logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Tero_K
#1 Postad : den 2 juni 2006 19:07:00(UTC)
Tero_K

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-23(UTC)
Meddelanden: 58

Eftersom vi hamnade lite utanför det ursprungliga ämnet i tråden "Seriöst svar till gradering" lyfter jag ut de två sista inläggen till en ny tråd med korrekt formulerat ämnesrubrik. Jag lämnar bort de delarna som inte berör Kodokans dan-krav.

Tero_K skrev 2006-06-01:

Jag tycker att Kodokans regel om att bara kunna avancera två dangrader utan ERFORDERLIGA tävlingspoäng är rimligt.

Därmed kan t.ex. icke-tävlande uppnå högst 2 dan. Jag tycker att det är en rimligt hög grad för en som aldrig beträtt en tävlingsmatta, än mindre vunnit matcher. Ännu på 70-talet var 2 dan en ganska respektabel judograd i Skandinavien.

Vidare, och med andra ord en innehavare av 1 dan som samlat tävlingspoäng som räcker till 2 dan, och genomfört en regelrätt gradering, kan senare avancera högst till 4 dan utan vidare tävlingsmeriter. osv, osv. Hur många av våra 6-7 dan, som inte utfört ett grederingsprov till sin nuvarande grad, har full pott av tävlingspoäng under sin tid som 4-5 dan? Bara Wolfgang? Ja, detta gäller i Kodokan och inte här, men jag tycker att det ligger en ganska vettig logik bakom tänket.

Men det japanska systemet för tävlingspoäng är rimligare och rättvisare än den vi använder i Sverige idag. Tävlingspoängen räknas utifrån motståndarens grad i förhållande till din grad. Exempelvist kan du med 1 Dan inte få poäng när du segrar ett blåbälte, som fallet är i Sverige. De belönar kvalitet snarare än kvantitet. Vi tog i bruk ett poängsystem som liknar det japanska ett tag, när de nya bestämmelserna togs i bruk, men det verkade vara för komplicerat för oss i Sverige att klara av att sköta. Konstigt att en del andra länder klarar av det...

di00wala skrev 2006-06-02:
Jag håller med dig Tero.
Men vad det gäller tävlingspoäng mot vilka motståndare tror jag att Sverige är lite för litet för att köra med japanska regler. Däremot så tycker jag att det är något att sträva emot.
I japan tror jag att det finns ett större urval av grader som tävlar än i Sverige. En japan kan nog möta höga grader i japan men i Sverige tror jag man behöver komma ut på world cup tävlingar för att få möta högre grader och det är inte många judokas i Sverige som kan komma ut på dessa tävlingar eftersom om inte jag har fel så bestäms det av landslagets ledning. Jag tror inte det bara är tävlings judoka på högsta elit nivå i Japan som graderar sig till 3, 4 och 5 DAN. Så det känns lite orättvist att bara kopiera kodokans regler eftersom vi har andra förutsättningar. Men jag håller helt och hållet med dig annars.

Mvh
Andreas

Edited by user den 2 juni 2006 19:12:00(UTC)  | Reason: Not specified

Tero_K
#2 Postad : den 2 juni 2006 19:56:00(UTC)
Tero_K

Ja, det är andra förutsättningar i Sverige att samla poäng på de japanska villkoren. Det beror på att det har varit en ganska stor sak att avancera sig i dan-grader under sina år som tävlande i Sverige. Med andra ord krävs det en väldig kvantitet av matchvinster för att uppnå det antalet poäng som berättigar en till att gradera sig med det lilla provet.

Kodokans system med poäng är faktiskt väldigt genomtänkt och intelligent utformat. Där formar din grad i förhållande till motståndarens grad en tabell och du får mer poäng ju högre grad motståndaren har. Jag sa fel tidigare. Man kan visst få lite poäng även för en motståndare som är två grader lägre än du. (Tänkte på de finska reglerna där man får poäng för motståndaren som är en grad lägre men inte lägre än så).

Om man graderar sig på nivån "good", så skall man ha plockat tio poäng oavsett vilken grad du skall pröva till. En poäng per besegrad motståndare med samma grad som du själv. Om du har en högre grad, tar det längre tid att vinna över tio motståndare med din grad, men å andra sidan är väntetiden ändå längre för de högre graderna, vilket bildar en logisk och sammankopplad tanke.

