logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Rob
#1 Postad : den 12 februari 2007 12:22:00(UTC)
Rob

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2005-05-19(UTC)
Meddelanden: 122

Tack Gribby Judo för en väldigt bra genomfört arrangemang, med trevlig stämning och många snygga matcher!

Bra med indelning i bälten, ont om nybörjartävlingar annars.

mvh/
Rob

hakhed
#2 Postad : den 12 februari 2007 16:02:00(UTC)
hakhed

Rank: Member

Registrerade sig: 2005-04-16(UTC)
Meddelanden: 86

Tack för det. Vi är själva glada över att vi lyckades så väl - trots hela 172 anmälda barn. Nästa större tävlingar från vår sida blir den sista lördagen i september och den första lördagen i februari nästa år. Då har vi dessutom köpt in ännu större matchområden. Se bilder på vår hemsida http://www.gribbyjudo.com

mvh/Håkan
Ado
#3 Postad : den 15 februari 2007 11:40:00(UTC)
Ado

Registrerade sig: 2008-11-23(UTC)
Meddelanden: 72

Instämmer, det var en mycket trevlig tävling trots det stora antalet deltagare. Bältesindelningen uppskattas, jag hade flera anmälda som ställde upp i sin första tävling. Normalt brukar jag rekommendera att man kör i något KM första gången, men Gribby-tävlingarna har visat sig också fungera bra som introduktion till vad en tävling kan vara.

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
Lajos
#4 Postad : den 16 februari 2007 23:07:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

En fråga.Jag har sätt minst 20 ippon som har belönats med Wazari. Bara undrar varför ? Det finns säkert ,svar därför. Är det högre krav som ni ställde för ippon eller var det så att barnen ska inte känna sig plöttslig förlårare och besvikna?

Edited by user den 16 februari 2007 23:59:00(UTC)  | Reason: Not specified

hakhed
#5 Postad : den 19 februari 2007 19:40:00(UTC)
hakhed

Vi hade inga sådana baktankar i domarnas bedömningar, utan vi följde de normala bedömningskriterierna. Eftersom ett av syftena var att träna barnen i tävling så behöver de ju också lära sig vad som krävs för att få ett "Ippon". :)
Lajos
#6 Postad : den 20 februari 2007 18:00:00(UTC)
Lajos

Ovanstoende exempel. Jag tycker att det var ippon men skulle önska att någon domare svarar på teman. Sedan har jag märkt igår när jag fick video från mamman ,att det var inte Amanda som fick ippon enligt domaren. Han visar på tjejen som har rött bälte. Amanda har vit bälte.

Edit: Länken togs bort på begäran!

Edited by user den 21 februari 2007 14:32:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#7 Postad : den 20 februari 2007 23:31:00(UTC)
Judosnubben

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Hej Lajos

Som Håkan skriver så är denna turnering till för att barnen skall lära sig att tävla.
Vad jag också har förstått är att dommare och aspiranter måste ha tävlingar att öva på och denna är ett utmärkt tillfälle.
I och med att folk måste öva så kommer misstag att ske.

Nu vill inte jag diskutera just poäng bedömningen i denna match.
Det misstag domaren gjorde var att han ställde upp tävlanden fel efter Sodemade.
Detta skulle kunna lätt hjälpas med en röd och vit tejpbit i mattan men som du ser så är det bara två vita tejp linjer.

Mvh
Micael
Lajos
#8 Postad : den 21 februari 2007 08:51:00(UTC)
Lajos

På tävlingen fanns en pris för snabbaste ippon. Amandas pappa kom till mig efter matchen och har frågat mig var det inte ippon? Jag tyckte att det var. Och denna ippon var förmådligen tävlingens snabbaste. Det är viktig trotts att det är en barntävling att domarna som lär sig döma matcher ska kunna avgöra om rätta poengteringen. Jag har sätt många ippon kaster som har bedöms som Wazari. Men det kan slå tillbaka mot denna personen som har kastat ippon men fick Wazari .Bara en exempel :om efter en kast som är värt ippon och bedöms som Wazari ,fortsätts med matchen och den andra kastar en koka men fortsätter med fasthållning och vinner den andra då kan det bli orättvis för den första tävlaren. Om du förstår vad jag menar. Då blir barnen besvikna. Annars var tävlingen jätte bra. Om jag våre Hokan då skulle jag till nästa tävling betala minst 2 domare som redan har licens och det skulle hjälpa dem alla andra som lär sig döma matcher. Det är en bra investering. Du är så nära och kan döma och sedan finns många domare i Stockholm som kunde hjälpa mot betalning och ställa upp. På så sätt kunde vi få en ennu bättre tävling och funktionerär på Gribby tävlingen i framtiden.

Edited by user den 21 februari 2007 09:53:00(UTC)  | Reason: Not specified

hakhed
#9 Postad : den 21 februari 2007 13:09:00(UTC)
hakhed

Alla kan göra ett misstag - även du och jag. Som tävlingsledare så har jag det yttersta ansvaret för kompetensen hos de domare som vi låter döma vid Gribby Judos arrangemang. Min bedömning är att alla också har den nödvändiga kvalifikationen för att döma i denna tävling. De domare som dömde är alla fyra domarutbildade vid SJF kurser och tre av dem har svart bälte. Den fjärde har 1 Kyu och själv dömde jag i 3 timmar, bl a vid de snabba U 15 och U 17-matcherna (där vi även hade tre domare på ett matchområde för att få en så bra bedömning som möjligt). Nu tänker jag inte kommentera denna fråga ytterligare i detta Forum.

