|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Tjenare!
Fick reda på att klubben kör moon graderingar för samtliga oavsätt ålder. (tex Orange med grön-markering)
Är det dessa regler som tillämpas innom svensk judo eller är det bara något våran klubb anväder sig av?
|
|
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Vet inte exakt vad som ryms inom begreppet Mon graderingar, men allmänt så är hela graderingspaketet bara rekommendationer (upp till brunt i alla fall) dvs varje klubb får gradera sina medlemmar hur de vill. Vid DAN gradering så blir det det såklart mer lika för alla, och utanför klubben.
Många klubbar jag känner (inkl. vår) gör så att de för barn använder mellan nivåerna vid gradering (gul, sen gul med orange markering etc.) men ej för de äldre (15 år plus). Mest för att det då blir lagom mycket till varje gradering för barnen. Personligen tycker jag att mellan nivåerna känns mer riktat till barngradering, behövs ej till de äldre. Men varje klubb gör som de tycker passar bäst.
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/25/2005 Meddelanden: 69 Område: Kumamoto, Japan
|
<p>The "mon" in question is a Japanese word meaning "Gate"</p><p>The word was first used in judo in the UK by Gunji Koizumi.</p><p>He used it to signify childrens grades. The children would learn the basics of judo and then pass through the "mon" to the kyu grades......</p><p>I think you will find that many clubs in Sweden still use the "mon" idea in their childrens gradings - although there can be variations in the colours and number of grades.</p>
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
[Quote:]Frej - 2005-12-16 10:14 AM
Tjenare!
Fick reda på att klubben kör moon graderingar för samtliga oavsätt ålder. (tex Orange med grön-markering)
Är det dessa regler som tillämpas innom svensk judo eller är det bara något våran klubb anväder sig av? De morotsbälten/halvgraderingar du pratar om nu är inte MON, de är vanliga KYU graderingar men som sagt uppdelade i morotsgrader. MON är de grader som sker före 14 års ålder, och SKALL markeras med vita bälten med en färgad längsgående rand. Detta har i almänhet försunnit i klubbanra, men en del klubbar har fortfarande MON graderna kvar, vilket jag tycker är underbart! MON var i sverige från början tänkt för att skydda barnen, och att tränaren och domaren skulle se att de inte fick köra med lås. \Macco
|
|
Registrerade sig: 4/25/2005 Meddelanden: 69 Område: Kumamoto, Japan
|
<p>Hello Gurgelblaster,</p><p>The Mon belts you describe were a Swedish variation (maybe originating from Germany)....<br />The first and original Mon belts were the invention of Koizumi in the UK.</p><p>Those belts were always white belts with a number of taped stripes on the ends.</p><p>Originally they were blue or red stripes (I cannot remember which was which....but one of the colours was for Mon (from 12 to 15 years old) and the other colour for Pre-mon (up to 11 years old).</p><p>I used this system in Solna Judoklubb and in Upplands VäsbyJudoklubb in the late 1960s.<br />Some of my pupils from Solna (The Elvnäs family and Raino Lindholm) moved to Sala later and introduced a similar system there. They later modified it...... so probably the present system in Sala has its roots in Solna (and me..... :) )</p><p />
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
I vår klubb kör vi med monbälten och halvgraderingar för barn under 14 år. Efter 14 år kör vi med ordinarie helfärgade bälten och halvgraderingar upp till och med 16 år ungefär. Vuxna skippar halvgraderingarna och graderar till näste helfärgade bälte men måste då naturligtvis göra teknikerna och fodringarna för den halvgradering dom hoppar över. På så sätt har alla tekniker visats när man tar 1 Kyu.
Tidigare använde vi systemet med fyra delmarkeringar upp till nästa bälte, som Kent Strid tog med sig från Solna och Douglas B. Vid denna tid hade vi även ett rikligt utbyte mellan Bålsta, Solna och Sala i form av gemensamma tävlingar med DAT-systemet som bas.
Systemet vi använder idag är grundat på det system Wolfgang Biederon tog fram i Sundsvall som sedan Johan Byström m.fl. utvecklade på FS beställning till det som idag är det rekommenderade KYU-graderingsupplägget.
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Vi lagerhåller normalt inte mon-bälten (de vita med längsgående rand för färgen), men några av våra elever använder ett sådant som de köpt i affär eller fått vid gradering i annan klubb. Vi behandlar det som likvärdigt med motsvarande helfärgat och håller koll på lås/inte lås på annat sätt.
Systemet med ett färgat band runt änden på bältet (ex orange med grön markering) för att markera halvvägs till nästa helfärgade bälte använder vi alltid för barn och oftast för vuxna. Om det finns någon särskild anledning (till exempel att det var länge sedan senaste graden, eller att någon är uppenbart för lågt graderad utgående från tävlingsresultat) kan dock de vuxna som så önskar gå direkt från en helfärgad grad till nästa helfärgade. De får då i graderingsprovet visa tekniker motsvarande vad som skulle krävts för båda delproven var för sig.
Våra graderingsregler är i stort sett SJF:s föreslagna för kyugrader, förutom att vi dessutom vill se vissa kunskaper i en enkel kata även för lägre grader (inte nage no kata utan mer att prova på hur man gör för att tillsammans visa tekniker). Då många av våra medlemmar är icke-tävlande tyckte vi det var lämpligt att titta lite extra på teknikförståelse som kompensation.
