|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2/26/2006 Meddelanden: 22
|
Hallå Hittat en mycket intressant länk som gav mig en ny vinkel på bjj och dess förhållande till judo. Givetvis så måste man vara kritisk när man läser en dylik artikel men jag hittar inga logiska tankevurpor. http://members.lycos.co.uk/fight/judo/judo.htmlmvh /Fredrik
|
|
|
Hallå
Är det ingen som läst artikeln och har några synpunkter? Själv tycker jag att snytingar delas broderligt ut åt både judon och BJJ'n i denna artikel. Men eftersom ingen tycker till så kanske alla håller med om vad som står där., eller?
mvh /Fredrik
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Tänkvärd och intressant artikel. Den sätter ju definitivt relationen mellan judo och bjj i nytt ljus. Jag ser inte heller några uppenbara tankefel här och det han skriver stämmer bra överens med den lilla kunskap jag har om judons historia.
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Jag blev lite nyfiken på vem författaren till artikeln var så jag googlade lite och kom fram till att han heter Mark Tripp från USA och har 6:e dan i judo och 8:e i jujutsu, alltså inget gröngöling inom området. Om ni gör en google sökning så dyker det upp fler intressanta artiklar som han har skrivit.
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Hej Fredrik. Eftersom ni gick så många gånger ut med förfrågan om att Judo folk skulle besöka bjj tävlingar som har arrangerats av Västerås Judoklubb så har vi ,Västerås Judoskola den unika tillfällen att erbjuda "BJJ TEAM Gracie Barra Västerås Judoklubb" att tävla på kommande Senior SM i JUDO den 24 mars i ABB hallen i Bellevuestadion i Västerås. Inbjudan kan ni hitta på nedanstoende hemsidan och ni och självklart alla andra bjj utövare är verkligen välkomna till tävlingen och jag hoppas att många från "Bjj Team Gracie Barra" från Västerås Judoklubb ska komma för at tävla på SM tävlingen i Judo. Inbjudan : http://www.judo.se/dokumentbank/inbjudningar/070324_sm_seniorer_vasteras.pdfVälkomna till den kommande historiska JUDO senior SM tävlingen i Västerås. Sedan :det är självklart att alla som vill ställa upp på kommande senior SM i Västerås är välkomna. Bjj /JIu Jitsu och alla andra sporter som vill prova på, på Judo tävlingar är välkomna.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Jahap då har judo blivit MMA också, du är väl medveten om att BJJ innheåller saker som inte judon får ha, och tom så att du måste ha en kamsportslicens för att ordna BJJ tävlingar då de har sparkar och slag mot huvud.
är det inte bättre att bara skilja på dem så judo är judo och BJJ är BJJ, och att judoutövare tävlar på sitt mästerskap och BJJ får försöka få tillstånd till sina.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2006 Meddelanden: 8
|
[Quote:]gurgelblaster - 2007-02-03 1:53 PM
Jahap då har judo blivit MMA också, du är väl medveten om att BJJ innheåller saker som inte judon får ha, och tom så att du måste ha en kamsportslicens för att ordna BJJ tävlingar då de har sparkar och slag mot huvud.
är det inte bättre att bara skilja på dem så judo är judo och BJJ är BJJ, och att judoutövare tävlar på sitt mästerskap och BJJ får försöka få tillstånd till sina.
Har du någonsin sett en BJJ match? Var ifrån har du fått idén att sparkar och slag skall vara tillåtet i BJJ?
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Hej Lajos
Jag hoppas att du driver med oss. Bjuda in andra kampsporter som Jujitsu och BJJ klubbar till Judo SM är inte lyckat. Kravet till att delta i SM som du säkert vet 1kyu och BJJ/jujutsu graderingar gäller inte på Judo tävlingar.
Om det är en deltagare som är ansluten till en judoklubb och erhållit en grad i Sverige eller utomlands lägst 1 kyu så kan man ställa upp. Då spelar det ingen roll om den som tävlar även tränar karate jujutsu Bjj eller pingis.
Jag skulle gärna vilja ha en förklaring till ditt inlägg.
Mvh Micael
|
|
|
Denna svaret är till Judosnubben , Ado och Gurgeblaster.. Tack för alla svar och Anders från Stocklholm judoklubb har förklarat saker till mig. Jag har inte tänkt på att man ska ha minst brun bälte för att delta på en SM och det var det som ser ut att man driver med folk.Men samtidigt vet jag att det finns Jiu Jitsu utövare i Sverige som har lämnat judo och som har brun bälte men kanske skulle dem ställa upp igen på SM. Sedan trotts allt det är fakta att några BJJ utövare har brun bälte i Västerås Judoklubb i Judo och då det helt naturlig är att man bjuder in dem sportister till tävlingen. Det finns skilnad mellan bjj och Judo men alla dem bjj utövare som har tävlat på DM i Arboga kan tävla på SM också. Alla dem vuxna som har tävlat denna dagen tillhör Gracie Barra Västerås BJJ Team. Fakta är att dem har betalt in medlemsavgift till Judoklubb och jag ser gärna dem på kommande SM. Och jag driver inte nu med någån. Det finns där folk också som har tränat många år judo men gick över till BJJ. Dem alla kan kanske tänka sig tävla igen i Judo. Våra klubbar i Västerås kan ha olika åsikter men när tävlingen kommer då ska vi sätta sporten och sportens intresse framför allt i första hand. Och just därför har jag bjudit in Gracie Barra Västerås bjj team till SM tävlingen. Några av dem har graderats till brun bälte i judo , några har tränat judo förut innan dem har vallt att gå över till bjj dem alla har betallt in medlemsavgift till Västerås judoklubb och är medlemmar i klubben och på så sätt har dem rätt att tävla på judo SM. Jag verkligen välkomnar dem till tävlingen. Och alla andra bjj utövare som har brun bälte i Judo och tillhör någån judoklubb. Kanske finns några bjj utövare runt om i länet och utanför länet som har betalt in medlemsavgift till Västerås Judoklubb eller är medlemmar i någån annan judoklubb ,kanske graderat sig till brun bälte i judo då har dem alla rätt att tävla på SM . Välkomna. Hoppas jag att jag kunde svara på svaret på rätt sätt.
