logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages123>
hakhed
#1 Postad : den 26 december 2005 10:51:00(UTC)
hakhed

Rank: Member

Registrerade sig: 2005-04-16(UTC)
Meddelanden: 86

Hej

Jag har deltagit i ett helgseminarium tillsammans med Stockholms idrottsförbund. Det var många intressanta föreläsningar om olika ämnen. En särskilt intressant redovisning handlade om barn och prestationer. Det intressanta var en vetenskaplig undersökning om i vilken ålder som de unga började träna den idrott - som de senare blev så bra i att de togs ut till landslaget. Det var över 1000 landslagsmän mellan 20 och 25 år som hade fått frågan om när de började med sin nuvarande idrott. Snittåldern var...hör och häpna...13 år ! De flesta av dem hade dessutom hållit på med flera olika idrotter före 13 års ålder. Tänkvärt för dem som hävdar att vi skulle få fler till landslaget om vi kör hårt med åttaåringarna.
;/
Med vänliga hälsningar

Håkan Hedberg
Ordförande i Gribby Judo
gurgelblaster
#2 Postad : den 26 december 2005 15:16:00(UTC)
gurgelblaster

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Hej

Hmm när var den här seminariumet? jag måste ha missat den, attans också...
Var det samma upplägg som på båten vi var på förut?

Att man blir landslagskandidat när man har börjat vid 13 år är nog inte så konstigt, då guldåldern på motorik och andra förmågor går vid 10-13 år. Dessutom så är det den åldern man kan börja satsa allvarligt på sin idrott. Före 13 så är det mest bara lek, iaf före 9-10 år. Leken med idrotten som verktyg är nog en bra förberedande stadium till de som vill satsa senare i livet.

Var det något mer de tog upp? jag skulel gärna vilja ta del av ev anteckningar och dyl som tillhörde den seminariumet, om man får

Ha en god fortsättning

\Macco

m.f-bjk
#3 Postad : den 26 december 2005 19:20:00(UTC)
m.f-bjk

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Nu sa inte Håkan något om att dom blev landslagskandidater vid 13 år utan att dom började träna just den sporten som dom senare blev uttagna till landslaget i när dom var runt 13-årsåldern!

Jag tycker att det låter ganska rimligt, för innan 12-13 år så ska träningen bara vara förberdande, precis som du säger!

//Magnus
gurgelblaster
#4 Postad : den 26 december 2005 21:47:00(UTC)
gurgelblaster

hugh?!

magnus läs denna igen

"Att man blir landslagskandidat när man har börjat vid 13 år är nog inte så konstigt"

och jämför med ditt resultat av tolkningen

"Nu sa inte Håkan något om att dom blev landslagskandidater vid 13 år"

Det är nåt galet med tolkningen :) ja sa "när man har börjat vid 13 år" inte att man blev landslagskandidat vid 13år :)

\Macco

m.f-bjk
#5 Postad : den 26 december 2005 22:01:00(UTC)
m.f-bjk

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Oups! My bad!

Misstolkade dig där! Sorry!
Måste ha sett något intressant på tv samtidigt som jag skrev det inlägget!

