logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

3 Pages123>
bisittaren
#1 Postad : den 28 augusti 2006 11:20:00(UTC)
bisittaren

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-06-07(UTC)
Meddelanden: 85

Jag upplever det som att det är färre barn och ungdomar ute på tävlingar nu jämfört med bara för några år sedan. På distriktstävlingarna slår man ihop viktklasser som aldrig förr och är man extra tung eller lätt kan det vara svårt att få motståndare över huvud taget. Även på större tävlingar där det tidigare var hård konkurrens slås klasser ihop, exempelvis Södra Open. När jag ser på klubbar jag känner till är min känsla att det är färre nybörjare och färre unga som fortsätter. Stämmer det? Hur ser det ut i era distrikt och klubbar, minskar antalet utövare och tävlande?
Lajos
#2 Postad : den 30 augusti 2006 12:15:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

För att vi få fart på landets Judo verksamhet och tävlare skulle man visa förebilder till våra ungdomar. Och förebilder i Judo ligger inte i andra länders websidan på underlänkar utan på första sidan.
Se bara två exemplar.

www.hunjudo.hu

www.judoinfo.hu

Har varit i Montenegro på en 10 dagars judo seminarium där har deltagit tjej landslaget SCG. Mötte tränare från Serbien och Montenegro och fick en bild hur deras liv ser ut.
Självklart är det pengarbrist. Men tjejer från landslaget har lön som motsvarar lärarens lön i Serbien.Alla deras läger resor i landet och utlandet är betalda ,dessutom Partizan från Novi Sad där finns nästan alla tjejer från landslaget (Vojvodina i Serbien) betalar lägenhetskostnader till dem tjejer.Nästan alla tjejer studerar i högskolan samtidigt som dem tränar 2 gånger per dygn.
Det var bara en liten exempel hur andra enlight oss fattigare länder har för sina judo utövare.

Tävlingen som man har i en liten stad Temerin i Vojvodina(Serbien) kan samla 1000 tävlare från SCG och utlandet och man behöver två dagar för att genomföra tävlingen.
Enlight dem tränare som jag har pratat med på seminarium tävlar minst 70 % i klubbar. Nästan all vill tävla. I en stad Temerin exempel som har 40000 invånare har dem 3 judoklubbar varav minst en har 200 medlemmar. 60 % är tjejer i denna klubben och 80 % tävlar regelbundet på olika tävlingar. De i SCG har nästan varge vecka någon tävling för sina barn ungdomar och vuxna ,enligt dem tränare som jag har pratat med. Till om vuxna har ligatävlingar enlight modell som har man i fotboll. Barn ungdomar vill komma in i vuxen lag som tävlar i ligatävlingen. 3 klubbar möts då och på slutet när alla hade matcher mot varandra avgörs vem är best i landet enligt poeng. Några från SCG och från Ungern tävlar för pengar i tyska Bundesligan och i österikiska ligan.
Våran exempel.
Vi har inte ens 4 -6 tävlingar per år och för barn ungdomar och vuxna det är inte konstig att vi tappar medlemmar och tävlare .
Var är våra vuxna tävlare från tävlingar? Exempel från Norr Cup ,Modul.
Och vad blev foch är el ?

Man brukar säga om det är många barmorskor dör barnet.

bisittaren
#3 Postad : den 30 augusti 2006 13:08:00(UTC)
bisittaren

Håller med 100% att förbundets hemsida inte är bra och att förebilder inte exponeras. Exempelvis tycker jag att det är otroligt dåligt att det fortfarande saknas en riktig rapport från A-jun turneringen i Borås. Båda sidorna du tog med som exempel är mycket bättre. Jag tycker att det är en bra början att visa förebilder men det måste också till en riktig kraftsamling från alla ledare för att få fart på tävlandet igen. Från distriktstävlingar för barn till senior SM där deltagarantalet är litet och till stor del bestående av juniorer. Om minskat tävlande är ett problem, vem tar tag i det? Gör förbundet något? Skriver någon motioner till årsmötet?

