logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages123>
Rob
#1 Postad : den 12 december 2005 16:46:00(UTC)
Rob

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2005-05-19(UTC)
Meddelanden: 122

Det oääääändligt utdragna utredningsarbetet kring ett lagförslag som ska ersätta proffsboxningsförbudet finns sedan ett tag. Verkar kunna bli ett lagförslag som träder i kraft oktober 2006.

Ska bli intressant att föja.

I korthet: "förbjud slag/sparkar etc. direkt riktade mot huvudet (inte markeringar dock)".
Berör inte Judo, men alla fullkontaktvarianter av kampsporter med slag/spark etc. mot huvudet.

Lagförslaget (Ds 2005:46) finns på http://www.regeringen.se...c6/05/17/22/30659df2.pdf

Judosnubben
#2 Postad : den 13 december 2005 05:42:00(UTC)
Judosnubben

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Macco jag har sagt till fler än en gång att låta bli vara nervärderande gentimot andra forumsdeltagare.
Tråden är fullt relevant då det skrivs i ANDRA KAMPSPORTER avdelningen.
Så nu är det dags för en uppryckning.

Micael
Kronos
#3 Postad : den 13 december 2005 09:20:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Länken som Macco skrev är egentligen
http://www.kampsportsfakta.se/

För att kommentera lagförslaget så är det väl bara tävlingar i olika former man vill förbjuda men jag tycker det är vansinne att göra det. Lagförlaget känns väldigt oinformerat och man kan läsa uppenbara felaktigheter som att "dessa extrema kampsporter är inte inriktade på motion och välbefinnande" och att dom saknar dom regler och säkerhetsbestämmerlser som vanligtvis finns inom svensk idrott.

Personligen så tycker jag att varje individ borde få bestämma själv vad dom vill syssla med och det finns många saker som är långt farligare som är tillåtet så varför förbjuda det här?
Judosnubben
#4 Postad : den 13 december 2005 15:04:00(UTC)
Judosnubben

Regler på Judoforum.se
Man måste vara registrerad medlem för att kunna skriva i forumet, detta är helt gratis. (Registrera)

§ 1. Har du inget konkret att tillföra tråden, var snäll skriv inte.

§ 2. Håll dig till ämnet.

§ 3. Använd ett vårdat språk.

§ 4. Spam via PM/E-post (eller annan form) får inte förekomma!

§ 5. Personangrepp, förtal eller smutskastning av företag eller klubbar får ej förekomma. Använd konstruktiv kritik så det även framkommer vad som är bra, Judoforum.se ska fungera som bollplank. Kritik skall baseras på fakta.

§ 6. I övrigt gäller sunt förnuft, bara för att något inte står eller inte står ordagarant i regel kan det gälla/ej gälla. Annan regel kan gälla om så anges för respektive forum.

§ 7. Användare av Judoforum.se skall följa gällande författning och gällande regler, vid sitt nyttjande av Judoforum.se. De skall även följa Admin-/moderatorgruppens tillsägelser om så sker.

§ 8. Dessa regler ändras och anpassas efter behov, så kom i håg att läsa dem då & då...

Åtgärder vid regelbrott

Vid enstaka mindre regelbrott utfärdas en varning.

Vid upprepade mindre regelbrott kan en avstängning bli aktuell.

Vid grövre regelbrott sker en avstängning eller kontot tas bort utan förvarning.

Det kan även vid extremt grova regelbrott bli aktuellt med polisanmälan om det finns en brottslig misstanke.

Välkommen!

Följ reglerna och visa respekt så kommer vi alla att få en fin och trevlig stämning på forumet.

Med vänlig hälsning
Moderatorerna
gurgelblaster
#5 Postad : den 14 december 2005 02:11:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Kronos:

Nej www.kamsportsfakta.se funkar precis lika bra som http:\\www.kamsportsfakta.se\ som funkar precis lika bra som http://www.kamsportsfakta.se/ som funkar precis likadant som 212.214.136.26:80

Så Macco har helt rätt i sin länk.