Edited by user den 26 december 2005 22:54:00(UTC)  | Reason: Not specified

gurgelblaster
#6 Postad : den 27 december 2005 01:57:00(UTC)
gurgelblaster

Gör inget magnus, så många gånger jag har misstolkat dig :P
Lajos
#7 Postad : den 27 december 2005 13:30:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Att dem flesta hållit på med andra idrotter betyder att dem hade faktiskt kört hårt. Sedan fastnade dem i en sport som 13 åring och fortsatte köra hårt. Jag tror inte att någon säger här att man ska köra med 8 åringar hårt. Det är feltolkning av många tränare. Vi har hos oss en barn som har 5 år och varge dag är på någon aktivitet. Är det inte för mycke för honom? Vad jag gör är att lockar barn att träna judo i stället för en aktivitet ska han komma till judo. Och då lyckas jag på så sätt locka dem 8 åriga barn två gånger per vecka till judo i stället för en gång. Jag hade alltid rekomenderat till föräldrar judo två gånger per vecka och på så sätt lyckades behålla dem inom judo. Min erfarenhet är att alla dem som hade judo en gång per vecka avslutade vid 13 års ålder.Det är min statistik och erfarenhet. Man ska inte överdriva med många träningspassen heller eftersom då blir barnen trötta.
Sedan om någon tränare eller klubb har barn som vill tävla vid 8-9 års ålder det betyder inte att man kör hårt med dem ,utan det finns en tränare som gav till de självförtrående och hade övertygat dem alla att dem är duktiga att tävla. Man kan träna fram duktiga barntävlare som blir vuxna tävlare med annan träning en hårt träning. Och vad är egentligen hård träning.Vi har en timmars träningspass.Kan inte bli så hårt att barnen blir övertränade på en timme.
Sedan : statistiken rullar man på olika sätt.
Men fakta är att alla idrotter ställer krav.TYvärr har jag några i klubben som följer andra idrottens kravställning och kommer inte till judo i stället går 4 gånger per vecka till andra idrotter och bara en gång per vecka till judo. Och då tycker många judo tränare att dem ska på slutet fastna inom judo? Nej .DEt gör dem inte på grund av att en gångs träning per vecka ger inte till dem kunskap.Och då när dem fyller 13 år försvinner dem från judo. För 8 åringar rekomenderar jag 2 gånger judo i min klubb för 12-13 åringar har vi 3 gånger per vecka. Rekomenderar.Sedan upp till individen ,men jag påpekar till föräldrar att en gångs träning ger ingenting till barn.
gurgelblaster
#8 Postad : den 27 december 2005 18:28:00(UTC)
gurgelblaster

men jisses lajos!

JAg skulel gärna vilja komma och se hur ni drillar ungarna egentligen, ni kan gärna drilla mig med :P

De flesta av oss "tränare" tycker att barn i den åldern ska ha en idrottsbas där de själva kan välja vilka sporter de vill hålla på med. Ju mer sporter de hittar på och tränar på destu mer utvecklas dem. Jag har definitivt inte sagt att 2 ggr per vecka är för mycket eller för lite, det är lagom, men att tvinga en adept att träna 3 gånger i veckan annars uteslutning ur klubben, är väldigt mycket att ta i.
JAg bryr mig fullkomligt inte om de inte vill fortstta med sin judokärriär, bara de inte slutar med idrottandet helt. De som tränar hos mig tränar för att de vill och har lust. Jag är så hård mot då jag säger att har de inte lust, eller är sjuka så stanna hemma och gör lexorna istället, för på mattan får de inte vara. JAg vill att mina adepter skall vara där frivilligt och glada, jag har tom skickat ut adepter som föräldrarna bara ville ha på mattan, men de själva tyckte inte att judo var något roligt!

Du kan se på tex hockey eller fotboll, hur många av dessa spelare tycker verkligen att sporten är rolig? jag har sett massor med barn som har sura miner för att det rä föräldrarna som har prackat på dem sporten.

och nej det är ingen feltolkning, det är rätttolkning! barn som bara har en sport och som tvingas välj mellan saker mår inte bra!

\Macco

Edited by user den 27 december 2005 18:30:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#9 Postad : den 27 december 2005 21:26:00(UTC)
Lajos

