|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 3/26/2006 Meddelanden: 1
|
Jag har sökt från Medline databas med ordet "judo" -ett par artiklar på engelsk -var finns då statistiken och artiklar om skador i judo?
Jag älskar judo.
Det som är konstigt är att kroppen blir äldre men inte märks det. Kroppen tror ännu att jag kan göra de saker och övningar jag gjorde för 20-30 år sedan. Jag måste på den kognitiva nivån komma ihåg och bromsa ner. Hur har ni upplevat detta?
Hur skall man öva randori för att undvika skador? -vad tror ni. Tar de andra på hänsyn att du är litet äldre?
mvh. jo
|
|
Registrerade sig: 3/10/2007 Meddelanden: 1
|
Hej! Jag är själv motionär och har sysslat med judo i 41 år, började när jag var 27 år 1966. var med i landslaget i början av 70 talet. Nu har jag varvat ner och tränar judo endast en gång i veckan. Mina kamrater jag har i klubben tillåter att jag inte orkar träna fullt ut som de, utan låter mig ta en andningspaus emellanåt. Dessa ungdomar uppskattar jag, de låter mig vara ung i huvudet, vilket jag tycker är viktigt. Olika småskador har jag fått under åren, men inget jag har ont av idag, däremot har jag oftast huvudvärk dagen efter jag varit i Dojon. Är det någon annan som har detsamma ? Det började i början på 80 talet. Jag har röntgat huvudet ,haft blodtrycksmätare på i ett dygn, varit på migräncenter i Göteborg, men ingen har kunnat finna varför jag får ont. Judon har varit så roligt att komma till så jag har tagit detta onda.
MVH Leif :D
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Min son hade samma problem förut och vi var hos läkare . Hans svar var att om han är spänd på träningen då har han ont i huvud efter. Det heter spänningshuvudvärk. Slapna av kanske. Du är kanske spänd utan att du märker?
|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 10/20/2006 Meddelanden: 16 Område: Upplands Väsby
|
Hej Leif! Roligt att du (min idol och ungdomstränare) fortfarande är aktiv. Men tråkigt att du får ont i huvudet av judon. Jag har en kompis som är lite yngre än du (55 år) och har fått samma problem. Han letar också efter orsaken, så jag hör av mig om han hittar något. Men jag tror inte det är spänningsvärk, som jag minns dig krävs det mer än ett träningspass för att du ska spänna dig :-). Skulle vara kul om du kunde meddela din mail aderss (min står i min profil) //Odin
|
|
|
Hur har du med vattenintag före och efter träningen?
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Förr fick jag ont i huvudet för att jag tränade för sällan!
Om det gick en vecka eller mer mellan träningstillfällena, beroende lite på hur mycket jag rörde mig på annat vis. Så fick jag alltid ont i huvudet efteråt.
|
|
|
Jag har lagt ut frågan på ungerska Judosidan och därifrån skrev och skriver jag in tipps. Den sista var en som har frågat mig om följande: har han glasögon? Kan det bli att du behöver det.
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Visserligen kan dålig syn orsaka huvudvärk men det har inget att göra med träning utan att ögonen ansträngs när dom försöker kompensera för synfelet.
Hade för övrigt en judoka i 55+ årsåldern i klubben tidigare som fick sluta för att han fick så mycket huvudvärk efter träningspassen. Kanske finns nåt mönster?
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Nu är jag kanske inne på lite djupt vatten när man diskuterar medicin, men har någon tänkt på att huvudvärken kanske uppkommer på vissa människor för att de är mer känsliga för skakningar och chocker mot hjärnan?
Min teori....
När vi faller och gör fallövningar så kommer kroppen att ta emot en chockartad smäll från energin som uppkommit från rörelsen och ner i mattan. Denna energi gör så att kroppen skakar till och alla delar ink hjärnan skakar. Även fast vi kan falla bra med våra fallövningar, så kanske vi inte har förmågan att stoppa hjärnans rörelser i kraniet. vilket kan orsaka huvudvärk av samma orsaker och sätt som det orsakar hjärnskakning.
Jag har märkt på barn att de är extra känsliga för detta då de inte har starka muskler i nacken som kan hålla huvudet stilla vid fall, även fast de inte slår i huvudet i mattan så får de ont av att de faller. Och vissa dunkar huvudet i attan pga att de inte orkar med att hålla upp huvudet.
Kan detta vara en teoretisk förklaring till ert problem? Jag har ibland också känt av huvudvärk, men det uppkommer endast av grova fall. ( som tex judosnubbens fina ura-nage)
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Man ska givetvis dricka före och efter träningen men ej på träningen. Jag har en fin artikel om överdrivet drickande någonstans i min pärm...
|
|
|
Just det. Det har ingenting med träning att göra men orsakar huvudvärk efter träningen . Tänk på vilket jobb gör ögonen hela tiden på en judo träning. Och om man ser inte riktig bra då har man kanske ont i huvud .
|
|
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 41 Område: Tyresö/Stockholm
|
Jag är 36år (men kan ibland känna mig som 55+ B) ) och jag har tränat mjuk motionsjudo i snart två år. Jag hade ofta ont i huvudet i början, men det har blivit bättre.
Jag har glasögon och brytningfel, vilket gör att jag även utan judo får ont i huvudet utan glasögon. Jag blir också lätt åksjuk i bil och buss och ibland kan det räcka med 2 kullorbyttor för att huvudet ska kännas rejält tungt redan på mattan och sedan även efteråt, men det är väldigt beroende på den allmänna dagsformen!
Tränar idag 2-3 ggr / vecka, och frågan är nu vaför jag får mindre ont i huvudet nu mot tidigare: Har jag bättre kondition, så att kroppen inte blir så trött? Har jag lärt mig att slappna av med ögonen (och titta mindre fokuserat)? Har jag vant mig att rulla runt? Är gammal simmare och gjorde kullerbyttor (voltvändningar) efter varje längd förut, men nu kan jag inte göra en enda i bassängen innan jag känner mig läskigt yr. Det kan också kännas bättre om jag dricker något sött efter träningen, på samma sätt som att juice eller stark saft är gott att dricka vid åksjuka (tycker jag). Vätskebrist är nog inte fallet, då jag dricker både före, efter och under träningen.
Frågan är intressant, ska följa den vidare diskussionen ned stort intresse!
Mot oändligheten och vidare.....
|
|
|
Guest |