|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 1/13/2007 Meddelanden: 1
|
Jag har med stigande intresse följt debatten som pågår här på judoforum.se... Innan jag själv tänker vädra mina åsikter har jag några synpunkter/frågor ang det som skrivits av olika personer här på forumet.
Gurgelblaster: Du slår åt alla håll... Har du någonsomhelst kunskap om bjj ? Likheter/skillnader mellan judo/bjj ? Har du någonsin tränat med eller mött någon bjj kille eller tjej ? Inget påhopp utan endast lite funderingar... Du pratar dessutom om "samvete" att gradera, vad vet du om Tord som person och utövare förresten ? Tord är graderad i både bjj och judo... Tror dessutom att Tord är lilabälte i bjj o dan graderad inom judo, borde inte detta vara tillräckligt meriterande för att han skall kunna gradera sina egna elever till brunt bälte ? Har du tränat med Tord eller någon av hans elever förresten ?
"så lajos var sitter kunskaperna? i tords graderingar eller i hans elevers huvud? tord får gära gradera sina lever till höga Dan grader, men de kommer iaf inte att ha erfarenhet eller kunskaper som en som har tränat i minst 10 år"
"Du har rätt. Det var inte rätt svar. Vi graderar till brun bälte efter ca 5 års Judo träning. Och varje år får man en grad högre."
Hmm, så oavsett hur bra du är får du en ny grad varje år eller ? Måste man vinna tävlingar under året och i sådana fall vilka tävlingar är graderingsgrundande ?
Omega: Mycket bra frågor. Kul med ett inlägg som sakligt tar upp och ifrågasätter vad som egentligen är viktigt då det skall delas ut bälten. Jag har själv tränat judo i ganska många år och tycker att det finns alldeles för många judokas som är graderade utifrån sina teoretiska kunskaper... Håller med Omega och vill gärna veta vad Lajos, Gurgelblaster mfl som debatterar på detta forum egentligen anser som viktigt då det kommer till graderingar. Lajos har tex endast sagt att hans klubb är jättebra (grattis) samt att du får brunt efter 5 år. Jaha, är det oavsett hur det går på tävling eller i sparring med högre graderade eller ?
Lajos: Jag vill också väldigt gärna veta mer om dessa graderingar som du har fått utomlands. Hur såg dom ut ? Vilka var kriterierna ? Bjj graderingar grundar sig till 99 % på tävlingsresultat... Vilka tävlingar har du varit med och vunnit ? Inte heller detta är ett påhopp utan en seriös och ärlig fråga då jag är intresserad av att lära mig mera om skillnader/likheter mellan judo och bjj. För är det inte så att all grappling egentligen kommer från jiu-jitsu ?
"Sund att hos oss dem som har börjat år 2005 har bara gul bälte och inte brun. Det handlar kanske om verderingar i våran klubb och ansvar för själva sporten JUDO. Men det kan du kanske inte förstå.( Inte din sensei Kj.Ing.heller) Han (och?) spelar ett spel och förmådligen ganska bra. Tills några uptäcker att allt är manipulering. Lycka till och gott nytt år. PS: Jag har suttit i 4-5 år med din sensei på styrelsemötena en gång per månad många gånger per år och min önskan är att du gör det nästa 5 år. Så få vi prata med varandra efter din 5 års period. "
Är inte detta ett påhopp på den man som hjälpte dig att få svart bälte i Sverige ? Är sensei Ingemansson verkligen så viktig för dig att du om och om igen återkommer med svidande kritik mot denne person ? Personligen så tycker jag att om man inte är nöjd med en person och dennes sätt att gradera så strunta i att acceptera graderingen. Fick du ditt svarta av sensei Ingemansson ? Bär brunt istället då... Som du och Gurgelblaster båda säger, bättre att vara lägre graderad men bevisa sitt värde på mattan än att bli ansedd vara en papperstiger, eller ?