MVH/Håkan

PS Den snabbaste Ippon som någon lyckades med att genomföra under dagen - utfördes efter bara 3 sekunder. DS

Edited by user den 21 februari 2007 14:05:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#10 Postad : den 21 februari 2007 14:42:00(UTC)
Lajos

Det var bara ett förslag som jag gav. Viste inte att ni har utbildade domare. Jag har inte följt vilka domare gav åfta Wazari för en ippon men jag kan konstatera bara att kraven för att man skulle få ippon har varit högre en man är van från andra tävlingar. Det kan ha varit så att jag har följt matcher just hos dem domare som stälde högre krav för en ippon. Men i Japan ställer man också högre krav har jag läst på anra judo forum. Misstag kan man göra. Det håller jag med.
Det är inte himmel kontra jord och hoppas att man kan ha sina åsikter efter en tävling.

Edited by user den 22 februari 2007 11:31:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#11 Postad : den 21 februari 2007 15:36:00(UTC)
Lajos

Obs.
Jag har ingenting att göra med att filmen är ute på internet. Jag har bara konstaterat i efterhand lite sakerv när jag har sätt filmen igår.

Edited by user den 21 februari 2007 15:37:00(UTC)  | Reason: Not specified

gurgelblaster
#12 Postad : den 21 februari 2007 17:18:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Nu kan inte jag bärga mig......

Var du där i precis den vinkeln som domarna var? hur vet du vad domarna såg? och hur vet du om domarna resp du har kompetens nog att dömma den matchen på just den situationen? 20 ippon situationer låter mycket................

Den här vägen har vi alla gått förut, att bedömma domarna.

min fråga till hakhed är om tävlingen var lika konstig fördelad som den första tävlingen de gorde, och om de har ändrat ne-waza reglerna lite.

gurgelblaster
#13 Postad : den 21 februari 2007 17:26:00(UTC)
gurgelblaster

Denna ätlving är precis inte i DM eller RM SM EM VM OS kategori utan en tävling som barn skall lära sig att gå matcher, det spelar då inge roll vad det är för poäng som döms. MEN det är självklart viktigt att ha erfarna domare med helst IJF licens på barntävlingar just för att barnen skall lära sig regler och vad som är rätt och fel från början. Detta problem har man i fotbollen också, där rena gröngölingar i 10-15 års ålder dömer knattematcher, vad lär sig barnen på domarnas osäkerhet?

Men samtidigt måste vi börja någon stans så att domarna får lära sig att dömma.....

Senaste gånger jag var på denna tävling så var det mer viktigare saker som blev fel än domarnas poäng.....

gurgelblaster
#14 Postad : den 21 februari 2007 17:29:00(UTC)
gurgelblaster

Var glad för att det blev mer waz-ari för den första tävlingen slutade 97% av alla ne-waza matcher med hantei då de bara hade vinst på fasthållning.

Lajos
#15 Postad : den 22 februari 2007 11:44:00(UTC)
Lajos

Nu ska jag ge mina åsikter allment och det ska inte handla om Gribby tävling.
Följande:

Jag är jätte glad om det bli många Wazari. Men inte riktig glad när efter en kastad ippon får tävlaren Wazari och sedan kastar den andra på samma sätt och får ippon.
Oavsätt handlar det om barn ,ungdom eller vuxna reser vi till en tävling för att alla dem vill hälst vinna på tävlingen. Eftersom dem alla vill vinna så vill dem inte förlåra på domarens fel. Inte jag häller vill det. Domarna kan göra fel och det gör dem ingen förnekar det och det är mänskligt att man gör fel. Men om ingen av oss tränare påpekar på fel då fortsätter man kanske göra fel i framtiden.
Odin
#16 Postad : den 24 februari 2007 00:06:00(UTC)
Odin

Registrerade sig: 2006-10-21(UTC)
Meddelanden: 16

Hej på er!
Jag har själv inte kompetens att avgöra om det är wazari eller ippon.
Men jag vill ändå ge domarna beröm för deras lunga och pedagogiska sätt.
Vi från Upplands Väsby åkte iväg med 9 st judokas som aldrig tävlat förut.
Dom var lite nervösa, men domarna bemötande gjorde att det hela avdramatiserades.
När dagen var slut var alla våra deltagare nöjda, både dom som fått guld och dom som fick hedrande "andra platser".
Så nu har lusten för att tävla ökat hus ungarna och då är jag nöjd.
Vi kommer tillbaka i höst med fler ungar.
M.v.h. Odin

Lajos
#17 Postad : den 25 februari 2007 22:56:00(UTC)
Lajos

Vi från Västerås Judoskola var alla nöjda och vi kommer också tillbaka till tävlingen . Självklart var tävlingen bra och bara tacka att man anordnar tävlingar.

Edited by user den 26 februari 2007 13:48:00(UTC)  | Reason: Not specified

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.