Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Skillnad? [Options]
Queen
Postad: Wednesday, June 21, 2006 7:11:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 6/21/2006
Meddelanden: 4
Undrar
Vad är egentligen skillnad på brassejutsu och judo?
Helt enkelt, vad sjutton ÄR det där brassejutsu för något?
Någon som vet?

Undrar för jag börjar känna mig förvirrad, då det plötsligt i vissa klubbar, tycks vara "tillåtet" med nacklås, polisgrepp och jag vet inte allt.

Queen
Kronos
Postad: Wednesday, June 21, 2006 9:32:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Brasiliansk jujutsu är en släkting till judon. Den kommer i grunden från judon men har under årens lopp utvecklats till en egen stil där fokus mest ligger på markkampen och obetydligt på den stående delen.
Reglerna för markkampen är lite annorlunda jämfört med judo och tillåter fler typer av lås t.ex. mot ben och skuldror.
Teknikmässigt är det mycket stora likheter mellan judo och BJJ eftersom dom kommer från samma ursprung.

Tror vi har en eller ett par BJJ utövare här på forumet som kan fylla i med fler detaljer.

Läs även http://www.bjj.org/rma-faq.html
Lajos
Postad: Thursday, June 22, 2006 4:16:00 PM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Antingen närmar sig judo bjj eller tvärtom i dem klubbar där man blandar ihopp dem två sporter eller tränar bjj med judo tillsammans. På slutet vet man inte riktig vad som tillåts i judo och vad som tillåts i bjj. I bjj har man tillåtit flera saker en i judo och risken finns att man går den lättaste vägen att allt är tillåtet och glömmer man lite bort judos regler. Ny menar jag polisgräpp giljotina och atack mot nacken. har vi en bjj grupp som dessutom tävlar det är ett måste att använda alla deras tekniker för att kunna gå ut på deras tävlingar. Tränar dem tillsammans med Judo då kan dem inte använda alla deras i bjj tillåtna tekniker. Då blir det inte riktig kul . Och jag tror att just därför hade du märkt att i några klubbar finns förändring. Vet inte riktig villka klubbar menar du och det är oviktig. Men min teori som är grundad lite på erfarenhet säger att blandning kan förekomma och förekommer. Det är kanske mindre fel på vuxen träning men när det kommer till judo tävlingar eller arbete med judo ungdomar kan det blir att allt kan gå åt fel riktning.
Framtiden visar sig åt vilket riktning ska judo förändras ,eller själva bjj.
bjj närmar sig judo på grund av att man får poeng för kast. Sedan är frågan hur mycket ska tas bort från bjj av dagens tillåtna tekniker och på så sätt närma sig ennu mera judon.
Sedan finns olika bjj academin som har olika stilar och tillåter olika saker på just av dem arangerade tävlingar.
Queen
Postad: Friday, June 23, 2006 12:48:00 AM

Okej

Tack för era svar.
BJJ är något helt "nytt" för mig, alltså, jag har hört talas om det... Men liksom inte.... fattat vad det är.

Vi har slagits ihop med en annan klubb, som kört mkt brassejutsu och jujutsu.

Hm, och jag är nog en aning pisst på att mina nästan tjugo års erfarenheter inte "räknas"... för nu får man göra livsfarliga saker... Och jag har ont efter varje träning och söker mig nästintill bort från judomattan.

Nu vet jag lite vad det ÄR för något. Vad det kommer ifrån. Bra.
era svar är bra. Än behöver jag inget mer:)

Tack!
Queen
Postad: Friday, June 23, 2006 12:58:00 AM

Ja, Precis Lajos

Det är ju det

Jag tränade med en brunbältad judokille... som tog polisgrepp på mig.
Med mitt slitna, svarta bälte (jag har varit sjuk och inte jätteaktiv under en period).......
Han tar polisgreppet på mig, jag tänker "aha, han ska göra något snyggt för att komma in på armlås.

Men det hände ju inte.
Han försökte bara bända axeln ur led.
På en träning?:(

Och sen körde jag med fler brunbältade, de drog i fingrar... ja, de verkligen BRÖT mot fingrarna.. osv.