Hur länge och hur ofta har du tränat bjj förresten ? jag funderar själv på att börja träna lite bjj för att förbättra min newaza men det är svårt att få tiden och räcka till. Varför åker du utomlands och tränar, finns det inte en hel mängd klubbar i närheten där du bor såsom Hilti, Brasa, Gracie Barra mfl... Såg också på nätet att det finns flera bjj klubbar i Västerås... ? Varför tränar du inte med dom ? Jag kanske är blond,dum och tjej MEN är man verkligen kompetent att driva klubb som bjj tränare redan vid blått ? Läste tex att Gracie Barra endast tillåter sina lila bältare och högre graderade vara tränare...
Förresten har du 1 eller 2 dan ? Jag har surfat runt en del på både budo.se samt din egen sida och du uppger ibland att du har första och andra gånger andra dan ? Klargör detta en gång för alla tack...
"BJJ team från Västerås Judoklubb har tävlat i Arboga för judoklubben i Judo men som judo utövare. Det var några som vann tävlingen men det var några som hade förlårat . Judo utövare som har vunnit mot bjj teams utövare vann med judokaster. Och jag tycker att ingen ska känna sig förnedrad trotts förlusten."
Vem känner sig förnedrad Lajos ? Är inte den bäste fightern den som bäst kan anpassa sig oavsett vilka regler som gäller ? Igen villl jag upprepa min fråga vilka bjj samt judotävlingar har du vunnit under dina dryga 20 år som aktiv ?
Fredrik: Jag tycker att dina inlägg varit sakliga och jag undrar om ni tar in gamla judokas som vill träna extra bjj för att förbättra sitt game... ??
Till er andra vill jag bara komma med en uppmaning, det finns massor av tävlingar i judo, bjj och submission wrestling... Varför käbbla här ? Ut och tävla, ha kul och förbättra er istället....
Mvh Viveka
|
|
Registrerade sig: 2/26/2006 Meddelanden: 22
|
Hallå
Istället för att såga och nämna folk i ett negativt sammanhang ska jag istället hylla en viss person. Tord som är en duktiga judoka och som senaste 3-4 åren hjälpt oss på BJJ'n med den stående biten, och själv kör 3-4 pass BJJ i veckan! Han gnetar på och blir bara bättre och bättre. Han har faktiskt blivit så jäkla bra att en BJJ svartbältare gav honom lila bälte i BJJ. Själv har jag blått bälte i BJJ. Jag hoppas att jag får lite mer tid över så ska jag försöka bli lika bra i judo som Tord blivit i BJJ.
mvh /Fredrik
|
|
Registrerade sig: 1/13/2007 Meddelanden: 9
|
Får lov att instämma med Fredrik O. Tord har på ålderns höst :D gjort enorma framsteg som BJJ-utövare. Med ett grymt stående game och numer ett riktigt vasst newaza-game så får vi ungtuppar hela tiden vara på vår vakt B)
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Svaret fick du i privatmeddelande.
|
|
|
Min svart bältes gradering var efter 18 års judo träning och några års tränarerfarenhet i Judo. 18 år .
Det är dangraderingskommite som avgör vem får och varför högre dangradering tack vare sina meriter inom tävling eller annan resultat utanför tävlingen. Det är så både i Ungern och i Jugoslavien. En del graderas efter Katavisning en del för sitt tävlingsresultat en del för sin tränarsresultat och tränarroll. Hedersgradering.Det har man här i Sverige också.
För att man ska kunna gradera sig i bjj i Serbien är man tvungen att kunna allt som ingår i deras graderingssystem. Graderingen är utarbetad av några bjj utövare som ingick i Brazilian Topp TEAM i Frankrike. Utan dem kunskaper kan du inte få bälte.
