Judoforum
»
Träning
»
Allmänt om träning
»
Träning för ungdomar 13 - 18 med inriktning på tävling
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-07(UTC) Meddelanden: 37
|
Hej!
Det börjar bli en del klubbar representerade nu i forumet så jag tänkte passa på att ställa några frågor om hur avancerad träning (med ev intriktning på tävling) för ungdomar bedrivs i era klubbar. Skulle vara intressant
Min frågor är följande:
1. Hur är fördelningen på träningen när det gäller tid för uppvärmning, teknik, randori, fys (ungefär...ingen jätteutläggning behövs :-) )
2. För träningar som är mer inriktade på tävling: Lär man ut ett brett spektrum av tekniker för att eleven ska kunna hitta de tekniker som passar just dem, eller fokuseras det på ett smalare spekrum av tekniker som är bra på tävling?
3. Ställer klubben några krav på träningsmängd på de elever som vill tävla. Dvs. om man ska få vara med på en rikstäckande tävling så måste man typ träna 3 ggr i veckan eller något liknande...
Hoppas mina frågor inte är helt obegripliga... :-)
Mvh, Tommy
|
|
|
|
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Quote:tommysella - 2005-04-19 11:40 AM 1. Hur är fördelningen på träningen när det gäller tid för uppvärmning, teknik, randori, fys (ungefär...ingen jätteutläggning behövs :-) )
2. För träningar som är mer inriktade på tävling: Lär man ut ett brett spektrum av tekniker för att eleven ska kunna hitta de tekniker som passar just dem, eller fokuseras det på ett smalare spekrum av tekniker som är bra på tävling?
3. Ställer klubben några krav på träningsmängd på de elever som vill tävla. Dvs. om man ska få vara med på en rikstäckande tävling så måste man typ träna 3 ggr i veckan eller något liknande...
Jag svarar för hur min klubb har det upplagt Svar 1: Uppvärmning ca 10-20 min, teknik & fys 20-40 min, randori 10-30 min Detta är en väldigt ungefärlig uppskattning, ibland är det bara fys osv. Svar 2: Vi försöker få eleverna att ha ett par favorit teknik som de kan ordentligt och sedan en "bas" kunskap för andra tekniker. Svar 3: Vi har inte behövt ställa något krav på de tävlande i våran klubb ännu, de som vill tävla tränar också. Andra klubbar har säkerligen andra upplägg.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Vi har inte tävlingsgrupp. Alla våra ungdomar har en och samma modell . På slutet blir att alla vill tävla. Men till tävlingar går bara de som tränar 3 gånger per vecka. Träningspassena är alltid olika berående på tränarens humör. Krav sätter jag inte bara påpekar att utan träning finns ingen resultat. Jag kan inte sätta mål till individen. Det är individ som ska ha mål jag ska försöka se till att han når målet. Min son exempel har mål att komma in i landslaget vinna svenska mestärskapet europeiska mestärskapet och komma till olimpiaden. Han satte denna målet.Vi får se. Man brukar säga att mannen planerar gud bestämmer. Men ala fall jag försöker sätta då krav på honom . Har Judoka mål då har jag krav.Har man inte klart vad skulle man uppnå med judo då tränar jag bara de individer upp för att kunna judo och ingen krav sätter jag. Ok brukar alltid säga träna 3 gånger per vecka.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-08-08(UTC) Meddelanden: 6
|
Även om vi i Helsingborg för tillfället inte har någon direkt tävlingsgrupp för ungdomar, så tänkte jag att det kanske ändå kanske kan vara intressant att beskriva hur vår träning är upplagd.
Som svar på fråga 1: Vi kör ofta ganska lång (sisådär 25-30 minuter) och varierad uppvärmning, detta för att få både uppvärmning och fys-biten "avklarad". Gärna med inslag av både vanlig och tvärtom-Ne Waza, för att få hela kroppen mjuk och varm. Efter det kan man köra tachi waza resten av träningen, med eventuell lek/fys på slutet för att få upp pulsen igen.
Fråga 2: Vi har ingen uttalad policy angående favoritkast när det gäller ungdomar, men om man ser att en individ använder och kan ett kast bättre än andra försöker vi utveckla det och få eleven att få en djupare förståelse för hur kastet fungerar (riktning, urbalansering, typ av kast, greppteknik osv). Annars lär vi ut i princip alla kast som står i graderingsbestämmelserna (även om vissa kast får mer uppmärksamhet och träningstid än andra).
Fråga 3: Vi har en enkel inställning till detta: Tränar man inte får man inte heller tävla. Visserligen finns inga formella krav på total träningstid och dylikt, men 2 gånger i veckan känns som ett minimum för att någon ska släppas iväg och tävla. Givetvis får saker som skola och personliga skäl gå före, bara man inte gör en vana av det.
Hoppas det var lönt tiden att läsa =)
/Peter
|
|
|
|
|
|
Judoforum
»
Träning
»
Allmänt om träning
»
Träning för ungdomar 13 - 18 med inriktning på tävling
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.