Det känns... konstigt. Allt jag lärt mig? Gills det inte längre?
Eller har jag vaknat på fel planet i världen?

Nej, jag gillar det inte. Framför allt inte det outtalade. Att INTE veta VA som gäller.
Innan man kör.

Och plötlsigt finns det en grupp som heter "nedtagning till newaza", som kasttekniker.
Själv har jag mest hört att man ska få varningar vid såna nedragningar de visar.
Förstår inte.
Eller har jag missuppfattat hela mitt liv?

Huuuu
m.f-bjk
Postad: Friday, June 23, 2006 12:35:00 PM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Men även om det nu är så att man slagit samman en judo-, en Jujutsu- och en BJJ-klubb till en så måste man väl fortfarande ha träningar i de respektive sporterna? eller är det bara en träning för alla samtidigt??
Vilken klubb gäller det?

Att gå på en träning å inte bli upplyst om vilka regler som gäller på mattan under just denna träning är ju farligt och kan leda till allvarliga skador, som du nämner angående brytning mot axlar å fingrar å så.

Däremot så har det alltid funnits något som heter nedtagning till NeWaza inom Judon.
Man får inte BARA dra ner motståndaren utan det ska ske på ett sätt som liknar en kastteknik.
Läs mera om detta i artikel 16 i tävlingsbestämmelserna.
http://www.judo.se/dokumentbank/domare/IJF_tavlingsbest2004_060604.pdf
gurgelblaster
Postad: Friday, June 23, 2006 12:45:00 PM

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
För en mycket lång tid sedan fanns det flera skolor även innom judon. En av skolorna hette Kosen (Koshen) Judo. Denna skola koncenrerade sig enbart på ne-waza delen av judon. Koshen judo hade en väldigt bra judoka vid namn Mitsuo Maeda som senare imigrerade till brazilien. I brazilien så satte han sig ner och bildade en egen stil med Gastao Gracie, som sedan under tidens gång har utvecklat stilen till mer friare brottning och så sedan en helt ny sport, Brazilian Ju-Jutsu.

kodokan-Judo har alltså inte kommit närmare BJJ, det är BJJ som har växt från Kodokan-Judo genom Koshen-Judo

Källa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kosen_judo
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brasiliansk_Jiu-Jitsu
gurgelblaster
Postad: Friday, June 23, 2006 12:51:00 PM

Håller helt med här, jag fick nu en chock när jag var på frölunda förra veckan, de sa till mig att kote-gashi varianter av lås helt plötsligt är godkända av domarna på nationella och internationella tävlingar. Kan inte förstå varför man skulel godkänna handledslås på en judotävling?!

MBJK kan du bekräfta detta eller är det nåt galet som man har fått höra från 4 pers?
m.f-bjk
Postad: Saturday, June 24, 2006 4:03:00 PM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Vilka påstod det??
Har inte hört något om detta alls, inte ens antydningar om detta.
Får se om det sägs något om det på riksdomarkonferansen i Varberg i Augusti!

Kan dom ha missförstått det här med att det är tillåtet att göra armlås stående och sedan fortsätta ner i Ne-waza?
Fredrik O
Postad: Tuesday, June 27, 2006 11:14:00 AM

Registrerade sig: 2/26/2006
Meddelanden: 22
[Quote:]
Queen - 2006-06-23 12:58 AM
Han försökte bara bända axeln ur led.
På en träning?:(
Och sen körde jag med fler brunbältade, de drog i fingrar... ja, de verkligen BRÖT mot fingrarna.. osv.