Derämot är lite skilnad på vanlig bältesgradering : I Ungern har många klubbar sin judo verksamhet i skolor och graderingen är på följande sätt: Vid graderingen blir åfta gympahallen fullt med barnens och ungdomarnas föräldrar som har kommit för att titta på barnens gradering . Det finns massor av bilder skrivelse på klubbarnas hemsidor tills om på Judoinfo.hu kan man läsa om olika klubbarnas gradering. Kravet är högt.Du ska kunna prata om judo svara på olika frågor som ställer din tränare samt utöva alla tekniker från graderingssystem för respektive bälte. Dem barn i Ungern är vana på det för att dem redan i första klassen får betyg i skolan och då är det inte nytt att det är med judogradering på samma sätt . Systemet är samma i Jugoslavien. Man kan gradera sig ibland två bälte per ett år om man tävlar men inte utan teknikvisning. Man får inte bälte ( eller sällan) för sina tävlingsresultater i klubbar utan teknikvisning och kanske på grund av att nästan alla tävlar både i Ungern och fd. Jugoslaviska länder, utan det är examen som geller i båda länder.
Hur dem judoklubbar graderar bjj utövare i judo har jag inte en aning om.
|
|
|
Jag vet inte hur det går till att gradera sig i BJJ i Serbien, förutom det du just beskrivit. Men de flesta klubbar jag känner till (däribland klubben jag själv tränar på) har som krav att du ska kunna ett visst antal tekniker men framför allt att du ska kunna använda dig av dem i hård sparring. Tävlar man mycket så väger tävlingsresultaten tungt för kommande gradering. Att få blått bälte i BJJ kräver, som vanligast, ca 1,5 års-2,5 års stenhård BJJ-träning samt att du som vibältare ska kunna gå jämnt med blåbältarna.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2006 Meddelanden: 8
|
[Quote:]Lajos - 2007-01-14 1:36 AM
Tord hjälper dig bara från år 2005 slutet av maj månad och det är på grund av att jag har lämnar VJK. och han blev av en tränarkolleg. (mig) Som du kanske skulle veta var vi tillsammans tränare för ungdomar i judo i minst 3 år. Tord har alldrig varit med på nogån bjj träning innan år 2005 slutet av maj månad. . Du ska inte ljuga!!! Att du skriver 3-4 år är det värsta lögn som du kan komma fram här på forumet!!! Jag har suttit i styrelsen till år 2005 april månad var tränare för olika grupper i många år.Och jag vet bättre en du!!! På så sätt som du beskriver Tords gradering kunde alla judo utövare i hela världen få lila bälte i bjj som Tord fick.
Ta det lite lugnt, vem är det som ljuger? Jag hänger inte med i den här "diskussionen".
|
|
Registrerade sig: 1/14/2007 Meddelanden: 4
|
"På så sätt som du beskriver Tords gradering kunde alla judo utövare i hela världen få lila bälte i bjj som Tord fick. "
Lajos med detta menar du alltså att bjj svartbältet som graderade Tord till lila bälte i bjj gjorde fel ? Har du belägg för detta ? Har du sparrat med Tord eller hans tränare Nils ?
"Du ska inte ljuga!!! Att du skriver 3-4 år är det värsta lögn som du kan komma fram här på forumet!!! "
Hur vore det om du tog o besvarade de korrekta och helt legitima frågor som ställs av diverse människor på detta forum istället ????!!!! Tex vilket bälte har du egentligen i judo ? Du skriver själv ibland att du har första dan och därefter att du har andra ? I nästa andetag attackerar du sensei Ingemansson 5 dan, Tord, Fredrik mfl.... Jag måste ärligt säga att det börjar kännas som om du slingrar dig bara för att slippa svara på frågor...
En annan medlem här på forumet undrade varför du inte tränar tillsammans med någon etablerad klubb i din närhet, det undrar jag med ?? Gracie Barra Västerås har svartbältes kompetens på sin klubb, Brasa har svartbälteskompetens, Hilti har svartbälteskompetens och samtliga dessa klubbar har medlemmar som kontinuerligt deltar i stora tävlingar. Varför åka till ett helt annat land ?
Det är intressant hur du hela tiden hackar ner på andra samt berättar hur bra du är själv... Varför ser man aldrig ditt namn på resultatlisor från några tävlingar i judo eller bjj ? Jag vet inte hur gammal du är men bjj kör med ett tävlingssytem där man är updelad i junior, adult, master o senior klasser så det borde inte vara nått problem för dig att hitta tillfällen att tävla ??? Em i bjj går nu i slutet av månaden i Lissabon, är du anmäld ?
