logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Lajos
#1 Postad : den 25 februari 2007 23:59:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Har pratat med en judo utövare från en klubb som har 300 aktiva judo utövare.(enligt honom) Han har berättat att på sista klubbmestärskapet har kommit bara 9 barn för att tävla. Ojjoj.Tyckte jag.Det kan inte bli rätt.Och börja undra. Räcker det då med en Lascau eller skulle vi anlita minst 3 till för att resa runt i landet och undervisa i judo igen? Har vi en verklig bild vad som pågor i olika klubbar i landet eller har vi bara sifror om medlemsavgiften? Medlemsantal behöver inte visa det verkliga bilden om hur många som tränar i klubben. Att kunna buldog istappare kuragöma är inte så svårt. På så sätt kan man samla 300 medlemmar.Barn självklart.Men sedan? Ska judo vara sport för bara småbarn som man brukar höra från olika kretsar i nytiden.? Eller ska vi tränare skärpa oss och försöka jobba lite på kvalitet i stället för kvantitetr.Som sagt.Kuragöma buldog och istappare hajjen och olika sandlådaläken kan alla föräldrar undervisa i alla judoklubbar. Men att undervisa i judo ?Det är lite svårare. Frågan är? Ska vi judo tränare undervisa judo eller istappare? Är vi ute efter bara medlemsavgifter eller är vi ute efter bra judo kunskap??

Edited by user den 26 februari 2007 02:09:00(UTC)  | Reason: Not specified

Anders
#2 Postad : den 26 februari 2007 00:09:00(UTC)
Anders

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Hur man bedriver sin barnträning och barnrekrytering beror alldels på vilken åsikt respektive klubb har. Många gånger så tappar barn intresset om man pressar dem för hårt. Har tränat flera olika idrotter och har träffat flera som är less på sin idrott därför att föräldrar pressar dem. Låt barn vara barn. Låt dem växa upp i sinom tid.
MVH/Anders
Lajos
#3 Postad : den 26 februari 2007 13:31:00(UTC)
Lajos

För mig låter bara konstig att i en klubb med 300 medlemmar kommer 9 personer till en klubbtävling. Undrar hur många klubbar i Sverige som har det på samma sätt? Och vad har vi då om 10 år om det är så? Vad kan man göra för att förbättra på saken?
Det handlar inte bara om tävlare det handlar om att om klubben har tävlare då blir alla andra duktiga i judo genom att sparra med klubbens tävlare. Höjs judons kvalitet i klubben.
Med en bra träning kommer självförtrående fram och mera och mera ska våga tävla.

Anders
#4 Postad : den 27 februari 2007 15:41:00(UTC)
Anders

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Alltså: Man kan bara höja klubbens kompetens genom tävling? :blink:
Tränarutbildningar, sammträning med andra klubbar (nationellt och internationellt), randoripass, lägerverksamhet, etc etc är andra medel att höja kompetensen i klubben.
MVH/Anders
P.Matsson
#5 Postad : den 28 februari 2007 03:27:00(UTC)
P.Matsson

Registrerade sig: 2007-02-28(UTC)
Meddelanden: 3

Hej Lajos!

Jag förstår att du vill höja nivån på judon i Sverige! Det är inget fel med det.

Lek gör ingen nytta enligt dig lajos.

Du må vara duktig judotränare, men du verkar vara okunnig i barnsutveckling ,eller?

Vi alla behöver leka för att utvecklas

Istappen- lär oss att hjälpa varandra
Bulldog- får vi träning i kroppskontakt utan att skämmas/blyghet

osv

Förstår du nu att leken kan utveckla barnen att bli bra i judo. Alla lekar fyller ett syfte. Tränaren tvinga alla att göra som han eller hon vill men många slutar när det inte är roligt längre.
Lajos vi behöver inte flera av Lascau ute i sverige till våra barn de kommer inte förstå vad han vill med judon. Men de ungdomar som har uppnått en viss judoförståelse kan nog lära sig ett och annat. Men är inte Lascau elitfocuserad på juniorer och seniorer, vad jag vet så är han inte så intresserad på att lära ut perfekt judo till barn. ( medveten provokation från mig) :)

Jag vet att ute i landet finns det tillräcklig med judokunskap att skapa mästare i olika nivåer och ta till vara de som inte vill tävla utan bara träna judo för att träna sin kropp och själ.

300 barn som har kul kanske gör att de stannar kvar i vuxen ålder som tränade, funktionär, tävlande eller på annat sätt gör judon rikare inte bara ekonomisk.