Lajos
#4 Postad : den 30 augusti 2006 14:51:00(UTC)
Lajos

Vem skulle skriva motionen till örsmötet och vad?
Jag tycker att just nu ser vi resultatet från alla dem diskusioner i sista 5-6 år angående barnregler och hur ska judo bedrivas i Sverige och i klubbar osv.
Snart har vi inga barn på olika tävlingar så behövs inte barnregler. I framtiden ska vi sakna ungdomar och juniorer som följd . Vuxna saknar vi redan.
Om man tittar bara på en sport som liknar judo och det är bjj. Där handlar mest om tävlingar. Bygga Team tävla tävla och tävla. Ändå går det ganska bra för sporten. Klubbar bara öppnas och dem bara växer. Både antalet bjj medlemmar och tävlare .
Vi kan hitta många vuxna Judo utövare idag på dem bjj tävlingar och går vi på samma spår vidare ska vi hitta ännu flera i framtiden. Och inte bara i bjj utan i alla andra kampsporter.
Vill man att judo ska få sitt platts i Sverige där den tillhör, i framtiden skulle man göra ändringar. Vi är en liten klubb för att kunna börja med sådant jobb ,men välkommnar alla förslag motion som leder till förrbättringar inom sporten Judo.
Vill tilläga bara att har varit 4 år tävlingsansvarig och tävlingstränare och har lite erfarenhet av tävlingsattityder och allt inom tävlingar ,för och mot , av just högraderade judo utövare.
bisittaren
#5 Postad : den 1 september 2006 10:17:00(UTC)
bisittaren

Jag önskar att jag visste vad motionerna ska handla om. Men på något sätt krävs det övergripande kampanjer för att få fart på tävlandet. Kanske behövs det stöd till klubbar som anordnar tävlingar? Starta seriesystem för seniorer och juniorer? Det borde finnas massor av idéer om detta. Visst finns det de som inte tycker att tävlingar är så viktiga. Jag tycker att tävlingar är jätteviktiga. Men jag tycker också att det ska finnas plats för de som inte vill tävla.

Slutligen en uppmaning. Är det bara Lajos som har åsikter om tävlandet? Vad tycker ni andra? Är alla nöjda som det är eller för trötta för att bry sig? Har jag fel och tävlandet frodas?
Frej
#6 Postad : den 1 september 2006 11:25:00(UTC)
Frej

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Jag fick en fixidé för någon tid sedan.

Det gick ut på (i korta drag) detta:

Jag skapar ett datasystem, där man lägger in samtliga tävlande.

Förutom viktklasser osv så skapas statistik-filer, vinnare, poäng, osv... som skickas till en server.
denna server tar hand om all data och genererar och lägger in i en serie.

Denna serie skulle sedan vara webbaserad så man kan kolla var i serien, man är placerad.

Sedan skulle ju förstås alla tävlingar utlysa i förväg att man kör med "denna serie".

Efter ett tags övervägande, så kom jag fram till att tekniskt sätt skulle detta inte vara helt omöjligt.
Dock skulle det nog vara väldigt svårt att genomföra, och få alla att verkligen använda sig av det.

Finns det föresten någon "elit-serie" i Sverige för judo? Jag har aldrig hört talas om det? Och det finns ju i alla sporter så varför inte judo, det är ju just sådanna serier som gör att yngre förmågor får idoler och blir mer intresserade...