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
På vår klubb har vi slutat med mon-bälten men vi använder oss av halvgrader. Framför allt för att inte ha så långt mellan graderingar men även för att hinna med allt. Vi hade vårt eget system långt innan förbundet kom med sitt nuvarande förslag - fast det liknande det vi hade. När det gäller vuxna har vi ett helt annat system.
Personligen tycker jag s.k mon-bälten är onödiga. Om man inte ser om personen ifråga inte har åldern inne för arm och halslås kan man ju alltid fråga.
Mattias R
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
När man läser denna tråd så ser man att olika klubbar löser sina problem på olika sätt. Mycket trevligt.
Min fråga är detta istället.
Nu är det kodokan som är ledmotivet i Svensk judo. Varför har man då tagit bort bärandet av dambälten som man har tex i Japan?!
|
|
|
[Quote:]Judosnubben - 2005-12-17 2:52 AM
När man läser denna tråd så ser man att olika klubbar löser sina problem på olika sätt. Mycket trevligt.
Min fråga är detta istället.
Nu är det kodokan som är ledmotivet i Svensk judo. Varför har man då tagit bort bärandet av dambälten som man har tex i Japan?!
Hmm för att vi kankse är ett "jämställt" land och inte nervarderar kvinnor? JAg vet en iaf som fortfarande bär dam-gradering :)
|
|
|
Hmm roligt nog douglas så är din "idé" den ända genomförbara systemet vid sk tids-graderingar. och då används inte bara en tvär-rand utan fler. Detta får dock inte förknippas med morotsbältena som finns nu.
och tids-graderingssystemet frå absolut hellerinte förknippas med vårt nuvarande prestationssystem heller, då graderingarna går mer på tid än kunskap.
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 37
|
Det finns en artikel som en Steve Cunningham har skrivit som bl.a. har följande stycke:
"Students were also given extensive instruction on etiquette and propriety. Indeed the training program was extremely complete. In some ways their requirements were more rigorous than those in the Men's Division, and were thought to deserve special recognition. A white stripe running the length of the belt was chosen as a symbol of this and the more pure line of the Women's Division."
Är detta något som stämmer så ska man nog inte se den vita randen som något fult, utan något speciellt och vackert i stället...
Mvh, Tommy
|
|
|
Hej Tommy
Jag ser inte randen som något fult. Min fråga var varför man har tagit bort den ifrån Svensk judo då man i andra avseenden vill närma sig kodokan.
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 37
|
[Quote:]Judosnubben - 2005-12-19 12:23 PM
Hej Tommy
Jag ser inte randen som något fult. Min fråga var varför man har tagit bort den ifrån Svensk judo då man i andra avseenden vill närma sig kodokan. Försöker vi närma oss kodokan så mycket då. Graderingsbestämmelserns för kyu-grader är ju desamma fortfarande och de är ju inte så mycket kodokan... För dangrader är det iof bestämt att det är Kodokans standard för kata som gäller av diverse anledningar... Mvh, Tommy PS! Har för mig att jag i Frövi senast lovade dig att skicka några korta beskrivningar för några av teknikerna i Tenjin Shinyo-ryu...undrar om jag gjort det eller om det fallit i glömska :-)
|
|
|
det har du glömt så det får du gärna skicka till mig.
Mvh Micael
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Det är svårt att säga vad som är orsak och verkan, här får jag nog fråga någon av de som varit på plats och vet mer. Betyder randen att innehavaren är kvinna eller att denne graderat inom Joshi Judo (extra kata, inget tävlingskrav)? Jag tycker det senare stämmer bäst med vad jag hört, och i så fall borde Mickes fråga i förlängningen bli varför kvinnor i Sverige inte lär sig tekniker och graderar enligt Joshi Judo-systemet. Finns det någon klubb som lär ut detta i Sverige? Lär de ut till både kvinnor och män, eller bara kvinnor?
/Anders Dovervik
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 94 Område: Stockholm
|
Om jag nu minns rätt så fick Kanos fru (?) ett litet uppdrag av Hr Kano att komma på/ge 'kvinno-divisionen' ett tecken att bära på sin gi. Och efter mycket funderande så beslutade man sig för att sätta dit denna rand på bältet, istället för någon blomma, typ krysantemum, körbärsblomma e.dy. Damerna har väl en liten annorlunda graderingsordning på katorna. Ju-no-kata tillhör en av de tidigare medan den kommer längre upp på skalan för herrar.
*************** Uppdatering.... ********* Först fick ju inte kvinnor träna judo, sedan fick dom, men inte göra alla tekniker. Det var oxå beronde på var i Japan man tränade. När det sedan skulle till att bli gradering, så ville Kano att damernas bälte skulle se annorlunda ut och då snacka brudarna ihop sig och det blev en vit rand i mitten på de speciella dambältena. Det vita stecket skulle sumbolisera renhet/oskuld, men framför allt att personen är kvinna. För övrigt så var även dräkterna annorlunda. De var liksom insydda i ärmar och ben så att man inte skulle kunna se in. Men tiderna förändras och för typ 5, kanske ännu längre sedan, 10 år (?) bestämde IJF att alla bälten måste vara helfärgade på tävlingar. Så på vm och os nu för tiden så har även kvinnor i Japan helfärgade bälten.
|
|
|
Tack för förklaringen Tomas.
Mvh Micael
|
|
Registrerade sig: 1/22/2006 Meddelanden: 8
|
varför kan man inte ha vitt bälte tills man ska få svart bälte så sliper man en massa prestige
mvh robert
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Varför svart bälte?
|
|
|
Guest |