Med detta system blir det fler som snabbare uppnår de lägre dangraderna och därmed möjliggör poängsamlandet för de som ligger ett par grader högre. Man liksom bygger upp underlaget allt efter. Och genom detta skulle vi snart ha ett antal duktiga judoka som tävlar aktivt och framgångsrikt med 3-5 dan och skulle senare kunna gradera sig till högre grader utan dagens ifrågasättande. Det viktiga är dock att alla skulle lära sig att göra ett reglementsenligt prov vid graderigsexamen, såvitt de inte behöver medicinsk dispens eller är ute efter en HC grad. Till 6 dan finns det idag i Sverige krav på att visa upp 4 kata enligt liten examen och de icke tävlande skall visa upp 7 kata. Inte en klapp på axeln vid ett årsmöte, som bevis för ett kunnande som erfordras till 6 dan.

Jag anser att vi är för hårda för de lägre dangraderna och allt för slappa för de riktigt höga i Sverige.

Har ni tid och lust så kan ni spendera lite tid här: http://www.kodokan.org/e_basic/shoudan.html

Noterbart är att det är inte så lätt att bli graderad till 6 dan på Kodokan som det är här. Där finns det faktiskt krav (som egentligen finns även i våra bestämmelser, om de följdes) som faktiskt måste uppfyllas.

Speciellt noterbart att grader som vi kallar för HC grader (kan delas ut utan graderingsexamination) finns under punkt 8. på Kodokan sidan: Max en grad per judoka och livstid. Väntetid till 6 dan är minimum 15 år med 5 dan, precis som i Sverige. Inte 7 år som 3 dan HC, som i vissa undantagsfall. Inte HC grad på HC grad på HC grad. Om någon är så skicklig att han vill inneha en hög grad, skall han bevisa det enligt de gällande reglerna. Annars kan man väl förvänta sig att hans skicklighet ifrågasätts och eftersom en judograd skall vara en direkt återspegling av en judokas kunnandenivå, raserar väl hela principen.

Jag tycker att Kodokan har ett mycket bra system och vi i Sverige har ett relativt bra, anpassat system, förutom systemet med tävlingspoäng, förståss. Om det följs! RGK och förbundet måste se till att fusk inte får förekomma. Allra minst till de mest aktningsvärda graderna. Kan man inte visa upp det som krävs, skall man inte ha graden! En (1) HC grad med goda meriter är ett godtagbart undantag som följer reglerna. Är det taskigt eller orimligt?

Inte i Japan!

Edited by user den 2 juni 2006 20:43:00(UTC)  | Reason: Not specified

di00wala
#3 Postad : den 3 juni 2006 04:38:00(UTC)
di00wala

Registrerade sig: 2005-04-07(UTC)
Meddelanden: 68

Hej igen Tero,

Sålänge det finns tillräckligt många tävlande av olika grad för alla som vill gradera sig och tillräckligt många tävlingar så tycker jag att kodokans bestämmelser om tävlingspoäng och tankar kring dan gradering generellt verkar mycket sunda. Dock är jag inte någon expert på dan graderingar på kodokan.
Men är inte det också ett bekymmer? Att det är för lite tävlingar i landet, då speciellt i norr.

Men som jag sa innan, jag håller med dig =)

Har inte vi i Sverige en lite annorlunda syn på tävlandet också jämfört med japanerna? Det känns som i japan så tävlar "alla" men i Sverige så tävlar väldigt få. Jag personligen tycker att tävling är en del av träningen inte mer och inte mindre, därav är jag också av den uppfattningen att "alla" som tränar judo ska tävla i judo. Men jag är ingen fascist så jag förstår att detta är min åsikt och försöker inte frälsa alla med den.

Ursäkta att jag svävar ut lite utanför kodokans graderingskrav men det blir så ibland :sneek:

Mvh
Andreas
Tero_K
#4 Postad : den 3 juni 2006 20:57:00(UTC)
Tero_K

Quote:
di00wala - 2006-06-03 3:38 AM
Har inte vi i Sverige en lite annorlunda syn på tävlandet också jämfört med japanerna? Det känns som i japan så tävlar "alla" men i Sverige så tävlar väldigt få.

