Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Gradering...efter x antal timmar eller efter terminsslut? [Options]
Judåka
Postad: Friday, January 06, 2006 10:56:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 1/6/2006
Meddelanden: 4
Hejsan!

Min första post här :D

Har en liten fundering.
På judo.se står det i graderingsbestämmelserna att första graden skall man ha tränat ca 10 timmar. Eller rättare sagt, graden bör erhållas tidigast fter 10 timmar. De klubbar där man har indelat terminen i två terminer, graderar man där två gånger om året bara (generellt)? Att träna 10 timmar går ju på 5-6 veckor ju med två träningar i veckan á två timmar. Hur funkar det på era klubbar? Graderar man överlappande så att säga när man uppfyllt antal timmar som förbundet alternativt klubben satt upp eller är det efter varje terminsslut?

Är något av de ovan nämnda sätten att föredra? Förstår ju att om man tränar fler timmar per grad än vad som är rekommenderat så blir man ju (möjligtvis) bättre till slut än en som hastat igenom (fast det vill jag ju inte kalla en rekommendation från huvudorganisationen) graderna.

Måste ju kännas konstigt kanske att ha uppfyllt förbundets rekommendationer men ändå måste vänta till terminen är slut tills man kan gradera? Om det nu är så det ligger till förstås.

mvh

Terje

gurgelblaster
Postad: Friday, January 06, 2006 12:30:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
De som har uppvisning som examination är nog lättare att sätta alla på terminens slut, jag vet att det inte är lätt att hinna med alla tekniker på 10 timmar, utan man hinner med dem på en termin.

de som graderar osynligt, dvs tränaren tittar lite nogrannare på fria träningen istället för uppvisning fårnog graden när de är mogna.

det beror nog helt på vad det är för klubb
Anders
Postad: Friday, January 06, 2006 4:36:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Graderings bestämmelserna i sig är en rekomendation från förbundet. Så rent teoretiskt kan du gradera dig fortare eller långsammare. Beror alldeles på hur snabbt du kan lära dig, vilken ålder du har etc etc. Ta upp graderings disskusionen med din tränare.
Men som du skriver ju fler repetioner man har av en tekinik så sitter den bättre. Så för min del skulle jag inte hasta mig igenom gradering. Dock har jag haft en del som kan tekniker så pass bra efter en träning att de gott o väl hade kunnat gradera sig på dem samma träning. Allt beror på fallenhet.

MVH/Anders
fred76
Postad: Monday, September 18, 2006 4:03:00 PM

Registrerade sig: 9/18/2006
Meddelanden: 1
Så hur långt tid tar det ungefär att ta varje bälte,en termin för varje eller?

Jag förstår att det är många faktorer som spelar in men rent generellt hur långt tid tar det att ta svart bälte?
Frej
Postad: Monday, September 18, 2006 4:45:00 PM

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Vad jag hört så bör man hållt på ca 15 år innan man är lämpad för ett svart bälte.

Men självklart är detta individuellt.

Säg mellan 8-15 om man graderar sig "när man ska".

Beroende på hur mycket man tränar och hur snabblärd man är.
bisittaren
Postad: Monday, September 18, 2006 5:33:00 PM

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
Du hittar förbundets rekommendationer från vitt till brunt på http://www.judo.se/dokumentbank/gradering/rgk_kyugrad020630.pdf där står både vilken kunskapnsnivå och antal träningstimmar som rekommenderas. Sedan är det upp till varje förening att följa detta eller ej. När det gäller dan-graderingen är det svårare att sätta en tid. Det gäller att vara mogen och klara graderingen vilket kan vara svårt. Det brukar alltid vara några som inte blir godkända. På http://www.judo.se/dokumentbank/gradering/rgk_dangradbest.pdf kan du läsa mer vad som krävs.
tomas.r
Postad: Monday, September 25, 2006 7:28:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 94
Område: Stockholm
Grattis till din egen gradering!
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)