logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages12>
Judosnubben
#1 Postad : den 3 januari 2006 13:58:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Detta fick jag i mitt mail.
Vad är era åsikter om detta?!

Mvh
Micael

Svenska Judoförbundets, SJF:s, verksamhetsplaner

Efter att ha tagit del av SJF:s information på hemsidan och de nyligen
presenterade styrelseprotokollen så har ett antal frågor infunnit sig.
Varför nämns och diskuteras inte förbundets verksamhetsplaner under hela
2005? Tydligen fastställdes enbart en budget vid årsmötet i Lund den 20 mars
2005 och/men ingen verksamhetsplan?

Det enda som nämns i årsmötesprotokollet om verksamhetsplanen är några rader
där ett förslag från Södertälje Judoklubb avfärdas på ett för en
medlemsklubb förvånande sätt! Se sista stycket i årsmötesprotokollet på sid
5: .. "Därutöver hade Södertälje några kommentarer om bl.a.
verksamhetsplanen som förra året fanns i en motion som då avslogs. Dessa
kommentarer var dock inga förslag varför de inte heller togs upp till
behandling på årsmötet." .. Däremot beslöt årsmötet att uppdra FS "att
genomföra en regelbunden utvärdering av tävlingsbestämmelserna i enlighet
med förslaget från FS." Vilket i våra ögon känns helt onödigt eftersom det
framgår av SJF:s stadgar vad FS skall och bör göra.

Kan verkligen årsmötet och förbundsstyrelsen ha missat att behandla en så
viktig fråga som förbundets verksamhetsplaner och betyder det att ansvariga
får "segla iväg hur som helst efter eget huvud"?

Tänk om medlemmar, klubbar, distrikt och av dessa utsedda representanter
kunde sätta sig samman en helg av årets 52 helger och tillsammans arbeta
fram verksamhetsplaner och föreslå en budget utifrån verksamhetsplanerna
till kommande årsmöte!

Tänk om medlemmarnas budgetförslag kan utgöra ett underlag för hur SJF skall
använda våra medel på bästa sätt för våra medlemmars bästa!

Tänk att vid kommande årsmöte t.ex. den 26 mars 2006 i Stockholm ha
genomarbetade verksamhetsplaner och budgetförslag av förbundets medlemmar
dvs. av klubb- och distriktsföreträdare!

Tänk om alla klubbar dessutom hade möjlighet att påverka beslut och val via
respektive röst dvs. en klubb=en röst och ett distrikt=en röst!

Tänk om vi hade en förbundsstyrelse och personal som ville jobba i den
riktningen!

Tänk om förbundets generalsekreterare kunde sluta upp med personliga angrepp
mot enskilda medlemmar i förbundets medlemsföreningar!

God fortsättning på det nya året!

Med vänliga hälsningar från en klubbledare med mer än 30 aktiva år inom
judon!
Lars Österlund

Edited by user den 3 januari 2006 14:01:00(UTC)  | Reason: Not specified

Sixten
#2 Postad : den 3 januari 2006 17:28:00(UTC)
Sixten

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-11-26(UTC)
Meddelanden: 24

Åsikter om detta?

Suck, börjas det nu igen var min första reaktion...

Jag har definitivt inte över 30 aktiva år inom judon så därför bör jag kanske inte uttala mig. Eller vad är syftet med att avsluta ett mail med "...med mer än 30 aktiva år inom judon!"
Tolkar det som att avsändaren vill ge tyngd åt sina åsikter ungefär i stil med "gammal är äldst".

Har aldrig träffat denne Lars Österlund men mitt intryck är att detta är en bitter man. Jag kan ha fel men av det jag läst här på forumet tyder på det. Verkar ha ett horn i sidan till SJF... Detta förbund verkar göra det mesta fel om man ser till vad som skrivs här.

