Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Tack för en BRA! Tävling gribby! [Options]
gurgelblaster
Postad: Monday, March 13, 2006 11:38:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Ja som rubriken säger, tack för en mycket bra och intressant första ne-waza tävling i svensk (modern)SJF judo. Det var roligt att se och höra hur glada och roliga alla elever va rpå tävlingen, min elever var hur glada som helst på sin första tävling. Även om kritiken haglade öppet från mig håkan (jag hade faktiskt anledning) så var tävlingen bra!

det possitiva:

Att gribby äntligen som en av SJF arangörer har uppmärksammat hur man kan tävla i ne-waza och inte bara tävla i tachi-waza.
Att på ett pedagogiskt sätt göra ett matchområde som var invers mot den vanliga, vilket man kan använda mer gågner i andra syften!
Trotts att SJF moderna tid inte hade nån stor erfarenhet av arrangemang av ne-waza tävlingar så var det ett väldigt bra arrangemang, lite kunde ändras men de finns alltid.

Det negativa dock:

Det stod inget i inbjudan att alla i U15 inklussive nybörjare som tränat 1 termin skulle köra kanzetsu-waza, vi tolkade det som inga problem vid anmälning då vi trodde det var bältesindelat. Så låsningarna kom som en chock för mig och mina elever som inte hade tränat på det (vem i huvud taget lär ut låsningar till nybörjare under 5kyu?)
Sedan kom det lite irritation av vad som klassas som en nybörjare. Gribby judo klassade en nybörjare efter tävlingserfarenhet och inte hur länge de hade tränat, vilket resulterade i att mina elever som bara har tränat max 7 månader fick möta folk som har tränat i 5 år! det kan jämföras med att jag eller nån annan skulle gå in på en sådan täving och säga att vi är nybörjare då jag eller nån annan inte har tävlat på 10 år. Eller att en synskadad person skulle tävla mot en rörelsehindrad person.
Jag var inte den enda som var arg och irriterad på detta, det fanns föräldrar till dessa leever också som inte trodde sina ögon! Och jag behöver knappast säga hur det gick, det kan nog det flesta räkna ut!

Sedan så kunde arrangörerna rådfråga mer erfarna personer som har dömt eller arrangerat ne-waza tävlingar förut. Jag mfl har stått och dömt över 500 matcher i ne-waza
och klassat och arrangerat över 100 matcher. det finns fler som har gjort det mer än jag!
Det spelar ingen roll vilka bälten man har, man kan komma med 10 dangraderade om man så vill fortfarande har de inte någon erfarenhet av denna tävlingsgren (svar på en viss persons uppläxning).

Sedan var det väldigt stelt och tråkigt utformat i reglerna. Man kunde ha adopterat samma poängsystem som vi normalt brukar ha eller som handikappen har, vilet skulle bli mer roligt och mer lärande för barnen. Sedan var det väldigt difust i reglerna men de tackar jag TB06 för och inte gribby! saker som inte skadar en person var förbjudna men saker som allvarligt hämmar och skadar ett barns uppäxt var tillåtet.

exempel på tillåtna skadande saker.

tryck bakåt över fötterna knästående: skador på knän och på svank (bevisat).
svaret man fick av detta påpekande var "hur dömmer man sådant da? hur ser du det?" erfarenhet var det igen!
nu är viserligen barn vääldigt flexibla men vissa barn är inte det! och kan då skada knän och svank/rygg, dessutom får manen väldigt stel judo med rakar armar, den som faller först bakåt förlorar. Här kunde man som sagt ha tagit åt sig av kritik och erfarenhet och förbjudit den saken!
testa själv att låta någon putta er bakåt rakt över bena, så ser ni hur det drar i muskler och tillslut i knän och i svank.

Annars var det som sagt en väldigt bra tävling, och detta inlägg och mina åsikter kommer förmodligen att ignoreras eller tas bort som vanligt, men judon kommer itne att komma nån vart om man inte lyssnar på alla!

\\Macco
hakhed
Postad: Tuesday, March 14, 2006 10:21:00 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 4/16/2005
Meddelanden: 86
Tack för det. Vi har erhållit ett antal mail från de olika deltagande klubbarna och de är lika positiva som du är till denna nya tävlingsform. Ne-waza-tävlingar har kommit för att stanna. Vi kommer vid nästa års tävling att klassa nybörjare efter bältesgrad i stället för som nu "aldrig eller nästan aldrig tävlat förr". När det gäller tävlingsregler för barn och ungdom, så föreslår jag att du kontaktar TK. Även Gribby Judos erfarenheter från den här tävlingen kommer att meddelas Björn Nyberg. Vi ses nästa gång i september på Falck Cup, som är vår traditionella barntävling där även stående tekniker är tillåtna. :D
gurgelblaster
Postad: Tuesday, March 14, 2006 10:41:00 PM

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Hej hakehd, kul att rpata utan slagsmål :P

Nu är det ju som sådant att TK har inte vare sig erfarenhet eller regler för ne-waza, vilket märktes i söndags. Det är du jag och alla andra som får slå sig ner och skapa dessa regler, då detta som du sägr är nytt för den moderna SJF, men knappast nytt för svensk judo annars.

Ang en regel som man bör göra med erfarenhet från er fina tävling är att sätta normal poängsystem i ne-waza, dvs man får poäng på "kast" i ne-waza, på så sätt får man en roligare tävling oc man slipper vad hade vi? iaf 20 hantei situationer. Och det är inte svårt att dömma detta, men det kan vara lite knepigt. v har som sagt många erfarna domare som kan dömma detta. en handfull av dessa dömmer redan hkp judon.

Vill du ha fler matcher som vinns av judokas eller vill du ha fler matcher som vinns av domarna?

Får se om jag mailar till nyberg. Fortfarande så tycker jag att TK int ekan göra så mycket själv ai detta läge, men vi klubbar och människor runt om kring kan göra något.

\Macco
m.f-bjk
Postad: Wednesday, March 15, 2006 12:07:00 AM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
TK kan inte göra något onm dom inte får in ideér till förändring från oss ute i klubbarna på sådant vi tycker man ska ändra på!
så skicka mail!

Angående Newaza-tävlingen:
Hade planerat att ta mig till Gribby för å kolla in tävlingen, men vi var tvunga att flytta en egen tävling till Lördagen så söndagen upptogs av andra sysslor! Hoppas det dyker upp fler tillfällen!
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)