|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 4/16/2005 Meddelanden: 86
|
Hej
Gribby Judo har nu startat ett nytt projekt som utvecklar och förenklar administrationen av Judotävlingar. Målet är att en enda person enkelt skall kunna klara av all verksamhet runt ett matchområde och stöd till domare samt information till publiken. Anmälningar från klubbar via hemsidan, lottning, matchordning, protokoll, Kokatavlor, resultat, filmer på Internet och allt annat runt de tävlande skall kunna skötas så smidigt som möjligt. Vid EVI HEAT CUP-07 i höst kommer vi att sträva efter att ha systemet i skarp drift. Redan nu vid KM i helgen så finns det en fungerande första pilotversion igång. Faller projektet väl ut och vi når målet, så kommer resten av landet att kunna ta del av IT-systemet under nästa säsong :D
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Låter väldigt bra! Jag ser fram emot å få se systemet i drift på EVI HEAT CUP-07. Hoppas du kan lägga upp lite skärmdumpar här så man får en försmak på hur det kommer att se ut.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Det finns ett digital, analogt system redan som sthlm judoklubb har. Nackdelen med en funktionär för hela arrangemanget är att matcherna går fortare än vad funktionären hänger med att göra. Vet du hur stressande det är att både vara tidtagning för match och osae, och sedan ha poängen samtidigt + matchordning?
Pröva med kombinationen
Kast: yoko osae 15 sek toketa osae: 20 sek toketa osae :10 sek toketa: Mate hajima kast : koka bestraffning: shido 2 matchslut nymatch
och dessa är olika så inte samma person får dessa. Det systemet jag provade hos sthlm judoklubb kunde inte hantera detta, utan de prioriterade tiden föra poängen och låste poängjusteringen så man höll inte reda på alla poäng.
|
|
|
Tack för informationen och vi kommer nog att försöka ta del av deras erfarenheter. Att visa upp skärmdumpar är inga problem och jag återkommer med det. Vi får se hur långt det går att nå, men det ser mycket positivt ut. Vi brukar ha tre matchområden med två personer vid varje. Kan vi gå ner från sex till kanske 3-4 så är mycket vunnet. En speaker som ropar upp de tävlande för alla tre mattorna har vi redan provat, så minst två personer kan vi nog minska sekretariaten med. Vi får se. :D
|
|
Registrerade sig: 11/25/2008 Meddelanden: 48 Område: Linköping
|
[Quote:]gurgelblaster - 2007-04-14 9:02 PM
Det finns ett digital, analogt system redan som sthlm judoklubb har. I Linköping använder vi sedan ganska många år tillbaka ett datoriserat system vid namn judotavla för mattfunktionärerna. Detta program kan fritt tankas hem från http://www.linkopingjudo.org/pages/program.shtml[Quote:]Nackdelen med en funktionär för hela arrangemanget är att matcherna går fortare än vad funktionären hänger med att göra. Vet du hur stressande det är att både vara tidtagning för match och osae, och sedan ha poängen samtidigt + matchordning? Som jag ser det måste man som mattfunktionär prioritera klockorna. Detta av två skäl: 1) För att klockorna skall visa korrekt tid måste de startas och stoppas omedelbart vid rätt tillfälle. Poäng gör inget om de uppdateras lite senare. 2) Som mattfunktionär är klockorna ditt ansvar. Ingen annan vet vad det står på ditt tidtagarur när du är "manuell" mattfunktionär. Poängen däremot är främst domarens ansvar. Det är domaren som delar ut poängen och såväl domare som publik kan kontrollera att du uppdaterar poängtavlan korrekt. Med detta sagt kan vi konstatera att det GÅR att sitta som ensam mattfunktionär när man har stöd av judotavla. Det var också den ursprungliga ambitionen med judotavla att man skulle kunna spara in på antalet mattfunktionärer. Våra praktiska erfarenheter har dock visat att denna enda mattfunktionär måste vare en riktigt rutinerad klippa. I praktiken fungerar det mycket bättre om man har en funktionär som är datoroperatör och en "bisittare" som stöttar genom att ha mera uppmärksamhet på domaren än på datorn och påminner om poäng som glömts bort. Nu när man är tillbaka vid två mattfunktionärer även med judotavla kan man tro att det kanske inte var så stor nytta med judotavla. Vi har dock valt att alltid använda judotavla när vi arrangerar tävlingar. Den främsta fördelen som vi ser är inte möjligheten att minska antalet funktionärer utan nyttan med att presentera inte bara poäng utan även tider för tävlande och publik. Att automatisera sekretariatet kan jag tänka mig har större potential för att minska personalbehovet. Som protokollförare är det mycket knåpande med att se till att tävlande inte ropas upp förren de fått sin berättigade vilotid och att tävlande förvarnas om att de skall värma upp i tid. Sådant passar mycket väl för att automatisera om man lägger in tävlande och viktklasser i en databas. Som en bonus kanske man i realtid kan presentera uppdaterade protokoll med resultat på ett intranät eller rent av internet. m v h Henrik
|
|
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Provade snabbt ert program, mycket lätt att komma igång!