Jaja, orkar inte engagera mig i detta men jag ska naturligtvis ta ett snack med Nils ang ditt inlägg och sedan hjälpa honom att översätta ett svar till dig Lajos här på forumet...
|
|
|
Jag bryr mig egentligen inte om hans och inte om din bjj gradering. Inte andras. Det var just därför har jag raderat bara efter några minuter texten bort som du lägger tillbaka för att få fart på konflikten som du önskar. Undrar lite bara om snabbgraderingar inom judo. Vi har ca. 100 aktiva judo utövare och jag tycker att det kan bli fel mot just dem som verkligen tränar judo. Sedan det är lite skaklig för dem som tränar och tävlar i judo med denna skalpsamlingen som Fredrik har skrivit i ett svar.
Allt annat är oviktig .
P.S. Varför tränar vi inte med andra? Alla utövare hos oss har valt Judo i stället för bjj utan att vi har aggerat på saken ,och på så sätt passar för oss bättre att träna med judoklubbar. Vi få se i framtiden hur blir det ,men just nu har vi hos oss större intresse för just judo.
|
|
Registrerade sig: 1/14/2007 Meddelanden: 4
|
Jag upprepar ett antal frågor till dig Lajos: "Jag vill också väldigt gärna veta mer om dessa graderingar som du har fått utomlands. Hur såg dom ut ? Vilka var kriterierna ? Bjj graderingar grundar sig till 99 % på tävlingsresultat... Vilka tävlingar har du varit med och vunnit ?" "Är inte detta ett påhopp på den man som hjälpte dig att få svart bälte i Sverige ? Är sensei Ingemansson verkligen så viktig för dig att du om och om igen återkommer med svidande kritik mot denne person ? Personligen så tycker jag att om man inte är nöjd med en person och dennes sätt att gradera så strunta i att acceptera graderingen. Fick du ditt svarta av sensei Ingemansson ? Bär brunt istället då... Som du och Gurgelblaster båda säger, bättre att vara lägre graderad men bevisa sitt värde på mattan än att bli ansedd vara en papperstiger, eller ?" Jag har både här och på www.budo.se hittat massor av inlägg från dig som kritiserar Sensei Ingemansson 5 dan och jag tycker därför att denna fråga är mycket intressant. Vem känner sig förnedrad Lajos ? Är inte den bäste fightern den som bäst kan anpassa sig oavsett vilka regler som gäller ? Igen villl jag upprepa min fråga vilka bjj samt judotävlingar har du vunnit under dina dryga 20 år som aktiv ? "Varför tränar vi inte med andra? Alla utövare hos oss har valt Judo i stället för bjj utan att vi har aggerat på saken ,och på så sätt passar för oss bättre att träna med judoklubbar. Vi få se i framtiden hur blir det ,men just nu har vi hos oss större intresse för just judo. " Så med andra ord består din bjj klubb av bara dig ??? Eller ??? "Jag kanske är blond,dum och tjej MEN är man verkligen kompetent att driva klubb som bjj tränare redan vid blått ? Läste tex att Gracie Barra endast tillåter sina lila bältare och högre graderade vara tränare... ?? " Jag måste dock fråga en sak: Om nu din bjj klubb består av endast dig samt barn och ungdomar som kör judo, hur kommer det sig att du kan träna och sparras kontinuerligt i bjj ? "Jag bryr mig egentligen inte om hans och inte om din bjj gradering. Inte andras. Det var just därför har jag raderat bara efter några minuter texten bort som du lägger tillbaka för att få fart på konflikten som du önskar." Vill man ha konflikt bara för att man frågar sakliga frågor om din bakgrund iom att du utger dig för att vara en verklig expert inom både judo o bjj ??? Svara på frågorna istället så blir det inget mera käbbel... "Det är intressant hur du hela tiden hackar ner på andra samt berättar hur bra du är själv... Varför ser man aldrig ditt namn på resultatlisor från några tävlingar i judo eller bjj ? Jag vet inte hur gammal du är men bjj kör med ett tävlingssytem där man är updelad i junior, adult, master o senior klasser så det borde inte vara nått problem för dig att hitta tillfällen att tävla ??? Em i bjj går nu i slutet av månaden i Lissabon, är du anmäld ? " Ställer frågan igen... Jag känner mycket väl till Jovan samt dennes graderingssytem så vilka tävlingar har du ställt upp i samt vunnit i bjj ???