Hallå

Jag tränar och tävlar en del i BJJ och jag kan direkt säga att bryta mot fingrar och tår har inget med BJJ att göra. Det är förbjudet. Och att försöka bända en axel ur led med flit kommer sannolikt att medföra att man blir tillsagd. Om man sedan inte respekterar träningsregler så kommer man bli utkastad från klubben. I vårt BJJ team har vi framför allt haft problem med att folk drar på vridande knälås. Helt livsfarliga och ska repekteras. Andra tekniker som vi håller ett öga på är handledslås, biceps-slicers, nacklås (t ex cranks), ryggradslås och vridande fotlås. Detta pga att när det gör ont kan det vara för sent. Jag var själv skadad i 6 månader pga en så kallad can-opener (nacklås). Tyckte inte det satt så hårt men efteråt var det inte kul :(

Sedan har jag en teori om vad som är skillnaden mellan BJJ och Judo. Ingen!! Det är tävlingsformerna som är annorlunda. I stort är det samma tekniker men det man tränar på blir man bra på. I Gracie JJ (BJJ) så tränar man även självförsvar men det gjorde/gör man väl även i judo?? Läste en artikel med en judoka från GB som heter Brian Check 7 dan som inte förstod hypen med BJJ och menade att så tränade de i GB för i tiden och att det minsann inte var något nytt. Han vann förresten över 300 titlar i sin karriär :o

mvh
/Fredrik
Judosnubben
Postad: Wednesday, June 28, 2006 12:03:00 AM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Brian Cheek var/är känd för att vara en riktigt hård jävel.

//Micael
gurgelblaster
Postad: Wednesday, June 28, 2006 8:36:00 PM

Nix faktiskt inte. de görarmlås ala gote gaeshi medans de gör en på tok för fel och hög ude-garami så den bryter på ael + handled.

tydligen var det tillåtet på internationella också *suckar*
Queen
Postad: Wednesday, July 12, 2006 4:56:00 PM

Tack killar!

Gott att kunna fråga lite här

Skönt att få mer vetande om vad BJJ är!
mahtout
Postad: Monday, July 24, 2006 12:15:00 PM

Registrerade sig: 7/24/2006
Meddelanden: 1
[Quote:]
Judosnubben - 2006-06-28 12:03 AM

Brian Cheek var/är känd för att vara en riktigt hård jävel.

//Micael

hello sir excuse me i am out here ! but il ove judo and i would like to now more about judo ,, is there anyone speak english or french
modde
Postad: Wednesday, December 20, 2006 9:44:00 AM

Registrerade sig: 12/19/2006
Meddelanden: 6
Jag tycker att alla som tävlar i judo borde köra åtminstone lite bjj. Jag har kört en del med/mot brassar och det är förnedrande att förlora mot dem i våra egna tekniker. Visst att de kör en del tekninker som inte är tillåtna men större delen av deras tekniker är det. Eftersom sättet de tränar golv är överlägset vårat, är det inte ovanligt att höggraderade judokas inte står sig så bra de borde mot deras nybörjare.

Fler judokas på bjj-tävlingar och tvärt-om! Det finns ju inte lika många Judo-tävlingar i Sverige som förr, så om vi bara slutar att vara sådana traditionsrunkande budo-nördar och istället vågar ställa upp i BJJ-tävlingar så lovar jag att vi blir bättre på Judo på köpet.
Lajos
Postad: Wednesday, December 20, 2006 12:11:00 PM

BJJ team från Västerås Judoklubb har tävlat i Arboga för judoklubben i Judo men som judo utövare. Det var några som vann tävlingen men det var några som hade förlårat . Judo utövare som har vunnit mot bjj teams utövare vann med judokaster. Och jag tycker att ingen ska känna sig förnedrad trotts förlusten.

Det är så i judo är att en vuxen judoutövare i Sverige tränar inte varje dag Judo ,men det gör bjj utövaren i bjj. Judo vuxna i Sverige mest motionärar tills bjj mest tävlar. Utan tävlingar finns inte så mycket av bjj.

Varför är förnedrande att förlåra? Är det inte så att ena gånger klappar ena tävlare andra gånger andra tävlare?