Du hade misförstått mig . Många av barnen har många ( till om 4 olika) aktiviteter men inte hos oss. Många tränar 3-4 olika sporter. Jag säger till dem föräldrar :ta bort en sport av 4 och kom i stället till os på judo. Är det fel? Jag tror inte.
Hos oss tränar barn från 5-7 år en gång per vecka. Barn 8-12 år en eller max två gånger per vecka. Jag själv rekomenderar två gånger. Barn från 13 år 3 gånger per vecka.
OBS:
Ingen är utesluten från klubben.
DE som kan inte träna 3 gånger per vecka åfta kommer till Koshen judo pass ( mest Ne Waza) på fredagar.
Min son tränar 3 gånger per vecka Judo 2 gånger fotbol i skolan. Jag är tränare i klubben och jag rekomenderar saker och inte tvingar dem och göra saker. Rekomenderar om du kan förstå rätt.
Men om andra sporter kan kräva från sina medlemmar 5 gångers träning jag kan rekomendera 2 eller max 3 pass per vecka tycker jag. HOckey är inte bättre en judo.
Macco: att Västerås Judoskola lyckades få ca 100 medlemmar bara inom en termin kan betyda bara en sak: att vi gör ganska bra jobb inom klubben.
Du kan besöka våran hemsida : www.vasterasjudoskola.se
Dessutom kan du besöka den andra Judoklubbens bildgaleri och du ska se där också att det är jag som var ledare på nästan alla aktiviteter tävlingar läger som är ute (och ingen annan ).
Du behöver inte misstålka eller missförstå mig.
Jag gör mitt Judo jobb ganska bra i sista 5 år.
Det är inte bara jag som är barntränare i Västerås Judoskolan. Vi har två andra tränare som tränar barnen. Jag är just nu ungdomstränare. Dem barntränare som vi har tillsammans med mig gjorde en fantastik jobb . Det ser man på klubbtävlingsbilder i våran bildgaleryet.
hakhed
#10 Postad : den 27 december 2005 21:33:00(UTC)
hakhed

Utmaningen för oss ledare är hur vi skall få <b>tonåringarna</b> att träna Judo i stället för att gå till andra idrotter. Dessutom gäller det att få ungdomarna att välja Judo i stället för de idrotter som de har tröttnat på. De idrotter som kör för hårt med barnen (t ex simning) får dem att tröttna innan de är mogna för att satsa mot eliten. Om vi skall få fler duktiga landslagsmän och kvinnor så gäller det att hitta former för att motivera tonåringarna. När barnen är mellan 7 och 12 så skall vi satsa på att ge dem bra koordination och en fin allsidig motorisk utveckling tillsammans med vissa grunder i Judo. Huvudsaken är att de har roligt och får kompisar inom Judon. Specialkasten som de kommer att vinna med i 17-årsåldern och uppåt - kan de lära sig efter puberteten. Det är ju först då som det går att hjälpa dem med vilka tekniker som passar just dem. En kort tioåring kan ju ränna iväg och bli två meter.....varvid all tid som han kanske hade satsat på en låg Seoi-nage visade sig vara helt bortkastat :angry: Detta hände faktiskt mig själv när jag var 15 år. Min Ippon-Seoi-nage som jag hade vunnit många matcher på fungerade inte alls längre - utan jag fick lära in Uchi-mata på nytt och från grunden.

mvh/Håkan
Lajos
#11 Postad : den 27 december 2005 22:13:00(UTC)
Lajos

Att få tonåringar börja satsa på judo kan vi uppnå mest om svensk judo får några olympiska Judo mästare,mästarinnor. Finns ingen annan väg trotts alla spekulationer. Det är förebilder som ger en stort lyffte till en sport. Att vi har 17000 judoanhängare säger ingenting tills våra Judo vuxenpass har inga besökare. En olympisk medalj behövs om inte flera olympiska medaljer. Ingen ungdom springer till Judo hallen utan en klart förebild. Och föräldrar som kommer med barn hos oss har inte en aning vad är Judo. 90 % vet ingenting om judo bara kommit till oss med sina småbarn.
Angående simning. Vill man bli bra i simning behövs sådant träning. Själv hade jag tillbringat många år i Ungern. Landet hade och har idag ganska många bra simmare och simmerskor.Man kan påsto att många olympiska medaljer hade de vunnit. Det allt tack vare hård träning. Utan en sådant hård träning som man gör redan med småbarn ingen simmare lyckas med resultat.
Judo kan man inte jamföra med simning. Men i judo behövs ockstå hård träning. Frågan är när ska man börja? Jag fick en positiv svar från mina ungerska Judo koleger på min fråga ,att 3 gånger judo 2 gånger fotboll räcker för min 12 årige son att uppnå en bra tävlingsresultat i framtiden inom Judo ,men allt mindre skulle vara katastrofallt för honom.
hakhed
#12 Postad : den 27 december 2005 22:25:00(UTC)
hakhed

Det skulle vara intressant att veta hur många simmare i Ungern som slutar före tonåren på grund av pressen. Min egen dotter tröttnade på simning när hon var 14 år och därefter satsade hon på Judo... :D
Lajos
#13 Postad : den 27 december 2005 23:53:00(UTC)
Lajos

Hej.

