Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Erfarenheter från september [Options]
Anders
Postad: Tuesday, October 10, 2006 2:31:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Jag kan inte längre tiga still om det som upprör och gör mig fundersam om svensk judos utveckling.
Läs och begrunda MINA erfrenheter från september månad.

MVH/Anders
Jigoro
Postad: Wednesday, October 11, 2006 5:28:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/1/2006
Meddelanden: 12
Hej Anders,
Ett mycket intressant inlägg du gör!
Inlägget hänger i högsta grad ihop med den debatt som Lars Österlund dragit igång på svenskjudo.nu, där han undrar över vart kompetenta judoprofiler som Wolfgang B, Dag S, Josef M osv tagit vägen. Där pågår just nu för övrigt en debatt om riksgraderingskommitten, med kritiska röster från några av landets största judoprofiler som Rolf K Johansson och Antoon Geels.
Dessutom skriver Tony Olsson som kommentar på mitt inlägg på annat ställe i forumet (Allmänt - Judo i Sverige) "I övrigt vill jag inte på något vis medverka i den debatt som nämns i inlägget", vilket gör att åtminstone jag får en känsla av att det finns något ruttet som man försöker dölja inom judo-Sverige. Det är jättesynd!
Vi behöver mer kompetens! Det jag efterfrågar i forumet Tekniker - Stående teknik hänger också i högsta grad ihop med det du skriver, Anders.
Vad kan vi göra? Hur blev det så här?
Anders
Postad: Friday, October 13, 2006 4:04:00 PM

Många nedladdningar men få kommentarer. De som tiger samtycker. Eller?

MVH/Anders
Lajos
Postad: Saturday, October 14, 2006 1:16:00 PM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Jag själv tycker att SJF är öppet och hjälpsamt. Kanske som en nyöppnad klubb är vi tvungna att ha kontakter med Kansli för att få råd och hjälp. Och jag kan inte klaga . Vi fick allt råd och hjälp från SJF som vi hade mycket nytta av. Om utbildningen på Bosön och själva Lascau har jag en annan bild en Anders har.
Jigoro
Postad: Sunday, October 15, 2006 3:22:00 PM

Registrerade sig: 10/1/2006
Meddelanden: 12
Tony,
Ledsen om du tycker att jag drog förhastade slutsatser av det du skrev, men eftersom du har varit med länge och har stor erfarenhet och judokunskaper ville jag höra dina synpunkter! Du kommer med många kloka tankar och det är ju precis det åtminstone jag vill höra mer av här på forumet! Så fortsätt skriv av hjärtans lust! Kommentera gärna mitt inlägg på "Stående teknik". Där kan du definitivt tillföra saker! Annars rycker jag nog ett citat av dig ur sitt sammanhang och drar fler slutsatser så att du tvingas skriva :)
/Jigoro

Anders
Postad: Sunday, October 15, 2006 6:33:00 PM

Mitt inlägg är till stor del kritisk men det är mina erfarenheter. Givetvis var jag med om positiva saker under september ta bara att jag lyckades på graderingen. Jag har mött många duktiga och trevliga instruktörs kollegor. Samt att detta med teknik tävlingar är väldigt intressant.
Det och de jag fick dåliga erfarenheter är trots allt det och de som vi ska följa.
Jag ställer mig tveksam till mkt av det jag fick erfara under september.
Vad har ni för erfarenheter? Vad säger ert förnuft? Vad säger er magkänsla?
Dela med er.
Jag är ung och kan fortfarande ändra min åsikt. Men ska jag det måste det finnas något som får mig att ändra den.
Vidare man pratar om demokratiska beslut. Än en gång tycker jag "En klubb en röst".
Ännu mer vidare. Har någon tittat igenom om det nuvarande beslutet hade varit judo sveriges beslut om det hade varit en klubb en röst?
Vill man få tyst på kritikerna kan man väl göra två röstningar på nästa årsmöte. En enligt gammalt manér och en med en klubb en röst. Har de en majortitet av klubbarna med sig så borde man våga en sådan chansning. Eller tror de att de hänger löst till vid en sådan chansning?
Jag är ser inte allt i svart och vitt inte heller i grå skala. Hela världen är full av färger.

Jag avslutar men att en än gång säga "Dela med er!"