|
|
Registrerade sig: 1/14/2007 Meddelanden: 4
|
Kan tyvärr inte låta bli... "Hej Fredrik. Eftersom ni gick så många gånger ut med förfrågan om att Judo folk skulle besöka bjj tävlingar som har arrangerats av Västerås Judoklubb så har vi ,Västerås Judoskola den unika tillfällen att erbjuda "BJJ TEAM Gracie Barra Västerås Judoklubb" att tävla på kommande Senior SM i JUDO den 24 mars i ABB hallen i Bellevuestadion i Västerås. " Nja Lajos, Västerås klubben har så vitt jag kan se upprepade gånger bjudit in DIG PERSONLIGEN till bjj tävlingar och då framförallt den välorganiserade tävlingen som varje år hålls i VÄSTERÅS. Med andra ord, det har inte handlat om dina elever eller judo utövare i allmänhet.... (Har gått igenom en MÄNGD inlägg bla dina egna på olika forum såsom www.kampsport.se, www.budo.se, www.fightermag.se, osv osv) Hörde ett rykte om att Västerås Bjj Cup skall ordnas igen i början av juni i år... Perfekt tilfälle för dig att visa din dominans på bjj scenen eller ? ) Mvh Beta
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Så slutar vi upp med pikar och smutskasstning och håller oss till ämnet så inte tråden låses.
|
|
|
Du har glömt berätta att det var ni först som har klagat till Rio De Janerio hur kan en vit bältare i BJJ fast svart bältare i Judo ägna sig i bjj till om starta en bjj klubb. Det var ni som klagat att en bjj utövare från Gracie Barra finns på våran hemsida. Det var ni som spridit allt negativ om mig och från min sida har börjat allt mycket senare. Ni var rädda för konkurens inklusive judofolk i din klubb. Ni har stält många många problem för olika personer inom bjj utanför svenska gränser .Det vet ni alla. Men tack vare det blev ni inte större klubb .Tvärtom bara mindre. Allt annat från min sida har börjat sedan. Jag ägnar mig inte bjj utan judo . I så fall vi ska ha en bjj verksamhet i våran klubb ska vi betala bjj tränaren. Han ska ha en frihet att syssla med denna sporten som han ska tycka om. Och för det ska han kunna ha ekonomisk ärsettning jamfört med inlagt jobb . Denna dagen kanske kommer snabbare en du tror. Min huvudintress är judo och Västerås JUdoskola har startats för att det blir judon i centrum. Att ni från början försöker bromsa våran utväckling utan att lyckas är inte bra och kunde inte genomföras utan styrelsens godkänande .Ni är medlemmar i judoklubb och allt annat är bara en saga för hemsidor.
|
|
|
Hehehe
Det är ingen idé att svara ovanstående för då låses bara tråden. Angående judo och bjj så anser jag för övrigt fortfarande att det är samma sak fast med olika tävlingsregler. Man har enbart specialliserat sig på det som ger vinst i tävling ;-)
Jag tror att flera inom bjj/shooto/shootfighting/brottning m.fl. skulle gärna ställa upp på judotävlingar. Men för att vara seriös så tror jag SM är fel nivå, fniss ;-) Det skulle vara som om jag ställde upp i boxnings-SM bara för jag är en hygglig boxare. Ingen skulle uppskatta det. Varken de aktiva eller jag. På bjj tävlingar kan jag iaf passas in i rätt kategori, dvs. blåbälte över 35 år :-) Ingen på vår klubb tog denna "inbjudan" på allvar. Ingen annan på forumet heller enligt tidigare inlägg.
Om någon är intresserad av "konflikten" i Västerås så kan man PM:a mig. Men det är bättre att träna judo än att lägga ner massa tid på skvaller ;-)
Ha det....
/Fredrik
|
|
|
Jasså. Säger du det Fredrik? Denna regler skulle ni holla er för 2 år sedan när jag försökte marknadsföra våran verksamhet. Som jag har redan skrivit i fd.inlägg flera personer inom bjj har ni gjort illa utanför svenska gränser med eran aggerande. Ni är inte ute efter diskusion om bjj och judo ni är ute efter andra saker. På samma sätt som ni var inte ute efter diskusioner på budoforumet utan efter bråk på grund av konkurens rädsla.
Jag kan förstå att i VJK inte är folk nöjd att jag har dragit mer en 100 aktiva judo utövare till våran klubb och att jag har lyckats med Västerås Judoskola . Men ni alla inklusive judo tränarna har lyckats med bjj sidan och ni skulle vara nöjda med det. Alla vi har olika mål.
|
|
Registrerade sig: 1/14/2007 Meddelanden: 4
|
Kan inte hålla mig igen :lol:
Snälla Lajos jag bryr mig inte om din klubb... Svara bara på min fråga:
"Hörde ett rykte om att Västerås Bjj Cup skall ordnas igen i början av juni i år... Perfekt för dig att visa din dominans på bjj scenen eller ? "
/Beta
ps: Om minnet sviker ang din "konflikt "och vem som egentligen började och vad som faktiskt har blivit sagt kan jag lägga upp screenshots på de ca 60 inlägg som du har gjort på diverse forum där datum och tidpunkt finns med ? ds
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Ni får ta eran klubbfight i ett annat forum! :angry:
|
|
|
Guest |