Man kan säga så. Men hur mycket chans hade din dotter att lyckas som simmerska? Simning är inte lätt sport och att uppnå nivå till landslaget eller världs eliten räcker inte med mindre en 1,5 eller kanske 2 timmars vardagsträning trotts allt.
I Ungern avslutar många säkert. Men man har en annan ursäkt där borta en att säga att barnen tröttnade på sporten utan helt och hållet säger man öppet att barnen hade inte en chans att lyckas med sporten så valde en annan sport. Det är ingen kris där borta.Dem har så många olympiska och världs idoler i simmning att det räcker många år framöver med att värva massor med ungdomar.
Just nu har de lyckas med judo också så att Judo blev öerhört populert i landet. Landets bästa och mest älskade sportisten för år 2006 blev europeisk och världsmästaren -73 kg.i Judo Braun Akos.
Jag tycker fortfarande att vi får verkligen en stort lyfft inom judo så att judo passena börjas besöka av ungdomar bara vi behöver en eller flera OLYMPISKA MÄSTARE eller MÄSTARINNOR.
Och frågan var här om jag har rätt hur ska vi locka ungdomar till Judo.

Svar: En svensk olympisk guld i judo.

Men på vilken sätt kommer vi till en OS guld? Ska vi komma varge dag år efter år med samma statistik och teori fram ? Eller ska vi lämna statistik bakom oss och börja söka oss lite runt om i världen och hitta på andra lösningar. Statistiken är samma i sista 5 år om jag har rätt.Samma diskusioner i sista 5 år ingen nytt.
Jag tycker att man ska lämna statistik och öppna ögonen och försöka se hur andra gör runt om i världen som har i judo exempel vuxen pass många vuxna på träningspassena många olympiska medaljer osv. Att gå bara i cirkel kan ge djupare spår och man sjunker på slutet i samma spår.
Det är min åsikt andra kan tycka på annat sätt.

gurgelblaster
#14 Postad : den 28 december 2005 04:11:00(UTC)
gurgelblaster

Till Håkan:

Åtgärd 1 är väl att försöka hålla kvar de tånåringar osm idrottar i huvudtaget? och få mer tonåringar att börja idrotta? deta är ett globalt problem!

Åtgärd 2 är som du skriver, att hålla kvar och få med tånåringar i specialidrotterna, men först måste åtgärd 1 uppfyllas! för om vi inte får dem att stanna kvar i den stora idrotten, hur ska de då stanan kvar i den lilla judon?

Eller vad tycker du?

Till Lajos:

Du sa upprepade gånger i ett annat inllägg i en tråd att du inte ville ha dem som tränade mindre än 3ggr per vecka, detta tolkar jag som utvisning ur klubben.

Din klubb är inte ensam om att ha 100 barn per termin, håkans klubb råkar ha det utan din mentalitet. Sedan är det en ENORM skillnad mellan östblockets syn på hur man ska uppfostra och ta hand om barn i samhället/idrotten och sveriges syn på samma ämne!

Ta china som exempel som tränar barn HÅRT redan vid 3-4 års ålder, och rysslan som nästan gör samma sak. Vi är nu i sverige och här gäller vår kultur och samhälle, inte ungersk barnuppfostran. Men däremot så kan man kombinera dessa två enorma skillnader med varandra, och kanske få en bra träning.

Och en fråga, behöver man hela tiden lyckas? kan man inte träna för att det är roligt och att kompisarna tränar? måste man prestera landslagsnivå för att räknas som idrottsmänniska?

