet inte, hade inga förväntningar men jag gillade det.
3. kampen, helt klart. Gillar att kriga. men sen kom saker som gemensakp, vänner osv.
4. Bästa idrotten, mest allsidig. Ger så mkt mer än bara träning.

Mattias R
Judosnubben
#6 Postad : den 14 december 2005 15:55:00(UTC)
Judosnubben

Meddelanden: 314

En kompis drog med mig. jag fastnade och polarn fick nog.

Absolut.
Jag fick möjlighet att fajtas samt träffa både trevliga killar och tjejer.

Det kan man alltid undra.
Jag tror nog att jag gillade kampen.

Killar och tjejer tränar tillsammans på lika villkor.
Man får en rätt avdramatiserad syn på människokroppen och kön.
I bästa fall så kan man få bra varderingar med sig.
Fysisk aktivitet.
Anders
#7 Postad : den 17 december 2005 22:36:00(UTC)
Anders

Meddelanden: 169

Hmm...
Responsen var inte så god som jag hade hoppas. Men det som deltagarna i denna tråd har skrivit är kanske något vi borde lyfta fram när vi gör reklam för vår idrott. Alla hade sina förväntningar som uppfylldes, alla har blivit kvar av diverse olika anledningar. Är det detta vi borde framhäva?

En till fråga
Varför har du valt att engagera dig på klubb/kommun/region osv nivå?

Att jag kom in på tränarbiten var för att klubben hade ett behov. Jag fyller gärna detta behov då det ger mig så mycket tillbaka rent psyskiskt. Det är mycket som är tillfredsställande med att vara tränare och på andra sätt engagerad i klubbens verksamhet. Ngn måste ju ta över när de gamla rävarna försvinner. Dock inte för tidigt jag har mkt kvar att lära. :p
MVH/Anders
di00wala
#8 Postad : den 18 december 2005 01:33:00(UTC)
di00wala

Registrerade sig: 2005-04-07(UTC)
Meddelanden: 68

En kompis tränade, det lät lite mystiskt och häftigt med judo. Jag kom till träningen och kollade, det såg helt enkelt häftigt ut så jag tänkte: detta vill jag hålla på med.

Det måste det ju ha gjort eftersom jag fortfarande är kvar, kommer inte riktigt ihåg vilka förväntningar jag hade. Möjligt att det var att kunna göra en massa häftiga judosaker, vilket jag kan nu så visst :D

Judo passade mig väldigt bra, jag var inte en gjuten lagspelare (något som jag lärt mig tack vare judon med lekar å sånt). Man fick ta i ordentligt och man utvecklas bra, man känner att det går framåt, eller iaf för egen del.

För att det är kul, intressant, spännande. Visst är det så att det är en bra och allsidig motionssport, hård tävlingssport, då menar jag konkurensmässigt. Men hittar man inte det där lilla extra kan man lika gärna träna något annat. Har kanske mycket med att göra hur gemenskapen i klubben är, hur passar man in osv.

5. Varför har du valt att engagera dig på klubb/kommun/region osv nivå?

Att bli hjälpinstruktör föll sig rätt naturligt i klubben, det var som ett naturligt steg i utbildningen. Började med steg 1 för att sedan hjälpa till.
Att coacha/instruera tycker jag ger så mycket, inte bara att man hjälper någon annan "lyckas" utan man tänker på judon på ett helt annat sätt vilket får en att förstå den djupare. Det bästa jag gjort för min judoträning var att starta en nybörjargrupp med vuxna motionärer.
Har man väl hamnat i den här gemenskapen som judoklubben faktiskt är så är det klart man vill hjälpa till och utveckla så mycket som möjligt.

Andreas
Frej
#9 Postad : den 19 december 2005 13:47:00(UTC)
Frej

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Jag och en kompis ville prova, han försvan jag blev kvar.

Jo det gjorde det, dock var man lite rädd i början. =)

Det är så fruktansvärt kul att köra Ne-Waza Randori

För man har användning av det jämt. Även när man inte tänker på det.
sjost
#10 Postad : den 19 december 2005 21:54:00(UTC)
sjost

Registrerade sig: 2005-11-21(UTC)
Meddelanden: 31

Kompis som tränade. Jag hakade på och fastnade.

Hade nog inga förväntningar när jag började. Det var bara en i en lång rad av sporter som jag provade, och det blev den som jag fastnade för.

Kampmomentet om jag skall välja ut en enskild del. Och en tränare som tjatade och fick en att fortsätta de gånger man kände för att stanna hemma eller lägga av.

Allsidig träning både för kropp och själ. Utbildning i "livet"
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.