logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages<12
Lajos
#21 Postad : den 18 oktober 2006 15:37:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Före året var jag i Budapest där i Honved Judohall hade ungerska landslaget sommarträning på tisdag och torsdag både på förrmiddag och eftermiddag. Tränare från hela landet hade kommit med sina adapter med bussar för att ge landslaget så många sparring partner som möjligt.
Jag var faktiskt imponerad. Så kan det fungera bra.
Sedan har jag varit i Montenegro på en sesongstart JUdo läger. 10 dagar på havet med ca 150 judo utövare två träningspass per dygn. Gruppen innan vi kom var barngrupp också 10 dagar. Det var bara en av dem många seriestart aktiviteten som landets judoka har. Det är överallt i landet någon 10 dagars judo sesongstart läger. Både på vinter och på sommaren. Både på havet och på fjällen.
På så sätt har man kvar också ungdomar. Ger någonting som andra sporten ger. Ger vi bara träning i en enda hall och ingenting annat för ungdomar då är dem kvar 2 år och sedan är majoriteten borta. Och vi ger inte så mycket mera för dem.
dsi
#22 Postad : den 18 oktober 2006 15:53:00(UTC)
dsi

Registrerade sig: 2005-04-08(UTC)
Meddelanden: 26

Äpplen och päron.

Hittills har jag sett jämförelser med öststater som under modern tid främst varit under kommunistiskt eller diktatoriskt styre. Kan vi plocka fram nationer med en bakgrund som liknar vår, för förutsättningar och modern historia för öststater känns lite problematiska att jämföra med. Rätta mig om jag har fel, men skälet till att 1000 Nikolaj stod på kö för att träna, är för att det var en väg till ett bättre liv, med bättre förmåner, möjligheter att lämna landet osv.

Visst, idag har muren fallit och det kommunistiska styret är inte längre rådande, det innebär inte att de krafter och den kultur som finns inom landen hastigt förändras.

I Sverige är idrott en folkrörelse, i väldigt liten mån styrd av ekonomiska eller samhällspolitiska krafter. En folkrörelse till stor del baserad på ideellt arbete. SISU nämner i en av deras mängd av filmer att det finns omkring 500.000 idrottsledare i Sverige. Att idrotten inte är kommersiell eller ett politiskt argument, tror jag är ett skäl till att 1000 Sven inte köar för att få träna hårt och slå sig in i landslaget. Vi har plats för 1000 Sven redan nu, varför köar de inte? Det är ett helt annat fundament.

Är det för att vi har undermåliga tränare i Sverige? Antagligen inte. Idrott i Sverige gör man för att man vill, och de sociala effekterna av att vara en väldigt duktig utövare, oavsett idrott i tonåren ges inte särskilt stort utrymme, socialt eller ekonomiskt.

Jag upplever att hela den här diskussionen har fastnat på en väldigt ytlig nivå, och inte till särskilt stor grad berör underliggande faktorer som kultur, samhälle eller nationella normer.

Det är skälet till att jag tycker det är tämligen ointressant att djuplodat försöka kopiera/härma en modell som grundar sig på andra faktorer än de vi har i Sverige. Vi måste diskutera utifrån våra förutsättningar och hitta en modell som passar den ökända svenska modellen - och ändå inte ta hänsyn till Jantelagen.
Lajos
#23 Postad : den 18 oktober 2006 16:44:00(UTC)
Lajos

Enkell svar.
Vill inte Foppa pengar kommer fram tusen andra Foppor i stället för . Vill inte Zlatan spela i landslaget kommer flera andra vilja. Vill inte Zlatan ha några milioner i veckopengar då kommer 1000 andra försöka ta kakan.
Och då är det inte komunistisk exempel.
Varför skulle vara det fel om en Judo utövare kan ha bättre tack vare Judo i Ukraina eller i Kina. Varför kommer man fram med en exempel som komunistisk om vi har samma sak och exempel här hemma.
En 18 årig kille hade varit med sin klass hos mig på Judo. Han tränar 10 gånger Hockey per vecka och har varje lördag match. Han är inte i Kina eller i Ukraina. Han är här i Västerås.
Lajos
#24 Postad : den 18 oktober 2006 17:06:00(UTC)
Lajos