300 aktiva - 9 tävlade i KM det tycker jag låter som en bra början. Nästa gång kanske det ökar till det dubbla om de tyckte det var positivt att tävla.

lajos hur många är aktiva i din klubb och hur många tävlar?

lajos upp med hakan och lek mera så blir allt mycket bättre:)

Med vänlig hälsning

Peter Matsson
Lajos
#6 Postad : den 28 februari 2007 11:28:00(UTC)
Lajos

Jag har minst 15 minuter olika lek på mina judo träningspassena. Alla möjliga lek som finns och jag har sätt i Sverige och utanför Sverige har jag på mina judo passena .Inklusive mina ägna uppfinningar. Och minst 20-25 barn på varenda pass. Men jag har mindre en 300 personer i klubben men endå minst 40-50 på klubbmästerskapet. Som sagt minst 15 minuter lek har vi. Har du varit på Lascaus utbildning? Har du pratat med honom personlig? Jag har gjort det och mycket tack vare honom och hans råd har jag minst 20-25 barn på en träningspass.
Jag tror inte att vi har uppnått mål som alla pratar om att klubbar har många vuxna på judomattor som tränar. Det är bara fortfarande dröm hos många klubbar. Det finns säkert klubbar i Sverige där 20 vuxna avslutar träning med 30 minuters randori som många många klubbar ute i Europa gör det. Men hur många sådana klubbar har vi i Sverige?
Att bjj har så många vuxna på en bjj pass det vet jag.Men judo? Nonting är fortfarande fel.
DET BÄSTA för att alla få en bild av mina barnträningar är att besöka Judoskolans bildgalleri. Genom att titta på så många bilder från olika träningspass kan man få en bättre uppfattning en genom diskusion på forumet. Man ser glada barn efter träning på olika bilder ,två finns redan på fötrsta sidan längst när .Dem barn är inte glada för att dem hade en dålig träning.

Titta på nedanstående länkens ALLA bilder så ser du hur har vi träning med barn på exempel söndagar:

http://www.vasterasjudoskola.se/barngrupp3.htm

Edited by user den 28 februari 2007 12:43:00(UTC)  | Reason: Not specified

P.Matsson
#7 Postad : den 28 februari 2007 14:27:00(UTC)
P.Matsson

Hej Lajos.

Nu vet jag att du inte är i mot lek som redskap i judoträningen, till skillnad från ditt tidigare inlägg som lätt kan tolkas felaktigt.

Kul att du har så många aktiva medlemmar och att så många tycker om att tävla i KM.

Svar på din fråga angående jag träffat lascau. nej jag har inte träffat honom personligen men via skrifter och filmer där han deltager så har jag skaffat mig en hyffsad bild av honom. han har bra ideèr när det gäller träning och krav på de aktiva. Jag vill påstå att han är en renodlad junior och senior tränare (elit). Som barntränare tror jag inte han är den bästa vi har i landet. det finns många bra barntränare inom landet. bl.a Wolfgang Biedron i sundsvall och Björn Nyberg i frövi de har skapat en bra plattform att bygga vidare på.

När vi pratar träning så måste vi skilja barn från vuxna vi kan inte ställa samma krav på dom som vi gör mot de vuxna.

Jag är idrottslärare för stora och små och även tränat judo i många år. Vi behöver alla lyckas på träningen. Stegvis inlärning där de får chansen att våga misslyckas för att sedan motoriskt överbrygga de olika hindren som senare i livet blir möjligheter, är för det mesta det bästa för eleven. Om vi kräver för mycket tidigt och de inte är redo för detta, så kan vi förstöra ett livslångt idrottande.

Sparring på lika vilkor?

Frivillig randori/shiai är bra, men om det blir ett tvång för de som inte vill så är det viktigt att tränaren ger eleven andra uppgifter så att de flesta känner sig tillfreds med träningen.

Lajos du tycker att klubbarna ute i landet tränarpå fel sätt. Tänk Lajos, om alla tycker som du vad tråkigt judon skulle bli
( påhopp- inte så kul va :)) Som sagt vi vet inte hur alla lägger upp sin träning utan vi spekulerar vilt vad som är bra och dåligt. Så alla gör sitt för att berika judon och mångfalden kommer segra till slut.

jag tycker du gör ett bra jobb för judon, men tona ner kritiken mot andra. de gör så gott de kan utan alla eldsjälar ingen judo i Sverige.

Lycka till med dina elever och din klubb i forsättningen och judo SM.

Med vänlig hälsning

P.Matsson
Lajos
#8 Postad : den 28 februari 2007 17:02:00(UTC)
Lajos

Citerar dig:

Lajos du tycker att klubbarna ute i landet tränar på fel sätt.