Jag var för några år sen inblandad i en företagsfusion där tre småföretag slog sina påsar ihop och till en början var allt frid och fröjd. Tanken var att man skulle göra en del besparingar på administrativa kostnader, vilket man gjorde men det slutade med att, lite överdrivet, vi höll möte om var vi skulle köpa gem billigast. Vi slösade bort en massa tid på trams istället för att fokusera på att producera.

Ett annat exempel kommer från ett föräldrakooperativ där de i tre månader höll på att tjafsa om vilken dammsugare man skulle inhandla. Alla, och då menar jag verkligen alla, vill ge synpunkter på vad som var bäst. Demokrati in absurdum...

Vill verkligen understryka att jag inte är för diktatur men ibland kommer man längre med att agera istället för att diskutera. Diskussioner är bra men inte i all oändlighet.

Tänk om det skulle gnällas mindre...

Med vänliga hälsningar från en som har färre än tre aktiva år inom judon!

Sixten
Judosnubben
#3 Postad : den 3 januari 2006 17:52:00(UTC)
Judosnubben

Hej Sixten

Kul att du ger dig in i debatten.

I och med att du är ny i judobranchen som du själv skriver mindre än tre år.

Vad för slags judoverksamhet vill du ha?
Hur är dina visioner?

Jag tycker det är viktigt att även du "nya" skall få vara med så det inte blir ett race vem som har varit med längst och hej och hå.
Bra ideér kan komma vart som helst ifrån.
Jag tycker det viktigaste är fairplay vad man än gör.

Mvh
Micael
Sixten
#4 Postad : den 3 januari 2006 22:56:00(UTC)
Sixten

Tjena, snubben.

Dina frågor är enkla att förstå men desto svårare att besvara. Jag har som sagt varit borta ifrån judon ett par år (understatement) men återkommit denna gång med en son som börjat.

Har under ett par år sett makalösa prestationer av engagerade tränare, frivilliga föräldrar och unga judokas. Har många gånger tänkt att om man kunde ta hälften av den disciplin, glädje, och vilja jag sett på mattan och överföra till skolans värld, då skulle många problem idag vara lösta.

Tänk om alla i hela världen skulle träna judo... Vilket tjafs det skulle bli om vem som skall bli IJF:s ordförande!!! Och var skall årsmötet äga rum.." (Sorry, ett skämt men jag kunde inte låta bli.)

Kanske lite respektlöst att knäppa herr Österlund på näsan (som jag utan tvivel tror har gjort mycket gott för judon i Sverige och offrat mycket tid på detta) men så länge man träter kommer man inte framåt. Vad är då "framåt" kan man fråga sig. Jag vet ärligt talat inte för de klubbar jag har kommit i kontakt med och fått en inblick i fungerar i det stora hela mycket bra. Låt vara att alla har ekonomiska bekymmer men vilken idrottsförening har inte det idag?

Judoverksamhet som jag vill ha? Tja, eftersom hälften av alla aktiva judokas idag är under 13 år (rätta mig om jag har fel) så räknar man ganska enkelt ut att de bär upp judoverksamheten i de flesta klubbar idag med tanke på medlemsavgifter och föreningsstöd. Storsatsning på barn och ungdomar med välutbildade tränare som inte bara lyckas locka dessa till sporten och framförallt behålla dem. Nu kanske jag ger mig ut på hal is men ibland får jag en känsla av att det i en del klubbar görs väldigt mycket för att höja medlemsantalet men när det gäller kvalitén på verksamheten så saknas energin och engagemanget. Barnen flyr till andra sporter och så undrar de varför... Större noggrannhet med vilka som tilldelas uppgifter som hjälptränare vore kanske på sin plats på sina ställen? Eller är det bara jag som tycker så?

Visioner? Puh, inte lite du begär... Sett att det suktas hårt efter OS-medaljer i vissa trådar och visst, det vore väl fantastiskt bra! Dock tror jag inte SJF ensamt kan spotta fram en sådan eller sådana. Det krävs ju otroligt mycket för att uppnå sådana prestationer. Dels en judoka med enorm talang, ekonomiska resurser, vilja att offra nästan allt i form av studier, familj etc., och dels en hel hög med sparringpartners på samma nivå. Finns det i detta lilla land med så få aktiva? De svenska insatserna på t.ex. senaste SWOP vittnar om motsatsen. Jag säger inte att våra tappra deltagare sög utan att deras motståndare var klart bättre. Framförallt ryssarna var ju ruggiga... Varför de lyckas få fram en bred spets är ju inte så svårt att räkna ut.

