Om du har det minsta intresse av det "gamla" Japan, är Kyoto ett måste! Jag rekommenderar särskilt
* några kvarter som är överbyggda till ett stort shoppingcentrum - jag minns inte var du heter men det lär vara nämnt i varenda guidebok. Några av gatorna kan närmast kallas "saluhall", för där säljs mat. Fisk, bläckfisk (tänk på Effie i tecknade serien Ernie), torkade fiskyngel... mycket ser fantastiskt oaptitligt ut.
* det badhus som ligger en bit utanför stan. Jag kom dit tio på kvällen och det var lite svårt att hitta, ge inte upp fast ni får gå ganska länge efter en tämligen krattig vägbeskrivning som finns i Lonely Planet. Hela badhuset är i sten, kakel och trä, och det har sisådär halvdussinet olika bassänger i olika temperaturer. Kom bara ihop att man tvålar in sig och tvättar av sig
innan man går ner i bassängerna. Tvål finns att köpa och handduk att hyra i receptionen.
* den mossträdgård som brukar kallas Kokodera, och hör till zentemplet Saihoji. Av alla tempel vi var in i, var detta det som kramade absolut mest pengar ur turisterna - det kostade några hundralappar att få komma in och beskåda mossan, som sopades ren från nedfallande löv med gles kvast av en trädgårdsmästare iklädd tabi (såna där "ninja-skor" med separat stortå). Först var man dessutom tvingad att sittandes i seiza skriva av en sutra med bläck som man fick riva själv på en liten sten. Ändå var vi fantastiskt nöjda. Man måste kontakta dem i förväg och boka besökstid, så fixa besöket innan ni reser.
* Ginkaku-ji, "silvertemplet" eller "silverpaviljongen", inte på grund av själva huset eller dess mossträdgård - har man besökt saihoji före är den ändå lite blek - utan de geometriska sandkonstverk som finns i trädgården.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ginkaku-ji* att i största allmänhet strosa omkring, gå in på bakgator och se var man hamnar, titta på hus. En promenadväg som kallas "filosofens promenad", som går genom ett område med många tempel och slutar ungefär vid Ginkaku-ji
* budocentret. I den gamla utomhusdojon, alltså med tak men inga väggar, pågår ofta iaidoträning eller liknande. Själv stod jag och kikade genom glasdörren till kyudohallen tills en grabb öppnade dörren och bad mig komma in, sen satt jag och tittade på bågskytte i en timme.
* om man känner att man "gjort Kyoto" kan man göra en dagsutflykt till Nara, Japans äldsta huvudstad. Där finns ett område med massor av tempel, samt fritt kringströvande hjortar.
Här är en tråd på Budo- och kampsportsforum, där en kille som då bodde i Kyoto ger en del tips.
http://www.budokampsport...um/showthread.php?p=4850 Han finns inte längre kvar i Kyoto, men om du reggar dig ett konto på forumet och skickar ett mess till honom svarar han säkert på frågor.
Edited by user den 1 maj 2006 12:12:00(UTC)
| Reason: Not specified