Tjenix Andreas. Alldeles korrekt iakttagelse. Jag tror dock att det har mycket att göra med klubbarnas kultur, då man kan tydligt se att vissa klubbar uppmuntrar tävlandet mer medan en del klubbar tävlar inte alls. Klubbledarna kan i största grad påverka vilken inriktning verksamheten utvecklas i och därmed föra över sina värderingar och syn på tävlandet till klubbens medlemmar. Det finns inget rätt eller fel här, så länge klubbarnas verksamhet följer förbundets riktlinjer.

Quote:

Jag personligen tycker att tävling är en del av träningen inte mer och inte mindre, därav är jag också av den uppfattningen att "alla" som tränar judo ska tävla i judo. Men jag är ingen fascist så jag förstår att detta är min åsikt och försöker inte frälsa alla med den.

Tävling har ju enligt judons historiska traditioner varit ett sätt att mäta sitt judokunnande på ett sätt, graderingsprov är ett annat sätt att mäta kunnandet. Vill man inte tävla, så är det egentligen helt ok, men då får man inga tävlingspoäng och då anser jag att man bör stanna på en "lagom" dangrad som sin slutliga grad. Vill man inte utföra graderingsprov så bör man likaså stanna på en "lagom" dangrad. För mig verkar det vara enkla och logiska slutsatser som var och en bör fundera över utan egoistiska mål.

Det känns helt enkelt mer naturligt för en personer som har tävlat i landslaget och vunnit internationella mästerskapsmedaljer och visat upp de kata som krävs på en gradring att ha landets högsta dangrader. Däremot behöver det inte betyda att samma person är en bra tränare/instruktör med ett brett kunskap att vidareförmedla. I andra sporter är elitidrottsmäns tränare ofta själva relativt omeriterade. Man kan vara landets bästa domare eller tränare utan att inneha landets högsta grad, men jag tycker att de som bär de högsta graderna skall definitivt ha bevisat sitt kunnande på tävlingsmattan och graderingsprovet. Just detta tycker jag är så bra med Kodokans regler. Man kan inte fortsätta att avancera per automatik på flera decennier gamla meriter. (Det krävs andra förutsättningar att vinna internationellt idag än t.ex 1965). Ok, för graderna 8-10 dan gäller kanske andra kriterier, men för att först ha nått 6-7 dan där har man under många år fått utmärka sig judomässigt över genomsnittet.

En hög grad är inte en indikation på hur många år man har släpat på fötterna på mattan eller suttit på kansliet, utan en indikation på hur skicklig man är i judo, vilket enklast bevisas genom tävlingsresultat och praktiska graderingsprov.

Vidare beträffande tävlingsresultat så är det inte kvantiteten som tyder på ökad skicklighet, utan kvaliteten. On man som 3 dan bara vinner över blåbälten, så kan man samla ihop poäng till en 4 dan gradering i Sverige, men det behöver inte betyda att man är skickligare än ett genomstittligt brunbälte. Om man däremot visar att man vinner över judoka med en grad som är i regionen av ens egna grad, så har aspekten av kvalitet inkluderats. Man visar att man är skickligare än andra med motsvarande grad och en naturlig utveckling är att pröva till nästa grad, eller egentligen kunskapsnivå. Däri finessen med poäng på Kodokans vis.

Visst är det mer komplicerat att räkna poäng på det sättet, men såpass skall man väl klara av som dangraderad eller blivande sådan. Eller är det en bekvämlightesfaktor? Lata personer skall inte ha svart bälte i judo!

Quote:

Ursäkta att jag svävar ut lite utanför kodokans graderingskrav men det blir så ibland

Jag med... :D
di00wala
#5 Postad : den 4 juni 2006 06:13:00(UTC)
di00wala

Jag tycker iofs att man borde kunna få hög grad även om man inte tävlar speciellt aktivt, inte heller har gjort någonsin. T.ex. om man utmärker sig med kunskap i någon annan form av praktisk judo som kata. Judo är ju inte bara tävling som tävlingsjudokas tycker :D
Hur ser kodokan på detta? Om man har otroliga kunskaper om kodokan kata men man råkar inte vara den bästa på shiai borde man väl även i kodokan kunna få en hög grad eller?

Men definitivt så tycker jag att alla graderingar borde ha någon slags prövning, även till höga grader. Hade ju varit ett speciellt event att åka och titta på för oss andra som inte har så höga grader. Hade varit lärorikt att fått se dessa höggraderade judokas "in action" så att säga.