Tillägg: Givetvis ska den gamla röstningsystemet vara det som gäller vid en sådan omröstning. Men det vore högst intressant och se om resultatet skulle bli detsamma.
Ryktesvis har jag hört att årsmötet ska vara i Stockholms trakten. Se till att så många klubbar blir representerade samt att ni skapar er en egen mening genom att aktivt söka information. Låt INGEN påverka er klubb. Det här forumet är ett ypperligt informations inhämtnings plats.

MVH/Anders
Tekyu
Postad: Monday, October 16, 2006 11:25:00 PM

Registrerade sig: 10/16/2006
Meddelanden: 21
Har nu läst anders fint skrivna reflektioner och även andras här i tråden. Jag plockade ur ett väldigt intressant stycke:

"Att såga alla tränare under arton år utan brunt bälte. Att kalla dem oansvariga och olämpliga som huvudtränare för grupper. Detta är att såga den grund som svensk judo står på. Kunnig men pompös är inte ett smickrande intryck av en man som ska leda svensk judo i en ny era."

Den här refelktionen är mycket intressant i flera aspekter. Jag håller med anders när han gör sina reflektioner och det är så här det ser ut i svensk judo. Men det är inte deta jag tycker är intressant, utan vetskapen att RF (RiksidrottsFörbundet) satsar och har satsat på ett projekt som heter unga ledare, och försöker få flera ungdomar under och över 18 år att delta som ledare och kanske tränare. Lascau:s utalande om detta har vi hört förut och det lyder faktiskt nästan som citatet ovan. Jag tycker att detta strider mot den värdegrund och det projekt RF satsar på, och resulterar i att ungdomarna som vill leda grupper inte vågar ta den chansen då alla utbildningar har de höga kraven att alla skall vara över 18 år och ha 1Dan. Men ändå vet vi att det finns många 15-17 åringar som har väldigt goda ledaregenskaper och en väldigt god pedagogik, och har bara 2-1Kyu för att de inte har satsat på sin egen träning utan på att hjälpa andra. Samtidigt har vi gubbar och yngre herrar som inte har av olika själ tagit en Dan examen, men ändå är flera av dem de mest erfarna och bästa pedagogerna vi har i sverige.

Kunksap i all ära, höga grader i all ära. Men man måste oockså kunna göra det svåra till det enkla, och det abstrakta i judon till det konkreta, dvs man måste kunna pedagogik och metodik för att undervisa i något ämne. Sedan är det helt irrelivant vilken färg man har på bältet eller vilken ålder man är. Och lascaus teorier håller inte för den svenska värdegrunden.

MVH
Tekyu

Lajos
Postad: Tuesday, October 17, 2006 9:57:00 AM

Lascau sa inte det på samma sätt som Anders beskriver. Att utbilda unga ledare skiljer sig att ge unga ledare huvudansvar. Jag har en ärfarenhet att äldre tränare ger grupper till ungdomar för att dem själva slipper jobba och ha ansvar. Vi måste bli realistiska. Ungdomar jobbar sig ihjäl tills tränare svartbältare tittar på tv hemma. Jag har sätt ungdomar i 13 år leda grupper utan att en enda vuxen har varit på träningspassen i flera år. I flera klubbar. Sedan dem 13-15 åriga ungdomar som är tränare åfta tränar inte själva och blir dåliga i Judo. Med tiden har dem inte respekt från just denna gruppen som dem själva har tränat upp. Sedan det är fråga hur stort pedagogi kan ha en 13-15 årig.
För att höja kvalitet på judo måste vi höja kvalitet på tränare. DEt vill säkert Lascau. MEn självklart vill inte dem tränare som ger ungdomar ansvar tills dem själva tillbringar tiden hemma i stället för att vara själva tränare i klubben.
Lascau har ingenting emot att en mindre graderad ska bli hjälptränare ,men det ser ut bättre att för klubbens grupper är en ansvarig en tränare som har svart bälte. SEdan det är så att barnen blir myndiga och ansvariga vid 18 år . Är det inte så? Varför skulle en 13-15 årig barn bera huvudansvar som tränare ledare för en barngrupp av 10-20 barn? Skulle ni ge era barn att tränas upp av en 13-15 årige gul eller grönbältens barntränaren? Skoja inte.
Tekyu
Postad: Tuesday, October 17, 2006 10:20:00 AM

