Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Motivering av Judo talanger? [Options]
Lajos
Postad: Thursday, November 23, 2006 8:38:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Finns det någon stipendyum, fond eller program i Sverige där unga talanger inom sporten exempel judo sponsras för sitt jobb och hjälps för att kunna gå till tävlingar träningsläger osv? Exempel i några länder bland annat Ungern fins program som Herakles eller stjärna fond där unga talanger inom sporten bland annat judo sponsras för att kunna gå på olika träningsläger och tävlingar. Läser att några ungerska tjejer reser till Moskva 23 tävling tack vare stjärna program . Dem tjejer har rest till Kuba och
har varit 3 veckor och har tränat med kubanska landslaget tack vare stjärna program som finns i Ungern. Jag undrar följande: har svenska judo tjejer samma möjlighet?. Ungern är relativ fattig land jamfört med Sverige om man ser så .
Har vi sådant program i Sverige? Hur och på vilket sätt sponsrar Sverige sina talanger inom Judo? Dem sponsringar och program i andra länder är utanför judoförbundets sponsring bara att vi alla ska förstå att jag ifrågesätter inte SJF jobb och sponsring. I fotboll vet vi att dem har lättare i Sverige. Vad har judo för möjlighet och dem killar och tjejer som tränar varje dag och väljer dojon på fredagar och lördagar i stället för att festa med sina kompisar.

Judosnubben
Postad: Thursday, November 23, 2006 10:13:00 AM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Prova med handslaget.

De Jobbar mot minoritet grupper.
Kolla upp även studieförbund då ni ev kanske kan ha en studiecirkel tex. ledarskap, mental förberedelse osv osv.
Tekyu
Postad: Thursday, November 23, 2006 11:47:00 AM

Registrerade sig: 10/16/2006
Meddelanden: 21
Hmm varför skall allt hänga på ekonomi när det gäller "eliten" men så är ju svensk judo. Kan inte klubbarna själva stödja sina egna talanger?

En idrott skall vara rolig inte någonting man ska tjäna pengar på!
Lajos
Postad: Thursday, November 23, 2006 1:23:00 PM

Sponsrar och stödjer handslaget svenska judo landslaget? Och dem som är talanger och kan komma in i landslag? Finns ekonomisk stöd för dem som var europeiska mästare tränar för att kunna placera sig in till EM,VM eller OM?? Eller betalar svenska elit tävlare allt själva? För att här handlar om folk som tränar 10 gånger per vecka och är ungdomarnas framtida förebild inom judo. Det inneber också självklart dem som tävlar i Kata tävlingar.
Judosnubben
Postad: Thursday, November 23, 2006 2:52:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Lajos nu blandar du äpplen med päron.
Du frågade specifikt om talanger och jag svarade vart man kunde vända sig.
Om det är sponsorer du talar om så är det landslagsledningen som tar i dessa bitar när handlar om att representera landet.
Annars är det upp till den enskilde judokan att ordna sponsorer.
Lajos
Postad: Thursday, November 23, 2006 4:40:00 PM

Kanske både äpple och päron. Åfta är dem talanger redan i landslaget eller på väg dit och därför har jag kanske blandat ihopp med jamförelse.
Men tack för svaret.
bisittaren
Postad: Friday, November 24, 2006 11:08:00 AM

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
Bifogar en länk till SOK som beskriver hur de stöttar judon. Intressant läsning även om man inte är inriktad på tävling, tycker jag.

http://www.sok.se/peking2008/soksstodidrottforidrott/judo.4.495f40b910e9aa1aaf080002138.html
Tekyu
Postad: Monday, November 27, 2006 2:29:00 PM

Som sagt när folket börjar inrikta sig på bredden av judon så tror jag att fler talangar kommer upp, just nu så är SJF + lajos hela tiden inriktade på eliten, de är bara eliten som det gäller, det är bara det internationella sammarbetet och tävlingarna där som gäller, allt annat kna man strunta i. Och såklart får man då inga talanger till landslagen för de får inte stöd ifrån judosverige när de enbart vill träna judo på breddnivå för att dekanske inte känner för att de är mogna tillräckligt för att tävla ÄNNU.