Efter alla diskusioner och nyöppnade trådar anser jag att det är maktkam som bedrivs på Judoforum.se. Jag har ibland svårigheter med språket som kan misstålkas och på grund av detta ska jag avsluta här med diskusioner. Och på grund av att allt är här en maktkamp . Tillbaka till gamla modellen eller följa den nya SJF ?
Att det är så märker man efter Tony Olsons svar till Jugoro .Plöttslig har kommit ut Svaret på svenskjudo.nu under "svaret till skyldiga" där Tonys namn finns underskriven på ett brev.
Tonys svar till Jigoro här på JUdoforumet var inte enligt smak för några personer då har man reagerat på så sätt att (tycker jag) satte ut hans brev på den andra inoficiella skvalrer förbunds sidan svenskjudo.nu. Nana Tony tänkte skribenter. Vi har dig i handen .(uppfattar jag)
Allt som allt jag ska ägna mig dem nästan 2000 judo utövare som jag har i framtiden plikt att undervisa i judo och för alla er som är mer involverade i gamla och nya skvalrar bara önska lycka till.
Hoppas ni kan få bättre på svensk judo.

Tillbaka till gamla spåret eller till nya utmaningar?

Det ska vi se på nästa årsmöten med vilka duktiga förslag kommer man fram.

dsi
#25 Postad : den 19 oktober 2006 11:32:00(UTC)
dsi

Registrerade sig: 2005-04-08(UTC)
Meddelanden: 26

Quote:
Lajos - 2006-10-18 3:44 PM

Enkell svar.
Vill inte Foppa pengar kommer fram tusen andra Foppor i stället för . Vill inte Zlatan spela i landslaget kommer flera andra vilja. Vill inte Zlatan ha några milioner i veckopengar då kommer 1000 andra försöka ta kakan.
Och då är det inte komunistisk exempel.
Varför skulle vara det fel om en Judo utövare kan ha bättre tack vare Judo i Ukraina eller i Kina. Varför kommer man fram med en exempel som komunistisk om vi har samma sak och exempel här hemma.
En 18 årig kille hade varit med sin klass hos mig på Judo. Han tränar 10 gånger Hockey per vecka och har varje lördag match. Han är inte i Kina eller i Ukraina. Han är här i Västerås.

Om han slutar träna, är det då 1000 som står i kö för att få träna 10 ggr per vecka? Jag tror att de 1000 redan skulle göra det, eller ha gjort det om de hade velat och sett en vinning med det. Det är min poäng.

Edited by user den 19 oktober 2006 11:34:00(UTC)  | Reason: Not specified

Frej
#26 Postad : den 19 oktober 2006 11:45:00(UTC)
Frej

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Ska vi försöka ta oss tillbaka till ursprungsinlägget.

Tack!
Anders
#27 Postad : den 19 oktober 2006 18:54:00(UTC)
Anders

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Detta är svenskt. Diskutera något annat än det som är viktigt. Gör man det så hoppas man att det viktiga ska glömas bort.

MEN: Var är svensk judo på väg? Gillar ni den riktning/utveckling/nedgång judo har tagit?

Jag gör det inte och jag vill veta om någon tycker likadant eller inte. Tycker ni inte som mig förklara och försök övertyga mig att vi är på rätt spår.
MVH/Anders
Lajos
#28 Postad : den 2 november 2006 16:18:00(UTC)
Lajos

Jag kan inte svara på frågor var är svensk judo på väg just nu? Men jag ser var är på väg världsjudo just nu. Följer olika sidor där jag får olika info om händelsena.
Sedan ser jag bland annat var är sportena som direkt konkurerar judo på väg. Det är bra att dem finns för att det är just dem som ger Judon bränsle.
Frågan är följande: vill Sverige vara med eller utanför ? Om jag tittar på andra länders judo aktiviteter ser jag att dem flesta vill vara med. Och jag har en känsla att SJF önskar att vi ska vara med där hela världens judo sträver och inte (envis) utanför.

Edited by user den 2 november 2006 23:08:00(UTC)  | Reason: Not specified

Anders
#29 Postad : den 6 november 2006 14:17:00(UTC)
Anders

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Men innan SJF stävar framåt borde man kanske ha flertalet av de svenska klubbarna med sig. Då inte bara de klubbar som har goda shiai judokas eller som kan stoltsera med internationella domare.

Uppskattas SJF´s strävan mot en internatinalisering? Jag tycker att det är bra att vi får internationalisering av judon i Sverige för då kan vi berika den svenska judon. Men det kan inte ske på att nationaliseringen blir lidande. Ett enat judo Sverige borde internationaliseras inte en liten del.

Många tankar som SJF har är bra men hur de är tänkta att genomföras är dålig genomtänkta i många fall. Utbildningsystemet är bara en liten del.
MVH/Anders
Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages<12
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.