|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
Hejsan UBK och resten av Judosverige.
jag har fått en liten rapport från Bosön och jag har några frågor att ställa till UBK, FS och resten av judosverige.
Den nya klubbtränarutbildningen fick tydligen mkt kritik i helgen och av vad jag hört var den befogad. Dagens utbildningssystem lämnar mkt att önska. Förbundet lämnar det helt åt den enskilda klubben att utbilda sina yngre tränare och hjälptränare. Detta fungerar säket på många klubbar som har fler kompetenta ledare - men vad gör dom mindre klubbarna, är det distrikten som ska ordna detta? Vilka riktlinjer ska följas? Eller ska alla köra sitt eget "race" för att sedan vid 18 år och brunt bälte få lära sig hur det verkligen ska vara? Jag trodde det nya systemets mål var att likrikta det som lärs ut på klubbarna idag. Att höja nivån på alla klubbar i Sverige.
Förbundet har sagt att alla utbildningar ska vara gratis - men är dom i praktiken det? Förbundet säger att klubbarna ska använda sig utav SISU:s utbildning plattformen som någon form av första steg - men dom kostar (700kr) och är inte judospecifika. Om man ska gå en klubbtränarutbildning enligt förslaget så var det 7 helger + 4 blockutbildningar = 11 helger. Klubben får då stå för resa. logi och mat. Visst det fick man göra förut med - men inte till 11 helger. Och alla är inte nöjda med att sova i en Dojo - jag gör det inte längre - och knappast nån annan i tex FS eller nån av kommiteledamöterna. Detta gör att det kostar en hel del.
Mattias R
|
|
Registrerade sig: 4/8/2005 Meddelanden: 26
|
[Quote:]Mattias R - 2006-09-19 12:35 PM
Hejsan UBK och resten av Judosverige.
jag har fått en liten rapport från Bosön och jag har några frågor att ställa till UBK, FS och resten av judosverige.
Den nya klubbtränarutbildningen fick tydligen mkt kritik i helgen och av vad jag hört var den befogad. Dagens utbildningssystem lämnar mkt att önska. Förbundet lämnar det helt åt den enskilda klubben att utbilda sina yngre tränare och hjälptränare. Detta fungerar säket på många klubbar som har fler kompetenta ledare - men vad gör dom mindre klubbarna, är det distrikten som ska ordna detta? Vilka riktlinjer ska följas? Eller ska alla köra sitt eget "race" för att sedan vid 18 år och brunt bälte få lära sig hur det verkligen ska vara? Jag trodde det nya systemets mål var att likrikta det som lärs ut på klubbarna idag. Att höja nivån på alla klubbar i Sverige.
Förbundet har sagt att alla utbildningar ska vara gratis - men är dom i praktiken det? Förbundet säger att klubbarna ska använda sig utav SISU:s utbildning plattformen som någon form av första steg - men dom kostar (700kr) och är inte judospecifika. Om man ska gå en klubbtränarutbildning enligt förslaget så var det 7 helger + 4 blockutbildningar = 11 helger. Klubben får då stå för resa. logi och mat. Visst det fick man göra förut med - men inte till 11 helger. Och alla är inte nöjda med att sova i en Dojo - jag gör det inte längre - och knappast nån annan i tex FS eller nån av kommiteledamöterna. Detta gör att det kostar en hel del.
Mattias R
Hej Mattias, synd att du inte var på Bosön - länge sedan vi träffades. Jag fick med mig Kricka på en lunch i alla fall, så lite dos av Södertälje fick jag i alla fall. Även om jag också sällar mig till kritikerna så fanns det några saker av det du hörde som jag misstänker kan ha blivit lite förvanskat på vägen. Vi räknade till 7 dagar, inte helger. Och blockutbildningarna räknas med 2 timmar styck, så med lite effektivitet så kan man greja det på 1-1½ dagar. Kostnaden för Plattformen är lite vansklig, och genomförandet antagligen ännu vanskligare. Kostnaden för Plattformen skiljer sig från kommun till kommun, och är på en del ställen helt gratis (om man är tillräckligt ung och bor i en kommun eller verkar i ett distrikt som valt att stödja utbildning - vilket inte är alla). Här i Västernorrland kostar kursen för olycksaliga kommuner med aktiva av äldre årgångar 1200:-/person. Jag hoppas att handledare finns utbildade i landets alla hörn, men även här känner jag mig lite tveksam, men det är nog på gång. Men ja, gratis är en sanning med modifikation. :)
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Plattformen-kursen har jag också funderat lite över. Hos <A href="http://www2.sisuidrottsutbildarna.se/stockholm/t2.asp?p=137343">SISU Stockholm</A> kostar den 1500 kr per anmäld oberoende av ålder, men då ingår visst lunch... Är det någon som varit med på utbildningen som deltagare och vill berätta om vad de lärt sig? Jag skulle gärna vilja veta mer detaljerat än bara det som står på hemsidan: [Quote:]* Barn och ungdomars utveckling * Ledarskap * Barnet och ungdomen i centrum * Pedgogiken i praktiken innan jag bestämmer mig. Det känns som om jag gått en del kurser på de områdena redan, och det vore trist att betala så mycket för att sitta av en kurs som tar upp sådant jag redan vet. Apropå den andra delen av tråden: Som togs upp i <A href="http://www.judoforum.se/forums/thread-view.asp?tid=401">den föregående tråden i denna forumdel</A> så anordnas fortfarande andra utbildningar även ovanför klubbnivå. Om du vill att en kurs ska anordnas i närområdet till din klubb, hör med UBK, Ung Judo eller ditt distrikt. Någon av de instanserna bör kunna hjälpa till. /Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Jag har frågat i Bosön utbildningsansvarige om SISU -s utbildning.Jag sa till honom att vi i Västerås har snart en utbildning med SISU . Han sa att jag ska vänta med denna just nu.
