logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

drbgaijin
#1 Postad : den 7 mars 2007 00:20:00(UTC)
drbgaijin

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

<p>Råd till dig, Lajos, från mig, Douglas -  som har förste-hands erfarenhet.</p><p>Jag ber om ursäkt för de dåliga svenska. Jag håller på att glömma det medan du håller på at lära.</p><p>Jag är från Skottland men jag har bott i sverige för c:a 32 år. Nu bor jag i Japan sedan 6 år tillbacka.</p><p>När man flytta till att nytt land skall man se till att man inte förlorar mans ursprungliga kultur och traditioner - MEN - man skall komma ihåg at ett nytt land har tagit emot er. Man skall försoka att lära det nyt lands kultur och sätt at leva tillsammans. Man kan vara kritisk om saker och ting men man skall se upp för uttryck som &quot;I mitt land vi gör so här och så här..... varför kan du inte göra som oss.</p><p>När man lever i att nytt land skall man använda judo!    Med judo jag menar judo i den original mening som Kano beskrev i Kodokan Judo.<br />Jag menar att man skall visa &quot;Ödmjukhet!&quot;  Man skall kunna förstå hur man använder ödmjukhet is sin dagliga liv i det nyt land. En invandrare som inte kan lära och visa ödmjukhet kommer att misslyckas i längden.</p><p>Att stå upp och vara skrytsam och att kritisera alla och allt kommer aldrig att lyckas.</p><p>Ödmjukhet är judons nyckel - från tävlingsjudo upp hela spektrum till barnens lekfull judon - nyckeln är <strong>ÖDMJUKHET</strong></p><p>Lajos, ta detta inslag som en vänlig råd från en som har varit i 2 länder och lyckats med att passa sig in i deras sätt at bete sig och leva tillsammans i harmoni.<br /></p><p>mvh,</p><p>Douglas</p>
Lajos
#2 Postad : den 7 mars 2007 09:49:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Tack Gajin.

Jag har alldrig ifrågasätt att någon ska utöva judon som man gör i mitt land. Att jag kommer fram med exemplar är en annan sak. Man kan inte utöva Judon på samma sätt här i Sverige på grund av att dem barn som kunde göra det på samma sak hamnar mest i Hockey, innebandy ,skidåkning, boks tills om i brottning och andra sporter som ,bland annat har inte stor tradition i dem länder där jag själv möter mina judo förebilder. Så här kunde judon göra succe bara lite annan jobb och marknadsföring behövs.

Angående min judo anpassning och judo träning behöver jag inte förklara till dig någonting.Det räcker om du blädrar lite i klubbens bildgalleri eller i fd.klubbens bildgalleri. Alla bilder både i min klubb och i den andra klubben bildgalleri (om den är kvar) visar mitt jobb med barn och ungdomar.
Att kritisera? Vem har jag kritiserat? Inte så många. Att jag är inte på samma bana en du och alla andra som holler med Lasse Ö? Det är en annan sak. Jag märker att majoritet på denna forumet är på samma bana en Lasse Ö & Co. Och efter att jag har läst många texter på Lasses anhängarens hemsida och gårdagens text med apor är jag ennu mindre övertygad att Lasse kan föra judo vidare på ett bättre sätt en det gör Johhny Kullenberg och dagens styrelse.

Om våran jobb ?
Försök hitta en enda klubb i regionen som har gjort mera för själva judon en jag har gjort i sista 1,5 år! Vi kan börja från fortbildningsläger för häla länet år 2005 med Josef Macias VI dan, till aspiranttränarsutbildningen som vi har arrangerat i februari månad med ung judo. Dessutom hade kubben Block utbildningen med Daniel Lascau där många från länet har besökt oss tills en läger med Johhny Kullenberg och många andra aktiviteter läger osv. Inte en enda tävling har vi missat och tävlare kör jag åfta med hjälp av mina pengar (inte på "kanske" domarskommitens bekostnad eller andras bekostnad)
Nästan alla aktiviteter har vi dokumenterat i våran bildarkiv.