Min vision och önskan är ett "större" judosverige med fler aktiva barn och ungdomar som om ett par år kan ge sig in i leken om de stora medaljerna. Rom byggdes ju inte på en dag så vi får nog vänta på OS-medaljer är jag rädd men tills dess så kan vi väl försöka sträva något sånär åt samma håll. Oavsett vad som sker och inte sker inom SJF. Om nu medaljer på de stora mästerskapen är ett måste?

Är det bara jag som tycker att det ältas lite väl mycket gamla oförrätter hit o dit?

Mvh

Sixten
Judosnubben
#5 Postad : den 4 januari 2006 05:43:00(UTC)
Judosnubben

Hej Sixten

Kul att du nämde just IJF:s Orförande alltså det organ både SJF och EJU lyder under.
Yong Sung Park är han som är President.
Jag har för mig att det var i något judoinfo som det stod att det var många medlemsländer därbland europeiska som inte gillade hans ledarstil.
Nu vet inte jag vilket av infona det var men det skall stå på www.judo.se hemsida.
Om inte så tror jag att Karin Ohlsson eller Jan Björkman på Kansliet på Skåne idrotten svara på det om intresse finns.

Rekrytering till våra landslag sker ur breddidrott som du har påpekat.
I detta arbete så är marknadsförning av yttersta vikt.
Vi måste få ut denna idrott till ungdomar och även vuxna då det är ett utmärkt alternativ till friskis och svettis.
Vuxna skickar sina barn till judoklubben.
Det sprider sig som ringar på vattnet det ena ger det andra.

Du tar ryssland som ett exempel på hur deras judo har lyckats.
Ryssland är ett land med långa brottar traditioner så som Grekisk romersk, fristil, Sambo, Judo.
Deras system är inte stöpt efter vårat folkhems idial.
Den medicin de har fått är träna brottning eller dö.
Om du inte var etta i distriktet så blev du anställd som kanonmat åt de bästa utövarna.
Det är ur den traditionen som Ryska brottare är gjorda av.
Sedan är bredden i ryssland mycket större.
Men jag tror att det går nog inom sin tid att ta fram konkurenskraftiga judoka här ifrån med.

När det gäller Lars Ö så kan man få tycka mycket.

Så här ser jag på det.
Det finns många i detta forumet som ser Kodokan som något heligt och judon som en kampart med ett högre syfte än att ge någon på truten.
Ett av ledorden är "Ömsesidig hjälp leder till ömsesidig välgång och förståelse" (Jita Kyoei)
För mig så säger dessa orden om vi hjälper varandra sjysst så kommer vi alla att vinna på detta.
Vart får gamla oföretter plats idetta?

