MBFK:
Hmm senaste gången jag var på södra judo open för ett årsedan så var det två tillfällen jag surnade till
1: en match i en av mina egnas pool fick ippon när han kastade sin medtävlade rakt på rumpan (snyggt utförd seonage men väldigt överoterad) jag hade bedömt det till generöst max yoko men alla tre domare fick det till ippon (och vinkel spelar ingen roll här då han satt rakt upp och ner på rumpan!) vart var kontroll och vart var ryggläge i den bedömningen?
2 En liten barnmatch på samma tävling, dock hade barnmatchen (tror det var U12) aspiranter i åren 12-14 år! på mattan som domare men ändå, Det blev en ne.-waza situation där båda två blev liggandes på varandra på rygg och den som var ovanpå klappade av. han var helt blå i ansiktet och vi publiken såg att tori hade tagit sin medtävlandets krage och strypt ut denna person (medvetet eller olycka i situation av vändning vet ingen), en av de mer vanliga varianterna på kataha jime. Bara det att vi som såg detta (en 5-6 pers) var inte medverkande som coacher och kunde ju då inte lägga sig i och protestera, vi fick bara stå där och vara sura på ett tillåtet shime-waza på 10-12 åringar. Av nån anledning dömdes inte ippon men killen vann ändå (nåt jag tycker är skumt då avklapp är ippon, och stryp är hansoto-make även på barn nivå). Hur som haver så registrerade inte domarna att det var en strypning så långt vet alla, utan de bara registrerade att han av nån anledning klappade av och var blå i ansiktet.
Kan rabbla fler domslut, men dessa är nog på gränsen till dåraktiga, och här kan inte bortförklaringen "synvinkel" har något som helst värde, och klappar man när båda ligger på rygg på varandra så börjar man ju undra varför han helt plötsligt klappar, och dessutom kippar efter andan och ser helt vettskrämd ut.
Och varför skall domarkollegor veta vad jag har för funktionhinder? om jag har klarat utbildningen så har jag nog omdömme och kontroll nog att kunna dömma självständigt
Till lajos
Vad är det för skillnad på en person med en utvecklingstörning som har klarat proven, och en "frisk" person som har gjort det samma? har denne man eller kvinna som har en utvecklingstörning klarat proven så kan personen de regler och situationer för att dömma på den nivå personen är utbildad för, precis som alla andra människor med samma utbildning, varför ska du helt plötsligt dra i nödbromsen för att personen råkar vara funktionshindrad?
Sedan om medicinering, en person som bara har en utvecklingstörning tar oftast inte mediciner, dock är detta extremt ovanligt att en utvecklingstörning kommer ensamt utan andra primära eller sekundära diagnoser som man kanske medicinerar för.
JAG VET många funktionshindrade personer som har _säkerhetstjänst_ på företag och inom SL, banverket etc. Och _Säkerhetstjänst_ är en väldigt hög uppgift som ställer höga krav på omdömme etc då det är fråga om människors säkerhet.
Men vad jag vet så är inte ett simpelt domaruppdrag en säkerhetstjänst OCH detta är bara en idrott, inte en tävling på liv och död!
Ser du ner på funktionshindrade människor eller vad är det som gör så att du inte litar på domarna? motivera varför du inte vill ha generell-lätt utvecklingstörda personer som domare så skall vi ta och utreda en mängd myter som du tycks ha.
Judosnubben:
Han sa "Förståendehandikapp" dvs på riktig svenska Förståndshandikapp. Vilket jag gensat pekar på generell eller lätt utvecklingstörning och då närmast nån annan diagnos som du nämner (ADHD brukar inte rimligtvis ha utvecklingstörning, och jag lovar att det finns måånga domare med ADHD som det itne lyser ADHD om, Asperger syndrom har heller ingen utvecklingstörning i sig då det då skulle räknas som autism).
Om han nu inte menar förstående handikapp, långsökt men möjligt, personer som inte har nåt funktionshinder men har iaf problem med att förstå sig på personer eller att ahn har problme att bli förstådd själv :)
Edited by user den 28 november 2006 02:34:00(UTC)
| Reason: Not specified