Även om manuella system är enklare att hålla reda på, och inga datorer krävs, så måste jag säga att största skillnaden mellan datoriserat/manuellt för publik är just att se matchtiden.
Håller med om att Prio 1 är hålla koll på matchtiden, prio 2 poängberäkning. (m.a.o svårt för en person)
mvh/ Rob
|
|
|
Tack Henrik för dina erfarenheter.
Gribby Judo har använt ert program (Judotavla) i fyra år på ett tiotal tävlingar. Vi tycker att det är mycket bra och erfarenheterna av programmet ligger bl a till grund för vår vidareutveckling. Det nya programmet kommer automatiskt att göra det som du upplever som svårt, nämligen att hålla reda på de tävlande genom hela tävlingen. Det börjar med att klubbar anmäler namn mm direkt på vår hemsida och slutar med resultatet på Internet. Det mesta som sker i administrationen sköter programmet och att ropa upp tävlande i högtalare eller visa skyltar på de tävlande (som IK Södra gör) tillhör nog historien om något år. Målet är att allt, inklusive protokoll och matchordning presenteras på stora skärmar. Vid varje poäng sparas dessutom kastet och filmen bränns automatiskt ner på en CD. Sedan kan föräldrar och lagledare få tag på barnens matcher i anslutning till korvförsäljningen - innan de åker hem.
Jag återkommer med några skärmdumpar.
|
|
|
[Quote:]hakhed - 2007-05-03 9:47 AM
Det börjar med att klubbar anmäler namn mm direkt på vår hemsida och slutar med resultatet på Internet. Det mesta som sker i administrationen sköter programmet och att ropa upp tävlande i högtalare eller visa skyltar på de tävlande (som IK Södra gör) tillhör nog historien om något år. Målet är att allt, inklusive protokoll och matchordning presenteras på stora skärmar. Utan nåton insyn i den tekniska lösningen tycker jag att det låter som något skrivet i php eller asp som jobbar mot en SQL-databas? [Quote:]Vid varje poäng sparas dessutom kastet och filmen bränns automatiskt ner på en CD. Sedan kan föräldrar och lagledare få tag på barnens matcher i anslutning till korvförsäljningen - innan de åker hem. Kul lösning! [Quote:]Jag återkommer med några skärmdumpar. Vi är nog många som med spänning ser fram mot dessa. m v h Henrik
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Har nämt det i Belgrad på EM till en fd. klubbkompis som var ansvarig för ALL IT på EM tävlingen. Han sa till mig att allt faller i vatten. Det måste finnas mera folk vid datan om klockan eller någonting annan krånglar och det brukar hända. De hade problem på EM ,men tävlingen gick vidare utan problem på grund av att det fanns folk. Så det är inte omöjligt att finns lösning som hakhed beskriver men endå behövs flera för att lufta flaggor sköta klockan i så fall IT kronglar.
|
|
|
Lajos, jag har varit tävlingsledare för större Judotävlingar (med mer än hundra deltagare) sedan slutet av 80-talet och du har helt rätt. Reservmetoder med manuell uppföljning skall alltid finnas. Det innebär ändå en besparing av antalet människor/matta för dessa personer kan i stället sitta som kantdomare. Om IT-systemet skulle gå ner så kan man tillfälligt minska på antalet domare på mattan och fortsätta med manuell tidtagning tills IT-stödet kommer igång igen. Dessutom kommer vårt nya system att innebära mindre risker att barn tappas bort när pooler och grupper skall sättas samman. Det händer tyvärr alltför ofta idag och upptäcker man det för sent - när alla matcher är klara i en grupp - så kan det leda till stora problem.