Mvh
Micael Öberg

Edited by user den 4 januari 2006 06:05:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#6 Postad : den 12 januari 2006 14:11:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Någonting är fel i hela Svenska elitidrotten inklusive judo om jag jamför bara med Ungern om vi vill inte jamföra oss med ryssar. Hur kunde denna landet uppnå att i deras Herakles program finns många Judo utövare som sponsras av staten för sina insatser inom sporten?? Hur kan en olympisk mästare få pension livet ut? På vilket sätt kan deras tränare bli betalda ? Turneringar runt om i världen betalda ? Betalt för två år sedan 1 månads träning i Kodokan och turneringar för landslaget i Asien? På vilket sätt har de träningar hela sommaren och hallen i Honved var fullproppat 13 juli före året??
Självklart frågar man ungrarna klagar alla. Detta ingår i folkmentalitet. (De tycker överallt är bättre ) Men om man jamför lite närmare saker då kommer det ut att hos oss har vi mycket sämre möjligheter just inom judo att få fram exempel olympisk mästare en hos de. Och alla vi jobbar med mycket mindre resurser trotts alla bidrag.PÅ en sidan får man bidrag på andra sidan betalar man lokalhyra dyrare en bidraget man fick.
Vi alla är högljuda och påstor att det är just hos oss är det bästa men trotts allt man före eller senare anser att det är inte så. DEt räcker resa lite utomlands. Man kan räkna på handen hur många elitidrottare har Sverige.Inte så många vågar jag påsto. Fast tidningarna skriver varje dag av de 10 stycken och man har en känsla att det är massor med duktiga idrottare.Sedan kommer olympiaden och landet är nästan på botten på medaljsidan.
Så jag vet inte vilka verksamhetsplaner har judoförbundet och jag blandar inte mig i diskusion utan fakta, men angående olika klubbar ,jag håller med att man skulle tänka sig mycket innan man sätter in en hjälptränare eller tränare i en klubb.

Vi fick en från Lituanien till klubben. Han jobbar på dagen men vill träna varje kväll hos oss. Och här har han inte någon som tvingar honom. Han har vana att träna. Bara så.
Belgrad :4 januari .Träning inom Judo och BJJ i full fart. Samma sak geller i Budapest.
Sverige? Från hälften av december till 15 januari . Inte så många klubbar som har( Judo ) träning. Med denna ( flera månadens vila )mentalitet ska vi alldrig lyckas med någon bra judo vuxenverksamhet i framtiden.
gurgelblaster
#7 Postad : den 12 januari 2006 14:48:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Lajos, din hypotes stämmer inte så bra.

Okej vi kanske har ont om "elite" utövare i judon men vi har faktist många ungdomar som faktiskt är påväg till OS. vi hade för en tid sedan (runt 2 månader) en tjej som van VM i colorado! vi har flera duktiga landslagskandidater som har vunnit en mängd stora tävlingar. Och vi har dessutom en historia som är hur bra som helst. Där Bettan, lööf, johnsson, askelöf, andersson, kjelin, myrén. ja jag kan rabbla namn som bara den. Men frågna är varför är det mest kvinnliga EM, Vm och Os medaljörer?

Svensk idrott ligger faktiskt bra till i världen, i bowling är vi ett land i topp, i simning lika så (också mer kvinnliga medlajer) hockey, handboll har vi en mängd, fotboll.

Ja vi är faktiskt itne så dåliga som du målar upp svensk elite idrott!

tänk på att vi är ett miniland också med BARA 9 miljoner invånare!

\\Macco
Lajos
#8 Postad : den 12 januari 2006 16:12:00(UTC)
Lajos

Vi är inte så dåliga kan man säga men långtifrån bra med tanke på landets ekonomiska resurser. När jag jamför Ungern och Sverige jamför jag också landets ekonomiska möjligheter. Det är bara att titta på statystik inom olympiska medaljer mellan Ungern och Sverige och då får du en bättre bild. Sedan samtidigt kan du jamföra ekonomi och då får du ännu bättre bild hur halkar Sverige jamfört med mycket fattigare Ungern i alla idrotter utom hockey och fotboll. Och trotts allt denna jobbet som vi många gör här ideellt där näre jobbar mest av komunen eller av idrottsförbundet betalda tränare.
Är det inte konstig?
Själv skulle jag gärna slippa tränarrollen och ge barnen till en bra betallt tränare som är mycket duktig i judo.
Sedan kan bara säga att ingen barn ungdom eller vuxen kan tävla utan läkarundersökning . Tänk bara att alla våra barn , ungdomar vuxna tävlar utan läkarundersökning. Så vi har mycket att lära oss från andra länder bara om viljan finns.
gurgelblaster
#9 Postad : den 12 januari 2006 17:20:00(UTC)
gurgelblaster

Själv skulle jag gärna slippa tränarrollen och ge barnen till en bra betallt tränare som är mycket duktig i judo.
Sedan kan bara säga att ingen barn ungdom eller vuxen kan tävla utan läkarundersökning . Tänk bara att alla våra barn , ungdomar vuxna tävlar utan läkarundersökning. Så vi har mycket att lära oss från andra länder bara om viljan finns.

du kan vara elite i judo, och mycket duktigt i judo, men du behöver inte kunna den pedagogik som krävs för att lära ut! jag vet många duktiga judokas som inte har någon talang alls i att lära ut till nybörjare, men däremot till mer andvancerade ungdomar!

