Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2005-05-19(UTC) Meddelanden: 122
|
Kul att Gribby provar på att anordna en en ren Ne waza tävling! (12 mars) (www.gribbyjudo.com). Perfekt för en del barn som gillar ne waza, men inte tachi waza lika mycket. Antar att man, förutom "stående ej tillåtet" måste justera fler saker. Vid vilka tillfällen bryter man för matte t.ex? Hur långa matcher kör man? mvh/ Rob Edited by user den 8 januari 2006 14:20:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 2005-04-16(UTC) Meddelanden: 86
|
Hej Ja jag tror att det kan bli kul för barnen, fast jag lade inbjudan i en annan tråd men den passar kanske bättre här. Via följande länk finns en inbjudan från Gribby Judo till barntävlingen i Ne-waza. Välkommen till en barnvänlig tävling enligt de nya tävlingsbestämmelserna TB 06. Tiderna kommer också att följa TB 06 och vi provar även med armlås för kategorin U 15. http://www.gribbyjudo.com/dokument/inbj_newaza.doc Med vänliga hälsningar Håkan Hedberg Ordförande i Gribby Judo Edited by user den 8 januari 2006 21:59:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 94
|
Är det bara fasthållningar man kan vinna på då (förutom i U15) eller kan man få poäng för kast/tkniker utförda i ne-waza? För det står det väl inget om i TB06?
|
|
|
|
|
|
|
Hej Tomas
Som det ser ut just nu så blir det traditionella tävlingsregler.
mvh/Håkan
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Läste tävlingsinbjudan. Det är kul med en sådant tävling där alla får var sin silver medalj men vi kommer gärna nästa gång om det blir någon brons medalj. Då blir det roligare att kämpa för våra barn och ungdomar.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-12-14(UTC) Meddelanden: 188
|
Undrar samma sak som tomas gör, vi som är mer vana med att köra ne-wasa-shiai kör med poängsystem i ne-waza. Vad är traditionell regel? du menar att bara vinna på fasthållning?
sedan så är det ju inte mycket fasthållningar nybörjare kan vinna på heller, eftersom att tB06 tar bort hälften av alla som man lär ut till 4kyu. de enda jag kan komma på är mune-gatame och kuzuri-gesa-gatame som är inlärda som nybörjarnivå. kommer blir väldigt enformig med bara dessa två fasthållningar och inget annat.
Varför inte sätta poängssytem på kasteni ne-waza? det funkar ypperligt bra! (om man nu är van att dömma med det systemet)
Behöver ni domarhjälp eller annan assistans så kan jag tänka mig ställa upp, tycker det bara är roligt!
\\Marcus Macco Stenhols
|
|
|
|
|
|
|
Normalt när man kör ne-waza-shiai så kör man så att de trä samma pängsystem som i stående, vilket kräver en viss erfarenhet av domarna i just denna gren (då menar jag inte att man behöver en elite eller IJF domare, som desutom inte är någon som helst erfaren i detta område). Det handlar tex. om att se om det är ett kast påverkat av tori elelr en vanlig åtgärd för uke som kan ibland sätta sig ner (och då självklart inga poäng) sedan så dömmer iaf inte jag poäng om nån knuffar uke bakåt då det int eär bra för knän). Mate situationerna är väl om de är stående är det komplett dött på mttan så är det ju matte, men jobba rnån så är det ju som vanligt. Bestraffningarna är exakt som stående med nu. Denna typ av tävling körs i hkp-judon med stor framgång, men det är en aning andra regler med bestraffning och andra saker runt om kring.
I den här tävlinge vet jag inte vad håkan har kokat ihop, det enda jag vet är att den kör med TB06 regler, och då nästan bara 2 fasthålllningar. Tydligen så komme rman inte att köra poängsystem heller. Ska börja träna alla fasthållningar med mina elever, och sedan modifiera dem, för 2 fasthållningar funkar inte.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-26(UTC) Meddelanden: 192
|
nu ska vi se....
Saxat ur Förbundets rekommendationer till Kyu-graderingar:
6 Kyu vitt bälte med gul markering: Mune-Gatame, Kuzure-Kesa-Gatame. 5 Kyu Gult bälte: Tate-Shiho-Gatame, Kami-Shiho-Gatame 5 Kyu Gult bälte med orange markering: Ushiro-Kesa-Gatame, Kuzure-Yoko-Shiho-Gatame 4 Kyu Orange bälte: Yoko-Shiho-Gatame, Kesa Gatame 4 Kyu Orange bälte med grön markering: Kuzure-Kami-Shiho-Gatame
TB06:
Hon-Kesa-Gatame samt alla tekniker med Kata-Gatamegrepp är ej tillåtna....