|
|
Registrerade sig: 6/7/2006 Meddelanden: 8
|
[Quote:]Lajos - 2007-01-14 2:10 PM
Jag bryr mig egentligen inte om hans och inte om din bjj gradering. Inte andras. Det var just därför har jag raderat bara efter några minuter texten bort som du lägger tillbaka för att få fart på konflikten som du önskar. Undrar lite bara om snabbgraderingar inom judo. Vi har ca. 100 aktiva judo utövare och jag tycker att det kan bli fel mot just dem som verkligen tränar judo. Sedan det är lite skaklig för dem som tränar och tävlar i judo med denna skalpsamlingen som Fredrik har skrivit i ett svar.
Allt annat är oviktig .
P.S. Varför tränar vi inte med andra? Alla utövare hos oss har valt Judo i stället för bjj utan att vi har aggerat på saken ,och på så sätt passar för oss bättre att träna med judoklubbar. Vi få se i framtiden hur blir det ,men just nu har vi hos oss större intresse för just judo.
Jag citerade dig för att enklare kunna klargöra vem av alla som sitter här som jag tilltalade. Då slipper du nu som jag sitta och försöka gissa mig till vem det är du försöker föra ett samtal med. Dina svar gör mig bara mer förvirrad, som jag förstått det är du upprörd över något någon annan klubb gjort men ärligt talat är jag inte intresserad. Kan inte du eller någon annan här inne istället försöka svara på min fråga gällandes vad som anses vara primärt när det kommer till graderingar?
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Ehm min bäste vivereka (elelva va ddu nu heter) vart kom jag med i den här bilden?
SJÄLVKLART är det så att den som har visat upp sina grader på mattan och tränat för graderna, kan bättre än den person som bara fått graderna för graderingens skull.
Som sagt jag respekterar hellre en kunnig och erfaren lägre graderad än en högre graderad som inte har ett hum om vad judo är eller för den delen hur ett barn fungerar.
mina personliga kriterier (OBS enligt svenska judoförbundet får jag inte gradera (som om jag bryr mig om dem))
1 Eleven skall ha teoretiska så som praktiska kunskaper utifrån elevens egna individuella motoriska och mentala utveckling 2 Eleven skall ha uppfyllt tidskraven för varje gradering, och skall ha medverkat aktivt på träningarna i den nivå som eleven klarar av. 3 Eleven skall till högre grader än 3kyu bör känna till vad ett ledarskap är. 4 Eleven skall till högre grader än 3kyu ha erfarenheter och kunkskaper som uppfyller både praktik och tidsbegränsningar (utifrån elevens individuella motoriska och mentala nivå). 5 Om inte eleven kan visa upp enligt punkt 1 och punkt 3 där praktik ingår, skall eleven gå över till enbart tidsgradering.
5:e punkten är en punkt som är lämpad för individer med olika typer av funktionhinder.
DVS jag ser inte tävlingar som något krav till graderingar för judon, jag ser helle inte tävlingar som något tvång, majoriteten av våra utövande barn tävlar INTE......
Som du ser så kan mani nte få 6 grader på 1 år, det finns inte något utrymme för det!
|
|
|
Hmm intressant
Varför tror ni alla att tävlingsresultat är tecken på att vara bäst? tävlingar är en sak, men man kan ha enorma kunskaper utanför tävlandet också. Vad hände med de svenska eldsjälar som är duktiga i ledarskap? som kan hur ett barn fungerar oh vad den bästa BJJ och judo träningen är för barn? Eller de som bara motionstränar för att träna sig själv inte för att vara matcho mot andra.
vet flera elite utövare som bara tävlar som itne kan undervisar till ett barn på nybörjarnivå, så bra var denne på judo!