Jag vet också att här inne sitte rfolk som INTe är eliter, men som är utomodentlig flitiga och duktiga som tränare!

Jag ser ingen anledning i att ha läkarundersökningar i judon. judon utgör inget hot mot barns uppväxt, inte ens utan TB06. Anledningen till att boxningen här i sverige har strikta rutiner på läkarundersöknigar och loggar på matcher och skador, är för att kroppen tar mycket stryk när du slår på den. Men vi använde rju inte något våld på kroppen! det osm kan ta skada är fingrar tår och leder. men vi utsätte ringne för huvudtrauma eller liknande.

bisittaren
#10 Postad : den 12 januari 2006 18:15:00(UTC)
bisittaren

Registrerade sig: 2005-06-07(UTC)
Meddelanden: 85

Lajos. Kul att du sätter lite fart på forumet, det verkar som de flesta fortfarande har julledigt. När du jämför OS-medaljerna glömmer du bort Vinter-OS, slår man ihop både sommar och vinterspelen hamnar Sverige och Ungern på ungefär samma nivå, sen har vi som sagt fotboll, ishockey, bandy, innebandy, handboll med mera där vi är mer framgångsrika i Sverige. I Sverige har vi också en lång tradition av föreningar med ideellt arbetande ledare. När det gäller judo är dock Ungern överlägsna oss. Men en sak funderar jag på. Ungern har många topprankade manliga tävlande men knappt inga damer alls, och absolut inte på samma nivå som herrarna. Hur kommer det sig? Det är kanske till och med så att Sverige är lika bra eller bättre än Ungern på damsidan?
Lajos
#11 Postad : den 12 januari 2006 22:25:00(UTC)
Lajos

Läkarundersökningen handlar om alla sporter och inte bara om Judo.
Jag vet att här sitter många som är inte Elit Judoka men duktiga i Judo pedagogi och lära folk judo. Vi har inte i vår klubb någon elitidrottare inte jag heller tillhör elitidrotten men vi har bra tränare med bra pedagoi som kan fostra fram elit idrottare. Och då skulle jag önska att de av oss upptränade barn ungdomar har en framtid inom judo. Så är det. Det behövs inte kallas för Herakles program. Vi kan ge typ någon svensk namn .Har vi sådant program och pengar för våra elitidrottare inom Judo ?? Eller allt beror på sponsorer ?? Och judo som vi alla vet har inte så många sponsorer. Just nu.
Lajos
#12 Postad : den 12 januari 2006 22:34:00(UTC)
Lajos

Inom elitsporten är avgörande olympiska medaljer.
Om dina andra frågor vill inte jag diskutera.Tycker du att det är så då har du rätt.
gurgelblaster
#13 Postad : den 12 januari 2006 23:58:00(UTC)
gurgelblaster

Bisittare:

Det lustiga är att sverige har i historien mer damer på fronten än herrar, elle rär det jag osm har tolkat historien fel?

\macco
gurgelblaster
#14 Postad : den 13 januari 2006 00:11:00(UTC)
gurgelblaster

Lajos:

Men frågan var fortfarande behövs det läkarundersökningar i de sporter som inte har det?

