Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Kyu-gradering?? [Options]
mackan
Postad: Monday, December 26, 2005 1:47:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 12/25/2005
Meddelanden: 5
Vi säger att jag är en nybörjare och har redan VITTbälte-med-GUL-markering och vill NU få GULA-bältet :sleep: och min fråga nu är att måste jag ha gått i judo i 25 timmar???

eller är det så att jag måste ha gått där i 15 timmar????

Sen vet jag att man klarar inte provet, så lätt men men jag är ju rädd brådmogen så jag kan klara det B)
Är det någon som jan svara på min fråga!!!!

om ni läser den första och andra sidan :huh:

http://www.judo.se/t3/dokumentbank/gradering/rgk_kyugrad020630.pdf

[MODedit] man behöver inte skrika för att höras här, så jag tog mig friheten att ändra till små bokstäver.
M.F-BJK
gurgelblaster
Postad: Monday, December 26, 2005 2:10:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Schhhhhh... skrik inte jag har ont i huvudet!

Enligt rekomendationerna så är det minimum 15 timmar from när du tog gul markering, och bör fuljdaktligen vara minimum 25 timmar till 5Kyu. Dessa bestämmelser är bara rekomendationer och en del graderar sig fortare (vilket jag personligen avstår ifrån) och en del klubbar graderar långsammare, vilket är bättre.

Examinationerna till graderna kan se ut på olika sätt, en del klubbar kör med uppvisningar och en del klubbar kör så att man bara tränar på och tränaren ser när du är mogen för en grad (vilket har sina för och nackdelar).

Det finns nog en generel regel att inte underkänna barn vid gul-markering elelr gult bälte om inte det är brist på för mycket kunskap.
Så att "kugga" på en examination på den här nivån är inte så vanligt, man kan heller inte lära sig kasten perfekt på bara 25 timmars träning.

Något mer du vill veta?

\\Macco
m.f-bjk
Postad: Monday, December 26, 2005 6:14:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Som Macco redan sagt så är antalet träningstimmar mellan graderingarna bara rekommenderade minimikrav.
Alltså kan din tränare/klubb själv bestämma om det ska gå 2, 15 eller 25 timmar till nästa gradering.
I klubben jag är tränare i så följer vi kraven enligt RGK-dokumentet, men är alltid flexibla när det gäller timmar och ålder.
Jag stoppar inte ett barn vid graderingen bara för att dom har 12 timmar istället för 15 enligt rekommendationen. Så länge jag ser att dom kan klara av själva teknikdelen hyfsat!

Så mitt råd är att du pratar med din tränare!

//Magnus
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)