Vi har inga nationella förbundsträningar till bredden, vi har dem endast till dem som vill tävla på elitnivå, elelr för dem som vill tävla annars, men inget för de som INTE vill tävla, som använder judon som en sport för att leka och utvecklas genom att ha kul. Det är HÄR som de nya talangerna är, inte hos dem som har föräldrar som pressar fram sina ungar för att så tidigt som möjlig tävla och de får inte förlora. Och dessa föräldrar använder ett behavioristskt sätt att få ens unge att prestera dt bästa han kan göra, för annars är ju ungen dålig, en sopa, looser etc.

bisittaren
Postad: Monday, November 27, 2006 5:58:00 PM

Tekyu. Svårt att se vilken ålder du talar om men jag uppfattar det som att du menar barn/ungdomar. Det är väl naturligt att SJF anordnar landslagsläger. På de landslagläger för ungdomar som jag varit på finns det både de som elitsatsar och de som håller på bara för att det är skoj. Dessutom anordnas det ju trevliga läger som passar alla barn, motionärer och tävlande hos ett antal föreningar.

Om det är ungdomar du menar anser jag att du har fel när du skriver att man inte får talanger till landslagen. Problemet är väl mer att det har varit svårt att få tillräckligt många av dessa talanger att fortsätta att satsa som seniorer.

Finns tävlingstalangerna bland bredden som inte tävlar. Jag förstår inte hur du menar?

Tekyu
Postad: Monday, November 27, 2006 9:19:00 PM

Först en definition på ett barn:
FN barnkonvention:
"Artikel 1
I denna konvention avses med barn varje människa under 18 år"

SÅ då vet vi ad ett barn är, sedan om man delar upp barn och ungdomar är en annan sak

Jag kan även definiera vad vi i allmänidrotten kallar för:

breddidrott:
"Breddidrott är ett uttryck för omfattningen av organiserad idrottsverksamhet
Breddidrott är den idrottsverksamhet som organiseras av idrottsföreningar och idrottsförbund och som inte är elitidrott."

DVS ALL form av träning i den ideella föreningen som inte håller på med elitidrott, och då givetvis barn och ungdomsidrott, där man har roligt och lekfullt får lära sig idrotten utan press att prestera toppnivå.

Motionsidrott:
"Motionsidrott utgår från begreppet motion.
Motion är idrott där fysisk aktivitet används i syfte att må bra, bibehålla bra eller få bättre hälsa och fysisk prestationsförmåga.
I motionsidrott är utövarens främsta syfte hälsa och välbefinnande."

Dvs endast till för perosner som vill ha en bra motion, inte för barn som vill leka sig fram i idrotten, eller som bara vill gå för att det är roligt tillsammans med kompisarna.

Elitidrott:
"Med elitidrott avses idrott på mästerskapsnivå, nationellt och internationellt och den träningsverksamhet som erfordras för detta"
elitidrott

DVS all hetsjakt som svensk judo håller på med sina judokas som inte vill tävla, och allt internationellt samarbete.

Källa: RF definitioner på idrottssatsningar.

"Svårt att se vilken ålder du talar om men jag uppfattar det som att du menar barn/ungdomar."

Häänvisar till våra lagar och BK dvs alla under 18 år!

"Det är väl naturligt att SJF anordnar landslagsläger."

Lanslagsäger är en nationellträning och går per definition på elitnivå enligt ovan och sammanträffar då med mitt påstående om att SJF vill bara ha eliter.

"På de landslagläger för ungdomar som jag varit på finns det både de som elitsatsar och de som håller på bara för att det är skoj."

För att det ska vara ett landslagsläger så skall det endast vara landslaget som tränar, eller ett speciellt läger för uttagning, så jag förstår inte vad alla andra gör där?

"Dessutom anordnas det ju trevliga läger som passar alla barn, motionärer och tävlande hos ett antal föreningar."