Nu ändrade du rejält på förutsättningarna. Vem sätter en 13 åring som huvudtränare? det jag pratar om är att han totalt avisar alla tränare som har mindre än 1Dan, han sa förut också att 1Kyu kankse skulle gå men det är heller inte bra. JAg anser att man kan vara ledare eller tränare i vilken ålder som helst, men jag har inte sagt något om huvudtränare för det krävs mer än att vara 15 år gammal i ålder alltså, inte i färgen på bältet (som vissa fortfarande troro att kunskapen sitter i). JAg tar gärna upp ett barn som min hjälptränare vilken träning som helst, det kan var en nybörjare, det kan vara en anvancerad, barnet kna vara 5 år, eller 13 år och låter den personen få leda gruppen på uppvärmning eller liknande. Och varför gör jag detta? JO av samam orsak varför det står ledarskap på idrott och hälsa i grundskolan, att barn ska få känna att de kan, att de kan göra det som barnen kanske vill och längtar efter, att barnet får öva upp sin ledarskapsförmåga.

Sedan säger du att en 13-15 ring inte har nån pedagogik..... Rena smörjan, jag har en 15 årig hjälptränare som kan mer pedagogik än de flesta lärare i skolan, ja faktiskt! han gör det svåra till lätt för barnen! Jag själv lärde mig specialpedagogik vid den tiden. Pedagogik sitter inte som kunskaper, den sitter i erfarenhet och tillämpningar på det man har lärt sig.

Varför site rjag och dikterar detta för er då ni ser ut att alla vara lärarutbildade
Lajos
Postad: Tuesday, October 17, 2006 10:41:00 AM

Jag har två barn i 13 års ålder ibland som hjälptränare men skulle alldrig ge till dem huvudansvar. Lascau menade så . Allt under 18 år som huvudtränare med huvudansvar ska inte förekomma. Man skulle inte misstålka honom.
Jag tycker att med tiden vänjer man sig här också att en tränare ska ha svart bälte i Sverige. Jag är van i utlandet när jag går till en ungersk fd. Jugoslavisk judoklubb så möter jag alltid svartbältare som huvudtränare. Det ger en bra bild av hela judo verksamheten i klubben och i landet (för mig).
Risken finns att vi får fram en snabbgradering av svartbältare i framtiden.Svart bälte per 4 år bara för att man blir tränare men man kan hoppas att dem flesta klubbar är seriösa.
På slutet tycker jag att motsätta sidan ska inte misstålka Lascau för att på så sätt få fram av osaningen sanningen.
F.D. svaret var inte direkt till dig utan allment svar på dem flesta inlägg.

Anders
Postad: Tuesday, October 17, 2006 4:41:00 PM

Hade jag haft egna barn så skulle jag utan problem kunna lämna över dem till en ung och icke svart bältad tränare. Vi har en 17 årig tjej på klubben med 2k som är mycket kompetent att sköta en egen grupp och har gjort det i snart två terminer.
Bilden av dan graderade tränare som lämpar av grupper på lägre graderade för sin egen slöhets skull tror jag är en ovanlig företeelse. Vidare så har de flesta föräldrar noll koll när de kommer till en dojo. De har inte en susning om hur mycket sämre en 2k eller 1k är. De flesta kanske vet att svart är bra.
Jag anser att har en klubb låtit en ung och 1k eller 2k tränare ut på mattan så finns det en bra anledning till det.
Min åsikt att dra alla ungdomar över en kam är rent skitsnack.

MVH/Anders
Tekyu
Postad: Tuesday, October 17, 2006 5:09:00 PM

Men åter igen! den som misstolkar L är väl du lajos, han har utryckt sig flera gånger att alla under 1 Dan lämpar sig inte som tränare punkt slut!

Sedan skulle jag nog inte heller sätta en under 18 som huvudtränare men det är inte för att personen är dålig utan för att personen inte är en juridisk person, och har då ingen ansvarsskyldighet, dessutom så tror jag inte heller att försäkringarna gäller för ansvariga tränare under 18 år.
Sedna lajos är vi i sverige, inte i jugoslavien eller makedonien, vi har andra hårdare regler för hur man ska ta ansvar för barn i undervisningar. Helst skulle jag se att alla som tränar barn har MINST barnskötarkompetens eller liknande, för vissa tränare vet inte ens vad fram och bak är på ett barn.