Jag räknar till ÅTTA fasthållningar som är godkända att använda om man följt förbundets rekommendationer när man graderat sig till 4 Kyu. Endast (Hon-)Kesa-Gatame som inte är tillåten och ska medföra matte inom 3-5 sekunder.....
Så med 8 fasthållningar och diverse urtagningar ur dessa fasthållningar, vändningar och smitningar mellan ben å annat så tycker jag detta är ett bra initiativ av Håkan och jag hoppas att klubben jag representerar kommer att skicka en hel bunt till tävlingen. Själv ska jag göra allt för att vara på plats å ta lärdom av denna händelse! Huvudtränaren i min klubb konsterade efter Lag-SM att vi som klubb behöver träna mer Ne-waza och uppföljning från Tachi-Waza till Ne-waza, så att han har bjudit upp en av sina kollegor från Frankrike för en veckas hårdgnuggning i mattan. Kommer meddela mer om detta framöver i egen tråd!
//Magnus Fungdal, Bålsta Judoklubb
|
|
|
|
|
|
|
Hej
Jag ser för närvarande ingen anledning till att vi inte skall tillåta barnen att kunna vinna matchen på en Ushiro-kesa-gatame eller någon annan tillåten fasthållning i respektive kategori - bara för att de "bara" har gult bälte. Det finns inga begränsningar i vår tävling kopplat till graderingsbestämmelserna. Vi kör TB 06 oavsett grad och välkomna till oss i Gribbylund. Efter tävlingen får vi tillsammans utvärdera om barnen hade roligt - vilket är det viktigaste. :lol:
|
|
|
|
|
|
|
Nu ska vi retas med BJK lite och säga nu ska vi se......
Nu ska vi se:
i och med att Hon-gesa-gatame, kuzure-gesa-gatame, ushiro-gesa-gatame, makura-gesa-gatame är i praktiken samma fasthållning resp
mune-gatame kuzure-mune-gatam yoko-shio-gatame kuzure-yoko-shio-gatame och kata-gatame tateshio-gatame och gesa-gatame (variant med gata-katame grepp som verklig utgångspunkt) Också samam fasthållningar i praktiken så se rjag inte 8 fasthållningar.
JAg ser 4 !
och du har en aning fel i TB06 också:
de tär int ebara hon-gesa-gatame som är föbrjuden utan släktingen makura-gesa-gatame ( vi som har tränat före den nya graderingen vet att den finns)
i gesa-gatame kategorin får du bara göra kuzure varianter, men i praktiken är det samma fasthållning!
jag buntar även ihop mune-gatame i yoko-shio-gatame släktet då den var och är i praktiken samma fasthållning, dessutom var mune-gatame en yoko-shio förut.
Dessutom är kuzure-mune-gatame förbjuden, (grepp under nacken) mycket hård och bra fasthållning! skulle också hete kuzure-yoko-shio-gatame tack vare att du just ligger över uke på sidan av honom.
Så var har du i praktiken dina 8 fasthållningar nånstans? 4 får jag det till då jag buntar i hop kame-shio till en enda också
men fortfarande är jag som sagt VÄLDIGT för ne.waza shiai som har praktiserats i sverige i flera år. men gärna utan TB06.
Ställer gärna upp om det behöva som funktionär också!!!
*förlåt om det blev tilltrasslat med namnen, et var mycket gatame där så stavning och grammatik är lite förvirrande med så många gatame ord :)*
|
|
|
|
|
|
|
nej nej du har misstolkat mig håkan
Men det naturliga är att en nybörjare BARA har lärt sig max 3 fasthållningar innan din tävling
sedan om det förekommer någon anan fasthållning är ju bara ett plus ellhur? då har den lilla eleven snappat upp något extra!
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-26(UTC) Meddelanden: 192
|
Jag är välbekant med Makura-Kesa-Gatame. I BJK har vi kvar den i våra graderingsbestämmelser (till 3K). Nu nämde jag inte den eftersom jag bara plockade fasthållningarna upp till 4 Kyu (eftersom det var du som nämde denna grad i ditt inlägg) Läste åter igenom TB06, använde tillochmed sökfunktionen i Acrobat Reader, och fann inte ordet Makura någonstans! Så vänligen upplys mig vart i TB06 du kan läsa att Makura-Kesa-Gatame ej är tillåten för barn i U11
Att klumpa ihop fasthållningarna i grupper beroende på hur de utförs är helt OK men att säga att de är i praktiken samma fasthållning?! Håller absolut inte med dig där! Det var dessutom inte så du formulerade dig i ditt inlägg jag svarade på! Hade du där skrivit fasthållningsgrupper eller dyl. så hade det varit en annan sak. Men du hade likväl fel i ditt inlägg eftersom du i ditt svar till mig nu ändrar dig från TVÅ till FYRA enligt dig godkända fasthållningsgrupper!
