|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/23/2005 Meddelanden: 58
|
En av de flitigaste skribenternas användarnamn syns som röd idag och i ett inlägg läste jag att denne är borta. Har han själv avslutat sitt konto eller har moderatorerna kastat ut honom? Ifall han har uteslutits, vill ni förklara vilka regelbrott han har dömts att vara skyldig till? :huh:
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Vi har tagit bort hans konto då han upprepade gånger, trots tillsägelser och varningar, i både trådar och PM, gjort påhopp på personer och deras åsikter.
Vi har även fått PM från andra forumdeltagare där de beskriver hur de känt sig kränkta av personens aggerande.
De regler som personen brutit mot är följande
§ 1. Har du inget konkret att tillföra tråden, var snäll skriv inte.
§ 2. Håll dig till ämnet.
§ 3. Använd ett vårdat språk.
§ 5. Personangrepp, förtal eller smutskastning av företag eller klubbar får ej förekomma. Använd konstruktiv kritik så det även framkommer vad som är bra, Judoforum.se ska fungera som bollplank. Kritik skall baseras på fakta.
§ 6. I övrigt gäller sunt förnuft, bara för att något inte står eller inte står ordagarant i regel kan det gälla/ej gälla. Annan regel kan gälla om så anges för respektive forum.
§ 7. Användare av Judoforum.se skall följa gällande författning och gällande regler, vid sitt nyttjande av Judoforum.se. De skall även följa Admin-/moderatorgruppens tillsägelser om så sker.
Vi har därför åberopat åtgärd nummer 3
<i>Vid grövre regelbrott sker en avstängning eller kontot tas bort utan förvarning.</i>
Därför har vi tagit bort denna deltagare. Dock är personen välkommen igen då denne bestämmer sig för att följa reglerna.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Tycker att det är lite trist att han är bortplockad. Visst har det blivit ett antal övertramp och personangrepp men samtidigt krävs det att någon eldar i brasan också för att det ska bränna till lite. Han skrev många inlägg så det hände lite på sidan, det tyckte jag var bra även om det ibland blev lite tokigt. Min slutsats: jag tycker nog att vi ska tåla lite verbala snytingar om det inte är värre en det som varit. Ibland möter man ju motståndare som inte riktigt kör enligt samma regelverk som man själv.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Du har rätt Bisittaren. Man får stå ut med verbala snytingar ibland. Frågan är bara om man skall tåla att bli anklagad för rökt på eller dum i huvudet? Sedan tycker jag inte att denna arena är bra utvald för att föra en personlig vandetta gentemot IK Södra oavsett vad man tycker om den klubben.
Även de som kör fulspel råkar trampa på en mina då och då.
|
|
|
Jo, det är en svår gräns.
Men vi har inte förbjudit personen att komma tillbaka. Bara reglerna efterföljs så är det inga som hällst problem.
Självklart kan det hetta till i diskussioner, men man måste även kunna välja sina ord med något större omsorg, det går att få sagt samma sak utan att kränka andra.
|
|
|
Dessvärre kan det då bli aktuellt med ett flertal varningar, då många medlemmar bryter mot paragraferna 1 och 2. Jag förespråkar för "bättre fria än fälla" i ovanbeskrivna fall, vilket gör paragraferna ganska meningslösa. Om nu Macco är välkommen tillbaka så hoppas jag att han så gör. Men inte tror väl moderatorerna att man kan förändra en människas personlighet med några dagars uteslutning från judoforum.se. Jag tycker att ni, vuxna män, får vara lite hårdare i tonen med att tillrättavisa regelbrytare. En eventuell uteslutning skall vara kännbar, dvs oåterkallerlig, men det skall då finnas mycket starka grunder till detta. :angry:
|
|
|
Paragraf 1 och 2 är ganska "lösa", det är inte skäl till uteslutning om man bryter mot dessa några gånger, vi har dock låst trådar och sagt till ett flertal forumanvändare att hålla sig till ämnet och vara relevanta, genom att skriva i tråden, inte skicka PM till var och en!
Personangrepp är inget vi kommer släppa, där gäller reglerna som finns skrivna och åtgärderna som finns beskrivna. Man skall inte vara rädd att uttrycka sina åsikter för att det kan komma något otäckt personangrepp till följd.
