logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Rob
#1 Postad : den 6 april 2006 16:35:00(UTC)
Rob

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2005-05-19(UTC)
Meddelanden: 122

för en som (eventuellt) kommer att ha 1-6 dagars fritid att slå ihjäl i Japan,
så undrar jag om ett studiebesök på Kodokan är givande? (ska inte delta i träning).
Ni som varit där tipsa gärna.

Övriga tips om "måste/borde" se på kortvisit i Japan mottages tacksamt.
Förutom Tokyos vimmel, så verkar Kyoto vara värt ett besök.

mvh/ Rob
Alberth
#2 Postad : den 6 april 2006 17:38:00(UTC)
Alberth

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-11-27(UTC)
Meddelanden: 25

Hej!

Kodokan har jag bara besökt en gång, som åskådare massor med år sen. Åkte tunnelbana på färgkoderna. Tog hissen upp till stora mattan och smög ut på läktaren. Ingen speciell träning pågick och jag smet försynt ut igen. Det är nog bäst att kolla shemat på förhand alltså.

Att turista i Japan är jag däremot halv-proffs på. Jag har letat krogar åt Martin Timell, sjungit karaoke för Fantomens stackars redaktör och hjälpt 100 bingolottovinnare hitta hem under fotbolls-VM. Kommer gärna med tips om jag kan. Den viktigaste frågan är: vad intresserar dig?

Tempel och trädgårdar sparar man lämpligtvis till Kyoto. Varma källor hittar man nästan överallt, även nära Tokyo. Lämpligt för en- eller tvådagarstur (bad + mat) när man tröttnat på städer, folk eller tempel. Vill du ha restaurangtips så skriv vilka städer det blir.

Alberth
Kronos
#3 Postad : den 6 april 2006 18:05:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Är du det minsta intresserad av elektroniska prylar så är ett besök i Akihabara i Tokyo ett måste.
Skulle till och med kunna kombineras med ett Kodokan besök för det är inte så långt mellan om jag minns rätt.

Edited by user den 6 april 2006 18:06:00(UTC)  | Reason: Not specified

Rob
#4 Postad : den 7 april 2006 09:58:00(UTC)
Rob

tack båda för snabba tips!

Troligtvis blir det Tokyo och Kyoto.
Tips om "top 5 måste ses" i Tokyo inklusive restaurangtips mottages tacksamt!
(förstår att många fler måsten finns i en Jättestad som Tokyo, men man måste börja någonstans).

Vilken stadsdel (i Tokyo) är lämpligast att bo i månntro?

Mvh/ Rob

Edited by user den 18 april 2006 10:20:00(UTC)  | Reason: Not specified

hakhed
#5 Postad : den 10 april 2006 23:07:00(UTC)
hakhed

Rank: Member

Registrerade sig: 2005-04-16(UTC)
Meddelanden: 86

Hej

Här får du ett tips på ett billigt och bra alternativ nära Kodokan. Sommaren 2003 besökte vi Tokyo och bodde inom gångavstånd på ett japanskt vandrarhem (Ryokan). Du måste dock acceptera att inte sova i västerländska sängar. Övernattningen sker på Tatamimattor enligt gammal japansk sed med ett herr- respektive dambad i källaren. Namnet på vandrarhemmet är Homeikan och de finns på Internet, så du kan boka från Sverige.

Adressen är http://www.homeikan.com/

Jag deltog med mina barn på träningarna och det ger naturligtvis mer än att bara titta på. Visst är det värt ett besök på Judons "högborg" med dess museum om du besöker Tokyo och glöm inte Judoaffären som ligger ca 100 meter bredvid Kodokan. Lycka till !

mvh/Håkan

Edited by user den 12 april 2006 21:31:00(UTC)  | Reason: Not specified

hakhed
#6 Postad : den 10 april 2006 23:10:00(UTC)
hakhed

Rank: Member

Registrerade sig: 2005-04-16(UTC)
Meddelanden: 86

Även det stora EDO-muséet rekommenderas varmt. Där kan du även äta lunch.
Rob
#7 Postad : den 11 april 2006 13:21:00(UTC)
Rob

Tack Håkan!

mvh/ Rob
Alberth
#8 Postad : den 17 april 2006 21:15:00(UTC)
Alberth

Registrerade sig: 2005-11-27(UTC)
Meddelanden: 25

Hej igen!

Har varit borta från datorn ett tag. Du kanske redan är på plats...

Bästa guideboken: 1 klass reseguider, streiffert förlag.
Ett japan railpass är bra att ha om man ska åka runt. Fuji-san ser man på höger sida från Tokyo ett tag efter Odawara stn.

Tokyo:

Tokyo från ovan ser man lämpligtvis en morgon innan diset från något av tornen i Tokyo Metropolitan Office (?) i västra Shinjuku.