Det har jag inte sagt. Jag har skrivit att, om av 300 medlemmar är bara 9 på en klubbmästerskap kan det bli att nonting är fel ? HUr många sådana klubbar har vi ? Har jag frågat. Sedan håller jag det mesta som du skriver. Jag tvingar inte alls någon att tävla endå vill alla barn tävla. Ala fall på träningarna och på KM.
Sedan märker jag en drastisk minskning på tävlingssidan vilket kan slå tillbaka just mot brädd judo om några år.
Jag vet att Björn och Biedron är bra barn tränare. Vi deltar på läger i Borlänge från imorgon med minst 9-10 judo utövare och jag blir den 11-e. Och där är en av instruktörer Wolfgang Biedron.

Edited by user den 28 februari 2007 17:08:00(UTC)  | Reason: Not specified

P.Matsson
#9 Postad : den 28 februari 2007 22:16:00(UTC)
P.Matsson

Ber så mycket om ursäkt Lajos om jag tolkade dina inlägg fel.

Ha det så bra i Borlänge!

MVH

P.Matsson
Lajos
#10 Postad : den 1 mars 2007 00:42:00(UTC)
Lajos

Du är det inte den första som tolkar mig fel.
Vi ska ha det bra i Borlänge.
MVH:Lajos Västerås Judoskola.
gurgelblaster
#11 Postad : den 1 mars 2007 10:06:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Hmm lajos, det förvånar mig att du ens argumenterar som du gör.......

varenda kotte som tränar en barngrupp vet att leken är ett av sätten för dem att LÄRA sig vad judon är. Barn tycker inte att det är roligt att stå med dig och nöta o-goshi 50 minuter för att DU vill att de ska bli bra på judo. Utan de tycker att o-goshi är roligt när de får göra den tekniken i en lek.

Vi har en modern lekpedagogik i sverige just nu, som kretsar till leken som ett lärande verktyg. JAg personligen tycker att alla getabockar som har en gammal judopedagogik skall läsa på lite om den moderna pedagogiken.........

Sedan lajos, åter igen, och åter igen _Judo är inte bara tävling och medaljer, utan ett verktyg att träna upp barnens basfunktioner i första hand, och tävling är bara en rolig bonus eller lek_

Vad ska vi ha 3 lascau till föresten, jag känner mig nervös med en! som dessutom inte visar upp något som barnidrott kan ta och ha.

gurgelblaster
#12 Postad : den 1 mars 2007 10:13:00(UTC)
gurgelblaster

Nej nu skriker jag ut det snart, och dessutom stavar ordet

J U D O Ä R I N T E B A R A T Ä V L I N G !!!!!!!!!!!!!!!!

Judon var inte ens uppfunnen som bara tävling, tävlingen var ännu ett verktyg att bli bra på sina basfunktioner och på judon, men man blev inte bra på judon FÖR att tävla, utan TVÄRT OM!!!!!! Alla barn VILL INTE tävla och ha de 9 st som tävlar så är det bra, vi i klubben på 150 min medlemmar har bara 5 som max, resten vill träna judo på DERAS vilkor. Låt ungarna vara lajos! och kvaliten på klubben blir inte bättre om eleverna får lära sig en massa farliga tävlingsvarianter som någon tränare har hittat när de titade på senaste OS matcher, för att sedan lära ut dem till de små tävlande nybörjarna, vars tekniker är alldeles för svåra och farliga för deras kunskap och utveckling.
gurgelblaster
#13 Postad : den 1 mars 2007 10:20:00(UTC)
gurgelblaster

"endå vill alla barn tävla"

ÅÅÅÅ nej, alla barn vill inte tävla.........
Lajos
#14 Postad : den 1 mars 2007 15:25:00(UTC)
Lajos

Först. Du kan inte försvenska och säga att det är unik svensk judo pedagigi ,något som jag har sett i Ungern för länge sedan. Jag har besökt klubbar i Jugoslavien som har barnträning och upplevt mycket lek där också på träningen. Sista gånger har jag varit i Budapest har tränaren bärettat för mig hur han genom lek lurar barnen kunna bättre judo. Så lek inom judo har inte uppfunnits i Sverige. Jag har lärt mig många olika judo lek just i Utomlands.
2:
Judo är inte bara tävlingsport men om i en klubb som har 300 utövare tävlar bara 9 eller i din klubb som har 150 utövare tävlar bara 5 på en KM då kan det bli att någonting stämmer inte.
Det kan bli att tränarna har inte vilja att följa barnen ungdomar till tävlingen och som följd blir det att dem lär inte barn mera en det behövs för att kunna peka på att barnen kan några kast. Det brukar vara också att man tar ut medveten randori från träningspassen och då har man mindre bekymmer.Ingen kan på så sätt tävla och det blir mindre problem för klubbens ledning. Eller det finns inte kompetent tränare som kan lite saker och ting om hur barnen blir bättre på tävlingen?
Mycket mycket kan påverka att i en klubb med så många medlemmar tävlar så få på en KM.
Det har du rätt att alla barn vill inte tävla i Judo. Dem som vill tävla och har tävlingsskalle väljer åfta andra sporter där dem har större möjligheter att visa sig och uppnå sitt mål. Det har jag upplevt genom att jag är ute i skolor och lär dem judo. Många många tävlingsvilliga barn som kunde lyckas bra inom judo har hamnat i andra sporter.
OBS:
För att barnen ska kunna tävla behövs inte göra 50 o-goshi per en träning måste jag informera dig.