Jag tror att om man får sitt konto borttaget så är det kännbart nog, även om det kanske inte betyder en livstids avstängning från forumet. Och det där om att förändra en persons personlighet genom att ta bort kontot tror inte jag heller man kan men, jag hoppas att personen tänker efter innan denne postar inlägg, om nu denne väljer att komma tillbaka.
I just detta fall så har vi skickat varningar där det även framgått att, om inte förändring sker så kommer kontot att tas bort!
Hur tycker du själv att man skall göra? Du kanske har något förslag som fungerar bättre. Jag är helt öppen för förslag och idéer som kan förbättra forumet.
|
|
|
Hej Frej,
Nedanstående är inte specifikt för det aktuella fallet, vilket gör att jag bryter mot en regel genom att avvika från trådens ursprungsämne. :x
Som jag skrev ovan. Ni kanske bör bli hårdare i tonen när en viss gräns håller på att nås. När ni väl höjer rösten, skall personen som detta riktas mot veta att nu gäller det att passa sig, så man inte blir utesluten. En eventuell uteslutning skall vara kännbar, vilket innebär att bestraffningen kommer att ha en faktiskt betydelse.
En Keikoku är en Keikoku! Inte kan man väl komma tillbaka till nästa match om man blivit diskad. Ok, man kan komma till nästa tävling.
Kanske kan man klart tidsbegränsa en uteslutning till t.ex. en månad. Jag tror inte att det blir många sådana fall vilket betyder att admin inte blir nämnvärt belastad av extra-arbetet.
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
I och med att forumet tillåter att man skriver under pseudonym, IP-nummer ofta ändras för varje uppkoppling och mailkonton (att registrera sig med) delas ut gratis finns det inget sätt att genomföra en "livstids"-avstängning av en person. Det vore felaktigt att ha ett "straff" som inte i praktiken fungerar, oberoende av vilken nivå på förseelse någon gjort sig skyldig till.
Redan att göra en avstängning av en viss forumidentitet är dock ganska kännbart, många identifierar sig med sitt favoritnamn och använder det på flera olika platser.
/Anders Dovervik
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Jag är en av dem som anser att "den röde" har varit plump och förolämpande mot mig och vänner till mig. Jag anser att denna person har avvikit från ämnen ofta och sällan har tillfört ngt matnyttigt till disskusionerna. Men till "den rödes" fans så är nu denna person tillbaka som Gurgelblaster. Jag hoppas att läxan är lärd och inläggen hädanefter blir genomtänkta. Gurgelblaster har nog mkt att tillföra om inläggen blir genomtänkta och sansade.
MVH/Anders
|
|
|
[Quote:]Tero_K - 2005-12-15 9:51 PM
Hej Frej,
Nedanstående är inte specifikt för det aktuella fallet, vilket gör att jag bryter mot en regel genom att avvika från trådens ursprungsämne. :x
Som jag skrev ovan. Ni kanske bör bli hårdare i tonen när en viss gräns håller på att nås. När ni väl höjer rösten, skall personen som detta riktas mot veta att nu gäller det att passa sig, så man inte blir utesluten. En eventuell uteslutning skall vara kännbar, vilket innebär att bestraffningen kommer att ha en faktiskt betydelse.
En Keikoku är en Keikoku! Inte kan man väl komma tillbaka till nästa match om man blivit diskad. Ok, man kan komma till nästa tävling.
