Judoforum
»
Tävling
»
Kommande tävlingar
»
World Cup Borås 25-26 Mars
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-11-26(UTC) Meddelanden: 24
|
Låter ju kul men jag måste medge att det känns lite genant att behöva fråga vad det är för typ av tävling. Snokade runt lite på EJU's hemsida och fann där en hel drös med "World Cup". Nästan varannan helg ser det ut som... År det månne en "dussintävling" som anses som ett bra träningstillfälle eller är det något man måste vinna till varje pris? Vilka deltar, toppeliten eller även de strax under?
Sen såg jag något som hette "Super World Cup sen", vad kan detta vara?
Nån som har lust att upplysa mig i ämnet?
Mvh
Sixten
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-11(UTC) Meddelanden: 34
|
Förut hette de A-turneringar och super A-turneringar, men eftersom det inte sa så mycket bytte man till "World Cup".
Det är väl närmast att jämföra med tennisens ATP/WTA-turneringar, vissa är större och viktigare än andra men det är den högsta typen av tävlingar utanför mästerskapen (VM/OS/kontinentalmästerskap). Boråsturneringen kan väl i status kanske mellan tummen och pekfingret jämföras med de svenska tennisturneringarna på ATP-touren (Stockholm Open, och Swedish Open i Båstad). På ett (stort) ungefär.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-11-26(UTC) Meddelanden: 24
|
Tack, Per.
Kollade runt lite bland resultatlistor från 2005 och fann där en del intressanta iakttagelser. Svenskt deltagande lyser med sin frånvaro. Inte många tävlingar de deltog i. Antar att ekonomin spelar in eller finns det andra orsaker? Förutom att vi inte har speciellt många som kan tampas om topplaceringar...
"Super World Cup" tolkar jag som en "World Cup"-tävling fast med både män och kvinnor. Alltså inget märkvärdigare än att deltagarantalet är högre.
Drar också slutsatsen att det finns väldigt många tillfällen att få erfarenhet och rutin om man ser till antalet tävlingar (wc plus alla öppna mästerskap) samt alla training camps.
En fråga till om ni orkar, finns det judoproffs? Alltså de som har judo som yrke...
Mvh
Sixten
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-06-07(UTC) Meddelanden: 85
|
Hej Sixten. Tycker att det var en bra jämförelse Per gjorde med tennisen. Vad det gäller Super World Cup kan de jämföras med tennisens Grand Slam turneringar. Resultaten i dessa tävlingar ligger, tillsammans med mästerskapen, till grund för världsrankingen. Och Super World Cup-placeringar ger fler poäng än vanliga Wold Cup. Rankingpoängen ligger till grund för exempelvis deltagande i OS där Europa har 5 platser per viktklass. Det har deltagit svenskar/svenskor vid många World Cup, tyvärr har det inte satt några större avtryck i resultatlistorna.
Vad det gäller proffs är min kunskap begränsad men jag vet det finns ett antal som lyckas försörja sig på judo. Det finns lite prispengar i en del tävlingar, bidrag från Olympiska kommitéer, pengar från sponsorer och traditionell betalning från klubbar om man tävlar i länder som Tyskland och Spanien. Det vore roligt om någon som har djupare kunskaper om detta kan berätta mer.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Ungerska A lag utövare kallar sig judoprofsen. De är betalda ,deras tränare också. Landslags tränare har bonus i så fall någon eller några tävlare vinner EM eller VM. Sedan hur mycket pengar får de brukar inte vara helt öppet på grund av att där ingen som pratar öppet om sin lön. Sedan vinner man olympisk guld då har man ekonomisk ersättning från staten tills man dör. Pension. Och det geller i alla sporter. Sedan om andra ländernas Judo utövare vet jag ingenting. I Jugoslavien fick man betalt på 80 talet för att man tränade. Just nu vet jag inte hur är det. Några tävlar i tyska lagmästerskap tävlingar för olika klubbar.
Sedan finns i Sverige också några som försörjer sig på Judo
|
|
|
|
|
|
Judoforum
»
Tävling
»
Kommande tävlingar
»
World Cup Borås 25-26 Mars
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.