Nej det är ALLA tävlingar som har sparkar och slag som kan göra direkt skada mot huvudet, det spelar ingen roll vilken form de har. Och ja lagförslaget ärogrundat på en del läkarrapporter som uppenbarligen inte har läst de säkerhetsregler som finns. Boxningen har de strängaste reglerna i kampsporten. 2 hjärnskaknigar på ett år och man får inte tävla längre, dvs 2 KO. Var på ett seminarium som boxningsförbundet hade om skador, och de hade en enorm logg på tävlingar och skador som varje tävlande hade gjort.

KAn hålla med om att vissa MMA galor inte är så nyttiga, men även de är säkrare än att rida på en häst.

gurgelblaster
#6 Postad : den 14 december 2005 02:15:00(UTC)
gurgelblaster

rob:

Tror att han mer menar att detta lagförslag har legat upp i månader, och att hemsidan har legat uppe i månader den också. Och att han som jag är irriterad på att den i huvudtaget tas upp här, då den är felaktig och gammal.

Men vissa här har gjort till en sport att missförstå vad macco menar!

Vilket ledde till att hans väldigt viktiga och bra ilägg i regeldiskussen ignoreras, han hade en väldigt bra ide i den tråden!

Rob
#7 Postad : den 14 december 2005 10:11:00(UTC)
Rob

Det finns en hel del undersökningar om boxningens skadeverkningar,
finns dito om kampsporter, vad gäller just huvudskador?

Vore intressant att förstå om det är någon större skillnad emellan traditionell boxning,
och de kampsporter med slag/spark etc. mot huvudet, just i fråga om skadestatistik?
(tänker då enbart på huvudrelaterade skador).

Mattias R
#8 Postad : den 14 december 2005 12:19:00(UTC)
Mattias R

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Jag tror inte det gör det. Politikernas argument gällande medicinska skäl är baserat på forskning kring boxning. Och det är en avsevärd skillnad på boxning och andra kampstilar med kontakt mot huvudet.

Det vore hemskt om man började reglera kampstilar - enkom pga av moraliska spekter. Såg nån intervjun med Ringholm i rallarsving, han va patetisk. Hoppas verkligen inte han får sin vilja igenom, och släpp proffsboxningen fri.

Mattias R
Judosnubben
#9 Postad : den 14 december 2005 14:27:00(UTC)
Judosnubben

Jag tycker att det skulle vara värdelöst om politiker gick in och förbjöd tex boxning eller karate eller någon annan idrot med semi eller full kontakt.
För det första så skulle inte politiker få för sig att förbjuda ishockey.
Där slåss det rätt friskt emellan åt men det bort ser man ifrån.

Hur som helst så vilsna unga män kanske attraheras av det farliga i boxning och vill börja träna.
Den träningen och diciplinen de måste underkasta sig gör att de inte är ute och ränner på gatorna.
Detta måste man ta med i beräkningen och inte bara se "app app app här har vi slag mog huvudet farligt farligt"
det är bättre att ligisterna som har en stark drivkraft och många besitter goda ledaregenskaper.
Varför inte göra detta i en idrottsförening.

Edited by user den 15 december 2005 08:55:00(UTC)  | Reason: Not specified

gurgelblaster
#10 Postad : den 14 december 2005 23:51:00(UTC)
gurgelblaster

Quote:
Judosnubben - 2005-12-14 1:27 PM

Jag tycker att det skulle vara värdelöst om politiker gick in och förbjöd tex boxning eller karate eller någon annan idrot med semi eller full kontakt.
För det första så skulle inte politiker få för sig att förbjuda ishockey.
Där slåss det rätt friskt emellan åt men det bort ser man ifrån.

Hur som helst så vilsna unga män kanske attraheras av det farliga i boxning och vill börja träna.
Den träningen och diciplinen de måste underkasta sig gör att de inte är ute och ränner på gatorna.
Detta måste man ta med i beräkningen och inte bara se "app app app här har vi slag mog huvudet farligt farligt"
det är bättre att ligisterna som har en stark drivkraft och många besitter goda ledar egenskaper.
Varför inte göra detta i en idrottsförening.