Kanske kan man klart tidsbegränsa en uteslutning till t.ex. en månad. Jag tror inte att det blir många sådana fall vilket betyder att admin inte blir nämnvärt belastad av extra-arbetet. Presis på detta vis har det hänt i detta fall! Vi började med antydningar om att inläggens nivå skulle höjas, efter det sa vi till att nu måste en förbättring ske, efter det så sa vi till att om inte förbätting vidtas kommer vi att utföra åtgärder, när inte detta åtlyddes, så gav vi ett ulitmatum. Skärpning eller så åker kontot. Så man kan säga att vi tog det i 4 steg. När det fjärde "steget" överträddes så vidtog vi de åtgärder vi deklarerat innan. Anledningen från början till åtgärd är att reglerna inte följdes. Följs reglerna får man komma tillbaka. Och resis som ado skriver, det namn man har i forumet har ofta en ganska stor anknytning till "verkligheten", så på det viset är det kännbart. En annan sak är ju att vi bevisar att vi vågar vidta åtgärder mot personer som bryter mot reglerna, innan detta går för långt. Denna diskussion liknar en vi hade när vi låste en tråd som spårat ur. Då skapades denna tråd http://www.judoforum.se/forums/thread-view.asp?tid=98&posts=15Men nu är det så att vi kan låsa trådar utan att något lyfter ett ögonbryn. Då detta är den andra medlemen som blir borttagen, (det var en annan som hette AUTOAIM, som blev raderar förut för han sa att han skulle "hänga" en annan deltagare.) så är det klart att det skapar lite diskussion om hur och varför. Hoppas bara att ni kan förstå varför vi gjort denna åtgärd.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
*suck* hmm om jag bryter mot vissa "lagar" här inne så gör ni ju ännu värre genom att bryta mot svea rikes lag, dvs mot PUL. Då Macco är ett riktigt smeknamn som jag tom signerar mina mail och brev med, och även kopplas perosnligen till, så har du frej också brutit på PUL för att du har nämnt mig i en tråd jag inte ens visste fanns och dessutom utan min medverkan. Så paragrafryttare som du frej bryter minst lika mycket mot dina egna lagar, och dina OPs gör exakt samma sak!
angående Banning/avstängning på internet, så kan man bara drömma. Det finns inte en sportslig chans att kunna utestänga/banna någon från internet. Som Ado sa så kan man ändra precis allt, och vips så är man här igen UTAN att ens bry sig om straffet (med det inte menat att jag inte bryr mig).
Men åter till det jag skulle skriva:
Jag har skrivit 2 vad vete mig BRA inlägg om TB06 men inte nån har brytt sig om att ens läsa eller kommentera dessa inlägg, som är ganska så viktiga för svensk judo! Den enda som har kommenterat med ett personangrepp är "Anders".
Och till de som tror att jag har en "perosnlig ventetta" ljuger sin näsa blå, då jag inte är ensam om att tycka som jag gör mot en viss klubb. det är ett par 100 som gör det exl. ett antal polisanmälningar både från barnlägret och i andra skeden. Det finns en stor anledning till varför man slutar i en klubb man trivdes i.
Sedan var det ju tydligen så att vissa vill ha mig kvar på detta forum, och ser ingen anledning till avstägning av mig. OM det går så aktivera mitt konto som det var igen!
sedan men tjena : "Vi började med antydningar om att inläggens nivå skulle höjas, efter det sa vi till att nu måste en förbättring ske, efter det så sa vi till att om inte förbätting vidtas kommer vi att utföra åtgärder, när inte detta åtlyddes, så gav vi ett ulitmatum. Skärpning eller så åker kontot."
Mer otydlig kan man inte vara som OP. Kan ställa många bra frågor på den meningen
Vilken nivår skall höjjas? hur höjjer jag nivån? Vad ska man förbättra sig i? skriva eller att stava? vad ska jag skärpa mig på? och vem är "VI" vad jag vet är det bara du frej och judosnubben ?
\\Macco
|
|
|
Gurgelblaster eller Macco. Du har inte lyssnat på uppmaningar utan trummat på och kört på i samma stil hela tiden. Din arrogans gentimot andra forumsdeltagare är högst påtaglig. Att fråga om en deltagare har rökt på och sedan ändra ditt meddelande efter jag har sagt till och fråga mig om jag inte läst fel är falskt.
Sedan så så subtilt kallar du mig för lögnare i detta inlägg. Mig veterligen så har du bara skrivit om en klubb i detta forum och det är inget som är possetivt. Hur skulle det vara om du skrev något kul och possetivt om svensk judo eller kanske nått trevligt som har hänt på hemmaklubben?
Så Gurgelblaster eller Macco spela efter spelets regler så skall vi se att detta blir trevligt och prata sakfrågor istället för hur det står till i huvudet på folk eller vilka droger de nyttjar.
Mvh Micael Öberg
|
|
|
[Quote:]Judosnubben - 2005-12-18 3:18 PM
Gurgelblaster eller Macco. Du har inte lyssnat på uppmaningar utan trummat på och kört på i samma stil hela tiden. Din arrogans gentimot andra forumsdeltagare är högst påtaglig. Att fråga om en deltagare har rökt på och sedan ändra ditt meddelande efter jag har sagt till och fråga mig om jag inte läst fel är falskt.