Mvh
Andreas
Lajos
#6 Postad : den 4 juni 2006 23:18:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Dem som tävlar aktivt, har inte tid att öva på kator. Dem hamnar i en situation där är dem åfta lägre graderade en dem som har alldrig tävlat.
Du skrev: lata personer ska inte ha svart bälte i judo. Det håller jag med.
Vad tycker du själv hur mycket tid behöver man att lära sig en kata ?
di00wala
#7 Postad : den 5 juni 2006 02:56:00(UTC)
di00wala

Jag skulle vilja påstå att det finns tid bara intresset är där.
Tero_K
#8 Postad : den 5 juni 2006 12:01:00(UTC)
Tero_K

Jag håller med Andreas. Tid finns det alltid, om intresset finns, för då lägger man om sina prioriteringar. Kata kan man träna även som aktivt tävlande. Nage no Kata kan vara en bra avkoppling eller uppvärmning istället för vanlig uchi-komi. Även om man bara stegar den, så tränar man koordination. Men att förjupa sig på de högre kata ägnar man sig åt när man börjar sikta mot de högre dangraderna (där de krävs). Då har man kanske redan nått 3-5 dan efter en aktiv tävlingsperiod på sisådär tio, tjugo år. Man får en annan inriktning på sin judo. Grunden för att nå de högre graderna är nu lagd. Tränarskap och kataträning kan nu ta mer av tiden i anspråk.

OM en dangrad är till för att syfta på hur skicklig man är i judo, så kan man inte bortse från nödvändigheten av tävlingsresultat som motsvarar den aktuella gradens naturliga värde i kombination med de teknikkrav som bestämmelserna specifierar, som styrkes med en graderingsexamen. Till frågan om icke-tävlingsjudoka skall kunna avancera till de högsta graderna är det svårt att ange ett svar. Först måste man vara överens på vad en dangrad har för syfte att mäta.

Vem är Sveriges genom tiderna bästa tennisspelare?
Vem är Sveriges genom tiderna bästa utförsåkare?
Vem är Sveriges genom tiderna bästa höjdhoppare?
Vem är Sveriges genom tiderna bästa sjukampare?

Varför tycker du att just den och den personen är bäst?

Vem är Sveriges genom tiderna bästa judoka?

Är han det på grund av att han har varit en bra administratör, domare, pedagog eller bra på kata?

Trodde inte det!

Vad skall en hög dangrad tala om för oss? Skall den stå för judoskicklighet eller annat?
Är man skicklig nog för sin grad om man inte kan bevisa det? Tävlingsresultat i kombination med graderingsprov är ganska vattenfasta bevis. Lämnar man bort den ena, så blir bevisningen haltande. Lämnar man bort båda, så finns det ingen bevisning. Med fullgod bevisning bör man kunna nå de högsta dangraderna. Med ingen bevisning, de lägsta.
Tero_K
#9 Postad : den 5 juni 2006 12:08:00(UTC)
Tero_K

Quote:
Lajos - 2006-06-04 10:18 PM
Vad tycker du själv hur mycket tid behöver man att lära sig en kata ?

En helg (4x2 timmar) för Nage no Kata om du är redan 1 kyu. För att sedan göra en riktigt fin kata krävs det extraträning beroende på individen. Det är ofta naturligt begåvade judoka som gör den finaste katan. De visar ren och kontrollerad teknik annars också.

(Änrade tiden. Det räcker gott att komma igång med en helgs träning)

Edited by user den 5 juni 2006 12:14:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#10 Postad : den 5 juni 2006 12:29:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Tiden som behövs för att lära sig kator för en högre grad är mer en 4 timmar. Men.
Tyvärr kan det hända att lata personer kan få högre grader inom judo. Personer som är duktiga att prata om judo och mest pratar om judo i stället för att själva försöker träna judo. För denna lata personen räcker före graderingen att hitta en Uke öva lite på kator och få en högre grad . Sedan kan man prata vid mattan om Judo och sina meriter utan att bli tvungen att göra nonting vättigt inom klubben tills nästa graderingen kommer. Och på så sätt kan man nå högre grader utan att en enda gång hade svättas på klubbens matta .
Kan det hända att det är just så?
Jag svarar på en gång.Tyvärr kan det bli så.
di00wala
#11 Postad : den 5 juni 2006 16:21:00(UTC)
di00wala

Jag tycker inte du riktigt kan jämföra friidrott och dyl med judo för att jag tycker inte det handlar om riktigt samma sak. Judo är inte bara en sport för mig iaf. Därav handlar bra kunskaper i judo inte bara om att vinna OS medalj. Men det är också självklart att en höggraderad judoka ska kunna prestera på mattan i någon form. Inte bara lära ut, döma eller ha suttit som ordförande i 25 år.