OM läkarna skulle låta bli att säga till en medfödd hjärtsjukt barn att fotboll är en bra sport för att den är lugn så skulle vi nog inte ha så många dösfall detta år som vi hade nu. nu syftar jag till de 6 barnen som dog på helt olika fotbolsplaner, majoriteten pga ett medfött hjärtfel. Menar att om man har ett medfött hjärtfel ska man inte träna i en sprot som är konditionsmässig hård, som fortboll är när man kommer upp i ungdomsklass.
ditt ämne för mig automatiskt in på hjärtscreeningen som svenska fotbollsförbundet har tänkas göra, som dels kostar många kronor, och tar dessutom tid. Tänker du dig samma screening i judon, eller på vilket sätt menar du att läkarna skulle kolla upp vad barn och ungdomar utvecklas i sporten?

Jag personligen skulle vilja ha forskning i hur mycket ett barn utvecklas ( motorik, social förmåga, koordination, perception mm) med hjälp av idrotten, till skillnad från barn som inte har idrott som hobby, utan har andra saker istället, och bara idrotten i skolan + leken på fritiden (yngre barn). Denna fråga är stor och intressant.

\\Macco
gurgelblaster
#15 Postad : den 13 januari 2006 00:45:00(UTC)
gurgelblaster

Ot men

JAg fick just en chock när jag letade efter forskning på tidigare nämt ämne, jag trodde att ridsport och därefter ishockey var de dyraste sporterna, men med sina 23 325 kronor/ år i genosnitt för ungdomar 7-15 3ggr/v så går tennis upp på en andra plats efter ridsportens 25 130 kr/år och samma mängd träning. ishockeyn har bara hälften så mycket, runt 11 000.

källa: "upp till 18: 2004" barnombudsmannens redovisning.

\\Macco
Kronos
#16 Postad : den 13 januari 2006 09:48:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Nu skulle jag bara vänligt vilja påpeka att huruvida läkarundersökningar behövs eller inte nog skulle göra sig bättre som en egen tråd. Börjar vara lite svårt att hänga med i den här.
Sixten
#17 Postad : den 13 januari 2006 10:56:00(UTC)
Sixten

Hehe, inläggen har ibland en förmåga att skena iväg...

Detta kanske kan ge nytt liv till ursprungsfrågan i denna tråd: http://www.judo.se/dokum...h_visioner_2005-2008.pdf

Ganska svävande men dock en vision...

//Sixten
Mattias R
#18 Postad : den 13 januari 2006 11:59:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Men borde det då inte finnas en väl utarbetad verksamhetsplan - för att nå dessa mål?

Är inte verksamhetsplanen vertyget för att nå målen? Att ha en vision utan en plan om hur man ska nå dit är ju meningslös.

Personligen tycker jag att en verksamhetsplan med medföljande budget tillhör en av de viktigaste punkterna i hur ett förbund ska arbeta under året - dom utgör styrdokument. På ett årsmöte bör en sådan verksamhetsplan diskuteras - efter att alla klubbar fått styrelsens förslag skickat till sig i god tid - något FS missat i flera år.

Efter att en verksamhetsplan godtagits på ett årsmöte är det upp till styrelsen att se till att den följs och givetvis fatta egna beslut kring hur man bäst följer den. Styrelsen får sen stå till svars vid nästa årsmöte - dvs följde man verksamhetsplanen, jobbade man aktivt för att det uppdrag som årsmötet gav FS?

Detta tillsammans med "en klubb - en röst" gör att det är medlemmarna i förbundet som avgör hur verksamheten ska se ut - och det är väl så det ska vara?

Vad gäller Lars Ö så kan du ju alltid ta och ringa honom och fråga varför han framför kritik - hans nummer finns på forumet, och han inbjuder faktiskt folk att ringa och fråga. Det kanske vore bättre än att kommentera honom på det sätt du gör.

Mattias R
gurgelblaster
#19 Postad : den 13 januari 2006 13:45:00(UTC)
gurgelblaster

Mattias vem är DU gör? var vänlig skriv namnet om du riktar dig till en särskild person
Mattias R
#20 Postad : den 13 januari 2006 17:43:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Mitt inlägg var ett svar till Sixten - vilket jag kunde varit tydligare med.

Mattias R
Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages12>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.