Lajos
Postad: Tuesday, October 17, 2006 10:19:00 PM

Det har du rätt.
Bilden av dan graderade tränare som lämpar av grupper på lägre graderade för sin egen slöhets skull tror jag är en ovanlig företeelse. Men sådana finns.
Att ni har en 17 årig som är ledare för en grupp är kanske inte ovanlig i Sverige.Som jag sagt jag har sätt 13 åringar som hade ansvar för barngruppen utan att en enda vuxen var med.
Men. Bryter någon barn arm eller skadar si på en träningspass då kan ni få många frågor från myndiheterna och från föräldrar . Det kan du bli säkert.
Lajos
Postad: Tuesday, October 17, 2006 10:27:00 PM

Sverige har inte hårdare regler.Det är en myt. I dem länderna är majoriteten av tränare högskoleutbildad. I fd. Jugoslaviska länder var i dåtiden Judoklubbar under kontroll av poliser militärer och staten. Majoriteten av Judotränare var poliser och militerer som har avslutat idrottshögskola.
Hårdare kontroll behövs inte.Tror du att dem ländernas föräldrar älskar mindre sina barn en svenskar gör?
DEt är kanske jag som misstolkar Lascau men jag holler med honom innerst inne att en tränare ska vara svartbältare.
Denna brunbältaren ska träna i stället ta en examen och sedan ta tränarrollen.
Att det är inte så lätt att genomföra i Sverige är en annan sak på grund av att majoriteten av jobbet gör man ideellt osv.
Mattias R
Postad: Wednesday, October 18, 2006 7:42:00 AM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Jag har varit tränare sen -87 Lajos, och hittintills har ingen myndighet ringt mig eller någon jag känner när någon skadat sig på en träning. Vilket förekommer oavsett hur duktig du är som tränare eller hur svart ditt bälte än är.
På vår klubb finns det flera som är under 18 år som är tränare - men det finns alltid en vuxen med i lokalen som har det yttersta ansvaret och det av juridiska skäl. Tyvärr har inte många klubbar den lyxen.
Du tillstår själv i ett annat inlägg att det kommer bli svårt att bara ha svartbältestränare över 18 år i Sverige och det finns en anledning till detta. I Sverige jobbar vi idellt - i många andra europeiska länder får en tränare betalt. Då kan man ställa andra krav, som t ex högskolepoäng. Där kan man leva som judotränare - det är det väldigt få som kan göra i Sverige. Alltså finns det inget intresse att ägna högskolestudier åt något som inte genererar något tillbaka.
Jag tror att din och Lascuas inställning till idrott skiljer sig fundamentalt från många i Sverige. För oss är det en social företeelse, vi tränar för motion och socialt umgänge. Då ställs det inte lika höga krav på tränarna. För er verkar tävling och resultat var det enda som räknas och då förstår jag att behovet av väldigt duktiga tränare ökar. Och det är där krocken mellan våra åsikter sker.
Vi har många duktiga ungdomar som vill bli tränare - varför inte hjälpa dom på vägen med utbildning och stöd istället för att nervärdera dom och därmed kanske missa många duktiga framtida instruktörer.

Mattias R
Lajos
Postad: Wednesday, October 18, 2006 8:14:00 AM

Hej Mathias.

I alla länder är Judo sociallt umgänge inklusive länder som jag anger och varifrån Lascau kommer. Att i dem länderna tävlar man mera det är på grund av att själva tränare har tävlingsbakrund och en ganska hög kompetens ,dessutom är några betalda. Men ingen som tvingar någon att tävla. Vill man tävla så vill man tävla.Kommer man till klubben bara på grund av en bra träning så är man vällkommen.
Men en sak är fakta.Tränaren måste ha en hög kompetens eftersom det är klubben och själva föräldrar som ställer krav.
Sedan angående tävlingar. Utan tävling finns inte judo kvar. Inte på så sätt som den är idag.