Jag följer ibland utländska judo hemsidors judoforum och där också dyker upp då och då olika personer som påstor sig har tränat judo men numera tränar bjj eller bjj utövare och ställer upp samma fråga: varför tränar inte Judo utövare bjj? Varför kommer inte Judo utövare till bjj tävlingar osv? Att judo utövare skulle träna bjj osv.
Och ner det händer och en bjj utövare vinner då skriver samma bjj klubb på sin hemsida att bjj vann överlegsen mot Judo. Jag har en känsla ibland att alltid ner en judo utövare klappar blir en bevis för bjj att dem är bäst. Det har börjat bli mycket kamp mellan judo och bjj och jag tycker att bjj söker sparring partner (tills om nya medlemmar ) till sina tävlare och dem bästa hittar man inom judo. Matcher på K1 och olika tävlingar på tv där Judo utövare tävlar mot bjj utövare har kanske spridit sig till olika små klubbar.Frågan är ska vanliga judo utövaren sitta in i denna karusell eller fortsätta med sin judo utan att bli strässad av olika påfrestningar och utan att bli sparring partner till en annan sport?

modde
Postad: Wednesday, December 20, 2006 2:54:00 PM

Du verkar ha missat poängen med mitt inlägg.

Jag har tränat Judo i många år men aldrig varit särskilt framgångsrik tävlare. Men för drygt 2 år sedan flyttade en bjj-klubb in hos oss och jag har tränat lite med dom. Och då menar jag inte mycket. Trotts mina FÅ träningstillfällen med dem har jag märkt markant skillnad i ne-waza:n när jag kört med andra judokas. Det är allt färre som kan mäta sig med mig på ne-wazan nu mera.

Tävlingsjudokas SKALL känna sig stressade, men inte från brazzar utan från judokas som tränat bjj, sådana som jag. Vad en vanlig judoka är vet jag inte, jag trodde att jag tränade vanlig judo...
:huh:
Lajos
Postad: Wednesday, December 20, 2006 4:27:00 PM

Kanske har jag missförstått. Men det är bara bra att du som judo utövare har blivit bra i Ne Waza.

Jag har en fråga till dig som säkert intresserar många här på forumet:

Hur många judo utövare har lämnat judo och gick över till bjj i din klubb efter att bjj har flyttat in? Dvs. inom 2 år.

BJJ har en bra tempo på sina träningspassena för vuxna som skulle vara en bra grund (exempell) för många judo tränare som tränar vuxna grupper. Tycker jag.
modde
Postad: Friday, December 22, 2006 12:17:00 PM

Det var en intressant och aktuell fråga. Jag kan tyvärr inte riktigt svara på det eftersom våran klubb vänder sig till barn/ungdomar i första hand, medan bjj:n vänder sig till vuxna över 16 år. Fast visst har vi haft vuxna nybörjare som gått över fast det handlar inte om så många. Och de som gått över har tyvärr inte stannat där heller.
Fast vi har fått folk ifrån dom med, så det är inte bara åt ena hållet där det flyttas runt.

Dessutom finns det ett stort intresse ifrån dom att bli bättre på tachi waza, men även på judo som tävlingssport. Detta kan ju bara vara ett lokalt fenomen men jag tror att det kommer bli vanligare.

Varför?
Nu är det så att många bjj-utövare tävlar i t.ex mma, shotfighting och andra kampsporter som ligger bjj nära. Dessa sporter kommer att efter årsskiftet behöva tillstånd varje gång de skall ordna en tävling, resultatet av detta färre tävlingar.
Judon ligger minst lika nära bjj som någon annan kampsport men belastas inte av dåligt rykte eller av tvång att ansöka för att få ordna tävlingar, dessutom är det vi som har träningslokaler.

Ni får själva dra slutsatserna av detta.
Tord
Postad: Friday, December 22, 2006 12:39:00 PM

Registrerade sig: 5/22/2006
Meddelanden: 12
Hej,
Jag har varit ute och tittat på lite BJJ tävlingar och visst hittar man judokillar som är ute och tävlat BJJ.
Se
http://www.kampsportsakademin.com/stdbjjopen.htm
http://www.scandinavianopenbjj.com/2006.htm
Skillnad? Jag skulle vilja säga tävlingsreglerna.
T.ex om den mattflykt som tillåts inom judon skulle tillämpas på en BJJ tävling, så tror jag att man skulle bli tillsagd första gången och diskad andra gången.
Sedan får man bara 2 poäng för kast och newasan får pågå.
Kort om regler och regelverk kan ni hitta här:
http://www.grappling.se/exhale/regler.html
B)
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)