Sedan så så subtilt kallar du mig för lögnare i detta inlägg. Mig veterligen så har du bara skrivit om en klubb i detta forum och det är inget som är possetivt. Hur skulle det vara om du skrev något kul och possetivt om svensk judo eller kanske nått trevligt som har hänt på hemmaklubben?
Så Gurgelblaster eller Macco spela efter spelets regler så skall vi se att detta blir trevligt och prata sakfrågor istället för hur det står till i huvudet på folk eller vilka droger de nyttjar.
Mvh Micael Öberg
Kan ju vara bra att du SJÄLV läser vad som skrivs också, som OP trodde jag att du gjorde det! men tydligen inte. Så ser du att jag har väldigt mycket possitivt också, och även förbättringar! jag är realist inte surrealist! gör någon fel så gör dom det, och ändrar de inte sig så är det väl inte mitt fel? Det jag tar upp i detta forum har pågott framfår näsan på dig i c:a 20 års tid, så............. det är knappast nåt jag har hittat på! och fortfarande är det inte en "personlig vendetta" då det inte bara är jag som tycker annorlunda. Uppmaningar kan tolkas olika, du bör veta osm har träffat mig många gånger IRL att man måste säga nåt tydligt till mig, som alla en del andra. JAg tolkade dina sk "varningar" som mycket difusa och visste inte ens vad du pekade på. det är som att säga "gör inte så där!" men vad är det pelle gör? En mycket difus mening! \Macco
|
|
|
Mina varningar till dig som Macco var inte difusa. Jag har uppmanat dig flera gånger att ta det lugnt och ändra debatt taktik.
Jag hoppas att du tar denna uppmaning och vårdar ditt språk samt debatterar sakligt.
Micael Öberg
|
|
|
Hänvisar till ett tidigare inlägg där jag skrev följande om PUL och Judoforum.se [Quote:]Frej - 2005-08-21 2:26 PM
Enligt 5§ <k>Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad. Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.</k>
Du kan säkert göra en egen bedömning om Judoforum.se bryter mot PUL. Samt så kan du läsa mer här: http://www.pul.nu/Och det finns ingen punkt i PUL där det står att man ej får nämna folks namn på internet.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Macco. Som jag tidigare skrev i den här tråden tyckte jag att det var trist att du blev bortplockad. Men när du nu är tillbaka ber jag dig att undvika personangrepp och nedvärderande uttryck om den den du debatterar med. Du verkar så himla arg för det mesta och det är inte bara Frej och Judosnubben som reagerar på ditt språk. Det gör jag också och som du ser tidigare i tråden Anders, säkert är det fler. Jag välkomnar dig tillbaka för jag tycker det är bra att inte alla tycker lika och att det kommer många inlägg men tänk på hur du tilltalar andra i forumet.
|
|
|
[Quote:]Frej - 2005-12-19 12:01 AM Hänvisar till ett tidigare inlägg där jag skrev följande om PUL och Judoforum.se [Quote:]Frej - 2005-08-21 2:26 PM
Enligt 5§ <k>Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad. Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.</k>
Du kan säkert göra en egen bedömning om Judoforum.se bryter mot PUL. Samt så kan du läsa mer här: http://www.pul.nu/Och det finns ingen punkt i PUL där det står att man ej får nämna folks namn på internet. Frej läs igen "PUL inskränker yttrandefriheten på Internet Den 24 oktober fick Sverige en ny personuppgiftslag. Den kallas PUL och förbjuder att namn och andra personuppgifter offentliggörs på Internet, såvida inte berörda personer gett sitt "otvetydiga" samtycke. " Tolkar detåter som att man inte får nämna personuppgifter på nätet utan tillstånd, du får helel rinte registrera elel rlägg aupp uppgifter om etniska elel randra saker om personen. samam gäller IP som kan kopplas till ett namn, läs DIs utredning om APB
|
|
Registrerade sig: 11/21/2005 Meddelanden: 31
|
Nu skall vi se om jag förstått det rätt Macco/Gurgelblaster.. Du registrerar dig med ett användarnamn här på Judoforum som heter Macco, sen förväntar du dig att ingen skall skriva det användarnamnet någonstans och att om någon gör det så bryter det mot PUL?.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Mkt bra Sjost!
MVH/Anders
|
|
|
Guest |