|
|
|
Det var intressant. Var utbildningen just "Plattformen", och sa han varför ni borde vänta?
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
|
Jag är utbildad handledare för Plattformen (och dess föregångare 'Pedagogiskt ledarskap för barn- och ungdomsidrott') sedan 2002 eller så. Kursen har ett väldigt bra innehåll tycker jag, men om du har en mängd utbildningar på samma ämne blir nog utbildningen i mångt och mycket repetition. Den största behållningen deltagarna har haft, enligt min erfarenhet, är just nätverksbyggandet mellan olika idrotter, dess idéer och vad de gör. Att köra Plattformen inom en enda idrott gör att man tappar lite effekt, upplever jag. Och det värsta man kan göra är att bara köra kursen med deltagare från en enda klubb.
Då kursen är en studiecirkel är det inte samma mängd föreläsningar man kanske är van vid i andra utbildningar. Mycket diskussionsutrymme ges, där information kan utbytas. Avsnittet om moral och etik är väl utbyggt och innehåller en del intressanta övningar som ofta ger upphov till lika intressanta diskussioner. En tredjedel av kursen handlar om leken som pedagogiskt verktyg, och en hel del lekanalys brukar genomföras.
Kursen som helhet handlar väldigt lite om fysiologi, anatomi, träningslära eller träningsplanering osv. Det handlar däremot mycket om ledarskap gentemot barn och ungdomar, etik och moral, kommunikation (konstruktiv resp kränkande osv), gruppdynamik, barn- och ungdomars utveckling, talangbegreppet och lekens kraft och möjligheter.
Men så klart, allt detta beror handledaren och gruppen och vilken studieväg de tillsammans kommer överrens om.
|
|
|
Jättebra information!
Jag har letat efter mer konkret om innehållet i utbildningen och det här ger mig mycket hjälp. SISU Stockholm svarade inte ens på direkta frågor vilket jag tycker är lite synd.
Jag undrar lite över vad du skrev om att handledaren och gruppen kommer överens om studieväg. Är det förutbestämt att innehållet ska vara detsamma i alla distrikt, och bara metoden för att lära ut det som kan variera? Eller ändras innehållet också beroende på handledare och kursdeltagares önskemål?
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Han sa inte varför ,bara att jag ska vänta. Vi få se vad som kommer fram.
|
|
|
[Quote:]Ado - 2006-09-20 2:14 PM
Jättebra information!
Jag har letat efter mer konkret om innehållet i utbildningen och det här ger mig mycket hjälp. SISU Stockholm svarade inte ens på direkta frågor vilket jag tycker är lite synd.
Jag undrar lite över vad du skrev om att handledaren och gruppen kommer överens om studieväg. Är det förutbestämt att innehållet ska vara detsamma i alla distrikt, och bara metoden för att lära ut det som kan variera? Eller ändras innehållet också beroende på handledare och kursdeltagares önskemål?
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A> Grundtanken är att allt material och innehåll skall tas upp, men att handledare och deltagare tillsammans kan bestämma om man vill lägga en större tonvikt på en del delar. Till, i princip, alla avsnitt av kursen finns det rekommenderat fördjupningsmaterial, filmer från SISU som kan visas i anslutning till delmomenten i kursen osv. När jag leder dessa kurser visar jag inte alla filmer, och fördjupar mig inte i alla avsnitt. Ibland önskar gruppen mer diskussion omkring ett ämne, ibland märker man som ledare att gruppen behöver fördjupning, ibland så faller det sig bara naturligt. :) Det kanske blev en tydligare förklaring. Nej, jag ska inte som handledare plocka bort avsnitt ur kursen - om det inte är en specialdeal mellan kursdeltagare och SISU att till exempel bara köra lekmomenten och inte de andra delarna. I den kurs jag håller just nu (med deltagare från en karateförening, boxningsförening och luftgevärsskytteklubb) så lägger jag till exempel en del moment nästan helt på "hemläxa" och istället ge mer tid till nätverksbyggande mellan föreningarna - samt diskussion omkring etik och moral - vilket gruppen önskade mer tid för.
|
|
|
Tack, då tror jag att jag förstår hur kursen är tänkt. Bra att veta när vi planerar vilka vi ska skicka!
|
|
|
Guest |