Det här vara bara en liten utsvävning på ämnet... =)

bisittaren
#7 Postad : den 1 september 2006 12:34:00(UTC)
bisittaren

Det fanns en elitserie förut. Vet inte när den las ner eller varför. Tycker att det skulle vara jättekul om det startade igen, jag är barnsligt förtjust i lagtävlingar. Dessutom tror jag att lagtävlingar är ett bra sätt att få barn, ungdomar och vuxna att tycka det är roligt att tävla. Jag känner inte till någon lagtävling för barn. För ungdom finns RM för distriktslag i Frövi och en tävling som Uppsala brukar ordna. För juniorer finns Sverige cupen (för distriktslag) och SM, för seniorer SM. Det brukar vara väldigt kul tävlingar både för publik och tävlande.

När det gäller din serieidé känns det mer som en rankinglista. Kan nog hjälpa till att stimulera om den sköts på ett bra sätt. Jag har för mig att det startade någon form av Grand Prix för seniorer (och juniorer?) förra året där placeringarna i Sörmlandsträffen, swop och någon mer tävling räknades samman. Men sedan har jag inte sett något mer om det. Så om den fortfarande finns är exponeringen/marknadsföringen kass.
Frej
#8 Postad : den 1 september 2006 14:12:00(UTC)
Frej

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Jo, det skulle ju bli mer som en rankinglista...

Hur fungerade den "förra" elitserien?
Lajos
#9 Postad : den 1 september 2006 17:05:00(UTC)
Lajos

Vi betalade in 1000 kronor före året för Grand Pri 2006 tävlingen och info var ute på förbundets hemsida . Då hade dem 40000 i pengar för att dela på mellan tävlare. Meningen var att många klubbar skulle hänga med med liten slant för att få fart på tävlingsviljan i Sverige och sedan Grand Prix och att tävlare får mera pengar för sitt jobb. Jag tror att ingen annan klubb betalade in någonting. Så har man en rätt bild framför sig angående tävlings attityd. Och info hade varit ute på SJF. hemsidan minst två månad.

gurgelblaster
#10 Postad : den 3 september 2006 00:05:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Det rä väl det du skriver också

men vi kan ju börja med att få ett förbund som är enigt, och få en organisation som är på samma ställe!

sedan kan vi tillsammans börja med att stöta bort alla rykten och tankar om paintbollkulor och barnmisshandel som har varit under senaste året, samt annat smått och gott osm våra största klubbar lycats hålla på med. Dessa saker har tagit ganska hårt på sportens nybröjare.

sedan vart var våra handikappklubbar som södra, södetälje mfl när vi hade uppvisning på handikappens dag i de lokala centrumen? Var det bara SHIF med vasastan som brydde sig om denna uppvisning? tänker ni andra bar apå tävling och regler?

vi had eiaf roligt och bra med en fin liten uppvidnin på scen :P

Judosnubben
#11 Postad : den 3 september 2006 01:23:00(UTC)
Judosnubben

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

För det första så är det svårt och få alla eniga.
I ett förbund skall det finnas olika åsikter som skall stötas och blötas.

Du nämner handikappensdag.
Det verkar vara ett evenemang som SHIF har inte svenska judoförbundet så vad är problemet?
Lajos
#12 Postad : den 3 september 2006 19:27:00(UTC)
Lajos

Jag tycker att paintbollek och av dig nämda saker hade inte påverkat nybörjarintagningen.
gurgelblaster
#13 Postad : den 3 september 2006 20:42:00(UTC)
gurgelblaster

problemet är att flera av våra klubbar hävdar att de är med och skall ha röstlängd i SHIF, men de gör inget nytta i organisationen
gurgelblaster
#14 Postad : den 3 september 2006 20:43:00(UTC)
gurgelblaster

Jo da det har den, det kna jag lova, men sedan så är ju du en väldans bit bort från sthlm också :)
Mattias R
#15 Postad : den 4 september 2006 20:04:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

gör ett kort inlägg i debatten....

Södertälje har aldrig varit en "handikappklubb". Vi har ibland samarbetat med olika organisationer och erbjudit judo för personer med handikapp. Vi har även ibland integrerat elever med vissa typer av handikapp i våran träning. Vi skulle säkert kunna göra mer vilket skulle vara bättre - men som det ser ut idag finns det inte tränare till det.