Förmådligen gör man något fel i Svrige tills man saknar folk mellan 15-16-25 år i dem flesta klubbar.
Till en viss tid kan man ge dem kullerbyte jula osv men sedan behöver ungdomar mycket mera en att komma till judo hallen och umgås sociellt. Men dem försvinner och det kan bli på grund av låg kompetens av tränaren ,eller att vi har ingenting att bjuda.
Jag har tjejer som tränar judo men spelar innebandy match varje vecka. Sporter utanför judo bjuder ungdomar mycket mera i Sverige. Sociellt umgenge är större en i Judo förmådligen tills ungdomar söker sig dit.
JUst nu har jag möjlighet att prata med ungdomar eftersom år 2006-2007 tränar jag upp ca. 1500 elever i judo. Har en bra bild vad gör dem vilka sporter tränar och varför?
Tyvärr anser jag att dem alla sporter har att bjuda mycket mera en att dem skulle komma i stället till judo. Vi har så dåligt program om man tittar bara i länet. Med annat ord vi har ingenting att bjuda dem.
Jag tycker fortfarande att Lascau har rätt.En tränare ska bli svartbältare. Vi kan inte förvänta oss någon respekt för en tränare i Sverige om en gulbältare gör samma jobb som han gör.
Om en 17 årig grön bältare(ex) tar en barngrupp .PÅ vilket sätt ska förvänta sig en svartbältare i samma klubb att ha respekt från föräldrar barn ungdomar om en grönbältare visar sig kunna leda barngrupp.Jag är fortfarande skeptisk och det var jag alltid angående sådant lösning.
För mig ska en tränare vara mästare. Och på så sätt holler jag med med Lascau.Det är inte tävlingar som geller det är att vi ska ha en högre kompetent tränar team i Sverige.(tror jag)
Lajos
Postad: Wednesday, October 18, 2006 8:28:00 AM

Apropo sociellt umgäng.
Vi har här i själva objekten en musiksektion. Det är flera hundra punkare och andra musik inriktningar som umgås med varandra varje vecka. Det är ungdomar överallt. Sociellt umgänge .
Så jag tror att i judoklubbar skulle det vara en bra judo , bra judo verksamhet bra program, tävlingar ,team känsla som sedan lockar till sociellt umgänge. Annars om vi gör tvärtom och satsar i sociellt umgenge i stället för en bra judo , då kan dem lika bra vara med punkare. Där har dem jätte bra sociellt umgänge. Och dem är flera hundra ,särkilt på helgerna.
Tekyu
Postad: Wednesday, October 18, 2006 1:06:00 PM

Lajos:

Jo det skiljer sig bland olika länder hur man ser på barnuppfostran och barndiciplin. Olika kulturer har sitt sätt att se på barnen. vi i sverige har hårda lagar som gör så att vi inte kan drilla ungarna som tex china gör med sina pingiselever.
JAg skulle med glädje sätta en gulbältad för att ta ett träningspass, jag ser inte det som något hinder att han kanske inte kan alla tekniker jag kan, men han har chansen att visa och pröva sina ledarskapförmågor, vilket ger barnet stort sjävförtroende på rätt sätt.

Att ungdomar försvinner har vi redan gått igenom och har svar på. Om du sätter ihop Motorikkurvan (det diagrammet som visar motorikutveckling i ålder) och idrottskurvan (den kurvan som visar deltagandet i åldrar) så ser du att båda kurvorna minskar vid 14-19 år. Ungdomarna tappar sin motorik och helt plötsligt så kan de inte de kasten som de kunde förut, och då blir det inte roligt att träna mer. Istället lockar det sociala umgänget vid den åldern och man börjar syssla med annat än sin sport. Det har INGET med hur bra tränare du är, men du kan om du är nära en elev peppa den eleven till att fortsätta iaf.

Har ett exempel på detta från verkligheten:
Min mor har varit fotbollstränare för länge sedan. Hon hade en elev som var hur duktig som helst, han var lagets bästa spelare, men en tid förvanlades hans teknik och bollkänsla så mycket att han inte kunde få kontrollen över bollen något mer, han klev från att vara lagets bästa målgörare till lagets sämsta spelare, bara på en period av 3 månader, han fick inte tillbaka sin kontroll förens efter 2-3 år.

Där har du svaret till varför vi tappar idrottare i ALLA idrotter, i samband med att vi ej tvingar nåon att vara på mattan som vissa länder kanske gör.