Så fort ni börjar tuppfäktas om kunkspat så hotar ni med tävlingsresultat och tävlingar hit och dit, men sitter verkligen kunskapen i tävlingen? eller i resultaten? som ni måste veta så finns det fler faktorer än kunskap som man vinner en tävling på, två av dem är domarmisstag och tur.
Men om man är en duktig ledare eller tränare så kan man visa att man är kunnig då man kan TILLÄMPA sina egna kunskaper och göra om dem så ett barn eller en vuxen förstår, detta mina vänner är KUNSKAP!
|
|
|
Hur svårt ska det vara tord?
erfarenhet kontra övervägnade kunskap, som skall vara utifrån individens egna motoriska och mentala färdigheter.
dvs om du min vän graderar en kotte på 10 år till 1kyu innom ett år så har han inte någon som helst ERFARENHET, men du kanske har drillat honom till att kunna alla kast till 1 kyu. SEDAN har vi detta att ni graderar ÖVER sportgränserna, det är som att jag skulle ha 1kyu i ju-jutsu när jag har 1kyu i judo. Du får skillja på sporterna!
det krävs inte bara ne-waza för bälterna här i sverige utan det krävs också praktisk erfarenhet att kunna utföra dessa tekniker i rätt tid. vilket itne en nybörjare på 1 års erfarenhet kan.
|
|
Registrerade sig: 2/26/2006 Meddelanden: 22
|
Hallå
Vem är det som har fått i 1 kyu på ett år???? Är det bara ett exempel eller?
mvh /Fredrik
|
|
|
DEt är lixom det hela tråden snackar om att nån här har graderat fler grader (1kyu?) på ett år
|
|
|
Känns som att den här tråden inte leder nånstans. Träna mer o snacka mindre ;/
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Instämmer med Danny Boy att den här tråden inte leder någonstans. Tag det hela till en högre nivå annars kommer tråden snart att låsas.
Som svar på Fredriks fråga så var det Lajos som någonstans mitt i den här tråden hävdade att det var flera stycken i eran klubb som just hade fått brunt bälte på bara ett år. Därav den något urspårade diskussion som har följt.
Vill även påminna om vad den här tråden handlar om, skillnaden mellan judo och BJJ, inte hur olika klubbar väljer att gradera sina medlemmar.
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 314
|
Låst*
Håll er till tråden i fortsättningen!
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 314
|
Detta får avsluta tråden, skriver åt Tord:
Hittade följande inlägg från -99 i ett diskussionsforum. Jiujitsu Fanatic (8/10/99 1:23:59 pm) Reply Re: Pdeking, It is okay to be proud of Judo...I am myself (Armbreaker from the Underground)...but discrediting a style that shares such a huge overlap with Judo, such as BJJ...not only makes BJJ look bad, but also Judo. I'm proud of both Judo, and BJJ...and pdeking...I like having faxia on here, but you my friend are way out of line by attempting to discredit Bjj, just for the sake of making Judo sound better. Judo does not, nor will ever need you to bash another art, especially one that shares many techniques with it, just to "enlighten" a few people. Faxia...although I didn't agree with you all the time on the Underground...I like what you are doing here..but tell me, am I wrong for feelng that pdeking is out of line by constantly bashing BJJ, in the name of Judo? Does it not make us (judoka) all look bad, when he acts this way? I have never read him post anything, other than BJJ bashing material. Like I said, I do both, love to do both...but it is not right to constantly bash another art, in the name of Judo, because it reflects on all of us. Är det inte dags att diskutera likheter? /Tord B)
Vill ni fortsätta diskussionen så får ni starta en ny tråd, men håll er till ämnet, detta gäller alla trådar i forumet!
|
|
|
Guest |