Din kritik att vi skulle ha uteblivit från någon "Handikappdag" är larvig. Vi har inget med SHIF att göra. Varvid vi inte ens visste att något sådant var på gång. Och vi tänker på mer än bara tävling och regler.

Jag tror inte dina referenser till de olyckliga händelserna förra året ska ha påverkat nybörjarintaget heller.

För övrigt gällde denna fråga minskat tävlande - inte handikappverksamhet.

Vi glömmer bort en liten detalj när vi diskuterar fenomenet "minskat tävlande" - kan det vara så att den typ av tävling vi har inte lockar längre? Vi är inte den enda idrotten som kämpar med minskat intag av nybörjare, minskat antal eldsjälar som vill jobba ideelt och ett i överlag minskat tävlande. Ungdomar söker sig idag till andra verksamheter och andra fritidsintressen. Framför allt såna som inte är så styrda av regler, tävlingar, cuper, landslag, prestation osv.

Man har alltid sagt att ca 15 % av de aktiva inom judon har ett intresse av att tävla. Så jag undrar - varför är tävlande så viktigt? Om nu 85 % inte tränar judo för att tävla.
Jag kan se fördelarna med att vi tar en medalj på OS eller liknande - bra reklam. Men vad gör vi reklam för? Jo en idrott där de flesta inte tävlar - för mig är det en paradox i sig.

Jag är defenitivt inte en tävlingsmotsåndare - jag har tävlat en hel del själv, kanske inte så framgångsrikt som jag skulle önska men ändå. Jag tror dock att judon har så mkt mer att erbjuda än bara tävling - och jag tror 85 % håller med mig.

Mattias R.

Lajos
#16 Postad : den 4 september 2006 23:57:00(UTC)
Lajos

Vi måste se lite med andra ögon saker angående tävlingar.

Hade du tänk om följande. Varför tävlar 80 % judo utövare från nästan alla klubbar i exempel fd. jugoslaviska länder eller i Ungern och bara 15 % i Sverige. Är det inte att det beror på tränarens kompetens? Varför skulle våra ungdomar tävla om dem har inte tränare som kan lära dem att vinna på tävlingar? Eller att dem har inte tillräcklig tid att träna?
Och varför tävlar så många från några klubbar som har en bra och kompetens tränarteam? För att dem tränare kan lära dem att vinna på tävlingar.
Hur ska klubbar få fram tävlare om man inte ens ha randori på träningspassena??
I många klubbar är så att om tränarens son eller dotter tävlar så tävlar klubben. Sedan avslutar tränarens anhörig tävla eller anhörig av någon som sitter i styrelsen då avslutar klubben att tävla. Det är fakta och inte statistik som man gärna anger om tävlingsprocent i Sverige.
Sedan måste vi bli ärliga att det billigaste och med minsta bekymmer för styrelsen ,för tränaren som jobbar ideellt är att ingen tävlar från klubben annars måste man visa en bättre träning sedan resa med tävlare och kosta på sig lite pengar angående tävlingsavgift osv.
Just därför har vi inga tävlare för att många vill inte jobba med tävlare utom några få klubbar som har resurser och bra tränare.Alla andra kanske sitter lugnt i båten utan att behöva bekymra sig att vakna på lördagar tidigt,resa till tävlingar kanske 60 mil coucha osv.
Det är lättare att ta en pass per vecka som man tycker att det är kul för att barnen är med sedan tar man några öl på lördagar i stället för att behöva bekymra sig runt tävlingar ,kanske bära mattor städa lokalen efter tävling osv.
Och det är med andra ideella föreningar också. Föräldrarna som jobbar ideellt som tränare har ingen tid att resa till tävlingar. Många avslutar som tränare när barnen som dem själva har avslutar att träna.
Vi ska tänka lite om situationen vad har vi här i Sverige och inte bara komma fram med statistiker som stämmer bara på pappret

