|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Har noterat att vid Norrcup i Ljusne och ungdomstävlingen i Gävle tillåts inte armlås i klassen U15 men i Södra Open och Sydcup tillåter man det. Jag vet att arrangören kan göra detta val men jag tycker att det är olyckligt att inte följer samma regelverk.
Finns det acceptans runt om i landet för de nya tävlingsbestämmelserna som tillåter armlås för U15 eller kommer det här bli ytterligare en fråga det ska bråkas om?
Har man valt att mjukstarta i norr eller kommer de tävlande drabbas av olika regler beroende på var de tävlar?
|
|
Registrerade sig: 12/24/2005 Meddelanden: 6
|
Man tävlade med armlås i U15 på Norr cup i Ljusne
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Enligt inbjudan EJ armlås i U15, men i U17. Strange...
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
OK, jag var inte med dit så det visste jag inte. Men i deras inbjudan stog det att man inte skulle tillåta armlås. Bra att man ändrade (tycker jag). Vet någon om även Gävle kommer att ändra/har ändrat? Tycker att det är bra att veta innan tävlingen vilka regler som ska gälla.
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Vi domare blev inte tillsagda något om att det inte var armlås för U15. Snarare tvärt om, att vi ville ha tydliga skyltar om när det var U15 så vi kunde stävja halslås. Tror ett par matcher i den klassen slutade med matchvinst genom fullt utdragen arm på Uke även om Uke inte klappade av. Jag hade ingen sådan situation dock. Troligtvis fel i inbjudan.
|
|
Registrerade sig: 12/24/2005 Meddelanden: 6
|
det kom ut en ny inbjudan med info om att man skulle följa de regler som gäller från 1/1 2006
|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 4/16/2005 Meddelanden: 86
|
Gribby Judo har haft armlås för U 15 enligt de nya bestämmelserna vid den senaste tävlingen som vi arrangerade. Tävlingen var inriktad på att bara genomföras i Ne-waza. Det gick mycket bra enligt de deltagande klubbarna och den enda incidenten / olyckan som vi tyvärr hade var ett snett överarmbrott. Den skadan berodde dock inte på ett försök till Kansetzu-waza. Erfarenheterna är att vi nästa gång skall ha bältesgränser för de olika klasserna i stället för att enbart dela upp ungdomarna i "nybörjare" och "tävlingserfarna".
mvh/Håkan Hedberg Ordf i Gribby Judo
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Tack för visad hänsyn till de 13-15 åringar som inte har tränat jud så mycket Gradindelningar är det bästa även fast ungdomarna är "mogna" nog att fysiskt klara låsen.
|
|
Registrerade sig: 12/18/2005 Meddelanden: 1
|
Jag tycker att man ska dela in i graderings grad på mindre tävlingar men inte på större men man ska ha samma regler är det armlås som gäller i en klass ska det vara armlås i alla klasser ( samma ålder ).
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Hos mig tränar ungdomar tillsammans. Från vit upp till blå bälte.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Jo men förhoppningsvis så har du också hjärna och samvete nog att inte låta blåbältaren totalt strypa elel rlåsa ut den stackars vitbältaren som har bara tränat i 2 veckor.
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Självklart.
|
|
|
Guest |