Skillnaden mellan fotboll hockey och kamsporter med slag och sparkar mot huvud är att det är regelvidrigt att slå och sparka mot huvudet i ishockey och fotboll, själva sporten går inte ut på det. Men det är helt tillåtet i kamsporter att göra det, och det går tom ut på att få rejäla träffar på huvudet som orsakar jättefarliga men

Därför förbjuder inte politikerna hockeyn, sedan är det en annan femma att det förekommer mer skador och våld i hockey än i kamsporten, men det är en helt annan diskution som sagt

Judosnubben
#11 Postad : den 15 december 2005 07:08:00(UTC)
Judosnubben

Det förekommer tacklingar av olika slag som kan vara riktigt hälsovådliga.

Edited by user den 15 december 2005 08:56:00(UTC)  | Reason: Not specified

Mattias R
#12 Postad : den 15 december 2005 08:47:00(UTC)
Mattias R

Du har rätt i en sak - i kampsporter så är poängen att utföra tekniker mot en annan person som kan ha skadeeffekt, men det behöver inte det. Våra regelsystem har till uppgift att begränsa skador. I tex hockey finns inget sådant element. Däremot är det helt oki att använda så pass grovt våld att om man gjort det ute på stan hade det lett till åtal för misshandel och i vissa fall även grov misshandel. Innan nån nu svarar - ja men det är inte tillåtet, man får ju en utvisning - så betänk en sak. Att crosschecka en spelare, dvs använda klubban i en tackling mot rygg, nacke huvud etc kan leda till fruktansvärda skador - renderar ibland 2 min utvisning, ibland 5-10 dvs matchstraff. Är det propotionerligt?

jag anser att i både fotboll och hockey är det helt legitimt att använda grovt våld utan några större sanktioner. Var ligger moralen i det?? Har hört tränare i framför allt hockey säga till sina unga adepter - "tryck till nr 15 så han stupar - han kommer sänka oss annars". Det är inbyggt i kulturen att det är helt oki att använda våld i dessa idrotter.

Detta gör att diskussionen gällande moral i allra högsta grad är samma sak även om vi pratar om olika idrotter.

Mattias R
Kronos
#13 Postad : den 15 december 2005 11:39:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

För att ta ett konkret exempel så blev nån svensk hockeyspelare brutalt tacklad i Norge häromdan. Följderna blev skallskador och svår hjärnskakning och detta är inte den enda skallskadan man har kunnat läsa om på senare tid i hockey.
Vill man läsa mer kan man gå in på aftonbladet sport och även se en film av det hela.
sjost
#14 Postad : den 15 december 2005 12:39:00(UTC)
sjost

Registrerade sig: 2005-11-21(UTC)
Meddelanden: 31

Även i hockey finns regelsystem för att förhindra skador såklart. Tycker det är tråkigt att man hackar ner på andra sporter för att visa att andra skall vara ok. Även i Judo har jag hört ledare ropa dumheter från sidan likadant som nån har hört det i hockey.
Personligen tycker jag inte man skall jämföra, utan man skall tillåta alla sporter så länge dom är seriösa, och man arbetar aktivt med att reducera skador. Det finns risker inblandat med allt man gör. Inte minst att åka bil, men det är aldrig nån som ifrågasätter om man skall göra..
Mattias R
#15 Postad : den 15 december 2005 12:56:00(UTC)
Mattias R

Du har rätt i att man inte ska racka ner på andra idrotter för att framhäva sin egen. Men problemet i det här fallet är att politikerna i fråga gör det. Man säger just detta - i kampsporter är målet att träffa med tekniker som "kan" skada, vilket vi anser vara omoraliskt. Frågan om kampsporters vara eller icke vara får inte handla om moral. Det va min poäng.