Fråga hotellet eller en polisbox (koban) om det finns några kvartersbad (sento) i närheten. Både de nyare "super-sento" men framför allt de utrotningshotade äldre baden är värda ett besök. (Finns fler i Kyoto - bl a japans äldsta som fortfarande är i bruk. Finns ett fik på samma gata inrett i en gammal sentobyggnad.)

Bästa hamburgarna finns på Mosburger (svåra att hitta i Kyoto). Pröva "spicy mos-cheese-burger eller risburgare med morötter och svartrot - "kinpira rice-burger".

Kyoto:

Kyoto station från 94 (?) har en hisnande "inomhusravin" man kan promenera över. Turistinfo på andra våningen. Ett Ryokan är nog roligast om du inte tröttnat på maten. Se till att det inte finns en tidsgräns på kvällen.

Uttagsautomat för kort under Kyoto-tower framför Kyoto stn. Bra riktmärke. Det tar en knapp halvtimme att gå från Kiyomizu-templet till stationen.

Mitt i nöjesdistriktet Ponto-cho i Kyoto finns en modernare variant av japansk krog (izakaya) som heter Fuzakeya. Stor samling lokala sakesorter. Polisbox precis i närheten.

Mitt favorittempel (med berömd stenträdgård) är Ryoanji. Ligger bredvid kitchiga gyllene paviljongen vid norra bergen. På östra sidan ger Kiyomizu-templet fin utsikt över staden vid solnedgången. Överdosera inte templen...

Alberth
Rob
#9 Postad : den 18 april 2006 10:22:00(UTC)
Rob

Tackar Alberth! Schemat fär 5 dagar är nu redan fullt!

Lär väl krävas ett antal besök för att få någon slags överblick av Japan, synd att det är så rackarms långt bort.

mvh/ Rob

blue
#10 Postad : den 1 maj 2006 12:10:00(UTC)
blue

Registrerade sig: 2006-05-01(UTC)
Meddelanden: 8

Om du har det minsta intresse av det "gamla" Japan, är Kyoto ett måste! Jag rekommenderar särskilt

* några kvarter som är överbyggda till ett stort shoppingcentrum - jag minns inte var du heter men det lär vara nämnt i varenda guidebok. Några av gatorna kan närmast kallas "saluhall", för där säljs mat. Fisk, bläckfisk (tänk på Effie i tecknade serien Ernie), torkade fiskyngel... mycket ser fantastiskt oaptitligt ut.
* det badhus som ligger en bit utanför stan. Jag kom dit tio på kvällen och det var lite svårt att hitta, ge inte upp fast ni får gå ganska länge efter en tämligen krattig vägbeskrivning som finns i Lonely Planet. Hela badhuset är i sten, kakel och trä, och det har sisådär halvdussinet olika bassänger i olika temperaturer. Kom bara ihop att man tvålar in sig och tvättar av sig innan man går ner i bassängerna. Tvål finns att köpa och handduk att hyra i receptionen.
* den mossträdgård som brukar kallas Kokodera, och hör till zentemplet Saihoji. Av alla tempel vi var in i, var detta det som kramade absolut mest pengar ur turisterna - det kostade några hundralappar att få komma in och beskåda mossan, som sopades ren från nedfallande löv med gles kvast av en trädgårdsmästare iklädd tabi (såna där "ninja-skor" med separat stortå). Först var man dessutom tvingad att sittandes i seiza skriva av en sutra med bläck som man fick riva själv på en liten sten. Ändå var vi fantastiskt nöjda. Man måste kontakta dem i förväg och boka besökstid, så fixa besöket innan ni reser.
* Ginkaku-ji, "silvertemplet" eller "silverpaviljongen", inte på grund av själva huset eller dess mossträdgård - har man besökt saihoji före är den ändå lite blek - utan de geometriska sandkonstverk som finns i trädgården. http://en.wikipedia.org/wiki/Ginkaku-ji
* att i största allmänhet strosa omkring, gå in på bakgator och se var man hamnar, titta på hus. En promenadväg som kallas "filosofens promenad", som går genom ett område med många tempel och slutar ungefär vid Ginkaku-ji
* budocentret. I den gamla utomhusdojon, alltså med tak men inga väggar, pågår ofta iaidoträning eller liknande. Själv stod jag och kikade genom glasdörren till kyudohallen tills en grabb öppnade dörren och bad mig komma in, sen satt jag och tittade på bågskytte i en timme.
* om man känner att man "gjort Kyoto" kan man göra en dagsutflykt till Nara, Japans äldsta huvudstad. Där finns ett område med massor av tempel, samt fritt kringströvande hjortar.

Här är en tråd på Budo- och kampsportsforum, där en kille som då bodde i Kyoto ger en del tips. http://www.budokampsport...um/showthread.php?p=4850 Han finns inte längre kvar i Kyoto, men om du reggar dig ett konto på forumet och skickar ett mess till honom svarar han säkert på frågor.

Edited by user den 1 maj 2006 12:12:00(UTC)  | Reason: Not specified

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.