\Macco
Lajos
#15 Postad : den 28 december 2005 09:48:00(UTC)
Lajos

Svar på din fråga om landslagsnivå.
Nej det måste man inte. Men man ska träna fortfarande Judo och man ska bli svättig på slutet av träningspassen fast man vill inte uppnå landslagsnivå. För en Elit Judo utövare ( ungdomar, juniorer och vuxna ) behövs 5 sparring partner. Hur tar du fram en Elit Judoka i junior nivå om 90 % av judo utövare i en klubb tränar en gång per vecka? Ska du sparra med honom eller ska du försöka ta fram de 5 sparring partner??Man behöver inte tävla men man ska kunna judo nästan på samma nivå som dem som tävlar och ha samma kondis tycker jag. Jag är uppväxt i en sådan Judoklubb.
Sedan för en elit judoka i världsklass ( vuxen) behövs 2 träningspass per dygn och då avslutar jag sagan eftersom vi har inte resurser i våran klubb för sådana tävlare.
Lajos
#16 Postad : den 28 december 2005 10:10:00(UTC)
Lajos

Ja det har du rätt. Jag säger åfta på träning att jag önskar av alla ungdomar att dem ska träna 3 gånger per vecka annars kan vi lika bra stänga Judoskolan . Och tänk att 99 % av ungdomar tränar redan 3 gånger per vecka . Men jag utesluter ingen. Alla förstår och kommer till träningen regelbundet.
Angående Ungern och östeuropeisk syn på sport.Köp en flyggbiljett till dem länder och du ska bli förvånad över exempel ungersk pedagogi inom just Judo. Sedan kan du dra slutsatsen. Lev inte i denna felet som många Judo tränare lever här i Sverige att barnen just bara i Sverige har läk på en Judopass eller det är just i Sverige läker man buldog och just är det här som man har pedagogi och alla andra har inte ,och tvingar barn att jobba hårt osv. Det är fel uppfattning. Du kan bli förvånad och komma på helt andra slutsatser efter din Östeuropeisk och Balkans resa.
Tänk att barnen trivs där också på en judoträning annars skulle inte dem träna. Och tänk att exempel i Ungern och Jugoslavien är 90 % av Judo ( och inte bara i Judo) tränare högskole utbildade. Annars får man inte bli tränare i dem flesta klubbar. Dessutom är ungerska judo tränare betalda tränare .Dem flesta Judo tränare får lön. Fast inte högt men om man jamför andra arbetarens lön dem är ganska bra betalda. Sedan får dem bonus efter visat resultat och en olympisk mästare får pension livet ut från staten.
hakhed
#17 Postad : den 28 december 2005 11:06:00(UTC)
hakhed

Jag önskar dig lycka till i Västerås med din Judoskola. Se dock upp med den prestationsångest som barn mycket lätt utsätter sig själva för. Ofta sker det utan att vare sig tränare eller föräldrar reflekterar över det. Vart fjärde barn inom idrotten i Sverige (enligt forskare) upplever en negativ stress - eftersom de tror att ledare och föräldrar har större förväntningar på dem än vad de själva tycker att de klarar av. I vår klubb tar vi hand om alla, både de som vill tävla och de som inte vill. En majoritet av barnen vill faktiskt inte tävla. Varför skall vi inte låta dem träna Judo, bara för att det är kompisarna på mattan och att sporten verkar häftig, som gör att de kommer till Dojon?
Lajos
#18 Postad : den 28 december 2005 13:36:00(UTC)
Lajos

Håkan på följande :

I vår klubb tar vi hand om alla, både de som vill tävla och de som inte vill. En majoritet av barnen vill faktiskt inte tävla. Varför skall vi inte låta dem träna Judo, bara för att det är kompisarna på mattan och att sporten verkar häftig, som gör att de kommer till Dojon

Svarar jag:
Tänk att vi gör samma sak. Men jag har en erfarenhet att kommer man med någonting nytt då blir man feltolkad. Jag tittar mindre på statistik och mera på olika länders träningsmodell och vågar forska lite ibland. Själv har jag två söner som tränar Judo.En är 12 år den andra är 7är. Jag frågar alltid dem efter träningen vad har de för åsikt? Var träningen bra vad ska pappa ändra osv.
Annars för två år sedan blev en av mina elever den bästa tävlare på Falk Cup och fick en pokal . Jesper Engstrand. Just hos eran tävling. Det var bara sporadisk info.

