Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

En motion från Södertälje JK [Options]
Mattias R
Postad: Friday, December 23, 2005 2:27:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Jag utgår inte ifrån att alla stora klubbar alltid håller ihop - mitt exempel var ett tillfälle då dom gjorde det. Och i ärlighetens namn så är kanske inte det extra årsmötet ett bra exempel då de flesta redan hade bestämt hur dom skulle rösta. Däribland IK Södra och min egen klubb. Röstningen var således inte baserat på vad som framkom eller inte under mötets gång utan ett resultat av helt andra orsaker.

Du har kanske rätt i att bra ideer får flest röster men jag delar inte din optimism. De senste åren har lärt mig att många klubbar röstar på ett sätt som gynnar dom själva bäst - inte vad som gynnar svensk judo bäst. I dag är politik ett stående inslag i judosverige och jag tror inte det lär bli bättre.

Jag är ganska säker på att det finns många fler exempel att ge dig - men jag tänker ta lite julledigt nu men kan återkomma om så önskas efter alla helger.

Önskar dig en God Jul Tomas.

Mattias R
György
Postad: Thursday, March 23, 2006 8:42:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 3
Område: vid Vättern
Efter att ha deltagit i årsmötet och lyssnat på debatten inser jag att det aldrig kan bli en klubb - en röst, eftersom de stora klubbarna röstar för att behålla egna fördelar.
Av 128 närvarande röster lades över 80 röster mot motionen. Eftersom det är en fråga om stadgeändring hade ett bifall krävt 86 röster, dvs två tredjedelars majoritet.

SJF är ett förbund av organisationer (klubbar och distriktsförbund), och det mest rättvisa och demokratiska är naturligtvis en medlem (= klubb/DF) en röst.

I debatten har flera argumenterat för att större klubbar skall ha mer att säga till om eftersom de betalar mer till förbundet. Med samma logik skulle Anitra Steen kunna hävda att hon skall ha åtminstone 5 röster i kommunalvalet, eftersom hon med sin höga lön betalar 15-20 gånger mer kommunalskatt än en vanlig Svensson.
gurgelblaster
Postad: Friday, March 24, 2006 12:10:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Håller med dig i ditt resonemang.

När blev ett förbund ett AB (Aktiebolag) där mest ägda aktier har mest mandat. för det är så det är nu, ju fler medlemmar (aktier) man har destu fler mandat får man i ett årsmöte, är detta rimligt? kan en klubb äga ett förbund?

Fortfarande så är det ju självklart att en klubb med flera medlemmar skall betala för sina medlemmar, men varför skall de får fler mandat? klubbarna betalar ju inte mer till förbundet, de betalar fortfarande samma antal mynt för en medlem som en lite småstadsklubb gör i umeå, det är bara den stora klubben som är så dumdristig att ta in fler medlemmar om de inte kan betala.

Sedan kan man ju alltid diskutera vad man får för pengarna, och hur seriöst förbundet ser ut nu, men det hör inte hit!
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)