Är en tävlingsmedalj det enda måttet på att vara bra på judo?

Mvh
Andreas
Mattias R
#12 Postad : den 5 juni 2006 18:09:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Personligen tycker jag det är larvigt att endast tävlingsresultat ska ligga till grund för eventuella dangrader. Detta på grund av två skäl:

1. Judo är mer än en tävlingssport, och det måste finnas mål att nå även efter en tävlingskariär. Så om man kan ska man rent praktiskt kunna visa upp sitt kunnande.

2. jag känner personligen många som rent judomässigt var lika bra och i flera fall mkt duktigare än sina samtida landslagsmän. Dom ville helt enkelt inte tävla. Det låg inte i deras intresse. Men deras judokunnande översteg ofta andras just på grund av att dom kunde träna bredare och inte valde att bli experter på ett fåtal tekniker som tyvärr ofta sker idag.

Mattias R
Tero_K
#13 Postad : den 5 juni 2006 19:02:00(UTC)
Tero_K

Quote:
di00wala - 2006-06-05 3:21 PM
Är en tävlingsmedalj det enda måttet på att vara bra på judo?

Absolut inte. Ett reglementsenligt graderingsprov är kanske rentav bättre, då en erfaren graderingskommitté kan ganska snabbt se judo-mognaden på de som utför provet.

Jag själv värdesätter andra meriter än tävlandet, inte minst då jag har alltid graderat mig med intruktörsmeriter vägande tyngre än de blygsamma tävlingspoäng jag har redovisat. Samtidigt känner jag att det vore helt fel om jag någonsin fantiserade om att avancera till de högre dangraderna utan att ha varit mycket framgångsrik på större tävlingar. Är man inte tävlande eller är en mindre framgångsrik tävlingsjudoka, borde man se sanningen i vitögat och stanna på en "lagom" slutgrad.

Visst är judo så mycket mer än en tävlingssport, men ändå tycker jag att en solid och framgångsrik tävlingskarriär skall kunna vara mer försvarbar som grund för de högsta graderna än t.ex. meriterande förtroendeuppdrag. Man behöver inte ens ha stått på en judomatta för att t.ex. vara landets bästa kassör eller ordförande. En mycket framgångsrik tävlingsjudoka idag klarar sig inte med en smal och ensidig repertoar av teknik. Han/hon måste vara mycket flexibel och mångsidig. Jag talar inte om att vinna SM nu, utan de större tävlingarna. En bra landslagsjudoka kan kasta den vanliga zon-cup vinnaren med en stor variation av olika tekniker. Allt är relativt.

Därför tycker jag att judograden skall stå som mått på själva judokunnandet. Det kan ses och utvärderas av alla när man beträder tävlingsmattan och/eller graderingen. Då råder det inget tvivel på ens praktiska kunnande. Det skall räcka bara till en viss nivå om man har varit duktig en gång i tiden. Har man inga färska tävlingspoäng, så är det rimligt att stanna på en trovärdig dangrad. Vill man inte visa upp sitt kunnande på en dangradering, kan det vara rimligt att man kan avancerar ytterligare en (1) dangrad genom en HC grad, förutsatt att vägen till den nuvarande graden har varit regelmässigt korrekt. Det är väl det logiska sättet att värdera ens förtjänta grad i ett ungefärligt förhållande till det aktuella kunnandet.

Hur prestigefyllt skulle det vara om en mycket hög dan inte kan med en lysande säkerhet visa upp alla tekniker som krävs för 1 kyu, samt de kata som det står i bestämmelserna för hans grad, eller om han inte kunde stå pall under randori mot kyu-graderade? Jag har hittills inte mött en japansk delegat på 6-7 dan i medelåldern som inte praktiskt sopar mattan med en nordbo i sin bästa ålder, med nationella meriter. I botten där ligger det en framgångsrik tävlingskarriär på hög nivå. Det är svårt att inte ha full respekt för en sådan person.

Jag tror inte att annat vore acceptabelt på Kodokan.

Debatten är igång. Bra!
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.