En av Josef Macias Judoka är annars barntränare hos oss. Han är utbildad hos Josef och vi hade lagt fram en väldigt bra plan där vi lyssnade på varandras åsikt och tänkande angående barnträningar.Vi hade tittat på flera videofilmer från just Ungern Jugoslavien ,samtidigt hade han kommit med några bra förslag från sitt utbildning hos Macias.Och vi har idag ca: 50 nöjda barn och föräldrar i klubben tack vare att vi har en bra barnträning som passar för alla. Hur ska allt utväcklas i framtiden ingen som vet.

Det är viktigaste att alla vi försöker göra våran bästa för svensk judo och det är naturlig är att alla vi gör det på olika sätt annars skulle vara helt tråkig och ensidigt judo. Tycker jag.
hakhed
#19 Postad : den 28 december 2005 19:25:00(UTC)
hakhed

Hej Lajos

Att ha egna barn som tränar Judo är bra och själv har jag fyra stycken. :D Alla har tränat Judo sedan 7-8-årsåldern och de ger gärna synpunkter på vad de tycker är roligt. Min son tog 1 Dan för inte så länge sedan och är tränare i klubben. De två minsta av mina barn tillhör det fåtal (de är ca 10 % av knappt 200 kids) i Gribby Judo som vill tävla. Att få glädja Jesper med en buckla var naturligtvis roligt och vi skall tillsammans försöka glädja så många barn som möjligt. För att det skall vara kul måste träningspassen vara omväxlande och innehålla många moment samt lekar. Där är vi helt enig och Josef Macias har jag en stor respekt för. Det finns många knep som vi kan göra för att tona ner prestationsångesten hos de yngre barnen. Ett sätt är att inte säga att vi tävlar med dem utan att vi åker iväg för att <b> träna tävling....</b> Ett annat sätt att behålla barnen i klubben är att tjejerna tränar i egna grupper. Vår tjejgrupp har nu hållit på i fyra år och ingen av dem har slutat. Blandade grupper även när de har kommit upp i tonåren innebär att många tjejer lägger av. Ett annat framgångsrecept för oss är att ha kvinnliga ledare för tjejerna. Särskilda tjejgrupper är särskilt viktigt när flickorna kommer upp i puberteten, enligt våra årliga utvärderingar.

mvh/Håkan
Lajos
#20 Postad : den 28 december 2005 21:14:00(UTC)
Lajos

Jag gör det på samma sätt som du gör. Alla dina synpunkter stämmer med mina synpunkt på träning. Gräjen är att jag kanske en dålig diskutör om judo ( här på forumet exempel) men på praktisk sätt gör jag Judo jobbet mycket bättre på mattan.
Men jag ansär att vi i Västerås och du i Griby tränar judo mer eller mindre på samma sätt.

Men dem som kritiserar och pratar om andra östeuropeiska ländernas ledare eller judo kultur och pedagogi på en sätt som är inte sant ska komma alltid ihåg en sak, att dem tränare är åfta idrottshögskole utbildade många av dem tränare hade doktorerat på universiteten i tematiken judo . Och att det är inte bara så att man i Sverige läker buldog eller istappare.
Och utan högskole utbildning kan man inte komma idag närmare tränarposten i Just Ungern och det geller åfta i Jugoslavien också.
Jag hade varit i Debrecen och tittade på ca 50 barn hur tränar dem. TVå träningspass. Jag var imponerad. Alla 4 tränare som hade kol på barngrupper hade svart bälte och idrottshögskole utbildning och alla var av komunen betalda Judo tränare.
Reser vi över till Jugoslavien:

I en Judo Kup tävling i Jugoslavien kan idag samlas ibland mer en 1000 tävlare ibland kan det blir 1400. Och tänk ni alla att där borta tävlar de 10 % också inom judo. Och 90 % går till träningen för att det är kul med Judo.
Användare som läser denna konversation
Guest
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.