Trodde att alla lärare och ni "så höga" tränare kunde detta!
dsi
Postad: Wednesday, October 18, 2006 1:42:00 PM

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
Tack Tekyu, nu slapp jag skriva samma sak. Det här var någonting jag kände till redan som 18 åring, på grund av att jag gått ledarutbildningar inom judo och andra idrotter. Det var inte alls svårt att förstå varför jag själv tog några års paus från judo. "Resten av livet" lät mer intressant än 6-7 träningar per vecka, och läger eller tävling i princip varannan helg.

Jag tror inte att jag klassar min dåvarande tränare som undermålig heller - i mitt specifika fall var det mer eller mindre oundvikligt, precis som det är ett naturligt beslut hos många andra i samma ålder.

Därmed inte sagt att vi skall ge upp när det gäller att behålla äldre tonåringar, vi har bara ett väldigt besvärligt slag att utkämpa. Vi slåss mot både samhälle, media och biologi.

För övrigt tar jag vilken dag som helst en mudansha som tränare, om denne har bra hand med barn, än en OS-guld medaljör som knappt klarar av att instruera vuxna elitspelare. (Någon sådan har man haft nöjet att träna för. Judon är bra, men instruktionen undermålig). Prestation är inte att jämställa med pedagogik.

Men för bövelen, det är väl knappast en åsikt jag är ensam om, eller som är ny under solen.
Lajos
Postad: Wednesday, October 18, 2006 2:19:00 PM

Allt som du här beskriver kan bli rätt men det kan inte bli ursäkt och förklaring för de flesta Svenska judoklubbar varför man tappar ungdomar. Åfta får man en sådant förklaring av tränare. Men sanningen kan åfta vara helt annat. Och det kan vara så att många tränare har kunskap med barn ,och gör dem mindre eller mera ett bra jobb ,men saknar kunskap för att dem barnen ska fortsätta som ungdomar och som vuxna att träna judo. Jag har börjat träna judo som 14 åring. Och det var inte fråga om kroppen utan att jag hitta en klubb med jätte bra utbildade tränateam där man visste vad man vill. Man hade kunskap att ta hand om ungomar och ge en relevant träning som vi ungdomar hade behov.
Att dem lyckades med modellen visar sig att klubben har idag varje dag träning där minst 20 vuxna hårdtränar (motionstränar). Dem alla vuxna har börjat som barn hos Dinamo.
Angående kinesiska pingisbarn? Dem barn lever inte på socialen och staten tillsammans med föräldrar satsar mycket pengar i dem. Ingen som tvingar dem att träna.Vill inte några träna det finns 10000 andra som vill. Samma sak exempel i Ukraina hörde jag. Judo utövare som hårdtränar och tävlar har en bättre liv en dem andra folk. Ingen som tvingar dem att träna.Vill inte satsa Nikolaj kommer flera tusen Nikolaj fram som vill.
Det är inte socialbidrag varje månad i Kina så att man kan leva utan att göra någonting ,utan vill man gå fram exempel i sporten då är det träning som geller. Och vi få se hur många medaljer tar kineser i alla sporter på följande olympiaden inklusive Judo.
Sedan är det också som jag har beskrivit. Man måste visa ungdomar mål. Exempel bara ungerska ungdomar som tränar Judo. Genom olika program (Herakles ,Sjärnprogram osv) har dem möjlighet att ytväckla sig inom exempelvis i Judo.
Några av ungerska tjejlandslaget är just nu i Kuba och tränar 3 veckor med Kubanska landslaget. Killarna ska träna 3 veckor i Brazilien. Många tävlar i Bundesliga.Staten satsar i talanger.Finns olika talangprogram osv.
Vi har ingenting här inom Judo eller inte så mycket och det är just därför kanske är ungdomar borta från Judo.Dem ser inte framtid i sporten.
Dem har bara en alternativ.Att vara tränare ideellt.
Frågan är.Ska vi följa hur är ute i världen eller ska vi hålla på med källarjudon som man hör ibland . Jag tycker att vi skulle börja följa lite vad som pågor utanför svenska gränser och ta hit allt som är bra och inte försöka importera någonting som vi kunde inte lyckas med .
Ber om ursäkt om svaret som skulle uppfattas som allmänt svar för alla var hårdskriven men det var inte meningen.

Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)