Mattias R
sjost
#16 Postad : den 15 december 2005 13:03:00(UTC)
sjost

Registrerade sig: 2005-11-21(UTC)
Meddelanden: 31

Jag håller med. Dom täker helt fel. Om inte jag minns fel så valde hon som ledde kampsportsutredningen att inte ha sitt namn kvar då dom gjorde lagförslaget, för dom hade tolkat hennes utredning fel enligt henne, så hon ville inte bli förknippad med det.
gurgelblaster
#17 Postad : den 16 december 2005 13:35:00(UTC)
gurgelblaster

Quote:
Mattias R - 2005-12-15 7:47 AM

Du har rätt i en sak - i kampsporter så är poängen att utföra tekniker mot en annan person som kan ha skadeeffekt, men det behöver inte det. Våra regelsystem har till uppgift att begränsa skador. I tex hockey finns inget sådant element. Däremot är det helt oki att använda så pass grovt våld att om man gjort det ute på stan hade det lett till åtal för misshandel och i vissa fall även grov misshandel. Innan nån nu svarar - ja men det är inte tillåtet, man får ju en utvisning - så betänk en sak. Att crosschecka en spelare, dvs använda klubban i en tackling mot rygg, nacke huvud etc kan leda till fruktansvärda skador - renderar ibland 2 min utvisning, ibland 5-10 dvs matchstraff. Är det propotionerligt?

jag anser att i både fotboll och hockey är det helt legitimt att använda grovt våld utan några större sanktioner. Var ligger moralen i det?? Har hört tränare i framför allt hockey säga till sina unga adepter - "tryck till nr 15 så han stupar - han kommer sänka oss annars". Det är inbyggt i kulturen att det är helt oki att använda våld i dessa idrotter.

Detta gör att diskussionen gällande moral i allra högsta grad är samma sak även om vi pratar om olika idrotter.

Mattias R

Mattias var fick du judo ifrån?

"killnaden mellan fotboll hockey och kamsporter med slag och sparkar mot huvud är att det är regelvidrigt att slå och sparka mot huvudet i ishockey och fotboll, själva sporten går inte ut på det."

Det står kamsporter MED sparkar och slag mot huvud!

Sedan så är det både matchstraff och matchavstängning för crosschecking from behind om den tilldelas på ett oolycklickt och skadande sätt.
Mattias R
#18 Postad : den 16 december 2005 19:13:00(UTC)
Mattias R

"Mattias var fick du judo ifrån?"

Jag fick inte Judo nånstans ifrån??..jag nämner inte ens ordet judo i mitt inlägg... jag diskuterar inte denna fråga utifrån ett judoperspektiv. Eftersom tråden heter "andra kampsporter" så utgår jag ifrån just - andra kampsporter - som ligger i riskzonen att bli förbjudna eller reglerade på ett för mig mkt märkligt sätt. Särskilt eftersom jag själv tränar andra kampsporter.

Och seriöst - är en matchavstängning speciellt hårt för att ha crosscheckat nån bakifrån med en klubba?? Återigen en sådan handling ute på gatan är misshandel - inget annat.

Mattias R
Anders
#19 Postad : den 17 december 2005 04:35:00(UTC)
Anders

Meddelanden: 169

Här kommer en aspekt. Media färgar kampsporter med slag och spark som den stora boven. Man behöver inte ha tränat ngn form av kampidrott för att sparka/slå ihjäl ngn. Trots detta så benämns sparken/slaget med tex karatespark.
Inte gör de samma sak om ngn har klappat till ngn med en pinne. Slashing på hockeyspråk.
Flertalet av dem som tränar kampidrotter "håller sig på mattan".
Jag anser att "Har man gett sig in i leken får man leken tåla"
Många fler idrotter har farliga inslag som är tillåtna och otillåtna som borde förbjudas om man nu ska förbjuda kampidrotter.
MVH/Anders
Rob
#20 Postad : den 17 december 2005 14:13:00(UTC)
Rob

Min tanke med att starta denna tråd var att få en diskussion om det "legala våldet" inom slag/spark mot huvudet-kampsporter.
Gärna jämfört med Boxning. Spännande sporter, men hur farliga är de, speciellt för huvudrelaterade skador?

Diskussionerna och jämförelserna med andra sporter, vare sig det är tillåtna grejer (typ tacklingar) eller otillåtna saker,
och hur de ska bestraffas/beivras eller ej, är ett ämne som också är intressant, men förtjänar väl en egen tråd tycker jag.
Finns en hel del intressant statistik där när man diskuterar mest skadedrabbade sporter etc.

mvh/ Rob
Användare som läser denna konversation
Guest
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.