Och det sista är att vi i Sverige har media tv tidningar som har tagit fram följande regler. Om det är fredag då är det fest. Då ska man öppna öl eller vinflaskan gärna bärs och ungdomarna hänger med den svenska modellen gärna.Det är lättare för många ungdomar att öppna ölflaskan på fredag en att träna på fredag kväll för att kunna tävla . Och om vi har en sådant samhälle och föräldrar som lär sina barn att på fredagar lördagar ska man festa på vilket sätt ska vi få fram tävlingsintresse i alla sporter ???

Lajos
#17 Postad : den 5 september 2006 07:37:00(UTC)
Lajos

På slutet undrar jag av vilka judo utövare tävlar bara 15 % i Sverige. Vi skulle titta lite hur många 15-16 åringar har vi i svenska klubbar för att konstatera att vi har inte så många av dem åldrar. DEm lämnar klubbar och i stället hittar andra aktiviteter utanför sporten. Dem är borta från sportklubbar. Då har man kvar alla fall i Judo folk över 30-40-50 år och småbarn och lite ungdomar. Då är det inte konstig att vi har bara 15 % av dem på tävlingar .

bisittaren
#18 Postad : den 5 september 2006 11:00:00(UTC)
bisittaren

Mattias. Jag vet att ni i Södertälje ger möjligheter både till de som vill tävla och de som inte vill tävla. Men jag måste hålla med Lajos. I många klubbar får de som är tävlingsintresserade inte möjlighet eller stöttning. Och om man ändå åker på en tävling är inte tränaren med och coachar. Då är det klart att det är få som tävlar, de som är tävlingsinriktade byter sport.

Är det då ett problem att tävlandet minskar. Ja, jag tycker det eftersom jag uppskattar judon som sport och jag tror att vi skulle få fler som håller på med judo om det fanns en bättre tävlingsverksamhet. Jag tror att det är betydligt fler än 15% som vill tävla om det finns tävlingar på rätt nivå (jag känner flera). Visst är det många sporter som tappar men det är också många sporter som ökar. Däribland många kampsporter.

Vad vill jag då? Fler tävlingar för barn, ungdomar, juniorer och vuxna. För nybörjare, motionärer och elit. Ordentligt stöd och engagemang från ledarna till de som vill tävla. Fler lagtävlingar och ett seriesystem med en elitserie och minst en lägre division. Bättre marknadsföring av tävlingar och de aktiva för att skapa större intresse.
gurgelblaster
#19 Postad : den 5 september 2006 12:09:00(UTC)
gurgelblaster

HEj matte, nej kritiken va rinte riktat till södertälje, men ni fick ta smällen ändå.....

hmm du öppnar upp en ny vinkel här som iof är gammal men inte så mycket tänkt på. den frågan att judo är mer än bara tävlingsidrott.
Skall vi bara annonsera ut tävlingar, elelr räcker det med en social och väldigt rolig sport?

gurgelblaster
#20 Postad : den 5 september 2006 12:19:00(UTC)
gurgelblaster

Hmm du verkar tro att det bara är judon som har svråt att hålla kvar 14-18 åringar? kolla på senare statestik och gå några allmäna idrotts utbildningar istället för lascau så ser du att alla idrotter droppar där. Och detta är för att tonåringarna känner att de inte klarar idrotten pga att de just där har en motorisk svacka, och sedan som en annan faktor så kommer sociallivet och drar dem till fester mm, detta är naturligt. Så det är inte bara jdn som har problme med att få och greppa tag i ungdomar i denna ålder.

Nej mer barnpsykolgi med utvecklingspsykologisk perspektiv och mer förståelse av barns uppväxt i idrotten vore nog bra i våra tränarutbildningar.
Lindasföreläsning om detta var strålande för 1 år sedan.
Användare som läser denna konversation
Guest
3 Pages123>
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.