TYvärr dem klubbar eller funktionerär som stödjer Lasse Ö. har inte besökt oss på dem läger och utbildningar som vi har arrangerat ,men det kan ändras i framtiden eftersom några unga från deras klubb har i slump besökt oss och dem har fått kanske en annan bild av allt som händer.
Jag själv samarbetar med minst 8 skolor och flära är på gång och utbildar i judo mer en 1000 barn. Det har du läst bra .Mer en 1000 barn ungdomar och vuxna. TYvärr blir inte strömm till judohallen från dem skolor på grund av att många barnen har redan sökt sig till andra sportena som har bättre marknadsföring och mera tävlingar. (Så det är lite fel att barnen vill inte tävla)

Och den sista nyhet för dig det är, att klubben där jag är ansvarig ledare som arrangerar den kommande Svenska senior mästerskapet i judo.Intresset är ganska stort för tävlingen i stan och det visar sponsorer som vi kunde hitta bara inom en månad. Vi få se hur många tävlare som kommer.
Så har du några frågor eller funderingar ?

Edited by user den 7 mars 2007 10:18:00(UTC)  | Reason: Not specified

drbgaijin
#3 Postad : den 7 mars 2007 10:35:00(UTC)
drbgaijin

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

ödmjukhet?
Lajos
#4 Postad : den 7 mars 2007 13:56:00(UTC)
Lajos

Innan jag har missförtått dig skulle jag fråga dig. Vad menar du med orden ödmjukhet just i sammanhang med denna diskusion ?

Edited by user den 7 mars 2007 14:20:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#5 Postad : den 7 mars 2007 14:37:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Ursäkta att jag klampar in i er diskussion.

Detta fann jag om ordet Ödmjuk.

Ödmjukhet är en personlig egenskap. En ödmjuk person har en balanserad självuppfattning och är medveten om sina begränsningar.

Besläktade begrepp är anspråkslöshet och respektfullhet.

Ödmjukhet betraktas av många som en moraliskt eftersträvansvärd egenskap, en dygd.

Lajos
#6 Postad : den 7 mars 2007 16:47:00(UTC)
Lajos

Vi få säkert uppleva ödmjukhet av våra förebilder kanske redan på kommande årsmöten. Jag är jätte nyfiken hur ser ut den i liv. På pappret har jag sätt och läst om ordet och betydelse redan.

Edited by user den 7 mars 2007 17:06:00(UTC)  | Reason: Not specified

Tord
#7 Postad : den 9 mars 2007 22:27:00(UTC)
Tord

Registrerade sig: 2006-05-22(UTC)
Meddelanden: 12

Hej Lajos,
Läste:
Angående min judo anpassning och judo träning behöver jag inte förklara till dig någonting.Det räcker om du blädrar lite i klubbens bildgalleri eller i fd.klubbens bildgalleri. Alla bilder både i min klubb och i den andra klubben bildgalleri (om den är kvar) visar mitt jobb med barn och ungdomar.
Hittade dessutom på din hemsida:
Välkommen till Västerås judoskola
Stadens största judoklubb.
stadens största barn,ungdoms
och vuxenverksamhet i Judo.
Stadens bästa tävlingsklubb

Ja det är väl vad man kan kalla ödmjukhet.
Du verkar tvärsäker, men vi från den andra klubben vill inte använda så stora ord, men vi vet både du och jag hur det gick på DM. Det verkar som vi finns kvar i allra största grad.
:x

Edited by user den 9 mars 2007 23:21:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#8 Postad : den 9 mars 2007 23:47:00(UTC)
Lajos

Bjj utövare från VJK var ganska duktiga.

Edited by user den 9 mars 2007 23:50:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#9 Postad : den 10 mars 2007 00:00:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Okej nu räcker det.

Denna tråd handlar om ett råd utlänningar emellan och ödmjukhetens betydelse när man är ny i samhället.
Jag är hjärtligt trött på detta bjaffset som försigår här.

Vad som hände i västmanlands DM har ingenting med detta att göra.

Dags att snygga till debatten lite.
På senaste tiden har det varit politiska tasktag på varandra.
Lägg ner detta en gångs skull för alla.

SKRIV GÄRNA VAD NI TYCKER ÄR RÄTT FÖR SVENSK JUDO OCH OM DET ÄR NÅGOT SÅ SKRIV DET MEN MOTIVERA GÄRNA ÅSIKTEN MED NÅGOT MED SUBSTANS I.

för övrigt är denna tråd toklåst!!!!

Edited by user den 10 mars 2007 00:09:00(UTC)  | Reason: Not specified

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.