Jasså? det enda jag ser från förbundet är sthlm DISKTRIKT TÄVLINGSLÄGER! som sthlms bästa TÄVLINGStränare annordnar. Det säger det mesta.

"Om det är ungdomar du menar anser jag att du har fel när du skriver att man inte får talanger till landslagen. Problemet är väl mer att det har varit svårt att få tillräckligt många av dessa talanger att fortsätta att satsa som seniorer."

Och varför är det så tror du?

"Finns tävlingstalangerna bland bredden som inte tävlar. Jag förstår inte hur du menar?"

JAvisst finns det talanger i den grupp som inte vill tävla, det handlar om att den perosnen kanks einte tycker att han/hon är mogen för att tävla ännu, och kanske vill vara med sina kompisar på mattan istället för att tvingas prestera. Men talang har den här personen i judo.

m.f-bjk
Postad: Monday, November 27, 2006 11:22:00 PM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Då det låter som du tränar i Stockholm är min fråga:
Har du eller din klubb själva anordnat något för den målgrupp du säger Svenska och Stockholmsförbundet inte engarat sig enligt dig, eller föreslagit för t.ex. Stockholmsförbundet att göra något?!
Ibland får man själv lägga några strån på stacken för att få igång något!
Tekyu
Postad: Tuesday, November 28, 2006 1:39:00 AM

Tja MFBJK:

Vår klubb har nog stått för majoritet av alal tävlingar i sthlm, och då menar jag i HKP.

men fortfarande när det gäller FÖRBUNDSTRÄNING så är det förbundet som skall ordna en träning för alla judokas som vill för alal mlgrupper och inte bara för dem som vill tävla
m.f-bjk
Postad: Tuesday, November 28, 2006 6:48:00 AM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Det var inte ett svar på min fråga.
Vad har NI Själva gjort för dom som inte vill tävla?
Har Ni lagt några förslag till resp. Lands- och Zonförbund att anordna läger å samträningar?!
bisittaren
Postad: Tuesday, November 28, 2006 9:14:00 AM

”Lanslagsäger är en nationellträning och går per definition på elitnivå enligt ovan och sammanträffar då med mitt påstående om att SJF vill bara ha eliter.”

Att SJF anordnar landslagsläger innebär väl inte med automatik att man BARA vill ha elit. Det ju bara EN del av verksamheten.

”För att det ska vara ett landslagsläger så skall det endast vara landslaget som tränar, eller ett speciellt läger för uttagning, så jag förstår inte vad alla andra gör där? ”

På de öppna landslagslägren för ungdomar är många ungdomar med olika ambitionsnivåer på plats. Och vad de gör där? Får bra träning med jämnåriga, träffar kompisar från andra delar av landet och har kul. Besök gärna ett av dessa läger om du har tillfälle.

”Och varför är det så tror du?”

Därför att jag ser många duktiga ungdomar som vinner matcher och tävlingar i internationell konkurrens som när de kommer upp i gymnasieålder och när de slutar gymnasiet slutar med judo. Dessvärre ser jag dem inte ens som tränare/ledare sedan. Chansen att få fram en stjärna ökar ju fler som fortsätter satsa högre upp i åldrarna.

”JAvisst finns det talanger i den grupp som inte vill tävla, det handlar om att den perosnen kanks einte tycker att han/hon är mogen för att tävla ännu, och kanske vill vara med sina kompisar på mattan istället för att tvingas prestera. Men talang har den här personen i judo.”

Håller med om att det finns talanger ÄVEN i denna grupp. Enligt min uppfattning finns det inget samband mellan tidigt tävlande, tidiga tävlingsresultat och hur lyckosam man blir på tävlingsmattan. Men någon gång måste man ut och börja samla erfarenhet.

Hur det är med lägerverksamhet i Stockholm har jag ingen uppfattning om. Men runt om i landet genomförs många bra läger som anordnas av olika klubbar. Väl värda en resa om man har möjlighet.

Hoppas att du är nöjd med svaren. Kul med en debatt i forumet, är det några fler som har synpunkter.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)