Det bästa blir för din del att besöka oss på en barnträning och då får du bedöma på plats hur ser ut hos oss. Välkommen.

Edited by user den 1 mars 2007 20:17:00(UTC)  | Reason: Not specified

gurgelblaster
#15 Postad : den 1 mars 2007 21:35:00(UTC)
gurgelblaster

-->Först. Du kan inte försvenska och säga att det är unik svensk judo pedagigi ,något som jag har sett i Ungern för länge sedan. Jag har besökt klubbar i Jugoslavien som har barnträning och upplevt mycket lek där också på träningen. Sista gånger har jag varit i Budapest har tränaren bärettat för mig hur han genom lek lurar barnen kunna bättre judo. Så lek inom judo har inte uppfunnits i Sverige. Jag har lärt mig många olika judo lek just i Utomlands. <--------

som en välkänd judoka sa: det är skillnad på att veta hur man gör och att man ska göra tekniken, och varför man gör tekniken. Det var bla så som vår sport grundades. Jag ser på dig att du inte vet varför man ska ha lek........

-->2:
Judo är inte bara tävlingsport men om i en klubb som har 300 utövare tävlar bara 9 eller i din klubb som har 150 utövare tävlar bara 5 på en KM då kan det bli att någonting stämmer inte.<----------

Varför? barnen kanske inte vill tävla? det finns inte något gehör för tuppfäcktning bland eleverna?

--->Det kan bli att tränarna har inte vilja att följa barnen ungdomar till tävlingen och som följd blir det att dem lär inte barn mera en det behövs för att kunna peka på att barnen kan några kast.<-----

Hmm är det inte de tävlande som bara blir bra på några kast då ni elitbaserade tränare vill automatisera teknikerna redan på en 6 åring............... Det är det TÄvLING går ut på!

--->Det brukar vara också att man tar ut medveten randori från träningspassen och då har man mindre bekymmer.<-----

kan inte tänka mig några klubbar osm har tagit bort randorin, den finns där.......

--->Ingen kan på så sätt tävla och det blir mindre problem för klubbens ledning. Eller det finns inte kompetent tränare som kan lite saker och ting om hur barnen blir bättre på tävlingen? <----

Varför ska ett barn bli bättre på att tävla? nu är du inne i denna cirkel att du använder judon för att bli bätttre på att vinna, inte använder tävlingen för att bli bättre på judo.....

--->Dem som vill tävla och har tävlingsskalle väljer åfta andra sporter där dem har större möjligheter att visa sig och uppnå sitt mål. <------

delvis rätt, de som vill tävla har oftast en mer socialt inriktad bana och är mer för lagidrott än judo. Men sedan har vi faktiskt många tävlingsinriktade personer i vår judo redan.....

---->Det har jag upplevt genom att jag är ute i skolor och lär dem judo.<-------

mm. det har jag med, tänk vad man lär sig ute bland eleverna via handslaget, eller som nu idag via min praktik där jag inte kunde låta bli att göra så att några elever på fritids fick gå ner med mig och brotta av sig lite........

--->Många många tävlingsvilliga barn som kunde lyckas bra inom judo har hamnat i andra sporter.<--------

OCH det är deras VAL de kanske inte är intresserade för kampsporter?

---->Det bästa blir för din del att besöka oss på en barnträning och då får du bedöma på plats hur ser ut hos oss. Välkommen.<-----

Ja det kanske jag kan göra när jag har tid. Det sägs ju att ni är farliga för fortpllantningen när ni tränar ne-waza, skall jag ta med suspen då?

m.f-bjk
#16 Postad : den 1 mars 2007 21:51:00(UTC)
m.f-bjk

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Dax att låsa denna tråd innan den spårar ur mer.

Klagomål kan tas via PM.
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.