|
|
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Vad gäller anmälan till tävling och efterpresentation av tävlingsstatistik, så tycker jag Finnarna gör ett utmärkt jobb! På www.judokisa.net så anmäler man direkt (alla finska klubbar finns upplagda/valbara) (finns ingen anmälningslista just nu dock). man då se alla anmälda per kategori på webben innan tävling, nånting som börjar bli vanligare även i Sverige. Efter tävlingen, och det är det bästa, så finns sedan ALL tänkbar statistik tillgänglig på nätet. T.ex ifrån Kymijoki Shai: http://www.judokisa.net/kisat/kymijoki2006/index.htmlMycket bra! Säkert kan deras Webmaster berätta mer om systemet. Samma nivå som Ippon.org etc fast utan bilder. mvh/Rob
|
|
|
Kanonbra tips ! Tack för det ! :)
|
|
|
Tournament Manager Development Team bjuder här på några smygtittar från Tournament-programmet. På ena bilden ser ni huvudfönstret. Det är uppdelat i tre sektioner. Det stora fönstret är själva arbetsytan (Tournament Designer) där man kan skapa grupper, pooler och lägga till matcher, stuva om mm. Till höger syns listan med alla tävlande deltagare. En liten inbyggd chat finns i den nedre delen. Tanken var att man då hyfsat smidigt kan kommunicera mellan sekretariaten utan att för den delen behöva springa fram och tillbaka. Om man klickar på en deltagare i den högra listan så öppnas dialogfönstret med personens egenskaper. Om man har en webkamera ansluten till datorn så kan man till och med komplettera med ett litet foto på personen. De två bakomliggande flikarna kommer sedan att fyllas på med information om de matcher som personen har gått samt innehålla en förteckning över de videosekvenser som finns tillgängliga från deltagarens matcher. Det är fortfarande en hel del kvar. Det huvudsakliga målet är att få själva planeringsverktyget, koka-tavlan och protokollföringen att fungera. Sedan i mån av tid så ger vi oss på filmsekvensbitarna. http://www.gribbyjudo.com/tournament/1.jpghttp://www.gribbyjudo.com/tournament/2.jpg
|
|
|
Ska bli intressant å se forsättningen! Hittils tycker jag om vad jag ser.
|
|
|
[Quote:]hakhed - 2007-05-15 12:50 PM Det är fortfarande en hel del kvar. Det huvudsakliga målet är att få själva planeringsverktyget, koka-tavlan och protokollföringen att fungera.
Jag gissar att skärmdumparna är av mera "demo-karaktär" än från något program som ni redan använt vid tävling? I annat fall undrar jag vad ni använt för protokollsystem? I de tävlingar som jag har varit med och arrangerat kan en viktklass delas in i enkelpool eller kanske dubbelpool. Dock känner jag inte till något protokoll för trippelpool? I exemplet innehöll en pool 6 matcher, det tolkar jag som att det är en pool om 4 deltagare? Det skall bli spännande att följa ert fortsatta arbete! m v h Henrik
|
|
|
Delen av dataprogrammet som visar Kokatavlan för publiken mm är nu färdig och kommer (om allt håller....) att användas av oss vid EVI HEAT CUP den 29/9. Vi får se om vi inte kan ordna med en körbar demo via Internet.
:)
|
|
|
Väntar med spänning!
|
|
|
Vi har nu startat en ny hemsida för att sköta det nya datasystemet. Se http://www.shiai2008.com
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
MIn data kunde inte öppna sidan.Jag vill fråga dig om Cup tävlingen.Finns det nogån bältesgräns ? Kan de tävla som har bara gul bälte?
|
|
|
Hej Lajos I vår inbjudan på vår hemsida och på www.judo.se - så får du svar på alla dina frågor. Jag skall lägga ut några skärmdumpar på Kokatavlan här - i kväll. Kokatavlan följer internationell standardlayout och som även förekommer på större tävlingar. Den är mycket användarvänlig och sköts med höger och vänster musknapp genom att bara klicka på resultatsiffrorna/klockorna. Som vid all IT-utveckling så läggs färdiga delar ut efterhand som de är klara. Stundtals kan det hända att det inte går att komma åt systemet eftersom utvecklarna meckar med det hela. Rom byggdes inte på en dag..... :-)
|
|
|
Guest |