//MVH Magnus Fungdal
|
|
|
|
|
|
|
eftersom hon-gesa-gatame ör förbjuden,. så är makura det också pga att du höjjer upp nacken med benet istället för armen, alltså får du ju samma effekt på nacken. Enligt reglerna så får du inte hålla rut nacken, alltså får du ju inte pressa upp huvudet helelr som du göär i makura med ditt lår. (jag ta rnu inte hänsyn till att det finns en miljon sätt att göra denna väldigt obekväma fasthållning) Sedan Ja det är i praktiken samma fasthållnignar då du i basis håller fast uke på samam sätt, det är bara händerna som växlar. Det är samam sak som att ju-jutsu kai har klumpat ihop alla höfttekniker uke-goshi o-goshi kube-nage koshi-goruma till en och samam teknik då de utförs på samma sätt i grunden. definition på makura : http://judoinfo.com/imag...i/makura_kesa_gatame.gif
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 94
|
Det ska bli väldigt intressant och höra om ditt resonemang håller när du tänker ta 1:a dan. Då duger det nog inte att bunta ihop fasthållningarna och säga att de är samma sak. Sedan ha väl de flesta klubba olika graderingskriterier till sina barn-/mon-grader? Sedan kan jag ju hålla med dig om att det är lite synd att man inte kan få poäng på 'kast' i ne-waza. Men det är ju upp till tävlingsarrangören.
|
|
|
|
|
|
|
Och så var det missförstånd igen ser jag.
Jag sa i PRAKTIKEN dvs jag bryr mig inte om vad teknikerna heter när jag aplicerar dem i en tävling, de utförs på samma sätt! Sedan i teorin och skola så är det ju olika tekniker och namn.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
jag förstår när du säger att du inte bryr dig vad de heter när du utför en teknik - men sen säger du att dom utförs på samma sätt, då förstår jag inte - för mig är den en ansenlig skillnad i hur jag rent praktisk utför en kami shio gatame eller en tate shio gatame.
I mina ögon är det inte bara i teorin teknikerna skiljer sig åt.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
och sedan när var en kame-shio-gatame och en tate-shio-gatame i samma kategori och situation ?
kame huvud/hår tate ovanpå
de som iinte i praktiken är skilnader på är:
kame-shio, kuzure-kame-shio
hon-gesa, kuzure-gesa (makura-gesa)
kuzure-tate-shio , tate-shio, (kata-gatame extrem varianter) en del säger ju kata-gatame till tate-shio också då du håller kata-gatame grepp
mune-gatame, yoko-shio, kuzure-yoko-shio, kuzure-mune
Tänk efter noga är det verkligen så stor skillnad mellan mune-gatame och en kuzure-yoko-shio-gatame?
och slår du ihop kuzure-mune-gatame (en sällsynt variant av mune där du har ena handen under nacken) och kuzure-yoko-shio-gatame så får du yoko-shio-gatame utan att ens röra dig!
de tr detta jag menar med praktiskt buntande av fasthållningar.
sedan om det är teoretisk samam fasthållningar eller ens samma i metod ha rjag inte ens diskuterat
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
Det spelar ingen roll macco - för mig är det väsentliga skillnader i hur du håller en mune gatame och en kuzure yoko shio gatame. Likväl om det är en kesa gatame, kuzure kesa gatame eller en makura.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
mm. i teorin ja. men endå
har du aldrig tänkt på att mune-gatame ÄR en kuzure-yoko-shio-gatame? DEt var så den hette från början innan den blev mune-gatame
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-11-21(UTC) Meddelanden: 31
|
Jag kan heller inte se att Kuzure-Mune-gatame eller Makura-kesa-gatame skulle vara förbjudet. Det är ju grepp runt nacken som är förbjudet, och ingen av dom så greppar du runt nacken. I kuzure mune gatame håller du handen under nacken, men applicerar ingen kraft mot nacken. Även tate-shiho-gatame med armen mellan huvudena är långt ifrån en Kata-gatame. Ser inget farligt mot nacken i den heller.
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.